• 8.262.944 stemmen

Geregisseerd door: Yorgos Lanthimos

Met onder meer: Olivia Colman, Emma Stone en Rachel Weisz

Releasedatum: 3 januari 2019

Plot The Favourite

Engeland, begin achttiende eeuw. Centraal staat de relatie tussen koningin Anne en haar vertrouwelinge, adviseur en geliefde Sarah Churchill, de hertogin van Marlborough. Hun levens veranderen voorgoed door de aankomst van Sarahs jongere nicht Abigail. Al snel veranderen de dynamieken tussen de vrouwen en pogen ze invloed uit te oefenen op de koningin en op het paleis.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Queen's Maid

Sarah's Maid

avatar van Boneka

Boneka

Hij zou beter moeten zijn dan Mary Queen of Scotts, maar die vond ik toch wat beter dan deze Favourite. The Favourite is dan ook geen serieuze film geworden. Daarom is Historisch / Biografie zoals hierboven staat beschreven wat misleidend. Het is een soort van klucht geworden waarin niet gekozen wordt in keurige gebaande paden, maar letterlijk van het padje gaat in wat moderne stijl. Dat mag en kan, maar zet daar dan wat meer accenten op. Op deze manier is het net allemaal niet koddig genoeg, niet vulgair genoeg en niet humoristisch genoeg. Zo zegt de lelijke koningin tegen "Rachel" dat ze haar tong zo lekker in haar steekt. Op het moment dat "Emma" de koets instapt zou ik dan bijvoorbeeld fijntjes de tong lekker hebben uitgestoken, maar dat gebeurt dan net weer niet. The Favourite blijft zo hangen in goedbedoelde momenten die geen passend leuk vervolg krijgt. Muziek is trouwens tip top in orde met als hoogtepunt na 1.12 minuten wanneer we Fantasia in C minor horen van Peter Hurford. Heerlijke Back muziek. Ook de aankleding en decoratie zijn dik in orde. Er wordt goed geacteerd, maar daar blijft het op wat momenten na bij helaas. Toch een lichte tegenvaller! Vooral ook omdat het verhaal verder helemaal niks voorstelt. Jammer!!!

Film 2.5

Beeld 4.5

Geluid muziek 4.5

Extra's 3.5

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Olivia Colman, Emma Stone en Rachel Weisz acteren hier echt super goed, dat alleen al is de moeite waard om te kijken. Want het is eigenlijk best wel een saaie film, maar toch heb ik er tot het einde toe naar gekeken. Ik vraag me af of het destijds echt zo was. Of ze werkelijk zo leefde. Al bij al is het een vrij saaie film die je toch weet te boeien. Voor een kostuumfilm ziet het er best wel goed uit, daar zal het niet aan liggen. En aan de vrij hoge scoren te zien vinden velen het toch een prima film.

avatar van Tiany

Tiany

Acteurs deden het prima, en mooie decors, maar het verhaal vond ik tamelijk saai, ik moest soms moeite doen om mijn aandacht bij de film te houden.

avatar van joost1964

joost1964

(Zeer) goed geacteerd kostuumdrama. Intrigerende driehoeksverhouding. Hou je van snelle actie, kan je je wel beter onthouden.

Moderne accenten zijn goed, maar of dat woordgebruik echt hoefde....voor mij alvast niet.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11943 berichten

Prachtig gemaakt en uitstekend geacteerd, maar inhoudelijk uiteindelijk toch weer teleurstellend. Stone is wel erg opzichtig aan het manipuleren en voor mensen die films als All About Eve of gewoon Barry Lyndon gezien hebben, is het verloop wel heel voorspelbaar. En voor andere mensen wellicht ook. Maar wat is het fraai gemaakt. Daarom kan ik toch niet lager dan 4 sterren geven.