Le Premier Jour du Reste de Ta Vie (2008)

Alternatieve titel: The First Day of the Rest of Your Life

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Rémi Bezançon
met Jacques Gamblin, Zabou Breitman en Marc-André Grondin

‘Le premier jour du reste de ta vie’ gaat over vijf beslissende dagen uit het leven van een gezin van vijf personen, vijf dagen die belangrijker zijn dan de andere en waarbij de volgende dag niets nog hetzelfde zal zijn. Vader Robert en moeder Marie-Jeanne hebben drie kinderen: de nuchtere en intelligente Albert, de luie dromer Raphaël en de opstandige puber Fleur. Uit 22 jaar familiegeschiedenis wordt steeds één cruciale dag uit het leven van een gezinslid getoond.

avatar van wendyvortex
Met al die prachte recensies durf ik het bijna niet te zeggen, maar : De eerste film-deceptie van 2010 is een feit.
Ik zat de wachten op een mooie variant op C.R.A.Z.Y., maar wat kreeg ik The Wonder Years meets The Breakfast Club (je weet wel die film waar allerlei buitenbeentjes leren dat het heel goed is je te conformeren aan de rest).
Dat lijkt hier ook de strekking te zijn.
Grunge in Frankrijk.
Dat is Nickelback in plaats van Nirvana.
Brrrr...
En Franse taxichauffeurs wonen in een ruim vrijstaand huis met wijnkelder waar wijnen liggen die ik niet eens kan betalen (tuurlijk).

avatar van Aapje81
Schitterende film. Vooral toen Lou Reed op het einde werd ingezet zoals hij ingezet moet worden kon deze film niets meer fout doen. De sfeer het acteerwerk en ook het scenario zat heel knap in elkaar. Zelden zoeen herkenbare film gezien zoals deze. Hoogtepunt vond ik het personage Fleur, en de dialoog tussen de grootvader en zijn kleinkind. Heel subtiel en mooi. Soms zijn er van die films die je gewoon raken en dit is er zoeen. Hulde.

avatar van Arnie
Net wat te oppervlakkig, maar wel een erg fijne film met leuke humor. Het grote manko vond ik de ideaal-clichés, de jeugd sentimenten die iets te voorspelbaar waren. Eigenlijk vormden deze de kern van de film, waardoor deze een feest van herkenning kon worden ten aanzien van familierelaties en de genoemde jeugdsentimenten, maar tegelijk weinig diepgang bood. Wel erg goeie muziekkeuze trouwens!

avatar van cdman19800
prachtige levenbeschouwende film, laat je echt eens nadenken over het leven

avatar van Norma
Het aardige van deze film vind ik dat de geschetste situaties fris en origineel overkomen zonder dat het allemaal ontzettend gezocht lijkt. Ik moest er in eerste instantie wel even inkomen omdat de scènes wat onsamenhangend lijken te zijn, maar gaandeweg voelde ik me steeds meer betrokken bij de personages en werd de rode draad door het verhaal wat duidelijker.

Ik heb een paar keer ontzettend moeten lachen, maar heb ook genoten van sommige aandoenlijke en sfeervolle momenten.
Het einde stond me stiekem toch een klein beetje tegen, het zat er natuurlijk aan te komen en dat is jammer bij een film die juist voortdurend met originele voorvallen komt.

De film ziet er verder prima uit, alles wordt mooi in beeld gebracht en ook hiervoor geldt weer dat er wat mooie momenten in zitten zonder dat het een show-off wordt van wat er allemaal mogelijk is.

Erg leuk al met al!

avatar van Fran
Als ik naar een film kijk, dan ben ik in mijn hoofd al sterren aan een film aan het geven. Toen ik begon met kijken kreeg de film 2,5 ster, na een half uur werd dat 3 en nu heb ik de film uiteindelijk 4 sterren gegeven.

Dit is een film die heerlijk wegkijkt. Ik vind er een perfecte combinatie van komedie en drama inzitten. Erg grappig vond ik de "spermascene" met Fleur als ze die ouders in de gang tegenkomt, en het gesprek met opa aan tafel als Fleur jarig blijkt te zijn, vond ik erg vermakelijk.

De verbroken relatie tussen vader en zoon en de moeizame relatie tussen Fleur en haar moeder vond ik hele mooie verhaallijnen om naar te kijken. De eindscene met het lied "A Perfect Day" vond ik echt zo ongelooflijk mooi !!!

En toch, met al die drama, is het een hele verfrissende en vlotte film om naar te kijken. Ik moet wel zeggen dat het even duurt voor het verhaal op gang komt. In het begin kwam het een beetje saai op me over. Maar na een half uur zat ik er helemaal in.

avatar van ralfsjam
een hele leuke film over een opgroeiende familie met hun problemen. mooi en subtiel in beeld gebracht.
maar ja, tja... het was zo gewoon. geen overdreven drama, geen overdreven humor, geent thriller en geen .... eh dingen die je echt doet boeien. en dat is denk ik het knappe eraan. gewoon op hoog niveau!

Ik vond het six feet under in film formaat. Geweldig in ieder geval.

avatar van dennis-2008
Boeiend, aangrijpend en vol humor. Geen moment verveeld. Heel herkenbare momenten. Aanrader !!

avatar van benthe
Leuk om gezien te hebben, maar niet bijzonder.

avatar van Ceeda7
Prachtige film die mij recht in het hart raakte. Tijdsgeest linken aan muziek van die jaren en interessante ontwikkelingen omtrent hoofdpersonages hebben mij altijd al overhaald. Bij deze is het niet anders.
Voor de rest verwijs ik naar commentaren van de meerderheid hieronder die de film goed vindt.

Dikverdiende 5*

avatar van the new guy
Wat een geweldige film! Ik neig zelfs naar een 5.

Het lijkt bijna familie, zo goed als ik ze nu lijk te kennen. Super.

gmx
Ja, erg charmerend filmpje ! Frisse montage, prima cinematografie, heerlijke muziek en een verhaal dat denk ik voor veel mensen tot de verbeelding spreekt. De toon wordt m.b.v. humor perfect gestemd. Ik vond het einde ook erg passend: een film over het leven hoort niet geromantiseerd te eindigen, juist die plotselinge dood na dat 'happy family' stukje er vlak voor geeft mijn inziens erg mooi de grilligheid van het leven weer

M'n enige punt van kritiek t is dat het net wat dieper had mogen gaan op bepaalde momenten.

4-4.5 * (en maar het voordeel van de twijfel gegeven)

avatar van Nicolage Rico
De film begint ietwat stroef, maar de eerste brede lach verscheen al toen de grootvader een stukje uit zijn zoons rapport citeerde van lang geleden: "hij heeft de bodem al bereikt, maar hij blijft graven."

Ik had meer feelgood verwacht. Dat was het over het algemeen ook wel aan de orde, maar het einde zorgt ervoor dat je met een zwaar gevoel uit de film stapt.

Jacques Gamblin zet een sterke rol neer, een personage dat simpel is, waardoor je veel sympathie krijgt, waardoor je erg met hem meeleeft, zeker als hij het slechte nieuws te verwerken krijgt.

Erg mooi: als het gezin compleet is en gaat dineren in de tuin met de nodige wijn, dat Robert, met het slechte nieuws in gedachte, zijn gevoel uitspreekt en zegt: "jullie te zien opgroeien is het mooiste wat ik heb meegemaakt." Zijn aankomstige dood maakt die zin behoorlijk beladen. .

Een film die wat op gang moet komen, maar heel veel in zich heeft. Er gebeurt niet eens bijster veel, maar doordat de scenes over 12 jaar zijn verspreidt, maakt dat je voldoende meeleeft met het gezin.

Geweldig toen de dokter op het einde vroeg of hij dezelfde naam had als de acteur Robert Duvall (ik heb 1 "L" minder zei Jacques Gamblin droogjes ). Daarna gaat de dokter de hele legendarische scene van Robert Duvall als Lieutenant Colonel Bill Kilgore in Apocalypse Now nadoen

Mooie drama trouwens.

avatar van Awake78
Leuke film, legt goed de problemen van hedendaagse gezinnen bloot. Maar blijft natuurlijk een film. Jammer dat het af en toe iets te kunstzinnig werd (met dat bloed onder de deur en dat stukje dat die moeder in dat dagboek ging lezen bijvoorbeeld). Het had van mij wel wat rauwer en dramatischer gemogen ipv licht komisch.

Wel een film om 2 keer te bekijken, lopen nogal wat zaken door elkaar heen, maar wordt nergens rommelig of onduidelijk. Had van mij wel iets langer mogen duren.

Een 3,5 verdiend deze film zeker.

avatar van nognooit
wendyvortex schreef:

Hoe dat kan word in het begin van de film uitgelegd. De taxichauffeurs vader heeft het bedrag voor dat huis voorgeschoten.

Zelf vond ik dit een mooie film. Visueel, maar ook inhoudelijk. Het kijkt lekker weg, terwijl we een gezin zien groeien vanaf 1988 tot en met 2000. C.R.A.Z.Y. heb ik nog niet gezien, maar na deze film ga ik die zeker binnenkort proberen.

avatar van bob de niro
Heel mooi drama die naarmate de film vorderde steeds beter werd!Het einde vind ik echt heel indrukwekkend met muziek van Lou Reed.4****

avatar van Spetie
Heerlijk filmpje dit. Ik moest er even inkomen en vooral ook even wennen aan de personages, maar daarna is het op momenten best genieten geblazen.

De film is ontzettend herkenbaar qua dagelijkse situaties, maar weet daarnaast toch fris en origineel over te komen. De film snijdt soms best zware onderwerpen aan, maar weet er telkens weer een luchtige sfeer aan mee te geven, waardoor alles nooit te zwaar aanvoelt. De dialogen zijn soms lekker scherp en ook heeft de film soms leuke humor. Vooral het moment dat de dokter op het einde de scène van Robert Duval in Apocalypse Now nadeed is ontzettend grappig.

Leuke en minder leuke momenten worden op een goede manier aangesneden, waarbij vooral de mooie originele muziek een groot pluspunt is. Daarnaast heeft de film een mooie cinematografie en zoals reeds gezegd vaak ook een goede combinatie tussen muziek en plaatjes. Het moment waarbij Lou Reed met zijn bekende nummer voorbij komt is indrukwekkend en zorgde ervoor dat de film mij ook een klein brok in de keel weet te geven.

Grappig, ontroerend, fris en herkenbaar, zo zou ik de film in vier woorden kunnen omschrijven.

avatar van Spetie
wendyvortex schreef:

Ik snap best dat je deze film misschien niet mooi vindt, maar je laatste punt van kritiek is totaal niet juist.

Als je goed opgelet had, dan had je geweten dat die wijnen van de opa waren en die had tevens de lening aan het gezin vertrekt om zo toch in zo'n huis te kunnen wonen, want er wordt volgens mij zelfs letterlijk gezegd dat het anders niet te betalen is voor een taxichauffeur.

Plezierige film waarin we een intieme kijk krijgen in een gezinnetje aan de hand van vijf verschillende dagen verspreid over een periode van 15 jaar waarbij de regisseur zich wel wat vrijheden permitteert d.m.v. een aantal flashbacks. Grappig en ontroerend, en ook mooi weergegeven hoe vreugde en verdriet vaak bijna samen hand in hand gaan. Een groep fijne acteurs en de veroudering van de personages is geloofwaardig gedaan. Verder een onderhoudende en vlotte montage.

avatar van Soulistic
Prachtige Franse film, kan niks anders concluderen.
Het verhaald wordt mooi verteld en gebracht.
Ondanks de verschillende tijdslijnen heeft de kijker totaal geen last van onbeantwoorde vragen of zoals ze dat noemen "onopgevulde gaten". Zeer onderhoudend dus.
De balans tussen drama en humor was ook prima, in de meeste gevallen nam de humor de grootste rol in. Wat de film dus ook in de meeste gevallen redelijk luchtig maakte.
Heb ook echt zo in de deuk gelegen toen de vader zijn zoons vertelde dat hij een meisje probeerde te versieren door haar zijn schaamhaar toe te sturen. Erg leuk gevonden!
Verder schetst de film een zeer herkenbaar patroon hoe het gezin de pieken en dalen ervaart, en ieder zijn eigen manier van leven vindt. Goede keuze qua muziek ook!
Al met al een top film!

avatar van HarmJanStegenga
''Heb je niks van ABBA of Bananarama?''.

Schitterende film. Had eerlijk gezegd een ''zwaarder'' drama verwacht dan dat deze film eigenlijk is. Regisseur Bezançon weet vanaf het begin tot het einde een prima balans te vinden én te houden tussen drama en komedie. Uitermate goed geregisseerd en deze cast is echt ijzersterk.

We zullen ongetwijfeld nog veel horen van Marc-André Grondin. Ik zag 'm eerder in 'C.R.A.Z.Y.' en ook in deze film zet-ie (weer) een geweldige rol neer. Charismatische gast ook. Die gaat er absoluut wel komen, dat kan niet anders. Maar in deze film is iedereen goed; vader, moeder, oudste zoon en dochter. Erg meeslepend samenspel, in alles wat het leven voor het gezin met zich mee brengt.

Een sterk scenario, goede soundtrack, visueel netjes en een film die barst van de hoogtepunten, zowel op komisch als sentimenteel vlak; de 'Apocalypse Now' scéne is briljant, het (laatste) diner aan tafel érg mooi en het einde ook mooi, al is het ietwat cliché. En het eindshot (dochterlief die in de camera kijkt) deed me natuurlijk direct aan P.T. Anderson's 'Magnolia' denken. Dat zal bij de regisseur ook wel het geval geweest zijn. Mooi is het wel, prima afsluiter. De scéne met 'Perfect Day' van Lou Reed is hét kippenvelmoment v/d film.

Prachtg. Sowieso is de opbouw naar het einde bijzonder meeslepend gemaakt, omdat je als kijker met alle personages meevoelt. Ja, ik heb genoten van deze film. Deze zie ik graag nog een keer.

avatar van Laila001
Supermooie film. Ik heb meestal wel dat ik tijdens een film even een paar keer kijk hoelang hij nog duurt. Met deze film dus totaal niet. Ik werd meteen meegezogen en dat ging zo door tot het einde. Verder is alles hierboven al gezegd.
Geweldig!

ik vind het een beetje moeilijk te beoordelen film, aan de ene kant vond ik het een hele mooie en aparte film.. vooral omdat ik zoveel herkenning zzag in de film in bepaalde situaties dat je helemaal meeleefte. Aan de andere kant gebeurd er vrij weinig in de film en is ie miss een tikkie langdradig
daarom geef ik em 3*

avatar van depri83
Mooi drama met de nodige humor. Sommige wendingen zijn wat kort door de bocht maar anders zou de film denk ik te lang worden. Ik heb me in ieder geval geen moment verveeld.

avatar van pierrrke
moet deze niet in de top 250 komen ofzo ?

avatar van HarmJanStegenga
pierrrke schreef:
moet deze niet in de top 250 komen ofzo ?
Jep, vanaf 26 februari dit jaar om precies te zijn.

avatar van Sven Vermant
Meer dan terecht overigens dat deze film in de top 250 komt.
Heerlijke film die ook na 3 keer kijken nog niet verveeld. Aangrijpende scenes met een lach en een traan.
Kortom mijn score van 4,5* blijft gehandhaafd.

avatar van soap
leuke zaterdag namiddag film! genoot er wel van, de dochter vond ik er wat over en de middelste zoon ja oke, past wel in het verhaal. toch een leuk onderbouwend verhaal!