ad

Met onder meer: Bill Nighy, Dominic West en Andrew Scott

Releasedatum: 16 oktober 2014

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Pride

"Based on the inspirational true story"

Het is de zomer van 1984. Margaret Thatcher is aan de macht en de Nationale Unie van Mijnwerkers (NUM) is in staking. Tijdens de Gay Pride Mars in Londen, besluit een groep van homoseksuele en lesbische activisten geld in te zamelen om de families van de mijnwerkers te steunen. Maar er is één probleem, de Unie schaamt zich er voor om hun steun te ontvangen.

imageimageimageimage

Social Media

avatar van Canon1967

Canon1967

Fijne film.

Voor mij een totaal onbekend gegeven, maar ongetwijfeld vrij waarheidsgetrouw weergegeven. Dit is brits van de bovenste plank, humoristisch en een zonder franjes. Dit soort films is en blijft een must om te bekijken.

Een goeie film, zeker het gedeelte waarbij de gay scene in London ontdekt wordt door het plattelandsvolk was onvergetelijk.

Ik lag in een deuk bij de ontdekte"speeltjes" op de slaapkamer.Zo zie je maar dat twee uitersten ook verenigd kunnen worden.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Boeiende film over een onderwerp dat me totaal onbekend was, laat staan dat er een film is over gemaakt. Homoseksualiteit was destijds een groot taboe waarmee de gemeenschap niet te veel mee te maken wou hebben. De speech van de ene vakbondsman vatte het echter goed samen. De mijnwerkers werden de hand gereikt door een onbekende vriend om ten strijde te gaan tegen een grote machtige vijand die alleen samen verslaan kan worden. Langzaamaan groeien beide groepen naar elkaar toe door het gemeenschappelijke doel.

De film voelde aan als een feel good movie en is vrij luchtig van aard, wat komisch zelfs bij momenten. Daarnaast zijn er uitstekende vertolkingen van Imelda Staunton, Bill Nighy, George MacKay en Dominic West.

Gebaseerd op reële feiten, maar wel wat geromantiseerd, maar dat doet de film wel enigszins goed. Beetje clichés hier en daar, catchy songs en een luchtige sfeer maken van Pride een makkelijk verteerbare film over een onderwerp die destijds heel wat stof deed opwaaien in GB. Leuk om eens gezien te hebben, maar niet zo memorabel als ik aanvankelijk dacht.

avatar van Movsin

Movsin

Geraakte nooit echt in deze film, eerder een kleffe bedoening, vond ik, en te lang aanslepend.

In de beginne kunt ge het nog wel "fris" noemen, maar nadien veel te veel personen, nevenhistories en details.

Miste toch ook voor een stuk de echte Britse humor.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2077 stemmen

Beetje op en af deze film. Mooie stukken met erg pseudokomische stereotype passages. Feelgood gebeuren.. goede soundtrack wel. En toch wel een kijkje in de historie van 2 groeperingen.