The Boat That Rocked (2009)

Alternatieve titel: Pirate Radio

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk
Komedie / Muziek

geregisseerd door Richard Curtis
met Tom Sturridge, Philip Seymour Hoffman en Bill Nighy

In 1966 was op de BBC slechts 2 uur per week rock ’n roll muziek te horen. Een groep DJ’s bracht daar verandering in. Met Radio Rock slingerden zij vanaf een piratenschip in de Noordzee 24 uur per dag, 7 dagen per week rock ’n roll en pop muziek de ether in. Binnen een mum van tijd groeide de illegale piratenzender uit tot een fenomeen waar maar liefst 25 miljoen mensen, meer dan de helft van de Engelse bevolking, dagelijks naar luisterden. Jong en oud, vrouwen en mannen. De zender bracht een muzikale revolutie teweeg en de DJ’s groeiden uit tot ongekende helden en sekssymbolen. Vanaf het moment dat de regering alles op alles zette om dit ‘verderfelijke station’ uit de ether te halen, groeide hun populariteit uit tot ongekende hoogte.

avatar van Insignificance
Capablanca schreef:
iets te veel hippe mensen en te weinig spanning

Opmerkelijke kritiek bij een film als deze.

Dat ben ik helemaal met je eens, Insignificance.
Hip? Zo heb ik dat niet ervaren, maar dat kan ook komen omdat ik in die tijd dagelijks volop ruzie had met mijn hormonen.

avatar van The Brain
Ernstig overgewaardeerde film. Best leuk allemaal. De Engelsen hebben nu eenmaal de lach aan de kont hangen en als er dan ook nog veel seks in voor komt dan heb je een top film. De realiteit is dat de film te lang duurt, dat het eigenlijk nergens over gaat, dat je steeds heel korte fragmenten van muziek hoort en dat vooral het einde wel heel absurd is. De film is best vermakelijk maar zeker geen 3,5 sterren waard.

Heerlijke film. Ik vond de minister niet goed spelen. Veel te overdreven.

De film duurt iets te lang maar is desondanks vermakelijk, niet in de laatste plaats door de goede cast, leuke karakers en vlotte dialogen. Qua muziek zit het ook wel goed natuurlijk. Het verhaal rondom degene die het schip aan de ketting wil is niet erg sterk uitgewerkt en de climax moet ook met een korrel zou worden genomen; iets wat nauwelijks een probleem is in deze vermakelijke feelgood film.

avatar van Night's Watch
Rock-'n-rollercoaster

The Boat that Rocked is net als een rollercoaster een voorspelbaar maar daarom niet minder leuk ritje die je vooral vermaakt en energie geeft. De personages zijn een bonte verzameling gespeeld door een bekwame cast die het jaren '60 gevoel oproept, ondersteunt door de aankleding van de boot door Curtis. Ook is het in mijn ogen goed dat de houding van de overheid ten opzichte van deze boten/levenswijze naar voren komt.

Ik ben geen echte liefhebber/kenner van Rock-'n-roll maar zelfs voor de leek is de muziek een fantastisch onderdeel van deze film, absoluut sfeer verhogend.

avatar van JDSsmetje
Ensemblestuk dat veel te nadrukkelijk op een warme feel good-vibe aast, door alles wat ook maar een beetje zwaarmoedigheid kan genereren gekunsteld uit de weg te gaan. Ook de intermenselijke relaties op de boot mogen geen greintje cynisme bevatten, waardoor The Boath That Rocked lang richtingloos aan de oppervlakte blijft. Enkel de overheid die de zender wil verbieden had voor de nodige stuwkracht in de plot kunnen zorgen, maar dat wordt aan dusdanig Piet Piraat-niveau verkocht dat er maar geen vaart in de film komt. Heerlijk dobberen dan maar? Helaas, daarvoor mist de humor de nodige scherpte en worden de personages te weinig uitgediept. Enkel met de score zit het goed.

avatar van Boenga
Het verhaal stelt nauwelijks iets voor, en het Titanic-einde... daar was toch wel veel beter mee aan te vangen; maar: de enthousiaste acteurs en de spetterende muziek zorgden voor een heerlijke zit. De eerste film ooit die ik zou overwegen rechtstaand te bekijken...!

avatar van IH88
“Remember folks, "It ain't simple bein' cool, but it's cool bein' simple."”

De film zelf is iets te lang, en zeker niet alle subplotjes en personages zijn even interessant. Maar wat geeft het als je zulke fantastische muziek hebt en acteurs als Seymour Hoffman, Nighy, Frost en O’Dowd, die samen op een boot verblijven en de hele tijd muziek draaien. Rock-‘n-roll muziek, wat in de 70 als 'fout' werd gezien. Het is een feest om al die acteurs samen te zien en het plezier straalt er vanaf. Dat de film zelf niet perfect is stoort dan al een stuk minder. The Boat That Rocked is ook één van weinige films die een staantribune in de bioscoop nodig heeft.