Le Premier Jour du Reste de Ta Vie (2008)

Alternatieve titel: The First Day of the Rest of Your Life

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Rémi Bezançon
met Jacques Gamblin, Zabou Breitman en Marc-André Grondin

‘Le premier jour du reste de ta vie’ gaat over vijf beslissende dagen uit het leven van een gezin van vijf personen, vijf dagen die belangrijker zijn dan de andere en waarbij de volgende dag niets nog hetzelfde zal zijn. Vader Robert en moeder Marie-Jeanne hebben drie kinderen: de nuchtere en intelligente Albert, de luie dromer Raphaël en de opstandige puber Fleur. Uit 22 jaar familiegeschiedenis wordt steeds één cruciale dag uit het leven van een gezinslid getoond.

Mooie film! De Franse taal geeft een sfeer die de film ten goede komt. Personages zijn goed neergezet. Al met al een lekkere drama met veel humor. Tot slot was de muziek die gebruikt is zeer goed!

4 uit 5

avatar van tal1b
redelijk doorsnee film met toch wel matig tot voldoende acteer prestaties.
Einde vd film was mooi.

Gelaten.

Da's de emotie die overheerste tijdens het kijken. In het begin leek het nog wel wat te worden. De lichtvoetige sfeer in de film kwam een beetje onverwacht, en was een aangename verrassing. Ik was vooraf toch wat bang voor een Franse praatfilm.

Maar de aparte segmentjes kennen weinig samenhang en zijn ook verre van sterk genoeg om op zichzelf te staan. Daarbij zijn de familiemomenten wat geforceerd. Buiten de vader en de jongste zoon vond ik het acteerwerk ook niet bijster, met als dieptepunt de immer memmende moeder.

De film draaft dan ook nog iets te lang door, en het einde zal best pakkend geweest zijn voor mensen die ondertussen een band met de personages opgebouwd hadden, maar mij deed het allemaal erg weinig. Misschien ook omdat het er in de laatste scenes best dik op lag.

De jongste zoon was veruit het meest interessante personage, maar kreeg een van de meest povere fragmenten, zonder echte focus.

Visueel redelijk, maar ook redelijk inwisselbaar. De soundtrack kon mij weinig boeien (opgepast, debiele discoscenemuziek alert!), de tijdsimpressies vond ik ook niet bijster overtuigend.

Echt slecht was het niet, start redelijk vlotjes, maar verwaterd daarna in een wat ongeïnspireerde collage van gebeurtenisjes.

"La famille est une machine à faire brûler les sentiments", zegt een hoofdacteur. Gelukkig citeert een ander later "La famille, un beau spectacle..."
Zowat de synthese van de film die al in de arena gooit wat een gezin zo allemaal kan ervaren in de loop van de jaren en hoe bepaalde gebeurtenissen radicaal mogen blijken, maar zelden definitief.
Goed en afwisselend gebracht, interesse opwekkend en steunend op toch enkele knappe acteurs.
Enkele mooie scènes zoals bijvoorbeeld de dialogen met opa, ook de flashbacks, de muziek in het leven van het gezin en de knappe close-up van Zabou Breitman op het einde.
Geen meesterwerk, maar zekerlijk genietbaar.
Op het einde van de film zag ik in een hoekje van het beeld "à suivre" !?

avatar van AGE-411
Doet in het begin een beetje denken aan een veredelde soap. Want dat is het eigenlijk ook.
Vooral het eerste verhaal (met de hond, en het verhuizen) is maar niets, en je vraagt je af of dat de hele film zo gaat zijn.
Het is eigenlijk verschrikkelijk voorspelbaar (de dood van de opa, dat de vader ging sterven, dat ze ontmaagd ging worden en direct verlaten ging worden … was altijd al een half uur op voorhand zichtbaar), en zelf de kleine momentjes zitten tjokvol clichés. Bovendien heeft deze film op gebied van dialogen of beelden niets speciaal te bieden.

Een sterk verhaal moet je hier niet verwachten. En dat wordt naarmate de film vordert niet beter.

Wat wel betert is dat je toch gaat meeleven met de personages. Het is vooral de vader die intrigerend is, terwijl de dochter me eigenlijk gestolen kon worden. (Overigens: in 1988 lijkt ze 8 jaar, en 5 jaar later is ze 16). Tegen het einde van de film lijken de meeste personages echt familie van je te zijn.

Een ander groot pluspunt is de gebruikte muziek. Er worden verschillende genre’s gebruikt, en de gebruikte muziek weet steeds een emotioneel hoogtepunt uit te vergroten.
Het hoogste van de hoogtepunten is natuurlijk ‘Perfect Day’. Van mijn part mocht de film daar dan ook stoppen, terwijl wat jeugdherinneringen door het beeld flashen.

PS: lol @ de gedubte versie van ‘The Magnificent Seven’ die even voorbij komt

3,0*. (Dat terwijl ik in de helft van de film nog naar 2 neigde)

avatar van DVD-T
Altijd leuk zo'n film die wat willekeurige mensen volgt en hun dageijkse strubbelingen in het leven.

Heerlijke film over een dag uit het leven van een willekeurig iemand die toch wel een wat moeizaam begin kent. De film bevat veel humor wat de film veel goeds doet. Niet alles is even interessant, maar door de luchtige aanpak is alles aan de film genietbaar. Goede muziek ook.

Degelijke film met prima rollen van Jacques Gambin en Déborah François.
Geen topper, maar boeiend om naar te kijken.

avatar van Zeriel
Poeh wat een hoge score hier zeg, voor een niemandalletje.

Best aardig filmpje, maar eentje die je snel weer vergeet. Er gebeurt namelijk niks wat een blijvende indruk achterlaat, oké mischien de luchtgitaar sequentie dan. Een typisch Frans voortkabbelend werkje, redelijk onderhoudend maar snel weer vergeten.

It's a perfect day van Lou Reed gebruiken is niet bepaald origineel, eerder goedkoop. Daar krijg je van mij geen punten voor.

Reinbo

avatar van Zeriel
Reinbo schreef:
Gezapig filmpje. Ondansk dat ik wel hou ven dergelijke multivertellingen en ze ook behoorlijk hadden geïnvesteerd in een goed soundtrack, kon de film me weinig boeien. Het werd allemaal oersaai in beeld gebracht en ook de personages en hetgeen het overkwam ontstegen niet of nauwelijks het GTST niveau. Op zich keek het nog wel aardig weg, maar om dan ook nog eens geforceerd een emotioneel eind tentoon te spreiden is een echte dooddoener.3*

Je hebt niks positiefs te melden over deze film, hoe kom je dan toch op 3 sterren uit...foutje?

Reinbo
Ach, zoals ik aangaf. Ik hou wel van die multivertellingen en ook de muziek was prima. Daarbij is een 3 (6je) is nu niet bepaald een hoge score. Heb me ook niet geërgerd, dus vandaar geen onvoldoende.

avatar van b00ts
Pareltjes..... ze worden nog steeds gemaakt.

avatar van MNV2
Ik had hoge verwachtingen voor deze film aangezien het vergeleken wordt met de Canadese film C.R.A.Z.Y., en deze film mag dan misschien niet zo sterk zijn als zijn Canadese tegenhanger, toch heb ik ervan genoten. Wat beide films in elk geval gemeen hebben met elkaar is dat het in beide gevallen gaat om een luchtig, Franstalig drama dat door middel van tijdsprongen verschillende gezinsproblemen aanhaalt. Ook hier ben je als kijker getuige van belangrijke momenten binnen een normaal gezin en de gevolgen ervan. Je krijgt afwisselend gelukkige en ongelukkige momenten te zien die als kijker dikwijls herkenbaar zijn, maar de film bevat dan ook vele thema's: coming-of-age, dood, romantiek, slechte vader-zoon relatie,... De manier waarop het allemaal gebracht word is heel luchtig. Geen zware dramatiek maar dramatische momenten aangevuld met komische, relativerende situaties. De uitvoering van het hele verhaal was ook in orde: prachtige shots die elkaar afwisselden aangevuld met een degelijke soundtrack.

4.0 sterren

avatar van Darbie
Mooi verpakt cadeau zonder wezenlijke inhoud.

avatar van Rodger
ja.. goed gemaakt,... drama, humor... in een film...
verhalen waarin je in kunt verdiepen, maar ook die je snel weer kunt vergeten..
4.**

avatar van rokkenjager
Al een tijd geleden dat ik iets zag dat zo bij me hart ligt. Ongelofelijk aandoenlijke personages, stuk voor stuk. Prachtig spel, oprecht drama en hilarische momenten vormen verder en uiteindelijk de sleutel tot een fantastische film. 4,5*

Hele fijne film. Zeer realistisch maar ook veel humor op de juiste momenten!

avatar van mr_erp
Hier kan ik kort over zijn: aangrijpende film!

TMP
Een film die weliswaar aardig begint, maar vervolgens voornamelijk leunt op cliches. Enkele soapachtige verwikkelingen en verhaallijnen die uiteindelijk nergens toe leiden. Naarmate de film vordert wordt het steeds minder interessant, al met al toch een matige film.

avatar van Ste*
Leuke film, weinig op aan te merken. Hoewel, een film als deze leent zich perfect voor tijdsgeest-grapjes en verwijzingen, en die heb ik afgezien van de grunge nauwelijks gezien, dat is wel een beetje een gemiste kans.

Maar verder, de vertelstructuur is aangenaam, het is mooi 'rond', daar hou ik altijd wel van, alles komt leuk terug. Leuke personages en alles is ook wel creatief in beeld gebracht.

De gebeurtenissen op zich zijn misschien wat standaard en soms wat voorspelbaar, maar er zit genoeg vermakelijks bij. Ook de muziek beviel me goed.

Dit is wel een film die ik vaker wil zien en die misschien ooit nog 4,5 ster kan worden.

avatar van jeuletaxi
Hele mooie film over het leven van een gezin, zeker een aanrader en voor mij een dikke 7.

avatar van SnakeDoc
Ik heb Le Premier Jour du Reste de Ta Vie als een leuke herkenbaar drama filmpje ervaren met leuke typetjes en grappige of juist boeiende stukjes uit het leven van een gezin uit Frankrijk.

Toch vind ik de top 250 notering erg overdreven. Wat mij betreft is 3 sterretjes meer dan voldoende.

avatar van mjk87
Prachtige film.

Bezançon toont ons een redelijk doorsnee gezin met al hun geluk en ongeluk (al lijkt ongeluk vaak wel hetzelfde in films, niet echt conform Tolstoj) en hoe de individuen daarmee omgaan, ook als groep samen. Bezançon doet dit door vijf dagen in een tijdspanne van dertien jaar te tonen, elke dag is belangrijk voor een ander lid van het gezin. Door echter steeds de familie samen te laten komen krijg je heel goed een beeld van de levens apart en het leven samen. En daarmee krijgen we gelijk een blik op één gezin. We leren iedereen kennen, we zien allen veranderen (de chronologie komt hier goed van pas, een juiste keuze) en we zien een echte familie. Natuurlijk ook door het acteerwerk. Zeer naturel en toch allen zeer verschillend. Papa heeft de mooiste rol waarschijnlijk al speelt dochterlief ook prima. De beste scène is echter die van vader en zoon nummer twee waarin ze naar een luchtgitaarwedstrijd gaan. Je ziet vader meeleven en hier voel je duidelijk een band tussen die twee. Let alleen al op zijn mond en zijn ogen. Fantastisch. Zo sterk als dit moment wordt het verder nergens, maar het is wel de tendens in dat overige deel van de film.

Die keuze om slechts vijf dagen te tonen helpt verder wel. Want eerlijk is eerlijk, door enkel belangrijke dagen te nemen zit de film redelijk vol voorspelbaarheden (die laatste scènes bijvoorbeeld) en clichés. Maar je accepteert dit wel, doordat men heel eerlijk zegt: ja, we pakken de hoogtepunten en daarmee bouwen we ons verhaal op. Vaak genoeg tonen films ons alledaagse mensen met alledaagse gebeurtenissen en beweren dat ook, terwijl het meestal zeer bijzondere situaties zijn.

Wat ook helpt is de prima fotografie met sterke montage (in ritme en ideeën – denk aan die cut van een jong dansend meisje naar de disco) en de uitstekende muziekkeus. Vooral Lou Reed op het eind bracht de nodige emotie. Lang geleden voor mij dat ik zoiets voelde bij film.

Erg genoten met een heel lichte inzinking zo vlak voor het einde. Dat wel. Maar met gemak 4,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film over het leven van een gezin dat gaandeweg te maken heeft met spanningen, levensvragen en ook de vraag hoe met elkaar om te gaan. Een film die op het eerste zicht een wat doorsnee prent wordt van een Frans gezin, maar net door die eenvoud en het beeld van 5 cruciale momenten in het leven van dat gezin, een zeer ontroerende prent wordt. Waar films als Magnolia echt mikken op het toeval dat de rest van je leven bepaald, zijn dat hier gewone dingen. Toch gewoon op het eerste zicht, maar gebeurtenissen die veel bepalen voor het verdere verloop van je leven.

De film is enorm mooi en naturel met een cast dat een realistisch gezin voorstelt. Net het ontbreken van extravagante gebeurtenissen, maakt de film zo sterk. Veel dingen komen echt over en kan je je zeker in herkennen. Dat maakt de impact van die gebeurtenissen ook veel intenser.

In het begin zag ik een mooie film die rustig voort kabbelde, maar voor ik het wist zat ik helemaal in de film en was ik ontroerd door zeer kleine dingen. Dit is veel beter meegevallen dan verwacht. Dergelijke grootsheid door kleine dingen zie je zelden in films. Doe er nog een hoop sterke acteurs bij, een passende soundtrack en een vlotte montage en je hebt een pareltje.

Enigzins overgewaardeerd lijkt mij. Een film met hoge pieken en diepe dalen. Er is genoeg drama, maar haalt absoluut niet het niveau van een sterke comedie. Kan er niet veel meer over kwijt.

avatar van zxstyle
Le Premier Jour is een eerbetoon aan 'de familie'.
Tevens een franse "Meglio Gioventú" alleen iets minder theatraal of megalomaan.
Wel even meeslepend en intens.

Wat mij betreft is het acteerwerk veelal op automatische piloot gedaan. Vaak komt het wat gemaakt over. Dus wat mij betreft is 3* meer dan genoeg.

avatar van Lord Flashheart
Verrassende top 250 notering.

Normaal gesproken begrijp ik wel waarom een film een hoge score krijgt. Sommige mensen, zoals ik, prefereren een goed verhaal, terwijl andere meer voor de audiovisuele aspecten gaan. Le Premier Jour du Reste de Ta Vie biedt echter geen van beiden: het is een niemendalletje dat alle open deuren intrapt, terwijl de humor ver achterblijft. De soundtrack is niet indrukwekkender dan van een gemiddelde soap. Come on, "Such a Perfect Day" als afsluiter? Krijg een beetje de indruk dat de film vooral goed scoort doordat deze uit Frankrijk komt en niet uit Hollywood. Het is verder geen vreselijke film, maar echt niet beter dan een doorsnee drama/komedie van overzees.

Na herziening mijn waardering verhoogd naar 4,5*. Ongekunstelde, mooie en bij vlagen ontroerende film over een doorsnee gezin, waarvan de leden bij toerbeurt in de verschillende episodes de hoofdrol vervullen. Een knap scenario en buitengewoon goed acteerwerk.

Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Onderhond (30/04/2011).
Vooral het acteerwerk van Jacques Gamblin (de vader) was knap, maar voor de rest vond ik de film nogal rommelig, oppervlakkig en onnodig karikaturaal. Daarin verschilde hij voor mij dan ook van een film als La meglio gioventù, waarmee hij vroeger eens vergeleken werd.

Onder het mom wat de betekenis is van familie, maakte de regisseur dit tragikomische, sympathieke, invoelende, aanstekelijke en authentiek overkomende portret (of sage) van een Frans gezin; over een tijdsbestek van twaalf jaar werden vijf bepalende dagen onder de loep genomen. Rémi Bezancon maakte daarbij geen gebruik van overdreven emoties en de humor was gedoseerd. De structuur van het gezin was aan veranderingen onderhevig en hetzelfde gold voor de emoties. De cast speelde fantastisch.

avatar van Onceuponanytime
knappe opvolging van een "doorsnee-gezin" met drie kinderen.De combinatie drama - komedie zit goed in elkaar en de cast mag er wezen. De film loopt vlot binnen, doch verwacht geen hoogtepunten. Herkenbaar voor velen, deel uitmakend uit het einde van de 20ste eeuw...

avatar van Fisico
Een fijne film waarbij een aantal cruciale markeringspunten belicht worden in het leven van een traditionele familie. De film wisselt humor of met drama, maar komt nergens geforceerd of sentimenteel over. Een sterk scenario wordt afgewisseld met een vlot verhaal en goede acteerprestaties.

De cruciale momenten zijn te voorspellen, maar Bezancon blijft het boeiend houden. Hoewel de familie met elkaar weinig raakvlakken heeft, vaak botst, groeit men ook naar elkaar toe. De vader van de familie is daar een mooi voorbeeld van waarbij hij enerzijds weinig binding heeft met zijn kinderen (hetzelfde gevoel dat hij ervaart bij zijn eigen vader die hem maar al te vaak schoffeert in het bijzijn van de familie), maar tegelijk ook de intimiteit ervaart met zijn kinderen zoals de scène met dat festival van zijn zoon Ralph. De moeder is met haar midlife crisis in hetzelfde bedje ziek en de scene bij haar zoon die dokter is, was vrij grappig.

De sterkte van de film zit hem in kleine alledaagse dingen. De film raakte vaak de juiste snaar. Mooi staaltje cinema! Sterke montage en regie met als hoogtepunt de strandscène. Dikke 3,5*.