Je Vais Bien, Ne T'en Fais Pas (2006)

Alternatieve titel: Don't Worry, I'm Fine

Frankrijk

geregisseerd door Philippe Lioret
met Mélanie Laurent, Kad Merad en Isabelle Renauld

Wanneer ze terugkomt van vakantie hoort Lili, 19, van haar ouders dat Loïc, haar tweelingbroer, het huis verlaten heeft na een heftige ruzie met zijn vader. Loïc laat niets van zich horen en Lili raakt er stilaan van overtuigd dat hem iets overkomen is. Verteerd door ongerustheid stopt ze met eten. Ze kwijnt weg en wordt uiteindelijk opgenomen in het ziekenhuis. Maar het mag niet baten: ze laat zich verder wegzakken. Tot er uiteindelijk een brief komt van Loïc. Hij verontschuldigt zich dat hij niets van zich heeft laten horen, vertelt dat hij van stad naar stad trekt, leeft van kleine karweitjes die hij hier en daar opknapt, en hekelt zijn vader die hij verantwoordelijk acht voor hun bekrompen leventje. Loïc is dan ook vastbesloten om nooit meer terug te keren. Lili herstelt, verlaat het ziekenhuis en gaat op zoek naar haar broer.

Wat? slechts 9 stemmen dat kan toch niet!

En dat voor zo'n mooie film!
Dat bewijst nog maar eens dat die hollanders de mooie Franse taal verfoeien...

Errug jammer want je zou deze film echt moeten zien!
1 vd betere Franse films van de laatste 3 jaar...

avatar van ralfsjam
prachtige franse film met een mooi verhaal. Mélanie Laurent is een lust voor het oog! het einde is verrassend! wat g4uth13r hierboven zegt is waar, maar ik denk dat deze film nog opgepikt moet worden door de "franse film liefhebbers". dus bij deze wil ik deze film tippen als "mooie franse film voor de liefhebber"! een 4!

avatar van Cinemaatje
Fantastisch. Zo intensief. Het leek alsof je al een uur aan het kijken was en er was pas een kwartier om. Gewoon beklemmend mooi.
Zonde om er meer van te vertellen. Gewoon zien.

avatar van themove
Fantastisch acteerwerk, beklemmend plot: een van de beste Franse dramafilms van de afgelopen jaren.

avatar van JJ_D
Overdreven hysterische personages in een film die zichzelf ontzettend serieus neemt en op een pijnlijk expliciete manier "belangrijke" thema's tracht aan te kaarten. De finale plotwendingen zijn bovendien al helemaal absurd, alsof Lioret uiteindelijk helemaal niet wist welke kant hij hiermee uit wilde. 'Je vais vien, ne t'en fais pas' blijft ergens steken tussen drama en thriller, en kan ondanks de verfijnde stijl niet echt boeien. Mislukt!

De verrassende ontknoping van deze film komt mogelijks onwaarschijnlijk over. Ge stapt er in of niet.
Hoe dan ook, ondanks deze bedenking, heeft de film mij geboeid : de duidelijke verhaalstijl, de goede, typisch franse, dialogen en de verbluffende manier waarop de acteurs hun rol invullen.
Kad Merad en Mélanie Laurent wonnen verdiend een César.

avatar van Sven Vermant
Na de film Welcome te hebben gezien van dezelfde regisseur ben ik benieuwd geraakt naar deze film en hij is me zeker niet tegen gevallen. Mooie film, sfeer is goed kortom de film grijpt je.
De laatste tijd heb ik meerdere pareltjes ontdekt van de Franse cinema en dit is er ook eentje van.
Welcome vond ik persoonlijke nog ietsje beter hoewel ik dezelfde waardering voor geef.

Franse top-film gemaakt met een bescheiden budget: mooi intens verhaal, goed geacteerd en knap geregisseerd. De film heeft terecht behoorlijk wat prijzen en nominaties weggekaapt.

avatar van jikamajoja
Ik heb "Welcome" van Philippe Lioret gezien in de bioscoop en was zéér aangenaam verrast. Helaas kan ik dit van deze film niet zeggen. Het verhaal in "Je vais bien, ne t'en fais pas" vond ik erg onrealistisch (om niet te zeggen absurd). Jammer, want de acteurs (Kad Merad en Mélanie Laurent) zijn prima.

avatar van IcU
IcU
Fascinerende film met een mooi scenario en fantastisch spel van Mélanie Laurent. Begon wat rommelig en haastig maar pakte zich goed op en werd per minuut interessanter. Het einde was plots maar mooi. Mede door de mooie muziek een emotioneel tintje welke erg sterk uit de verf komt. Natuurlijk ook door onwijs sterk spel van de gehele cast.

Prachtige film. Een mooi verhaal met een groot geheim, verteld in een rustig tempo. Een mooie ontknopping waarvan de regisseur tijdens de film al subtiele hints laat vallen. Een prachtig, melancholisch liedje (Lili) wat uitstekend bij de film past. Verder is de schitterende actrice Melanie Laurent een ware ontdekking, waar we hopelijk nog veel van zullen horen (ze is o.a. al gecast door Quentin Tarantino in Inglorious Bastards).

avatar van zembla
Een hoge score is terecht. Een prachtige film met een verrassende ontknoping.

Sommige films bevatten een plotwending die zo volkomen logisch is, dat je, je afvraagt, waarom je hem in hemelsnaam niet aan hebt zien komen. Je Vais Bien, Ne T'en Fias Pas is zo'n film. Maar gelukkig heeft deze film van Philippe Lioret meer te bieden. Bijvoorbeeld hoofdrolspeelster Mélanie Laurent. Een jong Frans acteertalent dat ik al meerdere keren heb geprezen maar die ook in Je Vais Bien weer fantastisch is. Tel daarbij op dat ook de rest van de cast meer dan uitstekend is, de film de spanning vakkundig weet op te bouwen en ook de soundtrack dik in orde is en Je Vais Bien is na Welcome wederom een veel te onbekend gebleven pareltje van regisseur Philippe Lioret.

avatar van Norma
Ik hink een beetje op twee gedachten bij mijn mening over deze film. Het verhaal kent namelijk wat wendingen die ik wel zo onvoorstelbaar vond dat ik een beetje moeite had om er in mee te gaan. Anderzijds is dat tevens de kracht van de film, want het maakt hem boeiend van de eerste tot de laatste minuut en zorgt ervoor dat het verhaal je wél bijblijft.

Het scheelt ook dat Mélanie Laurent erg overtuigend en naturel acteert.
Hierdoor komt het allemaal “echt” over, zijn sommige op het uiterste randje van geloofwaardigheid balancerende gebeurtenissen veel gemakkelijker voor lief te nemen en kan ik de film uiteindelijk toch niet anders beoordelen dan goed!

avatar van wendyvortex
Scenarioschrijver had goud in handen, maar verprutste het helemaal door het mysterie vrijwel geen rol te laten spelen in de film.
Erg vervelend snel tijdverloop: vanaf het moment dat Lili stopt met eten, naar volledig genezen anorexiapatient in 20 minuten.
En Franse zangers hebben duidelijk de blues: My goldfish died 2 days ago...is dat als grap bedoeld???
Ik begrijp heel goed dat er behoefte is aan degelijk geacteerd beschaafde films om een beetje tegenwicht te bieden aan al dat geschreeuw uit Hollywood, maar dan moet je wel aankomen met een goed geconstructueerd plot en niet dit soort Hallmark-achtige telefilms.

Onderhoudende film.
Jammer dat ik de plotwending vanaf brief 1 al aan zag komen, hierdoor kreeg ik achteraf een beetje het gevoel dat ik naar een flinterdun verhaal heb zitten kijken.
Op alle andere fronten een dikke voldoende. Een best leuke film voor de drama liefhebbers onder ons.

Een simpele, knap geregisseerde film, zonder toeters of bellen, maar met verrassende wendingen, in het bijzonder in de karaktertekeningen. De eenvoud van het verhaal en van het decor maakt dit tot een zeer menselijk psychologisch drama, dat van lieverlee helemaal in je kruipt. De beklemmende ontknoping is echt de kers op de taart.
Mooie ingetogen rollen van Mélanie Laurent en een schijnbaar stoïcijnse Kad Merad, een erg veelzijdige acteur.

Je vais bien, ne t'en fais pas is één van mijn favoriete Franse films door het simpel maar bijzonder sterk verhaal.

Wanneer Lili, terug thuis van een vakantie, hoort dat haar tweelingbroer Loic na een slaande ruzie vertrokken is vindt ze het vreemd dat hij geen contact opneemt en gaat op onderzoek uit. Door het uitblijven van nieuws of een berichtje gaat het steeds meer bergaf met Lili die zich heel ongerust maakt en denkt dat er iets met haar broer is gebeurt. Na een teken van leven via een brief komt Lili er terug bovenop en gaat ze haar broer achterna.

Een film van Philippe Lioret, bewerking van het boek van Olivier Adam met de gelijknamige titel. Overtuigende en realistische acteer prestaties van Kad Merad ( Bienvenue Chez Les Ch'tis ) en Mélanie Laurent ( La Rafle, Inglourious Bastards ). Vooral de sfeer binnen het gezin, de radeloosheid van Lili, de onverschilligheid van haar ouders tegenover haar en het gebeuren, de innerlijke en ingehouden gevoelens van de ouders zijn zeer overtuigend gebracht. Een film over de hechte band tussen tweelingbroer en zus, familiebanden, omgaan met verlies. AaRon verzorgd ook de soundtrack met de titelsong 'U-Turn (Lili)' en het schitterende 'Mister K'

avatar van Stijn B.
Een mooie integere film over verlies, de hechte band tussen tweelingszus en broer, familie,.... Prachtige titelsong.

Hele sterke franse drama film, De film begint ijzersterk... maar laat gaandeweg in de film helaas wel iets van zn kracht zakken...
De ontknoping daarintegen is weer heel onverwacht, de acteerprestaties zijn uitstekent en ook de titelsong is erg mooi.

Dus zeker een aanrader, maar tja, na zon uber sterk begin verwacht je dat het die kracht vasthoud en dat doet het helaas niet helemaal.. Maar ondanks dat het iets minder wordna het begin blijft het zeker een aanrader om te zien

avatar van eRCee
Tijdens het begin van Je Vais Bien, Ne T'en Fais Pas realiseerde ik me dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel films ken over vermissingen vanuit het perspectief van de achterblijvers (wat ook weer niet zoveel zegt, er zullen er vermoedelijk meerdere zijn). Maar het is een goed onderwerp, wat mij betreft, en Lioret gebruikt het ook goed. De enorme impact van een verdwijning wordt geloofwaardig verbeeld. De meeste indruk maak de film echter tegen het einde. Een enkeling zal de ontwikkelingen wellicht als gezochte plottwist afdoen, maar ik vond het veel meer dan dat. De personages van Je Vais Bien, Ne T'en Fais Pas komen ineens in een heel ander daglicht te staan, en daarmee blijkt hoe subtiel Lioret de verhoudingen eerder heeft getekend. Bijvoorbeeld: de moeder lijkt een timide en zelfs lichtelijk onderdanige vrouw, wat al die tijd het beeld heeft versterkt dat de vader de kwade genius is in het geheel. Pas bij het einde valt alles dus op z'n plek, en dat zonder echte kunstgrepen en trouwens ook zonder overdreven sentiment. Overigens is de film niet altijd even sterk, vooral dat stuk in het psychiatrische ziekenhuis vond ik nogal lomp, en enkele (bij)personages zoals de moeder en Thomas hadden wat meer uitgewerkt mogen worden. Maar verder is er maar weinig mis met dit overtuigende Franse drama.

avatar van wibro
Eindelijk weer eens een goed Frans drama gezien want die zijn schaars de laatste tijd. Dat ligt behalve het vaak clichématige verhaal toch ook voornamelijk aan de oninteressante cast. Niet bij dit drama dus want die Mélanie Laurent is toch echt een lust voor het oog - het is ook om haar dat ik deze film ging bekijken. Maar een mooie actrice maakt een film nog niet goed, daar is ook iets anders voor nodig; een goed verhaal bij voorbeeld en met dat verhaal is in deze film helemaal niets mis, integendeel zelfs. Ik werd compleet verrast door die plottwist het laatste half uur, behalve goed ook best wel geloofwaardig. Het schitterende einde maakte voor mij de film helemaal compleet.

Jongen loopt weg van huis en laat zijn tweelingzus ongerust achter. De film bouwt heel langzaam op maar wordt gaandeweg wel steeds beter. Het einde is verrassend. Al blijft de achterliggende gedachte bij de clou onduidelijk. En dat is wel onbevredigend. Waarom wilden de ouders niet dat zus wist dat haar broer overleden was bij het bergbeklimmen? Maar toch was het uiteindelijk wel een goede film. Mede dankzij de uitstekende acteerprestaties van vooral Mélanie Laurent.

Intelligent gemaakt familiedrama, dat je op het puntje van je stoel houdt. Heeft zelfs wel iets weg van een thriller, maar is natuurlijk veel meer. Het verhaal en vooral het slot lijken nogal geconstrueerd, maar dat voelt vreemd genoeg niet zo. Toch is de vraag die Robi (en wellicht vele anderen) stelt gerechtvaardigd. Al denk ik dat ik daar wel een antwoord op zou kunnen geven. Ik vond het acteerwerk sterk. Zeker dat van Mélanie Laurent, die je zo haar ziel in laat kijken. Wat een plaatje trouwens.