Educating Rita (1983)

3,32

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Michael Caine, Julie Walters en Michael Williams

Susan, een haarkapster, laat zich Rita noemen naar de auteur van haar favoriete sensatieromannetje. Ze besluit, tegen de wil van haar echtgenoot Denny in, een cursus literatuur te volgen. Haar docent is Frank Bryant, een man van middelbare leeftijd die samenwoont met collega-docente Julia. Wanneer Rita's man, die graag een familie zou willen stichten, ontdekt dat ze al geruime tijd in het geniep de pil neemt, verbrandt hij woedend al haar boeken en haar notities. Toch schrijft Rita zich in voor een zomercursus aan de universiteit en besluit ze haar imago grondig te veranderen.

11 BERICHTEN 3 MENINGEN
Het verhaal volgt een bekend schema, maar Caine en vooral Julie Walters gaan er met veel plezier tegenaan. Leuk en aangenaam.

Deze film is, vooral dankzij de prachtige vertolkingen van Caine en Walters, een klein juweeltje.

Goed voorbeeld van de kracht van de Britse Cinema: een verhaal met meer diepgang dan de gemiddelde platbodem uit Hollywood en gedragen door karakterakteurs, in plaats van knappe gezichtjes voor de box office.

avatar van speedy23
Schitterend geacteerde film. Het verhaal heeft naar verluidt op het witte doek nog meer impact dan op de planken. Willy Russell bewerkte zelf zijn toneelstuk, dat op zijn beurt geïnspireerd is op George Bernard Shaws Pygmalion. Spitsvondige dialogen en een levende regie maken van deze film een leuke ontspanning met sociale inslag...

avatar van 93.9
Zeer degelijke film waar je van moet houden.
Ik vond die typische 70ties moogmuziekjes van David Hentshel nog het meest aangenaam in de film.
3 sterren

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het enige wat deze film aan positiefs opleverde was de acteerprestatie van Michael Caine.

De man zette redelijk overtuigend een uitgeblust personage neer, maar het scenario transformeert alles wat eventueel een morzel gevoel zou kunnen opleveren - in parodistische grapjasserij.:

Julia verlaat Frank. Hij wandelt gelaten weg, reactie Julia: ze begint meteen een stomende kus uit te wisselen met haar nieuwe vriend.

En die golf van kreupele dialogen:

(tijdens het zingen in de pub) Mijn moeder zei: "Kunnen ze geen beter liedje zingen?"

"Toen ik trouwde met hem, was ik een andere vrouw. Ik herken mezelf niet meer."

De personages zijn van boordkarton: hoe die Denny neergezet wordt: "Ik wil dat je zwanger wordt"... vreemde dialoog toch ...

De schoonbroer van Rita (tijdens de scène in de pub): zelfde kleren als Denny. Alsof de regisseur zegt: "Ach, het zijn allemaal dezelfde mensen. Een hopeloos lot ...

Het is allemaal zo ontzettend grof neergezet, en dit soort dramakomedie moet het toch hebben van de nuances, toch?

orbit
Prachtige acteursfilm, met prima rollen voor Caine en Walters!

avatar van Dennis Evahi
Vond het verhaal erg dunnetjes en de rol van meneer Caine is ver onder de maat. Zo nep irritant dronken. Erg passé en blasé deze film! Aleen die titel al...."Educating Rita" is lelijk....niet mooi gefilmd ook en vreselijke oubollige muziek werd er gebruikt.

**-sterren voor Rita (Walters)

Beitel
Alleen Britten lijken in staat zulke eerlijke films te kunnen maken, met personages die je daadwerkelijk grijpen. Het concept klonk mij niet zo heel erg interessant in de oren, maar het script heeft een bepaalde flair, terwijl Julie Walters een personage neerzet zoals alleen zij dat kan doen. Zelfs Michael Caine, waarvan het personage me op het eerste gezicht niet zo bijzonder leek kent een bepaalde charme die je maar weinig ziet. Een heerlijke film.

4/5

avatar van Boenga
Sublieme film - door de sublieme Caine en de uitstekende Walters.
Ook al is dit niet voor het grote publiek, toch begrijp ik niet waarom zoiets hier niet op DVD wordt uitgebracht...

Prachtige Britse komedie met toch ook wat emotie en ondersteund door de twee hoofdacteurs, werkelijk verbluffend in hun act.
Spitse dialogen in deze charmante film die werkelijk geen seconde verveelt.

Zalige film met vlijmscherpe dialogen en humor, waarop de Engelsen het patent lijken te hebben. Prachtig geacteerd door een weergaloze Julie Walters en ook de rol van afgestompte leraar is Michael Caine op het lijf geschreven. Jammer genoeg vloeit de scherpte een beetje weg vanaf het moment dat Rita / Susan op een volwaardige studente begint te lijken. Maar toch een heerlijke komedie, zoals er tegenwoordig helaas veel te weinig gemaakt worden.