The Favourite (2018)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Historisch / Biografie

geregisseerd door Yorgos Lanthimos
met Olivia Colman, Emma Stone en Rachel Weisz

Engeland, begin achttiende eeuw. Centraal staat de relatie tussen koningin Anne en haar vertrouwelinge, adviseur en geliefde Sarah Churchill, de hertogin van Marlborough. Hun levens veranderen voorgoed door de aankomst van Sarahs jongere nicht Abigail. Al snel veranderen de dynamieken tussen de vrouwen en pogen ze invloed uit te oefenen op de koningin en op het paleis.

Saai, saai, saai.

Filmisch is dit alvast een kunstwerk ( de spitsvondige, verruimende camera, de decors, de kleurenpracht, de ganse montage...), maar komt daarbij dat ge na een tijdje meegesleurd wordt in het verhaal, of moet ik zeggen in het spel van de drie dames aan het hof, hun ambitie, hun finesses, hun venijn.
Colman ging lopen met een Oscar maar Rachel Weisz en zeker Emma Stone verdienden dat evenzeer.
Spitse dialogen en een satirische, spottende kijk op gebruiken en gewoontes uit die tijd, in meerdere lagen van het volk (de chickenrun als hoogtepunt van spot met hooggeplaatste functies).
Yorgos Lanthimos weet wat cinema is en gaat realiteit én fantasie niet uit de weg.

avatar van mikey
Jammer dat lanthimos niet de shining heeft gebruikt als inspiratie, een film waarin de setting is getoond alsof je er zelf in zit. Hier is de setting gereduceerd tot een (niet geheel begrijpelijk bovendien) achtergrondbehangetje, hoe prachtig die ook was. De groothoeklenzen, de kikvorsperspectieven, de dolly's zijn gebruikt omdat het best arty is. Toch niks meer dan een toneelmatig stukje. Het verhaal is banaal en oud maar door middel van wat absurdisme en wat euro-sleaze opgeleukt. Denk aan die anachronistische soul train die zelfs de kindse vorstin niet kon waarderen. Jaloerse dames komen in het gevlij bij ditmaal een lesbische koningin maar voor het betere sleazy dames in kostuums, raad ik echter toch The Beguiled (1971) aan.

avatar van de grunt
De films die Yorgos Lanthimos noemt ter inspiratie: