menu

Hva Vil Folk Si (2017)

Alternatieve titel: What Will People Say

mijn stem
3,48 (29)
29 stemmen

Noorwegen / Duitsland / Zweden
Drama
106 minuten

geregisseerd door Iram Haq
met Maria Mozhdah, Adil Hussain en Ekavali Khanna

De 16-jarige Nisha leeft een dubbelleven. Thuis bij haar familie is ze de perfecte Pakistaanse dochter, maar als ze met haar vrienden is, is ze een doodnormale Noorse tiener. Als haar vader haar met haar vriend in bed betrapt, botsen haar twee werelden plots. Om een voorbeeld te geven besluiten haar ouders haar te ontvoeren en haar bij familie in Pakistan onder te brengen. Hier, in een land waar ze nog nooit is geweest, is ze gedwongen zich aan te passen aan de cultuur van haar ouders.

  • vanaf 18 januari 2019 te koop op dvd

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=W2Sf9LpeTPQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van mjk87
3,5
Sociaal wenselijk gedrag: is dat je aanpassen aan wat de meerderheid wil of je aanpassen aan dat je denkt wat de meerderheid wil? Zolang je met z'n allen dat blijft volhouden ontstaat er nooit enige vooruitgang, altijd bang voor je omgeving. Iets dat ik bij immigranten nooit heb begrepen. Je kiest ervoor weg te gaan uit je eigen land voor een betere toekomst in een wereld met andere waarden, om vervolgens wel in je conservatieve koepel te blijven, bang om verstoten te worden. Maar vergeten dat je, als je je daarvan losmaakt, waarschijnlijk wel wordt opgenomen door veel mensen in die nieuwe wereld. Althans, dat lijkt deze film wel te suggereren dat men vooral bang is voor de buren, telkens weer, niet zozeer om wat je zelf nu vindt. En dat is ook wat de titel zegt. En mijn vraag blijft wederom, waarom blijf je daar hangen. Mensen die mij niet respecteren hoef ik ook niet in mijn vrije tijd te zien.

Enfin, dat maakt me hoogstens boos, ook als ik weer allerlei mannen zie die hun eigen macht willen tonen. De engste is nog wel die broer, met zijn gestyled trimbaardje, de grootste dictator in spé. Bijna denk ik dat ik me dan ook moet schamen als man, maar elke keer denk ik: nee, want ik maak andere keuzes en kies om te leven in een andere cultuur en met andere waarden.

Bonne, de film dan nog. Ik vond dit er vooral één die lekker wegkeek. Goed tempo, erg fleurig en mooi geschoten in Pakistan, paar leuke lieve kleine momenten en een aardig inkijkje in een cultuur. Maar ook een film met noodgrepen, vooral als het meisje naar Pakistan gaat en ze eenmaal probeert te ontsnappen. Dat had ze wel vaker kunnen doen, en een eventuele angst vond ik niet sterk gebracht. Mejuffrouw moest nu eenmaal naar Pakistan, hoe leek dan minder belangrijk. Dat doet wel wat afbreuk aan de film. Net als het feit dat ze iedere keer pech heeft, want uiteraard komt ze de kuisheidspolitie tegen. Toch bleef ik kijken, vooral door de geweldige Maria Mozhdah waar van het gezicht steeds meer het verdriet en de wanhoop zijn af te lezen, zelfs tijdens kleine momentjes van enig geluk. Maar zij verdiende een beter script dat veel duidelijker de plot hierboven naar voren bracht, in potentie had dat heel wat moois kunnen opleveren. Toch, ondanks de krappe stoelen in de Oude Luxor en reeds de 3e film in korte tijd, bleef ik geboeid kijken. Dus nog wel 3,5*.

avatar van hvdriel
2,5
Een film van dik hout zaagt men planken zonder enige nuancering en met een ongeloofwaardig slot, dat het publiek op IFFR 2018 wel charmeerde.

Het zal vast niet zo bedoeld zijn, maar de film laat vooral ongenuanceerd zien hoe achterlijk - naar Westerse normen en waarden - Pakistaanse mannen optreden tegen vrouwen, ook wanneer zij in het Westen wonen. Mij dunkt voer voor PVV-stemmers.

Nee, ik mag hopen dat de film niet wordt uitgebracht in Nederland.

avatar van tbouwh
geplaatst:
hvdriel schreef:
Nee, ik mag hopen dat de film niet wordt uitgebracht in Nederland.


13 september...

avatar van hvdriel
2,5
geplaatst:
tbouwh schreef:
(quote)


13 september...


Ai .....

4,0
geplaatst:
Recent laaide de discussie op over kinderen die die hier geboren zijn en door hun ouders meegenomen worden naar hun geboorteland en daar achter gelaten worden bij familieleden. Zogenaamd voor vakantie. Maar in werkelijkheid om tegen te gaan dat ze te westerse opvattingen krijgen, en ook vaak om ze uit te huwelijken. Van meneer Van Driel hvdriel mogen we daar geen bezwaar tegen hebben, want dan zijn we PVV-stemmers.

Ik ben geen PVV-stemmer en ik zag deze film inderdaad tijdens het IFFR begin dit jaar en deze film trof me als een vuistslag. Ik was niet de enige. Vandaar ook mijn hoge notering, want als een film zoveel indruk weet te maken, in een zee van onbenulligheid, dan verdient hij lof. Wat niet wil zeggen dat de film boven elke kritiek verheven is. Iram Haq toont een inktzwart beeld, zonder enige nuancering en zonder ook maar enig lichtpuntje. De belevenissen van dat meisje gaan door merg en been. Maar er is onrecht dat geen nuancering behoeft, vind ik. Ook ik had vraagtekens bij het slot, dat vermoedelijk eerder is gekozen om westerse kijkers ter wille te zijn, en niet omdat de vader tot inkeer is gekomen. Dat is dan zo mogelijk nog wranger.

Dus kijken naar deze film, maar zet je schrap. En wie een beetje handig is, hoeft niet tot september te wachten.

avatar van John Milton
3,0
Viel me toch iets tegen.

Mozhdah speelt goed, maar ik had op iets meer gehoopt. Het voelde onaf op het eind.

Bij mij kunnen de familieleden (gezin) overigens op geen enkele vorm van sympathie rekenen. Geen ruimte voor dialoog, rationele discussie of enige vorm van zelfreflectie. Doodeng, dit soort tradities, en je kunt John Milton moeilijker kwader krijgen.

3*

avatar van Superkuuk
2,0
..

3,0
Een bij vlagen indringend portret van een Pakistaans meisje dat een dubbelleven leidt in een Westerse samenleving. In What will people say is Nisha thuis het bedeesde meisje dat zich keurig houdt aan de sociale conventies en mores die gelden binnen de Pakistaanse cultuur. Anders is dat wanneer Nisha op school en buiten, met vrienden en vriendinnen, is: ze is dan veel losser en vooral 'brutaler', althans in de ogen van haar Pakistaanse familie. Het gaat mis als Nisha op haar slaapkamer met een jongen wordt betrapt door haar vader. Hoewel er feitelijk vrijwel niets is gebeurd, heeft Nisha hiermee de eer van haar familie bezoedeld en kunnen maatregelen niet uitblijven.
De film laat zien hoe er vanuit de familie wordt geredeneerd en biedt een inkijkje in de eer- en schaamtecultuur van deze Pakistaanse (moslim)familie. De belangen en wensen van een dochter zijn daarbij volledig ondergeschikt aan die van het grotere geheel, ofwel: de familie en het aanzien van de familie naar de buitenwereld. Dit contrasteert en botst sterk met de westerse waarden en normen, die veel meer gericht zijn op het individu, zelfontplooiing en gelijkwaardigheid. Dit is een element dat in de film wat mij betreft meer uitdieping had mogen krijgen.

avatar van wibro
3,0
Van het verhaal moet deze film het van mij niet bepaald hebben. Daarvoor vond ik het niet geloofwaardig genoeg. En dat geldt niet alleen voor het einde maar ook voor enkele handelingen door Nisha die ik als uiterst naïef beschouw. Als je pa elke avond op bedinspectie gaat, dan ga je toch niet stiekem een knul toelaten in jouw slaapkamer.. Nisha had toch moeten weten dat daar grote moeilijkheden van konden komen. En dan nog maar te zwijgen over het avond- of nachtelijke uitstapje in Pakistan met een knul waarbij zij helaas door drie zeer "vriendelijke" politieagenten betrapt werden. Nisha had toch ook moeten weten dat zo'n uitstapje in het zeer conservatieve Pakistan niet kan. Dat is vragen om moeilijkheden met alle gevolgen van dien.
Interessant is het thema dat gaat over integratie natuurlijk wel, waarbij ik mij de vraag stel of zo'n integratie van niet-westerse migranten ooit wel heeft plaats gevonden. Ik denk dat iedereen van niet westerse afkomst zeer sterk aan zijn cultuur verbonden is en die ook wil beschermen. Je kunt die ouders van Nisha dus eigenlijk niets kwalijk nemen. Zij voelen dat nu eenmaal zo. Het is nu eenmaal cultureel bepaald. Je zou des te meer de naïevelingen meestal van linkse huize die denken dat de wereld maakbaar is aan moeten spreken op het mislukken van de integratie. Een immigrant - hier de Pakistaan dus - blijft in zijn hart altijd een bewoner van het land waar zijn wortels liggen en dat geldt in Nederland zeker ook voor de Turk en de Marokkaan. Daar is niets mis mee. Gewoon elkaar in zijn waarde laten. Let wel! dat geldt uiteraard voor beide kanten.
Positief van deze film vond ik wel dat er over de islam niet gesproken werd. Daar gaat het hier niet over. Dit soort cultuurverschillen vind je ook in niet-islamitische landen.

3.0*

avatar van Baboesjka
5,0
Ik wil eindelijk weer eens een echt goede film zien, dacht ik voor de film begon. De laatste tijd waren mijn bezoekjes aan het filmhuis best vaak een teleurstelling. Ik was bang dat dat nu weer zo zou zijn, maar het tegendeel werd werkelijkheid. De film heeft mij geen moment verveeld. Ik zat er na verloop van tijd helemaal in, en dat heb ik niet gauw. Het acteerwerk vind ik heel sterk. Ik vind het een heftig, schrijnend verhaal. Vreselijk dat mensen zo bestraffend kunnen zijn om dingen die wat mij betreft gewoon door de beugel kunnen. Het heeft mij echt geraakt. 5*

4,0
Eerwraakfilms zijn altijd wel beklemmend en boosmakend, want barbaarse vrouwenonderdrukking, maar zeker deze film slaagde daar goed in. De film is simpel qua opzet – een moslimmeisje waagt het om in de buurt van een jongen te komen en wordt daarvoor wreed gestraft – en de film golft qua spanning, omdat de situatie voor Nisha aldoor verandert, maar de film weet wel telkens de spanning terug te brengen: wat gaat er nu met Nisha gebeuren en zal ze het overleven? In de 19de eeuw waren veel mensen bang om levend te worden begraven. De gedachte om levend te worden begraven is ook pure horror. Maar in onze tijd worden meisjes als het ware bewust en door hun eigen familie levend begraven: eerwraak is ultieme horror. Dat maakt de film een bloedstollende horrortrip.

Nu is de film niet alleen spannend c.q. beklemmend maar ook actueel, schokkend en politiek gevoelig. De film wist me flink boos te krijgen op een politieke manier. De grootste dwaasheid moet wel het hedendaagse feminisme zijn omdat zij ‘intersectioneel’ is: het vindt dat je alleen oprecht voor vrouwen kunt opkomen als je voor alle onderdrukte groepen opkomt waarmee men dan vooral de moslims bedoelt. Het resultaat is dat feministen en andere progressieve mensen hysterisch los gaan over een ongewenste tik op de billen en andere #metoo-akkefietjes maar oorverdovend zwijgen over de echte vrouwenonderdrukking waarbij meisjes op de meest wrede wijze gevangen worden gehouden, vernederd, verkracht en vermoord. Sterker nog, iedereen die daar aandacht voor vraagt wordt geacht daarvoor racistische, islamofobe motieven te hebben ‘want er zijn ook autochtone verkrachters en moordenaars’. Het verschil is m.i. dat onze liberale cultuur ontvoering, verkrachting, moord en vrouwenonderdrukking veroordeelt waar traditionele samenlevingen (het probleem is overigens niet specifiek des moslims maar meer traditioneel) deze misdaden eisen. Maar feministen keren dat om en noemen de Westerse cultuur een verkrachtingscultuur en iedereen die kritiek heeft op eerwraak in traditionele samenlevingen noemen ze een nazi. Ook deze film zal wel als racistisch en extreem-rechts worden weggezet door progressief Nederland (zoals hvdriel hierboven doet), ook al is dat evident onzinnig nu de moslimdaders allesbehalve als monsters worden afgebeeld waardoor Nisha uiteindelijk ook kan ontsnappen (de film is dus nog heel politiek correct in de behandeling van zijn politiek incorrect thema).

In ieder geval laat de film zien hoe wreed en onrechtvaardig het lot van het individu in een traditionele cultuur kan zijn en hoe gezegend en bevrijd het individu in onze moderne, liberale cultuur is. Maar dan moeten we ook onder ogen durven zien wat er met de meisjes gebeurt in allochtonengemeenschappen waar die liberale cultuur bewust wordt buitengehouden. Hopelijk kan deze film daaraan bijdragen. Want zoals de film ook laat zien leven moslimmeisjes in het Westen in twee tegenstrijdige culturen waardoor ze hun onderdrukking ook niet meer kunnen accepteren met juist meer eerwraakgevallen als gevolg.

avatar van BBarbie
4,0
Andermaal een ergerniswekkende film over een al te naïef jong meisje dat het slachtoffer wordt van vastgeroeste ideeën over familie-eer en schaamte. Terloops wordt ook de corruptie van de Pakistaanse politie heel even over het voetlicht gebracht.
Net als John Milton in zijn commentaar aangeeft, kan ik mij tijdens het kijken naar zo’n film enorm kwaad maken over zoveel kortzichtigheid, egocentrisme en starheid, dat de "goede naam" van de familie belangrijker vindt dan het levensgeluk van de kinderen. De wetenschap dat niet alle naar het westen geïmmigreerde families zo disfunctioneel zijn, is maar een schrale troost. Zoals er ook wel een sprankje hoop opdoemt door het einde, al heb ik ernstige twijfels over het realiteitsgehalte van de slotscènes.
Het is belangrijk om door middel van dit soort films en anderszins blijvend de aandacht te vestigen op deze schrijnende problematiek zonder hele groepen van de bevolking te verketteren.

avatar van hvdriel
2,5
Ha Fransman,

Het slot van je bespreking spreekt me zeer aan. Dank je wel.

Mijn bezwaar geldt vooral het exclusieve in deze film die nogal gemakkelijk wordt veralgemeniseerd, ben ik bang. De vader die zijn dochter zo behandelt, is een absolute uitzondering in elke gemeenschap, ook de Pakistaanse. Door over een uitzondering een film te maken loop je het risico dat de uitzondering wordt veralgemeniseerd. We leven in tijden waarin dit niet handig is. En dat is erg genoeg.

Fransman schreef:
Recent laaide de discussie op over kinderen die die hier geboren zijn en door hun ouders meegenomen worden naar hun geboorteland en daar achter gelaten worden bij familieleden. Zogenaamd voor vakantie. Maar in werkelijkheid om tegen te gaan dat ze te westerse opvattingen krijgen, en ook vaak om ze uit te huwelijken. Van meneer Van Driel hvdriel mogen we daar geen bezwaar tegen hebben, want dan zijn we PVV-stemmers.

Ik ben geen PVV-stemmer en ik zag deze film inderdaad tijdens het IFFR begin dit jaar en deze film trof me als een vuistslag. Ik was niet de enige. Vandaar ook mijn hoge notering, want als een film zoveel indruk weet te maken, in een zee van onbenulligheid, dan verdient hij lof. Wat niet wil zeggen dat de film boven elke kritiek verheven is. Iram Haq toont een inktzwart beeld, zonder enige nuancering en zonder ook maar enig lichtpuntje. De belevenissen van dat meisje gaan door merg en been. Maar er is onrecht dat geen nuancering behoeft, vind ik. Ook ik had vraagtekens bij het slot, dat vermoedelijk eerder is gekozen om westerse kijkers ter wille te zijn, en niet omdat de vader tot inkeer is gekomen. Dat is dan zo mogelijk nog wranger.

Dus kijken naar deze film, maar zet je schrap. En wie een beetje handig is, hoeft niet tot september te wachten.

4,0
hvdriel schreef:
Ha Fransman,

Mijn bezwaar geldt vooral het exclusieve in deze film die nogal gemakkelijk wordt veralgemeniseerd, ben ik bang. De vader die zijn dochter zo behandelt, is een absolute uitzondering in elke gemeenschap, ook de Pakistaanse. Door over een uitzondering een film te maken loop je het risico dat de uitzondering wordt veralgemeniseerd. We leven in tijden waarin dit niet handig is. En dat is erg genoeg.

(quote)

Ha Hans hvdriel,
Bedank voor je reactie. Maar het is mij een raadsel hoe je er bij komt dat de reactie van die vader 'een absolute uitzondering' is. Dit gedrag vindt je terug bij een groot deel van de moslims, of dat nu in Turkije, Marokko, Tunesië of waar dan ook is. Maar meestal hebben ze het geld niet om die plannen uit te voeren. Nog altijd worden veel Turkse meisjes gedwongen om met een onbekende jongen in Turkije te trouwen.

Maar los daarvan, Pakistan is een 'ziek' land. Of zoals de door mij bepaald niet bewonderde Stef Blok zou zeggen, een 'failed state'. Een 'failed state' is een land dat de rechten val zijn burgers, alle burgers, niet wil of kan garanderen. Mede door een zwakke overheid en doordat het door en door corrupt is. En dat is het al sinds de oprichting in 1949. Blader maar eens door de geschiedenis. Ik ga niet alle voorbeelden opnoemen, denk maar even aan de jongste discussie over die christelijke vrouw die acht jaar (!) in de gevangenis heeft gezeten omdat ze geen moslima is. Over de bedreigingen van het Nederlandse ambassadepersoneel. En zo kan ik nog wel doorgaan. Het maakt me net zo boos als deze film.

4,0
hvdriel schreef:
Ha Fransman,

Het slot van je bespreking spreekt me zeer aan. Dank je wel.

Mijn bezwaar geldt vooral het exclusieve in deze film die nogal gemakkelijk wordt veralgemeniseerd, ben ik bang. De vader die zijn dochter zo behandelt, is een absolute uitzondering in elke gemeenschap, ook de Pakistaanse. Door over een uitzondering een film te maken loop je het risico dat de uitzondering wordt veralgemeniseerd. We leven in tijden waarin dit niet handig is. En dat is erg genoeg.


Dat zei je eerder ook al en toen heb ik er ook wat over gezegd in mijn recensie maar nu zeg je het weer zodat ik opnieuw het niet kan laten er iets over te zeggen omdat wat je zegt zo indruist tegen mijn politieke principes. Je verdediging van 'politieke correctheid' kan ik echt niet volgen: je wilt toch ook niet dat we allemaal zwijgen over het misbruik in de katholieke kerk omdat we anders het gevaar lopen katholieken een slechte naam te bezorgen? Sowieso is waarheden willen onderdrukken om je politieke tegenstander niet in de kaart te spelen zo totalitair en in strijd met een open en vrije samenleving dat ik heel goed begrijp dat mensen nog liever de volidioot Trump in het Witte Huis willen dan een politiek correct politicus die de Sovjet-Unie, waar je niet de waarheid mag zeggen als die in strijd is met de juiste ideologie, nog eens dunnetjes wil overdoen. Sterker, het is precies deze politieke correctheid die mensen als Trump en hier Wilders zo groot heeft gemaakt... Filminhoudelijk snap ik je ook niet: de vader is niet de "absolute uitzondering" want Haq heeft 'm bewust niet monsterlijk maar menselijk en genadevol gemaakt waardoor hij Nisha laat ontsnappen. Duizenden vrouwen hadden in eenzelfde situatie niet zo'n zachtaardige vader en kunnen - anders dan Nisha - hun verhaal niet navertellen: in dat opzicht is het verhaal meer de positieve uitzondering qua eerwraak. Wat hier ook speelt is dat de film niet door Wilders als een soort Fitna is gemaakt maar door een slachtoffer van eerwraak is gemaakt. Jij zegt in feite dat ze beter haar mond had kunnen houden. Ik word daar eerlijk gezegd zelfs een beetje boos over (vandaar dat ik het toch weer niet kon laten om te reageren).

avatar van hvdriel
2,5
Ik ben overtuigd. Fransman en De filosoof hebben volstrekt gelijk. Natuurlijk vind ik ook dat een film 'naar' mag zijn en natuurlijk heb ik niet 'politieke correctheid' willen verdedigen. Allerminst.

Evenwel, ik was na het zien van de film zo boos, dat ik echt hoopte dat-ie niet misbruikt zou worden door andersdenkenden dan ikzelf. En dat formuleerde ik niet al te gelukkig in mijn bespreking ervan. Niet al te slim van me.

Heren, bedankt! Jullie argumenten zijn overtuigend.
Samen weer verder op deze site, stel ik voor.

4,0
Zekers samen verder op deze site, hvdriel! Ook als je niet bent overtuigd - en daartoe heb je al het recht - dan kunnen we samen verder: ik waardeer sowieso je berichten en beschouw je als een (film)vriend (anders zou ik er ook niet op reageren) en ik hekel de hedendaagse tendens dat iedereen het met elkaar eens moet zijn en dat je andersdenkenden daarom buiten je 'bubble' moet houden. Zoals mijn naam doet vermoeden hou ik van filosofie en die traditie is een en al 'een strijd der meningen' en het doorprikken van elkaar bubbles van welke strijd en doorprikken ik alleen maar geniet! Nooit zal ik iemand minder respecteren omdat hij een andere mening heeft dan ik! Mijn boosheid was ook allerminst persoonlijk gericht maar slechts een emotie die me aanspoorde om - hopelijk inhoudelijk en niet op de persoon - te reageren.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:29 uur

geplaatst: vandaag om 13:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.