The Railway Children (1970)

Verenigd Koninkrijk
Familie / Drama

geregisseerd door Lionel Jeffries
met Dinah Sheridan, Bernard Cribbins en William Mervyn

Op een nacht wordt de vader van de drie kinderen Roberta, Phyllis en Peter weggevoerd door enkele vreemde mannen. Kort daarop moeten de kinderen met hun moeder van Londen naar het platteland verhuizen. Hun nieuwe leven gaat zich afspelen rond de spoorweg. Op een dag ontdekt Roberta een stukje krant lang de rails, waarin staat dat hun vader op beschuldiging van hoogverraad in de gevangenis zit. Ze besluit dit nieuws voor zichzelf te houden.

avatar van BlueJudaskiss
Práááááchtige film! Alles doet heel authentiek aan, egt supermooi. Ook erg goed gespeeld door met name Bernard Cribbins en Jenny Agutter.

Mierzoete, maar desondanks zeer aangename verfilming van het gelijknamige kinderboek van Edith Nesbit uit 1905.
Zoals BlueJudaskiss hierboven al zegt goed geacteerd door Bernard Cribbins, die naar verluidt alle dialogen improviseerde, en door Jenny Agutter, die dezelfde rol van oudste dochter al speelde in de twee jaar oudere, gelijknamige televisieserie. In de remake uit 2000 voor televisie (overigens een stuk minder van kwaliteit) speelt Agutter de rol van moeder.
In deze versie uit 1970 wordt die rol prima vertolkt door de vooral in Engeland zeer gevierde Dinah Sheridan.
Tenslotte wil ik niet onvermeld laten Sally Thomsett, die (in werkelijkheid 20 jaar oud) perfect de rol van een elfjarig meisje speelt. Zij is ook in Nederland vooral bekend geworden door haar rol van de wat simpele Jo in de komische televisieserie Man About The House (1973-1976).

Dick2008
Zaterdag 20 oktober België 1 (één) 14.05 -15.50

Film is geregisseerd door Lionel Jeffries, was ook een acteur in heel veel films.

Oftewel 'the children of the three chimneys' volgens de dorpelingen.
Mooie Engelse film over 3 beter gesitueerde kinderen en wat zij beleven met hun ouders en het dienstpersoneel. Het verhaal speelt zich af rond 1900 (schat ik). De kostuums, decors en locaties zijn helemaal in stijl. De beelden vind ik erg mooi en de muziek goed passend.
Niet verwonderlijk, gezien de titel, dat treinen een grote rol spelen in de film. Het is best een wonderlijk verhaal en er gebeuren verrassende dingen in de film, onderhoudend. De sfeer is feelgood en regelmatig licht humoristisch. Het is wel een sfeer met een erg strakke moraal. Ik kan daar minder goed tegen, vandaar van mij een 3.5*.

Hangt er (zoals altijd wel een beetje) vanaf van wat je van een film verwacht... In dit geval een vrij voorspelbaar verloop, dus beter om daar vooraf op ingesteld te zijn...Man wordt beschuldigd van niet gepleegde misdaad en vliegt daardoor in het gevang (een verhuizing tot gevolg), kranige alleenstaande moeder blijft sterk voor haar kinderen en verzwijgt de ware toedracht van de verdwijning van papalief maar er is één van de kinderen die het ontdekt... op het eind komt alles zeemzoet weer goed.... Ideale film voor moeders op zoek naar wat feelgood maar geen spek naar mijn bek

Mooie film is dit wel, simpel verhaaltje waarbij op de emoties wordt gespeeld en dat ook wonderwel lukt.
Goed gemaakt is de prent ook wel, niets mis mee.

avatar van alexspyforever
Ik denk dat ik nu officieel een zwak heb voor films die gebaseerd zijn op Engelse literatuur met kinderen in de hoofdrol in het Engeland van de 19de eeuw en komen van de hand van een vrouwelijke auteur. Bij "A Little Princess" en"The Secret Garden" was het al raak en ook deze was voor mij weer een voltreffer. En ja nu wil ik ook graag het boek lezen
Lees nu de reactie van BBarbie over Sally Thomsett, ik dacht echt dat ze nog een kind was en geen volwassene!!

avatar van arno74
Leuke jeugdfilm over een moeder met drie kinderen die na afwezigheid van de vader moeten verhuizen naar een klein dorpje en bescheiden naast het spoor komen wonen, waar de kinderen allerlei vriendschappen sluiten met andere inwoners en treinreizigers. Typische mier- en mierzoete kinderfilm (iedereen is lief en vrolijk). Het verhaal is vaker verfilmd maar zo te zien staan niet alle versies op MM, wel op IMDb. Sfeer en acteerwerk zijn uitstekend, en al had ik zelf een film verwacht die ook meer op volwassenen was gericht, zoals dat bij A Little Princess en The Secret Garden wel het geval is, blijft dit een heel vermakelijke film. 3,5*

avatar van Biosguru
Dit zou een briljante Miyazaki zijn geweest. Tenminste daar moest ik de hele tijd aan denken. Het mocht niet zo zijn, het tempo is me ondanks het schitterende acteerwerk te laag. Het blijft wel een prachtige kinderfilm.

Wat werkt het geheugen soms raar, ik herkende Sally Thomsett van de tv serie "Man about the house" (1973-1976), ik kan toch echt niet ouder als 4 geweest zijn, toen ik dat op tv zag. Raarrrr, zal wel later in Nederland te zien zijn geweest.