Educating Rita (1983)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Michael Caine, Julie Walters en Michael Williams

Susan, een haarkapster, laat zich Rita noemen naar de auteur van haar favoriete sensatieromannetje. Ze besluit, tegen de wil van haar echtgenoot Denny in, een cursus literatuur te volgen. Haar docent is Frank Bryant, een man van middelbare leeftijd die samenwoont met collega-docente Julia. Wanneer Rita's man, die graag een familie zou willen stichten, ontdekt dat ze al geruime tijd in het geniep de pil neemt, verbrandt hij woedend al haar boeken en haar notities. Toch schrijft Rita zich in voor een zomercursus aan de universiteit en besluit ze haar imago grondig te veranderen.

avatar van speedy23
Schitterend geacteerde film. Het verhaal heeft naar verluidt op het witte doek nog meer impact dan op de planken. Willy Russell bewerkte zelf zijn toneelstuk, dat op zijn beurt geïnspireerd is op George Bernard Shaws Pygmalion. Spitsvondige dialogen en een levende regie maken van deze film een leuke ontspanning met sociale inslag...

Prachtige Britse komedie met toch ook wat emotie en ondersteund door de twee hoofdacteurs, werkelijk verbluffend in hun act.
Spitse dialogen in deze charmante film die werkelijk geen seconde verveelt.

Zalige film met vlijmscherpe dialogen en humor, waarop de Engelsen het patent lijken te hebben. Prachtig geacteerd door een weergaloze Julie Walters en ook de rol van afgestompte leraar is Michael Caine op het lijf geschreven. Jammer genoeg vloeit de scherpte een beetje weg vanaf het moment dat Rita / Susan op een volwaardige studente begint te lijken. Maar toch een heerlijke komedie, zoals er tegenwoordig helaas veel te weinig gemaakt worden.

Goeie film waarin een haarkapster besluit om te gaan studeren om zichzelf te leren kennen. De relatie die ontstaat tussen de niet-alledaagse studente en de leraar staat centraal hier en is goed en ook vermakelijk uitgewerkt. De transformatie van de studente komt wat ongeloofwaardig over, ondanks een goeie en ook leuke rol van Julie Walters.