Unga Astrid (2018)

Zweden
Biografie / Drama

geregisseerd door Pernille Fischer Christensen
met Maria Bonnevie, Trine Dyrholm en Björn Gustafsson

Toen Astrid Lindgren heel jong was gebeurde er iets dat haar diep trof. De combinatie van zowel een wonder als rampspoed heeft haar hele leven vorm gegeven. Deze gebeurtenis veranderde haar in een van de meest inspirerende vrouwen van deze tijd die de hele wereld zou gaan beminnen. Dit is het verhaal van een toen jonge Astrid, die ondanks de verwachtingen van haar in die tijd en haar religieuze opvoeding, besloot om los te komen van de normen van de maatschappij en haar hart te volgen.

Vanaf 29 november in de bioscoop (September Film)

avatar van hvdriel
Astrid Ericsson is zestien. Deze biopic volgt haar leven gedurende de periode van drie à vier jaar tot ze ene meneer Lindgren ontmoet.

Buitengewoon vervelende film die zonder enige dramatische kracht je de ene voorspelbare scène na de andere voorschotelt. Zonder spoilers is een onderbouwing van mijn constatering niet mogelijk, maar geloof me: een geeuw is moeilijk te onderdrukken. En wanneer je verheugd denkt bedrukt de filmzaal te kunnen verlaten, dan heb je het mis. Het gaat maar door ...

avatar van ratfish
Geen definitieve biopic, daarvoor is de beschreven periode te kort, maar toch onderhoudend drama.

avatar van Baboesjka
Wat mij betreft een erg mooie film. Ontzettend goed gespeeld door Alba August als Astrid, wat een leuk meisje, en ook de rest van de cast speelt overtuigend. De film raakte mij, al vond ik 'm op sommige momenten ietwat saai, maar dat valt haast in het niet bij het grote geheel dat mij wel aanspreekt. Ik vond vooral de relatie tussen Astrid en haar zoontje interessant. Wat een ster, die kleine jongen! Het lied op het eind ontroerde mij erg, 'Springa' van Ane Brun, een zangeres waar ik al lang fan van ben. Mooi beeld ook. Van mij 4****.

avatar van wwelover
Degelijke film. Niet bepaalde film die ik vooraf had verwacht. 1. omdat ik niks van Lindgren weet en 2. omdat ik dacht dat de film haar hele leven zou bevatten en vooral de totstandkoming van bijvoorbeeld Pipi Langkous. Alba August speelt heel overtuigend en ook de muziek wist me te raken. De film is alleen wel soms wat langdradig. Maar uiteindelijk wordt het nooit saai.

Ontroerende coming of age biopic over het jeugdige en jongvolwassen leven van de Zweedse Astrid Lindgren, de voor velen inspirerende schrijver en bedenker van onder andere Pippi Langkous, die in 2002 is overleden. In Becoming Astrid zien we Astrid (een bijzonder fraaie rol van Alba August) op 18-jarige leeftijd als een eigenzinnig en levenslustig meisje in haar gezin, botsend met vooral haar streng gelovige en wat kille moeder. Astrid blijkt een schrijverstalent te hebben en wordt al snel als stagiair aangenomen bij een lokale krant, waar zij vervolgens onbedoeld zwanger raakt van haar (veel oudere) werkgever en een (onmogelijke) relatie met hem aangaat. Omdat hij in een nare scheiding verwikkeld is en door zijn aanstaande ex-vrouw wordt beschuldigd van ontucht besluit Astrid haar zoontje (Lasse) na de geboorte onder te brengen bij een pleegmoeder in Denemarken. Er volgen turbulente jaren, waarin het geduld en incasseringsvermogen van Astrid op de proef worden gesteld en zij van jong en naïef meisje verandert in een bijzonder krachtige en mooie jonge, onafhankelijke vrouw die haar eigen keuzes maakt.

Becoming Astrid is vooral sterk in de karakterontwikkeling die met name ook door het bezielende acteerwerk van Alba August wordt getoond. Zij draagt de film en is een genot om naar te kijken. De muziek is mooi en ondersteunt de emotionele momenten op een passende manier. En wat een goede keuze van de regisseur om op verschillende cruciale momenten in het leven van Astrid via voice-over verschillende kinderen te laten voordragen op wat voor manier het werk van Astrid hen bezighoudt of inspireert, steeds perfect aansluitend bij het leven van Astrid op dat moment.
In Becoming Astrid krijgt Astrid Lindgren, om de Volkskrant te citeren, (postuum) de aandacht die ze verdient.

avatar van AmazingPP
Ik weet niet zo goed wat ik nu eigenlijk van deze film moet vinden. Ik vond hem wel ok, maar traag en ook weer niet. Acteerwerk is dik in orde van de gehele cast, script is ietwat onduidelijk en toch heb ik geboeid zitten kijken. Wat die brieven van die kinderen er steeds tussendoor doen had ik beter uitgewerkt willen zien. 3,5*

avatar van jan66
Baboesjka schreef:
Wat mij betreft een erg mooie film. Ontzettend goed gespeeld door Alba August als Astrid, wat een leuk meisje, en ook de rest van de cast speelt overtuigend. De film raakte mij! Ik vond vooral de relatie tussen Astrid en haar zoontje interessant. Het lied op het eind ontroerde mij erg, 'Springa' van Ane Brun. Mooi beeld ook. Van mij 4****.

Precies mijn gedachten...

Redelijke film over een meisje die voor een krant gaat werken en zwanger raakt van haar baas. Op zich een mooi verhaal over een meisje die op jonge leeftijd geconfronteerd wordt met volwassen beslissingen. Als biopic over Astrid Lindgren wat minder geslaagd, aangezien haar schrijverstalenten vrijwel niet aan bod komen. Ietwat langdradig, maar wel een mooie rol van Alba August.

avatar van Ebenezer Scrooge
Mooie biografische film over de geestelijk vader (of zeg je in dit geval 'geestelijk moeder'?) van de Gebroeders Leeuwenhart, Ronja de Roversdochter en Pippi Langkous. Het verhaal, gesitueerd in de jaren twintig, richt zich op een ingrijpende gebeurtenis in het leven van de kinderboekenschrijfster, toen ongeveer 20 jaar oud en eindigt vóór haar debuutroman in 1944, dus van haar schrijverscarrière krijgen we helemaal niets mee. Het is wel gebleken dat biopics die zich op één enkel moment uit iemands leven focussen doorgaans beter uitpakken dan de gangbare van wieg tot graf-biopic, inclusief successen, tegenslagen, gestrande huwelijken en geheime affaires. Soms neigt het met al die verwikkelingen rond haar zwangerschap wel iets teveel naar een soapachtig televisiedrama.
Astrid Lindgren wordt gespeeld door Alba August (1993), een prachtrol! Zij is de dochter van Bille August (Pelle Erobreren) en actrice Pernilla August, die we vooral kennen van Star Wars I: The Phantom Menace, waarin zij de moeder van Anakin Skywalker vertolkte. Astrid is een intelligente, ietwat tegendraadse tiener die merkwaardig genoeg het ene moment een klein meisje lijkt en het andere moment een volwassen vrouw en die door haar twee vlechtjes meteen doet denken aan de beroemde zeeroversdochter. Ik dacht overigens ook steeds aan Tori Amos.
Aan het begin van de film is er een scène in een danslokaal. Astrid kijkt vanaf de zijkant wat verveeld naar de dansende stelletjes op de dansvloer. Dan wordt ze door haar vriendinnetje ten dans gevraagd, maar die moet weer mee met haar vader en dus staat ze daar alleen op de dansvloer.. Begint ze me toch te dansen, hahaha.. In haar eentje, iedereen kijken natuurlijk. Ik bulderde van het lachen. Heb het wel zo'n vier, vijf keer terug zitten kijken.
Het is vooral de manier waarop ze danst, als een krankzinnige lijkt het wel.