Milk (2008)

Drama / Biografie

geregisseerd door Gus Van Sant
met Sean Penn, Emile Hirsch en James Franco

De film vertelt het verhaal van Harvey Milk (Sean Penn). Harvey Milk was het eerste homoseksuele gemeenteraadslid van San Francisco en was één van de allereerste activisten voor gelijke rechten. Milk leert in deze periode onder andere de activisten Cleve Jones (Emile Hirsch) en Scott Smith (James Franco) kennen waarmee hij verschillende mooie, maar ook dramatische momenten beleeft.

avatar van DoctorMovie
Vannacht weer eens (voor de derde keer) bekeken, blijft een boeiende film met uitstekend acteer werk.

Regisseur Gus Van Sant (die zelf ook homoseksueel is) maakte voor zijn doen een tamelijk conventionele film (tot teleurstelling van sommige van zijn fans), maar "Milk" leverde wel een "Oscar" op voor de prima spelende Sean Penn, en voor scenarist Dustin Lance Black.

Het verhaal spelt zich af begin jaren zeventig, waarbij de Amerikaanse politie zonder aanleiding homobars binnendringt, waarna de clientèle hardhandig wordt verwijderd of opgepakt. Hoog tijd voor tegengas denkt Harvey Milk (Sean Penn), die besluit de politiek in te gaan en zo de homo-minderheid een stem en gezicht te geven.

Het verhaal weet te boeien en interesseren van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa twee uren) en Sean Penn won terecht een "Oscar" voor zijn vertolking van Harvey Milk, die niet terugdeinst voor politieke dealtjes en spelletjes. De cast is sowieso best indrukwekkend, want buiten Sean Penn zien we verder Josh Brolin (als Dan White, een man die duidelijk met zichzelf in de knoop zit maar niet weet hoe of wat), Emile Hirsch (medeactivist van Harvey Milk) en James Franco (lover van Harvey Milk).

Al met al een sfeervol en mooi portret van de Martin Luther King van de homobeweging.

avatar van Baboesjka
Mooie, sterke film. Ik kwam er makkelijk in en ik vind het een zeer goed en geschikt verhaal voor een verfilming. Het boeide mij van begin tot eind en wat Harvey Milk onder andere voor de homogemeenschap deed, is zo belangrijk. Het acteerwerk vind ik dik in orde, evenals het camerawerk. Een 8. 4*

Tarkus schreef:
Dat Sean Penn voor zijn rol als homoseksuele Harvey Milk in deze prent een Oscar heeft gekregen is zeer terecht.
Wat een prachtrol dat hij hier neerzet, het is werkelijk uniek, en ondanks het feit dat ook alle andere rollen zeer prachtig zijn, zoals ook James Franco (die ook een homoseksueel speelt), is het vooral dankzij de prestatie van Penn dat deze film zo prachtig maakt.
Het verhaal is typisch Amerikaans, al zullen de toestanden die in deze prent worden aangekaart ook wel in andere landen zijn voorgekomen, maar je houd het in deze tijd amper voor mogelijk hoe kortzichtig mensen kunnen zijn als het gaat over de geaardheid van bepaalde mensen of groepen.
Het is goed dat het medium film bestaat, en dat dit soort filmen worden gemaakt, het kan de mensen die nog steeds zo stompzinning denken (hopelijk) op andere gedachten brengen.
Aanvankelijk stond deze prent niet in mijn verlanglijst, niet omdat het verhaal me niet zou aanspreken, maar alleen omdat ik niet bekend was met de film, tot ik de Oscaruitreiking had gezien, met Sean Penn, en ik daar al overtuigd was dat deze film iets bijzonders zou zijn.. en dat is ie ook.. een pracht van een film !!!!

Na het herbekijken van deze prachtige film nog steeds onder de indruk van de film maar vooral van het personage Harvey Milk !!
Trieste gebeurtenis maar een film die ik ten zeerste kan aanbevelen.

avatar van Fisico
Interessante biopic van Harvey Milk die eerst als activist en later als politieker de homorechtenbeweging een stem en gezicht gaf ergens in de jaren 70. Prima vertolking van een uitstekende en overtuigende Sean Penn. Geeft deze film extra cachette welk later resulteerde in een verdiende Oscar.

Verder prima camerawerk en vrij vlotte film van Van Sant. Ook de anderen deden het prima, met Brolin op kop, maar laten we ook Franco niet vergeten. De biopic is meeslepend en boeit de gehele film door. Enkele nare uitspraken over homo’s gaven me een gevoel van plaatsvervangende schaamte.