Victoria and Abdul (2017)

Alternatieve titel: Victoria & Abdul

3,35

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Stephen Frears
met Judi Dench, Ali Fazal en Michael Gambon

'Victoria and Abdul' vertelt het waargebeurde verhaal van de buitengewone vriendschap tussen Koningin Victoria (Judi Dench) en Abdul Karim (Ali Fazal), een jonge klerk uit India. Wanneer Abdul Karim vanuit India afreist om mee te werken aan de vieringen rond het Gouden Jubileum van de koningin, blijkt er een klik te zijn tussen hen beide. Terwijl Koningin Victoria steeds meer moeite heeft met de strenge regels die haar positie als vorstin met zich meebrengt, wordt de band tussen de twee hechter. De mensen en bedienden om hen heen proberen allen deze band te verbreken. Hun vriendschap wordt echter steeds sterker en de koningin gaat de wereld met andere ogen bekijken.

8 BERICHTEN 3 MENINGEN

kappeuter (moderator)
Vanaf 21 september in de bioscoop (Universal Pictures)

avatar van hanvank

Altijd heerlijk om naar Dame Judi Dench te kijken. Ik ben benieuwd naar deze film...

Denk dat het een geweldige film wordt, net als Her Majesty Mrs brown

avatar van mrklm
Nu de 81-jarige Queen Victoria [Judi Dench] al meer dan 62 jaar op de troon zit, is ze de plichtplegingen en de formaliteit waarmee ze wordt benaderd behoorlijk beu. Wanneer Abdul Karim [Ali Fazal] en Mohammed [Adeel Akhtar] per boot vanuit India langs komen om een eremunt uit te reiken, maakt Abdul tegen protocol oogcontact met de koningin, die verheugd is door zijn spontaniteit en oprechtheid dat ze steeds meer aan Abdul gehecht raakt. Terwijl Abdul steeds meer privileges krijgt, proberen andere leden van de hofhuishoudingen Victoria's oudste zoon Albert [Eddie Izzard] er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat Abdul uit de gratie valt bij de koningin.
Het scenario is gebaseerd op de geheime dagboeken van Abdul die in 2010 - meer dan 100 jaar na zijn dood - werden ontdekt en is dus op ware feiten gebaseerd, alhoewel de openingstitels meteen duidelijk maken dat we deze film zeker niet moeten beschouwen als geschiedschrijving. Dench kruipt probleemloos terug in de huid van de monarch die ze 20 jaar eerder speelde in Mrs Brown. Het feit dat je niet opkijkt van haar voortreffelijke vertolking, versterkt alleen maar de indruk dat ze geboren was om deze rol te spelen. Fazal houdt zich probleemloos staande en de chemie tussen de twee hoofdrolspelers is een waardevolle aanvulling op het vermakelijke eerste deel van deze film. Het scenario van Lee Hall worstelt echter om het momentum vast te houden en wordt vrij zwaar op de hand, waardoor het einde, ondanks ijzersterk werk van met name Judi Dench, een beetje buiten de toon valt. Regisseur Frears laat de volledige cast schitteren, waarbij Izzard in het oog springt in zijn verrassende (en verrassend effectieve) rol als Victoria's troonopvolger.

Gewoon een prachtige film. Mooie beelden en zeer goed geacteerd!! ( en soms nog ontroerend ook)

avatar van mjk87
Best een aardige film vooral doordat het altijd wel een genot is Dame Judi Dench te zien acteren. Typisch Brits, maar met een vleugje ontspannen humor gegoten in een prima aankleding zo eind 19e eeuw. Je waant je als kijker toch even in die periode en alle pracht en praal. Fazal is sympathiek maar ook niet meer dan dat en vooral de bijrollen zijn goed bezet. De film zelf sleept tegen het einde wel wat en doet verder niets bijzonders, maar werkt als stukje tijdverdrijf op de zondagochtend. 3,0*.

avatar van Mescaline
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
In eerste instantie spraken de naam en het verhaal mij niet zo heel veel aan, tot dat ik de trailer had gezien en dacht dat deze film wel potentie had.
In de trailer werd al duidelijk dat er een heerlijk sfeertje in de film zit en er prachtige locaties zijn gebruikt om te filmen, dus ik dacht laat ik de gok wagen en naar de bioscoop toe gaan.
Dit is 1 van de betere gokken van de afgelopen maanden geweest, de film zet gelijk vanaf het eerste shot al een fijn sfeertje neer en de opbouw van de karakters is op een luchtige maar doeltreffende manier gedaan.

Judi Dench verdiend echt een oscar voor haar super mooie vertolking van Victoria, ik weet persoonlijk niet ontzettend veel van de echte persoon en de geschiedenis maar voor zo ver ik kon beoordelen kwam het personage levensecht over. De camera maakt vaak gebruik van de acteertalenten van Judi, veel close ups van haar gezicht en zonder dat ze op die momenten iets zegt zie je als kijker alles wat er door haar hoofd heen spookt, prachtig geacteerd!
Ali Fazal was voor mij nog onbekend maar vult Judi goed aan, misschien werd hij extra gestimuleerd door zijn tegenspeelster en/of de regisseur maar de chemie tussen deze 2 is geloofwaardig en ontroerend.

Op de 2de helft worden we getrakteerd op meer diepgang dan dat je in de eerste helft zal verwachten, maar aangezien de film zo prettig begint en je op een fijne manier en met een vleugje Britse humor kennis laat maken met de personages werkt het drama element des te beter.
Veel regisseurs worstelen om comedy en drama op een doeltreffende manier te combineren, maar Stephen Frears weet er goed raad mee.

Wat deze film (helaas) ook vandaag de dag nog zo interessant maakt is de onderliggende laag van discriminatie, in dit geval over de Moslims maar ook het verschil tussen arm en rijk.
Op de terugweg van de bioscoop, toen we met de bus langs een weilandje gingen en daar 2 buitenlandse mensen stonden hoorde ik een vrouw in de bus zeggen: wat zijn hun nu weer aan het stelen? Ik dacht toen gelijk hoe deze film nog steeds vandaag de dag aan de orde is en mensen nog steeds vol vooroordelen en kortzichtigheid zitten.

Ik had deze vermakelijk verwacht, maar kreeg toch een hoop meer dan dat ik in de trailer al had gezien. De film mixed comedy en drama in zijn voordeel en het einde is hartverscheurend.

4 sterren zijn wat mij betreft zonder twijfel op hun plaats.

Wat een prachtige film.
Met een traan en een lach genoten van het prachtige acteerwerk.
Dame Judy Dench is echt perfect voor deze rol.