Mrs Brown (1997)

Verenigd Koninkrijk / Ierland / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door John Madden
met Judi Dench, Billy Connolly en Geoffrey Palmer

Koningin Victoria is zwaar depressief na de dood van haar echtgenoot, en verdwijnt uit het oog van het publiek. Haar hulp Brown, die haar adoreert, brengt haar terug het openbare leven in. Hun relatie is oorzaak van een schandalige situatie die uitdraait op een koninklijke crisis.

Heel mooie film !
Of hoe een verhaal met zoveel passie zo
weinig passie laat zien.
Judi Dench (zoals altijd) en Billy Connolly zijn zeer goed.

**** 4 op 5 ****

avatar van catweasel
een prachtige film, met een zeer overtuigende Judi Dench.

avatar van breedbeeld
Goede film. Dench is top , Connolly ook niet verkeerd. Geboeid gekeken, Slechts 1 pauzetje genomen en dit alles nog wel gezien in 4:3 wat ik normaliter niet kan uitstaan maar hier geen moment stoort..Mooi rolletje ook van ene Antony Sher als Disraeli.

Big Yin
Zeer goede film. Knappe akteerprestaties van Judi Dench en the 'Big Yin' himself: Billy Connolly!!!

avatar van Leviwosc
Heel aardige film met Judi Dench en Billy Connolly.

Judi Dench zet weer een geweldige monarch neer, zoals alleen zij dat zo goed kan. Echter Billy Connolly maakt met zijn amicale gedrag jegens de koningin het verhaal enigszins ongelovig. Ik kan niet geloven dat een vorstin en een bediende zo intiem met elkaar zouden worden, we hebben het per slot van rekening over een periode in de geschiedenis waarvan zelfs de naam van de vorstin is afgeleid; de victoriaanse tijd. Ze zwom zelfs in een speciale jurk met een hoedje op.

Een bediende die vervolgens tegen die vorstin zegt: 'oh mens!' Lijkt mij alles behalve realistisch.

De film wil mij doen geloven dat de film is gebaseerd op feiten, maar aangezien ik niet veel weet van Victoria's leven zal ik het nalaten uitspraken te doen over het al dan niet waar zijn van dit verhaal.

De film wordt vooral aan het eind een beetje langdradig en saai, maar voor de rest is de film heel erg goed te hebben. Leuk om eens te kijken op een regenachtige zondagmiddag, maar als je echt een film met een sterk verhaal, diepgang en geweldige kostuums wilt zien, kun je deze beter laten staan.

3,5 sterren.

Leviwosc schreef:

Welke film moeten we in dat geval wel kijken?

catweasel schreef:
Welke film moeten we in dat geval wel kijken?

Welke film je moet kijken? Je moet niks natuurlijk! Ik heb enkel mijn mening gegeven. Maar als ik denk aan een verhaal met een sterk verhaal en diepgang, denk ik al snel aan een film als Elizabeth.

Een film met een sterk verhaal, biografisch van aard, prachtige kostuums en het laat je ook in zekere zin nadenken over een aantal zaken; zoals religie, politiek en filosofie. Althans dat is bij mij het geval.

Besef wel, dat ik enkel mijn mening ventileer, deze is niet absoluut en dat zal ik ook nimmer pretenderen.

Leviwosc schreef:

Het was niet vervelend bedoeld, ik was gewoon benieuwd naar wat jij in het betreffende genre wel een goede film vindt.

Persoonlijk ben ik van mening dat het gedweep tussen Robert Dudley en Elizabeth ook die film enigszins van haar authenticeit beroofd.

Verder ben ik met je eens dat Mrs. Brown een aantal vreemde en vrij storende dialogen bevat, wat de film in mijn beoordeling ook een halve punt heeft gekost.

avatar van Leviwosc
Je hebt een punt, het gedweep tussen Robert Dudley en Elizabeth is ook niet heel erg realistisch. Maar om één of andere reden, stoort het me daar minder dan in de film Mrs. Brown.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Deze film vertelt het verhaal van Keizerin Victoria, en Mr. Brown. Deze zouden na de dood van haar man een innige vriendschap hebben opgebouwd. Hoewel we weten dat dit zo was, weten we niet in welke mate die vriendschap zich uitstrekte. Dus deze film houd zich aan de vriendschap tussen de twee en gaat niet speculeren.

De film bevat wel een amusant verhaal, en heeft wel wat leuke momenten, hoewel ze me niet allemaal waar lijken te zijn. Ik denk niet dat Victoria zich zou hebben laten aanspreken met 'och, mens' of 'vrouw', hoewel het in deze film wel werkt.

De acteerprestaties van Judi Dench en haar tegenspeler zijn zeker niet ondermaats te noemen, en de muziek draagt ook bij tot de tijdsgeest van de film. Ook is het leuk om het hofleven ten tijde van Koningin Victoria's bewind eens onder ogen te krijgen, zo zie je dat deze regels door de huidige Koninklijke Familie in stand wordt gehouden...

avatar van jordybeukeboom
Debuutfilm voor Gerard Butler

Paar leuke Butler-weetjes betreffende deze film:

On the first day of shooting his film debut in Mrs Brown (1997), he had to run naked into a freezing sea and, as a result, developed hypothermia. Later during the filming, he saved a young boy from drowning in the river Tay and received a Certificate Of Bravery from The Royal Humane Society.

avatar van Pieter Montana
Voor de geinteresseerden: na de dood van John Brown, hechtte Victoria zich aan een nieuwe huisdienaar: Abdul Karim

Goeie film over de koningin van Engeland die al jaren in rouw is om de dood van haar man, de koning. Het verhaal speelt zich af in de negentiende eeuw, waarbij het toch vooral ook boeiend is om te zien hoe de hiërarchie in het koningshuis werkte. De relatie die ontstaat tussen de koningin en de knecht staat hier centraal. Twee mooie rollen van Judi Dench en Billy Connolly.

Verder is dit de debuutfilm van Gerard Butler, die me hier veel deed denken aan James McAvoy.

Binnenkort komt er nog zo'n soort film uit, met wederom Judi Dench als Koningin Victoria.
de Film heet Victoria & Abdul

Official Trailer - imdb.com

Pieter Montana schreef:
zie mijn vorige bericht: op 22 September 2017 komt de film Victoria & Abdul uit, die gaat over deze relatie.

Mrs Brown is heel eenvoudig Queen Victoria.
Zeer goede film dat mij alvast iets leerde over een gedeelte van het leven van Queen Vicoria, langst regerende (63 jaar) Engels vorst.
Het zou gebaseerd zijn op historisch gekende gebeurtenissen, zij het dat de film heel discreet blijft aangaande de intensiteit van de vriendschap tussen de koningin en Brown.
Goede opbouw, kostumering en fotografie en de weergaloze acteerprestatie van Dame Judy Dench al was die van Billy Connolly eveneens uitstekend.

Na het zien van Victoria and Abdul (2017) dacht ik dan moet ik Mrs Brown ook maar eens bekijken. De films lijken als twee druppels water op elkaar. Het enige verschil is dat Judy Dench als koningin Victoria twintig jaar jonger is. Maar de gebeurtenissen in deze film spelen zich ook twintig jaar eerder af, de jaren zestig van de negentiende eeuw. Verder speelt deze film zich wat meer in Balmoral in de Schotse hooglanden af. Maar de band tussen Victoria en John Brown is even hecht als later die met Abdul Karim. Victoria had duidelijk een man naast zich nodig waar ze op kon leunen, na de voortijdige dood van gemaal prins Albert.

Ik vond deze film wat pittiger en afwisselender dan 'Victoria and Abdul'. Misschien ook omdat de persoonlijkheden van Victoria en John Brown wat meer in evenwicht waren. Wat ook gelijk is, is de afwijzing en het gekonkel van het hof en de familie, die er alles aan deden om zowel Brown als Karim het huis uit te werken. Met de abjecte rol van 'Bertie' (de latere koning Edward VII) voorop. Maar waar ik dat hof in 'Abdul' nogal wat karikaturale trekjes vond hebben, bleef dat in deze film wel wat reeëler.

Gelukkig wordt in deze film niet gefocust op de vraag of ze 'het' nu ook deden of niet. Dat weten we niet en het is ook niet relevant. Wat me wel opviel is dat die vriendschap (en het verblijf aan het hof) van John Brown meer dan twintig jaar heeft geduurd, maar dat we over die latere jaren niets meer horen.