ad

Geregisseerd door: Lewis Gilbert

Met onder meer: Michael Caine, Julie Walters en Michael Williams

Releasedatum: 16 juni 1983

Over Educating Rita

"Sometimes students end up being the best teachers."

Susan, een haarkapster, laat zich Rita noemen naar de auteur van haar favoriete sensatieromannetje. Ze besluit, tegen de wil van haar echtgenoot Denny in, een cursus literatuur te volgen. Haar docent is Frank Bryant, een man van middelbare leeftijd die samenwoont met collega-docente Julia. Wanneer Rita's man, die graag een familie zou willen stichten, ontdekt dat ze al geruime tijd in het geniep de pil neemt, verbrandt hij woedend al haar boeken en haar notities. Toch schrijft Rita zich in voor een zomercursus aan de universiteit en besluit ze haar imago grondig te veranderen.

imageimageimageimageimage

avatar van hugohei

hugohei

Het verhaal volgt een bekend schema, maar Caine en vooral Julie Walters gaan er met veel plezier tegenaan. Leuk en aangenaam.

avatar van mazdalfa

mazdalfa

Deze film is, vooral dankzij de prachtige vertolkingen van Caine en Walters, een klein juweeltje.

Goed voorbeeld van de kracht van de Britse Cinema: een verhaal met meer diepgang dan de gemiddelde platbodem uit Hollywood en gedragen door karakterakteurs, in plaats van knappe gezichtjes voor de box office.

avatar van speedy23

speedy23

Schitterend geacteerde film. Het verhaal heeft naar verluidt op het witte doek nog meer impact dan op de planken. Willy Russell bewerkte zelf zijn toneelstuk, dat op zijn beurt geïnspireerd is op George Bernard Shaws Pygmalion. Spitsvondige dialogen en een levende regie maken van deze film een leuke ontspanning met sociale inslag...

avatar van 93.9

93.9

Zeer degelijke film waar je van moet houden.

Ik vond die typische 70ties moogmuziekjes van David Hentshel nog het meest aangenaam in de film.

3 sterren

avatar van Zachery Glass

Zachery Glass

Het enige wat deze film aan positiefs opleverde was de acteerprestatie van Michael Caine.

De man zette redelijk overtuigend een uitgeblust personage neer, maar het scenario transformeert alles wat eventueel een morzel gevoel zou kunnen opleveren - in parodistische grapjasserij.:

Julia verlaat Frank. Hij wandelt gelaten weg, reactie Julia: ze begint meteen een stomende kus uit te wisselen met haar nieuwe vriend.

En die golf van kreupele dialogen:

(tijdens het zingen in de pub) Mijn moeder zei: "Kunnen ze geen beter liedje zingen?"

"Toen ik trouwde met hem, was ik een andere vrouw. Ik herken mezelf niet meer."

De personages zijn van boordkarton: hoe die Denny neergezet wordt: "Ik wil dat je zwanger wordt"... vreemde dialoog toch ...

De schoonbroer van Rita (tijdens de scène in de pub): zelfde kleren als Denny. Alsof de regisseur zegt: "Ach, het zijn allemaal dezelfde mensen. Een hopeloos lot ...

Het is allemaal zo ontzettend grof neergezet, en dit soort dramakomedie moet het toch hebben van de nuances, toch?

orbit

• 12092 berichten

Prachtige acteursfilm, met prima rollen voor Caine en Walters!

avatar van Dennis Evahi

Dennis Evahi

Vond het verhaal erg dunnetjes en de rol van meneer Caine is ver onder de maat. Zo nep irritant dronken. Erg passé en blasé deze film! Aleen die titel al...."Educating Rita" is lelijk....niet mooi gefilmd ook en vreselijke oubollige muziek werd er gebruikt.

**-sterren voor Rita (Walters)

Beitel

Alleen Britten lijken in staat zulke eerlijke films te kunnen maken, met personages die je daadwerkelijk grijpen. Het concept klonk mij niet zo heel erg interessant in de oren, maar het script heeft een bepaalde flair, terwijl Julie Walters een personage neerzet zoals alleen zij dat kan doen. Zelfs Michael Caine, waarvan het personage me op het eerste gezicht niet zo bijzonder leek kent een bepaalde charme die je maar weinig ziet. Een heerlijke film.

4/5

avatar van Boenga

Boenga

• 2003 berichten

Sublieme film - door de sublieme Caine en de uitstekende Walters.

Ook al is dit niet voor het grote publiek, toch begrijp ik niet waarom zoiets hier niet op DVD wordt uitgebracht...

avatar van Movsin

Movsin

Prachtige Britse komedie met toch ook wat emotie en ondersteund door de twee hoofdacteurs, werkelijk verbluffend in hun act.

Spitse dialogen in deze charmante film die werkelijk geen seconde verveelt.

BBarbie

Zalige film met vlijmscherpe dialogen en humor, waarop de Engelsen het patent lijken te hebben. Prachtig geacteerd door een weergaloze Julie Walters en ook de rol van afgestompte leraar is Michael Caine op het lijf geschreven. Jammer genoeg vloeit de scherpte een beetje weg vanaf het moment dat Rita / Susan op een volwaardige studente begint te lijken. Maar toch een heerlijke komedie, zoals er tegenwoordig helaas veel te weinig gemaakt worden.

scorsese

Goeie film waarin een haarkapster besluit om te gaan studeren om zichzelf te leren kennen. De relatie die ontstaat tussen de niet-alledaagse studente en de leraar staat centraal hier en is goed en ook vermakelijk uitgewerkt. De transformatie van de studente komt wat ongeloofwaardig over, ondanks een goeie en ook leuke rol van Julie Walters.

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2089 berichten

Wat een heerlijke film, waar ik geen seconde zit te piekeren over hoe dit nu gemaakt is, meer helemaal opgeslorpt word door de onderhoudende, boeiende gesprekken. Meer is het niet, maar wat een enorme prestatie. Walters is fantastisch en Michael Caine is nog fantastischerder. Man wat een charme. Wanneer zijn mond lacht en zijn ogen ontroerd zijn, dan voel je 100% pure, onversneden emotie.

Extra charme door een gedateerde geluidsband die ook letterlijk aangetast lijkt en hier en daar wat vals klinkt, krijg je er gratis bij. Het mooiste bewijs dat 'originaliteit' vaak overroepen is, want dit Pygmalionverhaal is van alle tijden, maar het gaat er gewoon om hoe je het brengt. Hier krijgen de acteurs alle ruimte en die nemen ze grandioos in beslag. Prachtfilm.

avatar van stefan dias

stefan dias

• 2089 berichten

Ik lees hier ook wat negatieve reacties: nou, die mensen hebben 100% gelijk. Die hopeloze running gag met dat getelefoneer naar de 'editor' is werkelijk onnozel en die Erik Engerd-lookalike van een echtgenoot is een karikatuur van heb ik jou daar…

Maar mij stoorde het niet. Dat maakt het contrast met de waarachtige kern van de film alleen maar groter, mooier.