Victoria & Abdul (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Stephen Frears
met Judi Dench, Ali Fazal en Michael Gambon

'Victoria and Abdul' vertelt het waargebeurde verhaal van de buitengewone vriendschap tussen Koningin Victoria (Judi Dench) en Abdul Karim (Ali Fazal), een jonge klerk uit India. Wanneer Abdul Karim vanuit India afreist om mee te werken aan de vieringen rond het Gouden Jubileum van de koningin, blijkt er een klik te zijn tussen hen beide. Terwijl Koningin Victoria steeds meer moeite heeft met de strenge regels die haar positie als vorstin met zich meebrengt, wordt de band tussen de twee hechter. De mensen en bedienden om hen heen proberen allen deze band te verbreken. Hun vriendschap wordt echter steeds sterker en de koningin gaat de wereld met andere ogen bekijken.

kappeuter (moderator)
Vanaf 21 september in de bioscoop (Universal Pictures)

avatar van hanvank
Altijd heerlijk om naar Dame Judi Dench te kijken. Ik ben benieuwd naar deze film...

Denk dat het een geweldige film wordt, net als Her Majesty Mrs brown

avatar van mrklm
Nu de 81-jarige Queen Victoria [Judi Dench] al meer dan 62 jaar op de troon zit, is ze de plichtplegingen en de formaliteit waarmee ze wordt benaderd behoorlijk beu. Wanneer Abdul Karim [Ali Fazal] en Mohammed [Adeel Akhtar] per boot vanuit India langs komen om een eremunt uit te reiken, maakt Abdul tegen protocol oogcontact met de koningin, die verheugd is door zijn spontaniteit en oprechtheid dat ze steeds meer aan Abdul gehecht raakt. Terwijl Abdul steeds meer privileges krijgt, proberen andere leden van de hofhuishoudingen Victoria's oudste zoon Albert [Eddie Izzard] er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat Abdul uit de gratie valt bij de koningin.
Het scenario is gebaseerd op de geheime dagboeken van Abdul die in 2010 - meer dan 100 jaar na zijn dood - werden ontdekt en is dus op ware feiten gebaseerd, alhoewel de openingstitels meteen duidelijk maken dat we deze film zeker niet moeten beschouwen als geschiedschrijving. Dench kruipt probleemloos terug in de huid van de monarch die ze 20 jaar eerder speelde in Mrs Brown. Het feit dat je niet opkijkt van haar voortreffelijke vertolking, versterkt alleen maar de indruk dat ze geboren was om deze rol te spelen. Fazal houdt zich probleemloos staande en de chemie tussen de twee hoofdrolspelers is een waardevolle aanvulling op het vermakelijke eerste deel van deze film. Het scenario van Lee Hall worstelt echter om het momentum vast te houden en wordt vrij zwaar op de hand, waardoor het einde, ondanks ijzersterk werk van met name Judi Dench, een beetje buiten de toon valt. Regisseur Frears laat de volledige cast schitteren, waarbij Izzard in het oog springt in zijn verrassende (en verrassend effectieve) rol als Victoria's troonopvolger.

Gewoon een prachtige film. Mooie beelden en zeer goed geacteerd!! ( en soms nog ontroerend ook)

avatar van mjk87
Best een aardige film vooral doordat het altijd wel een genot is Dame Judi Dench te zien acteren. Typisch Brits, maar met een vleugje ontspannen humor gegoten in een prima aankleding zo eind 19e eeuw. Je waant je als kijker toch even in die periode en alle pracht en praal. Fazal is sympathiek maar ook niet meer dan dat en vooral de bijrollen zijn goed bezet. De film zelf sleept tegen het einde wel wat en doet verder niets bijzonders, maar werkt als stukje tijdverdrijf op de zondagochtend. 3,0*.

avatar van Mescaline
In eerste instantie spraken de naam en het verhaal mij niet zo heel veel aan, tot dat ik de trailer had gezien en dacht dat deze film wel potentie had.
In de trailer werd al duidelijk dat er een heerlijk sfeertje in de film zit en er prachtige locaties zijn gebruikt om te filmen, dus ik dacht laat ik de gok wagen en naar de bioscoop toe gaan.
Dit is 1 van de betere gokken van de afgelopen maanden geweest, de film zet gelijk vanaf het eerste shot al een fijn sfeertje neer en de opbouw van de karakters is op een luchtige maar doeltreffende manier gedaan.

Judi Dench verdiend echt een oscar voor haar super mooie vertolking van Victoria, ik weet persoonlijk niet ontzettend veel van de echte persoon en de geschiedenis maar voor zo ver ik kon beoordelen kwam het personage levensecht over. De camera maakt vaak gebruik van de acteertalenten van Judi, veel close ups van haar gezicht en zonder dat ze op die momenten iets zegt zie je als kijker alles wat er door haar hoofd heen spookt, prachtig geacteerd!
Ali Fazal was voor mij nog onbekend maar vult Judi goed aan, misschien werd hij extra gestimuleerd door zijn tegenspeelster en/of de regisseur maar de chemie tussen deze 2 is geloofwaardig en ontroerend.

Op de 2de helft worden we getrakteerd op meer diepgang dan dat je in de eerste helft zal verwachten, maar aangezien de film zo prettig begint en je op een fijne manier en met een vleugje Britse humor kennis laat maken met de personages werkt het drama element des te beter.
Veel regisseurs worstelen om comedy en drama op een doeltreffende manier te combineren, maar Stephen Frears weet er goed raad mee.

Wat deze film (helaas) ook vandaag de dag nog zo interessant maakt is de onderliggende laag van discriminatie, in dit geval over de Moslims maar ook het verschil tussen arm en rijk.
Op de terugweg van de bioscoop, toen we met de bus langs een weilandje gingen en daar 2 buitenlandse mensen stonden hoorde ik een vrouw in de bus zeggen: wat zijn hun nu weer aan het stelen? Ik dacht toen gelijk hoe deze film nog steeds vandaag de dag aan de orde is en mensen nog steeds vol vooroordelen en kortzichtigheid zitten.

Ik had deze vermakelijk verwacht, maar kreeg toch een hoop meer dan dat ik in de trailer al had gezien. De film mixed comedy en drama in zijn voordeel en het einde is hartverscheurend.

4 sterren zijn wat mij betreft zonder twijfel op hun plaats.

Wat een prachtige film.
Met een traan en een lach genoten van het prachtige acteerwerk.
Dame Judy Dench is echt perfect voor deze rol.

avatar van boemboem27
beide hoofdrolspelers hebben fantastisch gespeeld
ben normaal geen fan van historische films
maar deze is toch echt een uitzondering toppie

avatar van pmeester
Echt een juweeltje. Nu ben ik wel een fan van historische films maar er zit ook veel bagger tussen. Judi Dench verdient een Oscar. Was tot tranen geroerd. Misschien ook een mooie tijd om dit verhaal te lanceren gezien de toenemende Moslim haat.

avatar van Onslaught
Echt een leuke film.

Prachtige film. Vier sterren voor de film, maar vijf voor Judy Dench. Wat een actrice. Heb me geen seconde verveeld. Ademloos gekeken. Vond alleen wel dat de entourage van koningin Victoria nogal wat karikaturale trekjes had meegekregen, bijna niemand uitgezonderd. Dat vond ik toch niet zo sterk. Kreeg je het beeld van Victoria en Abdul als de enige normale mensen in een hof van louter dwazen. Zo was het toch niet helemaal denk ik.

avatar van Michel Vaillant
Goed verhaal, goed geacteerd. prachtige productie. Geen moment verveeld.

avatar van Filmkriebel
Victoria's munshi

Eén van de ondergewaardeerde films van 2017. Een fris verhaal over de vriendschap tussen koningin Victoria en een Indische dienaar. Toont een heel ander beeld over de koningin dan de norse tante aan wie men doorgaans zou denken. Het is meer de mens Victoria die aan bod komt: verveeld door de conservatieve elite rondom haar, afgestompt door haar rol als heerseres, maar met meer humor, leergierigheid en openheid voor andere culturen dan je van haar zou verwachten. Het is een fijn portret geworden met humor en een glimlach, en met frisse vertolkingen. Wel soms lachen met die stijve lapzwansen rond Victoria en gruwen van die verschrikkelijke zoon van haar (goed gespeeld door de mij onbekende Eddie Izzard).

Zeker geen saai kostuumdrama. En ja, ik kon het bijna niet geloven maar dit is wel degelijk gebaseerd op reële feiten.

avatar van Thomas83
Judi Dench maakt nog wat van deze film. Zelfs terwijl ze een behoorlijk vlak geschreven rol heeft waarvan een minder begenadigd actrice vlees noch vis zou kunnen maken. Het spel van Dench komt pas volledig tot zijn recht als de film de luchtige toon laat varen voor een meer ernstige. Zonder haar was het echt een ondraaglijke en oppervlakkige film geweest. De relatie tussen Victoria wordt eigenlijk totaal niet opgebouwd, en een groot deel van de film loop je tot vervelens toe te kijken naar de onwillige en racistische aanhang van Victoria.

Abdul is zelfs is niet eens uitgewerkt als personage. In plaats van bijvoorbeeld een interessant karakter met twee gezichten is hij niet meer dan een slaafse en willoze knecht en vriend voor Victoria, en een representatie van een cultuur die gediscrimineerd wordt. Een spreekpop die "wijze" oneliners mag uitkramen en de koningin oppervlakkige historische en culturele lesjes geeft.

In die tijd wist men minder van andere culturen misschien, maar op mij kwam het gebrek aan historische kennis van Victoria wel wat ongeloofwaardig over. Om nog maar te zwijgen over haar morele superioriteit. Gewoon een enorm oppervlakkige film. Mooie plaatjes en kostuums en een actrice die nog wat van haar rol kan maken. 2.0*.

Goeie film over een opmerkelijke en ongebruikelijke vriendschap tussen de koningin van Engeland en een Indiër. Het personage van Koningin Victoria is goed uitgewerkt, maar hoe haar nieuwe vriend over hun vriendschap en commotie denkt blijft een beetje achterwege. De eerste helft is vrij luchtig van toon en hier en daar best grappig. Het is een genot om Judi Dench hier aan het werk te zien. Met gemak 3.5 sterren voor dit stukje Britse koninklijke geschiedenis.

Onderhoudende film over de bijzondere relatie tussen koningin Victoria en haar “munshi” Abdul Rahim, grotendeels —zoals fijntjes wordt toegevoegd aan de openingscredits— gebaseerd op ware gebeurtenissen. Regisseur Stephen Frears overgiet het verhaal vooral in het eerste deel van de film met een subtiel humoristisch sausje, dat in het tweede deel helaas te veel wordt weggedrukt door de toenemende racistische bejegening van Rahim door de entourage van de koningin. De film maakt duidelijk dat vooroordelen over mensen uit andere culturen van alle tijden zijn, maar die constatering maakt die abjecte gevoelens nog niet acceptabel.
De rol van Victoria is Judi Dench op het lijf geschreven. Zij en haar chemie met Ali Fazal maken dit tot een erg genietbare film, een van de betere uit 2017.

Sterk. Zelfs als je in beginsel niet weg loopt met zo een typisch brits kostuumdrama zal je moeten onderkennen dat dit verhalend kwalitatief gewoon behoorlijk goed is. Als biografie waag ik het te betwijfelen of het allemaal zo gelikt gegaan is als hier wordt gepresenteerd, maar de geroutineerde Frears maakt gebruik van zijn creatieve vrijheid om te proberen een gestroomlijnd product af te leveren. Allesbehalve saai, de vertelling zit volgestopt met aansprekende, doordachte humor waardoor dit in wezen ernstig verhaal erg toegankelijk wordt voor het grote publiek. En dan uiteindelijk toch jammer dat het einde vrij conventioneel en voorspelbaar is, anders had ik Victoria & Abdul absoluut nog een hogere score kunnen geven. Wel een typische acteursfilm overigens: Fazul is goed en Dench was al een heel grote mevrouw maar ik heb haar nooit zo overweldigend gezien als in deze prent. Werkelijk alles klopt aan wat ze doet, ze heerst als een ware vorstin van begin tot eind over deze film, eenvoudig groots.

"Based on real events....mostly", het zet de toon voor een fris en grappig begin : de voorstelling van duivel-doet-al Abdul, in dienst van de Britse heerser in India, zijn bijzondere missie, zijn kennismaking met het stijve Britse Hof en entourage en vooral de verbazing, ongeloof en woede van deze laatste als het tussen hem en de koningin gewoon en ongezien klikt. Het is het beste gedeelte van de film, want nadien krijgen we toch wat gelijkaardige toestandjes rond Victoria, Abdul en zijn "oppositie" waardoor het wat eenzijdig "langgerekt" wordt.
Nietemin is dit m.i. een goede, genietbare en merkwaardige film, die ons toch o.a. voorhoudt hoe onwetend de koningin was over haar onderdanen in India en verder ook het visuele heel wat gunt : meerdere mooie beeldcomposities, oog voor detail, costumering, decor...
Niet te vergeten natuurlijk de, zoals altijd, imponerende vertolking van Judi Dench. Twintig jaar voorheen speelde ze reeds Queen Victoria in "Mrs. Brown".