The Secret Garden (1993)

Alternatieve titel: De Geheime Tuin

Drama / Familie

geregisseerd door Agnieszka Holland
met Kate Maberly, Heydon Prowse en Maggie Smith

Mary Lennox is geboren in India. Haar ouders hebben nauwelijks tijd om het kind op te voeden en liefde te geven, waardoor ze erg ongelukkig is. Al op jonge leeftijd leert ze om niet meer te huilen en bekijkt de wereld afstandelijk. Nadat haar ouders zijn omgekomen bij een aardbeving, wordt het meisje naar haar oom in Engeland gestuurd. Na een tijd daar te hebben gewoond, ontdekt ze op een dag een geheime tuin.

avatar van Robi
Prima jeugdfilm met een makkelijk, duidelijk, zij het wat voorspelbaar, verhaal. Prima geacteerd in een mooie setting.

avatar van Fran
Ik heb eerst het boek gelezen en dat komt voor mij persoonlijk een film niet ten goede omdat ik bepaalde dingen dan toch anders in mijn hoofd had dan dat ze verfimd worden. Logisch natuurlijk maar het zorgt er wel voor dat ik toch met andere ogen naar een film ga kijken. Toch vond ik deze film wel heel mooi neergezet. Het mystieke van de geheime tuin blijft goed bewaard en ook de band die de kinderen krijgen wordt erg mooi neergezet.

avatar van Phantasm
Heel ander verhaal dan de versie uit 1949, moest wel even wennen, verder voorspelbaar.

avatar van keukenzout
dinsdag 15 oktober, 3:25 uur op TV (Net 5) Is dit niet raar?

avatar van alexspyforever
Ik heb deze film eerst gezien en later het boek gelezen. Mijn hoge waardering voor de film gaat hier toch wat naar beneden. Ze hadden hier toch enkele belangrijke stukken uit het boek weggelaten. Alle personages worden wel goed neergezet en het mysterieuze en prachtige van de tuin zijn ook bewaard gebleven.

avatar van Boenga
Op dit moment 3,35*, een score waar ik me dus helemaal niet kan in terugvinden, die ik eigenlijk ook niet begrijp.

Het verhaal is flinterdun - of moet ik schrijven 'flinterdun weergegeven', want misschien hebben de mensen die het boek gelezen hebben daar geen probleem mee.
Waarom wordt een meisje in India door haar ouders verwaarloosd; waarom wordt een jongen 10 jaar lang door z'n vader in dezelfde woning totaal genegeerd; waarom ligt die jongen al tien jaar in bed en doet er niemand zelfs maar een poging om daar iets aan te doen - tot z'n nichtje hem vindt...? Dat zijn zaken die echt wel veel duidelijker hadden moeten uitgewerkt worden. Geen idee hoe een kind dit ervaart wanneer het naar de film kijkt, misschien kan een kind op zijn manier daar kleur en inhoud aan geven. Maar ik vind dat de regisseur hier een deel van z'n werk gewoon vergeten is of onder de mat heeft geveegd...

Ook het acteerwerk kon me niet bekoren, met uitzondering van Maggie Smith en de actrice die het jonge dienstmeisje speelt (geen idee wie dat is). Geen van de drie jonge acteurs slaagt erin om zich ten volle in het personage in te leven.

Komt daar nog bij dat ik voor geen enkel personage (tenzij weer dat dienstmeisje, maar dat is maar een bijrol) sympathie kan opbrengen, iets wat in een familiefilm toch een evidentie is.

En visueel: te lang overheersen de sombere kleuren. Fijn om een film een wat droevige of duistere start te geven, maar pas tegen het einde van het verhaal is het groen mooi groen, en brengen de bloemen leven op het scherm. Bovendien, ik weet niet in welk jaar het verhaal ongeveer gesitueerd is, maar vooral de kapsels van de kids... te verzorgd en te seventies; heel onecht.

Voilà, 'k ben uitgezaagd.