Oliver! (1968)

Verenigd Koninkrijk
Familie / Muziek

geregisseerd door Carol Reed
met Mark Lester, Ron Moody en Oliver Reed

De wees Oliver Twist wordt verkocht aan een begrafenis-ondernemer. Hij ontsnapt naar Londen waar hij zich bij een zakkenrollersbende aansluit. Hierdoor ontmoet hij een aardig man die hem in huis neemt, tot ongenoegen van zijn oude collega's. Muzikale verfilming van de klassieker van Charles Dickens.

avatar van Jessen0wnt
Tijdloze film en verhaal. Door het vlotte tempo ondanks de vrij lange speelduur, leuke liedjes en goede cast is het een prima filmpje om te kijken. Vond vooral de sfeer goed overkomen tussen de gevoelens zoals hoop, blijdschap en verdriet. Ik denk dat dit goed overkomt ook voor jongere kinderen. In mijn ogen een kleine klassieker, 3 sterren

avatar van mar007
had nog geen stem uitgebracht op deze geweldige klassieker.
het verhaal van charles dickens over het wees jongetje oliver.
ieder jaar weer in de maand december wordt deze film uit de kast gehaald.
ongetwijfeld speelt een stuk jeugd sentiment een rol bij deze film maar ik vind het nu
nog steeds een heerlijke film om naar te kijken.

avatar van Marvinleeaday
Echt een hele leuke, goed geacteerde film. Jammer dat er iets te veel in gezongen wordt, maar ja daar heet het dan ook musical voor.

avatar van Vinokourov
Dat zo'n leuk Charles Dickens-verhaal gegoten wordt in een musical, echt jammer. Het wordt er echt niet beter of leuker op met die ellenlange nummers en domme danspasjes. Ohja, dit won de Oscar voor beste film, ook al zo onbegrijpelijk .

avatar van Ebenezer Scrooge
Adembenemende choreografie, geweldige kostuums, indrukwekkende decors, heerlijke liedjes, formidabele typecasting, kortom een tot in de puntjes verzorgde film. Over puntjes gesproken, hier kunnen de hedendaagse regisseurs met hun peperdure 3D-camera's en bakken vol met geld voor de allerlaatste snufjes op special effects gebied nog een puntje aan zuigen. Dit soort films worden niet meer gemaakt. Helaas. We moeten het nu doen met films als Spidermen of the Caribbean part 748: the Curse of the Titanic. De leukste scene, naast het gedeelte dat Oliver Twist in Londen aankomt en daar the Artful Dodger ontmoet, vind ik de scene met het lied Pickpocket waarin Ron Moody/Fagin Oliver en de andere weesjongens de fijne kneepjes van het vak (zakkenrollen) leert. En hij danst zo grappig vind ik, alsof hij op een gloeiendhete plaat staat te springen:

Robin Hood oh what a crook
gave away all he took!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Charles Dickens schreef dit verhaal in 1838 als protest tegen de Victoriaanse tijd. Een periode van kinderarbeid, honger, armoede en dat tussen een rijkere bourgeoisie met rijkelijke maaltijden en veel luxe. Oliver! is de verfilming van een Broadway musical en dat merk je wel aan deze film. Broadway is geen film en het is dan ook niet evident om de vertaling te maken van het podium naar het grote doek. Dat het kan werken zie je wel in verfilmingen van bvb Fiddler on the roof en West Side Story.

Oliver Twist zelf is een vrij onopvallend figuur, een vrij onschuldig figuur. Mark Lester werd gekozen uit tal van jongeren, maar mist eigenaardig genoeg het musicaltalent. Gelukkig is gekozen voor een zangstem die zijn delen dubde: Kathe Green. Aangezien Oliver Twist een zeer jong persoon is met een fijne stem, komt de vrouwelijke zangstem zeker niet raar over. De acteur van Artful Dodger komt wel uit de originele musical en dat merk je wel. Ook zeer belangrijk is de figuratie, waardoor zang en vooral de prachtig gechoreografeerde dansen volop tot hun recht komen. Iets waar veel musicalverfilmingen wel eens de bal misslaan. Sommige nummers in de film hadden enkele dagen tot soms zelfs 2 weken tijd nodig om opgenomen te worden. Je hebt tegenwoordig zelfs films die in z'n geheel maar enkele weken opnametijd nodig hebben.

Carol Reed neemt z'n tijd en heeft duidelijk oog voor detail. Niet alleen de choreografieën zijn mooi opgebouwd, ook de hele setting is mooi. Zelden lukt het filmmakers om de Victoriaanse tijd op een sfeervolle manier neer te zetten. Dit is een waar sprookje, waar je soms zelfs Anton Pieck in kan herkennen. Kostumering, decor, taalgebruik, ... Je waant je weer even terug in het begin van de 19e eeuw in Londen.

De film schrikt duidelijk veel mensen af, denkelijk omdat de dosis Broadway vrij groot is hier. De muziek is niet functioneel en het geheel lijkt soms wat theatraal, maar voor liefhebbers van Broadway is dit echt een droom. Een ware musical in een filmjas gestoken. Ik dacht altijd dat dit louter een jeugdherinnering zou zijn, maar ook nu nog kan ik absoluut genieten van dit pareltje. Jammer dat het genre niet echt in de smaak valt op deze site.

avatar van Ebenezer Scrooge
Een hele mooie recensie Film Pegasus, daar neem ik mijn hoedje voor af.

avatar van cucciolo
Ik vond het juist opvallend dat juist de filmische elementen ontzettend goed zijn. De manier hoe de shots genomen worden, inkijkhoeken etc. vind ik op veel momenten echt ronduit geweldig; is zo goed over nagedacht en zuigen je gewoon in de film. Ik vergat soms zelfs dat ik naar een musicalfilm aan het kijken was en dat vind ik toch wel echt geniaal van de maker(s). Daarbij zijn de liedjes ook gewoon fantastisch gedaan, en die Fagin is toch wel de bekroning op deze film. Wat een acteur van eenzaam hoge klasse.

avatar van de grunt
De signatuur van Carol Reed is nauwelijks te herkennen in deze theatrale, bombastische verfilming van het beroemde verhaal. Hoofdrol is een miscast. In zijn spel niet overtuigend en hij gaf mij oorsuizen. Reed's brille & specialisme uit zijn twee meesterwerken - o.a. belichting & virtuoze camerastandpunten - zijn 153 min. lang niet te herkennen in deze Hollywood-pleasende productie.

Lean's Oliver Twist is in alle opzichten superieur.

Eens met de grunt. Liedjes duren te lang en zijn en vervelende onderbreking gedurende het verhaal van Dickens. Musical is ook niet echt mijn ding eerlijk gezegd. Veel te lange speelduur uiteindelijk door al dat eindeloze gezang. Pluspunt is wel de aankleding en setting van de film, zag er mooi uit.