Ladies in Lavender (2004)

3,35

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Charles Dance
met Judi Dench, Maggie Smith en Daniel Brühl

Ladies in Lavender vertelt het verhaal van twee ongetrouwde, oudere zussen Ursula en Janet Widdington (Judi Dench en Maggie Smith). Hun rustige leventje in het plaatsje Cornwall wordt in 1936 abrupt verstoord wanneer de onbekende Andrea Marowski (Daniel Brühl) na een bootongeluk gewond aanspoelt aan de kust van hun dorpje. Ze besluiten de knappe jonge Pools-Joodse violist in huis te nemen totdat hij weer sterk en gezond is. Al snel blijkt dat de charmante Andrea niet alleen welkom is in hun huis, maar ook in het hart van beide dames! Wanneer een Russische schilderes Cornwall bezoekt en ontdekt dat de aangespoelde jongen een zeer getalenteerde violist is, neemt ze gelijk stappen om zijn gave wereldkundig te maken. De zussen zijn doodsbang om 'hun waardevolle cadeau' weer kwijt te raken en doen er dan ook alles aan om 'hun Andrea' bij zich te houden....

45 BERICHTEN 8 MENINGEN
Wat een heerlijke film is dit, geweldige karakters, mooie landschappen en fantastisch gespeeld.

De spanning tussen de 2 damens was te snijden en werd goed onderbroken door de huishoudster anders was het IMHO wel te dramatisch geworden.

Dit is echt niet mijn type film maar heb er oprecht van genoten

avatar van nachtschade
Prachtig!

avatar van Panta Rei

As. zondag (2 januari dus) te zien om 06.35 op RTL 4. Wekker zetten dus als je wilt kijken.

avatar van Laila001
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijke sfeervolle, warme film.
Twee op en top Britse oude dames die wedijveren om de aandacht van de Poolse jongen, die is aangespoeld op het strand vlakbij hun huis. En één van de dames wordt stiekem verliefd op deze jongen. Mooi verhaal, prachtig gefilmd en goed geacteerd.

avatar van Donkerwoud
Leuke rustige film die een oubollig sfeertje neerzet maar dat zo goed doet dat het niet vervelend wordt.

avatar van chameau 1
Wat een geweldige film en wat een acteertalent van beide dames.Dame Judi zoals ze stiekum die haarlok van Andrea van de grond raapt en dan de gezichts expressie top gewoon.

avatar van hdehoon
Charmant, onderhoudend, maar wel erg voorspelbaar.

avatar van Carl

gewoon goede, sfeervolle film, met goede psychologie in het plot.

avatar van Aapje81
Sfeervolle film met prachtige beelden en en een prima cast. Helaas is dit ook het enige pluspunt van de film. Van een scenario is nauwelijks sprake en diepgang hebben de personages totaal niet. Het enige dat overblijft is een aaneenschakkeling van mooie plaatjes en aandoenlijke scenes maar na pakweg 20 minuten gaat dit enorm vervelen. Zelfs de mooie Natascha McElhone kan deze film niet redden.

Zeer matig.

kappeuter (moderator)
Sympathieke nostalgische film, die nergens echt uitblinkt.
Een doorsnee verhaal, maar er had zeker meer in gezeten.
Aan de actrices ligt het niet. Judi Dench en Maggie Smith zijn geknipt voor deze rollen.
Hun karakterbotsingen zijn echter maar van zeer tijdelijke aard, waardoor het uiteindelijk iets teveel een gezapig Omroep Max filmpje wordt.

Is het plot wat eenvoudig en op sommige punten beslist niet uitgediept, de film heeft genoeg aan het briljant en charmant acteren van Judie Dench en Maggie Smith, twee Britse gloriën, in hun rol van twee eerder eenzame, oude dametjes, die werkelijk uit hun rustig bestaan worden gerukt, en die voor het eerst waarschijnlijk onderlinge naijver ervaren (komisch), daarna geluk, verrassende verzuchtingen en pijn.
Aanbevolen voor de liefhebbers van Judie en Maggie.

avatar van missl
Judi Dench en Maggie Smith zijn fantastisch maar kunnen ook deze flauwe prent niet redden. Zij spelen zussen en vinden een man in de branding, ze brengen hem tot leven, wanneer hij dan zijn eigen leven begint te krijgen gaan ze moeilijk doen en dingen voor hem achterhouden. Ik kan geen duits maar het duits klonk wel goed. Verder, saai.

Redelijke drama film met een prima cast, wat betreft de dames.

avatar van de grunt
Acteerkanon Maggie Smith ten spijt; ik moest kotsen bij deze film.

avatar van wendyvortex
Heerlijk ouderwets, chique Brits drama over twee oude vrijsters waar op een dag een jonge Poolse knul aanspoelt. 't is precies wat het beloofd te zijn en af en toe mag dat best zo'n oudere dames drama.
Judi Dench geeft dan net dat stukje waanzin mee aan haar rol en Maggie Smith is overtuigend als de rationele oudere zus.