Milk (2008)

Drama / Biografie

geregisseerd door Gus Van Sant
met Sean Penn, Emile Hirsch en James Franco

De film vertelt het verhaal van Harvey Milk (Sean Penn). Harvey Milk was het eerste homoseksuele gemeenteraadslid van San Francisco en was één van de allereerste activisten voor gelijke rechten. Milk leert in deze periode onder andere de activisten Cleve Jones (Emile Hirsch) en Scott Smith (James Franco) kennen waarmee hij verschillende mooie, maar ook dramatische momenten beleeft.

avatar van qwertzu
Prachtige film, geeft enorm goed weer hoe bekrompen men (vooral in de VS) met homosexualiteti omgaat.
Ook wordt er enorm goed geacteerd vooral door Penn, jemig het verhaal zoog me helemaal op.
De film heeft een goede sfeer waardoor je goed in het verhaal mee kunt gaan.

herder
Ik vind deze film behoorlijk saai hoor. Gewoon een standaardfilm die niets nieuws biedt.

avatar van sinterklaas
Hele mooie film weer van Gus van Sant en een prachtrol van Sean Penn als activist die voor homo's opkomt. En dat is ook hard nodig. Het was wel schrikbarend dat zelfs in eind jaren 60 in Amerika homo's nog werden uitgekotst en ook hun burgerrechten niet kregen alleen omdat het homo's zijn. Zelfs de politie mocht er lekker op los slaan. Nu kan je wel zien dat Amerika toen ook al niet zo nuchter was. Maar achter de wolken schijnt de zon met Harvey Milk. Die er alles aan doet om te vechten voor zijn homorechten en ook voor vele anderen homo's die door de Amerikaanse mentaliteiten niet uit de kast durven te komen. Wat volgt is een prachtig en ontroerend verhaal waarbij Milk relaties krijgt met mede activisten en steeds hoger op de top komt te staan en dat de rest langzaamerhand uitgelult raakt. Dit kon je wel inderdaad beschouwen als een soort feel good movie. Ook de jaren 70 sfeer van San Francisco werd weer eens voor de zoveelste keer keurig opgepoest uit de kast gehaald.

Het is overgens ook best gaaf om te zien dat Harvey Milk zich niks van het boe-geroep, bedreigingen en haatzaaien aantrok en dat de mensen om hem heen zich meer zorgen maakte over hem dan hij over zich zelf. Die tv-programma's waarin dat oude wijf heel netjes argumenteerd over dat homo's walgelijk zijn was natuurlijk stuitend. Ouwe heks! Alleen wel weer jammer van het einde.

Maar verder een erg knappe biografische film van Van Sant. Klasse!

avatar van John Lee Hooker
Sean Penn weet zijn personage hier magistraal neer te zetten. Daarbij zorgt Gus van Sant voor een aantal afwijkende camerapostities en de raw footage levert een extra lading betrokkenheid. De speelduur had iets korter gemogen, het kroop soms wat naar de langdradigheid toe. Vrij duidelijk uitgangspunt waarbij je niet zozeer verrast wordt maar wanneer je er voor gaat zitten en beseft dat er rond 1970 nog grote onenigheid heerstte binnen dit thema heeft Milk genoeg te bieden voor een degelijk portie drama.

avatar van K. V.
Van deze man had 'k nog nooit gehoord tot deze film werd gemaakt. 'k vond het eens interessant om te zien hoe de homogemeenschap heeft moeten knokken om zo ver te geraken. Het einde was niet echt verrassend, want in het begin van de film tonen ze het al, maar desondanks stoorde dit niet. Het einde was trouwens ontroerend om te zien.
De cast was niet van de poes en deed het dan ook uitstekend, zeker Sean Penn.
De moeite om eens te bekijken.

Doorgaans houdt ik wel van politieke films, maar op de een of andere manier kon Milk me maar niet in vervoering brengen. Te veel saaie dialogen, weinig opzwepende gebeurtenissen en als er dan iets staat te gebeuren wendt men dat feit gauw de rug toe om snel weer in een dialoog te verzanden. Er had naar mijn idee wat meer uitdaging in de prent mogen zitten. De regie en a chronologische opzet pakken overigens wel goed uit. Cinematografisch oogt de prent eveneens oerdegelijk. Grootste steekhouder is echter de prestatie van Penn, die toch weer in staat blijkt een geweldig personage vorm te geven. Dat weegt echter niet op tegen het wat afstandelijke plot dat maar geen indruk kon maken en Milk weg houdt van een topscore: 3.50

avatar van voskat78
Ow wat leuk dat deze goeie film vanavond op tv komt. Hoogste tijd om hem weer te herzien.

avatar van brabusRUS
Aardig. Sean Penn was echt geweldig als Harvey Milk. Wat kan die man acteren. Erg overtuigend! Maar ook Emile Hirsch en James Franco deden het heel goed. De 70's setting was mooi opgezet. Je kreeg echt het gevoel dat je naar een jaren 70 film zat te kijken. De mix van oude en nieuwe beelden was ook erg mooi gedaan. Goede toevoeging. Ik vond de film wel wat missen. Ze konden misschien wat dieper ingaan op de relatie tussen Dan White en Harvey Milk. De film was af en toe een beetje saai. Misschien komt het door het redelijk saai camera werk.

3.0* Aardige documentaire/drama over Harvey Milk.

avatar van yiske
Indrukwekkende acteerprestatie van Sean Penn. De film maakte echt indruk op mij, deze film heeft een boodschap. Er zijn wereldwijd nog steeds miljoenen mensen die vinden dat homoseksuelen ziek zijn.

avatar van Kronos
Inderdaad een indrukwekkende acteerprestatie van Sean Penn. Ik had niet gedacht dat hij deze rol zo overtuigend zou kunnen neerzetten omdat hij eerder als macho gecast wordt.

Bij de film Capote schreef ik het al, van Seymour Hoffman zou je wel verwachten dat hij geloofwaardig overkomt als homoseksueel, terwijl zijn prestatie daar zwaar moet onderdoen voor deze.

Een interessante film, bijna documentair te noemen. Zeer goed geacteerd door Sean Penn.
Een goed beeld van een tijdgeest, politiek en maatschappelijk gezien en daarmee informatief.
Ook de privé belevenissen werden uitgewerkt, waardoor je kunt meeleven met de mannen.
Het is dat het onderwerp mij iets minder na staat, de film is verder prima uitgevoerd.

Prima docudrama over de (tamelijk korte) politieke carrière van Harvey Milk. De snelle montage draagt bij aan de juiste sfeer rond het nogal turbulente leven van Milk in San Francisco.
In deze film laat Sean Penn andermaal zien hoe bijzonder veelzijdig hij is. Ook Josh Brolin is trouwens goed bezig.

avatar van oemoemenoe
Prachtige film met een door Sean Penn oscarwaardige neergezette rol als Harvey Milk. Naar mijn mening hadden ook de andere rollen niet beter gecast kunnen worden. Heb tot de aftiteling geboeid zitten kijken. Mooie beelden van die tijd, vermengd met nieuwe beelden. Ook uitstekend acteerwerk van Emile Hirsch en Diego Luna.

Overigens vond ik Sean's acteerwerk helemaal niet overdreven of homo-stereotype, zoals her en der wordt beweerd, maar juist subtiel door middel van bewegingen of trekjes.

avatar van mjk87
Mooie film over Harvey Milk, die beter wordt naarmate deze vordert. Meteen is al zijn lot duidelijk aan het begin van de film, wat niet erg of storend is, eerder mooi en confronterend door het inspreken van zijn bandje, voor het geval hij vermoord zal worden. Daarnaast is het een waargebeurd verhaal, en zeker Amerikanen zullen zijn afloop kennen.

Penn zet een geweldige rol neer. Energiek, bevlogen, vrolijk vooral. Hij is overtuigend als homoseksuele man, wat toch soms een gevaar is. Je kan gaan overacteren. Sean Penn blijft echter mooi subtiel. De maniertjes van homo's (hand voor mond bij lachen, bepaalde bewegingen). Ook overige acteurs als Franco en Brolin zijn prima.

Goed is het geweest archiefbeelden te gebruiken, van vooral de tegenstanders. Het komt oprechter over, daarnaast is het lastig zo'n griezelig persoon te spelen. Gadver, wat zijn sommige rechtse Amerikanen gewoonweg eng om naar te kijken. Daarnaast vind ik dat soort beelden, met een slechtere resolutie en kwaliteit, ook esthetisch mooi tussen de strakkere nieuw gefilmde beelden.

Camerawerk en fotografie zijn verder oké. Muziek is prima, met mooi muziek uit Tosca, al heb ik betere versies van E Lucevan le Stelle gehoord. Wel is het een mooi eerbetoon, ook aan Milk: liefhebber van de muziek en zijn eerste en laatste opera die hij bezocht.

Daarnaast wordt de film steeds beter. Je leeft mee met de beweging van Milk, je krijgt een heel mooi tijdsbeeld mee, een stukje geschiedenisles en de film blijft boeien en prettig om naar te kijken. 4* ruim.

avatar van black swallow
hele sterke film -
inderdaad ook mede door het gebruik van archiefbeelden, dat zo gemonteerd is dat je het op een gegeven moment niet meer door hebt (in die zin van,..dat het onderbreekt of erg opvalt) (behalve dan de resolutie)
de film blijft een geheel,

ik kende de geschiedenis van Milk niet - en ben ook daarom zeer blij de film gezien te hebben

goed gefilmd, mooi tijdsbeeld (en tegelijkertijd tijdloos), goede acteurs,.. - kortom een: must see!

avatar van stefan dias
Geweldige film over een geweldig personage en een geweldige scene.
Van Sant heef het wel correct gespeeld door de homofiele scenes niet te veel op te poetsen. Eerlijk en toch behoorlijk expliciet. En tegelijkertijd behoudt Van sant toch een soort afstand wat het allemaal mooi om te volgen.

Geweldige seventiessfeer ook, die niet te overstyled was zoals zo vaak in retrofilms. Alleen jammer dat de muziek op het eind iets te veel triomfantelijk Hollywoodiaans was. Dat vond ik een beetje een stijlbreuk in deze voortreffelijke prent.

Dikke pluim voor Penn, een nauwelijks te herkennen Hersch en de geweldige Franco. Wat een stuk. En ik ben niet eens gay. Denk ik.

Mooie film over strijdlust en waardigheid tegenover zo veel haat. Helaas nog steeds té actueel. In de U.S., Frankrijk, maar ook hier...

Je hoeft geen homo te zijn omdeze film te waarderen.
Harvey Milk (1930-1978) heeft mensen hoop gegeven.Mensen moeten kunne hopen.
'Laat de kogel die in mijn hersens dringt iedere kastdeur openschieten.'
Zonder hoop is het leven het leven niet waard.
Dat geldt voor iedereen.
Sean Penn speelt een glansrol.

avatar van Roger Thornhill
"My name is Harvey Milk and I'm here to recruit you!" Ik sluit me verder geheel aan bij (onder andere) de vorige spreker. Naast Penn (van wie ik nooit een liefhebber ben geweest maar die hier toch echt geweldig is) overigens ook een uitstekende rol van Brolin.

avatar van JeroenFR08
Mooi verhaal, goed geacteerd door Brolin en vooral Penn.

De film pakte of raakte mij op een of andere manier alleen niet. Jammer.
Ach zeker geen slechte film, je moet er van houden denk ik.

avatar van JeroenFR08
sperwer 27 schreef:
Je hoeft geen homo te zijn omdeze film te waarderen.
Harvey Milk (1930-1978) heeft mensen hoop gegeven.Mensen moeten kunne hopen.
'Laat de kogel die in mijn hersens dringt iedere kastdeur openschieten.'
Zonder hoop is het leven het leven niet waard.
Dat geldt voor iedereen.
Sean Penn speelt een glansrol.

Helemaal waar.

avatar van m1701
1 woord: WAUW!!!!

wat een geweldige film.
De opbouw is echt perfect en het einde is helemaal geweldig!!
Zeer ontroerend.

En wat een rol zet Sean Penn neer.... zeer overtuigend!!!

Absoluut moeite waard om te kijken!

avatar van Ste*
Ik kan Sean Penn niet luchten of zien, maar ik wilde lekkere hapjes Hirsch en Franco niet aan me voorbij laten gaan. Ook het onderwerp sprak me wel aan, dus toch maar gekeken.

Ik was eigenlijk nogal verbaasd dat je bij het begin al weet dat hij neergeschoten wordt. Nu kan het natuurlijk zijn omdat iedereen in Amerika hem kent en dat allang weet, het kan ook zijn om de kijker wat sensatie te beloven in een nergens superopzienbarende film.

Want het eerste uur is nog best fris en interessant, en ook later zijn er kleine momentjes die eruitspringen, maar over het geheel genomen is het tweede uur eigenlijk een (saaiere) herhaling van zetten. Zeker omdat je al weet hoe het afloopt, en dan zit je dus inderdaad te wachten op dat noodlottige moment.
Het jaren '70 tijdsbeeld met gebruik van archiefmateriaal, de kleding en kapsels was overigens wel overtuigend gedaan.

En het moet gezegd dat Sean Penn een leuke rol speelt als flamboyante homoseksueel. De eerste rol van hem die voor mij om aan te zien was.
Voor de rest niet heel speciaal. Op een gegeven moment heb je al die politieke praat en die niet-spannende 'hebben we genoeg stemmers en sympathisanten'-momentjes wel gezien.

Wel weer typisch en bijna lachwekkend dat een film als dit een Oscar krijgt. Nou ja, laten we hopen dat het voor een klein beetje awareness heeft gezorgd in de VS, dan dient het nog enig doel.

3* - 3,5*

edit: oh, hij heeft Beste Film helemaal niet gewonnen, snap niet hoe ik daar dan aan kom.

Matige Van Sant.

Ik ben al niet zo'n biopic fan en vind Van Sant's commerciëlere films steevast wat minder boeiend, deze Milk beaamt dat alleen maar. Van Sant is duidelijk fan van Milk, wat de film nog wel deels ten goede komt, maar puur alleen op basis van zijn personage had ik het af en toe wat moeilijk m'n interesse laaiende te houden.

Ondanks dat homosexualiteit nog steeds niet helemaal ingeburgerd is, voelt deze film toch aardig voorbijgestreefd aan. Ben het dan ook wel eens met de kritiek dat deze film beter 15 of 20 jaar eerder zou gemaakt zijn. Leuk verder dat Milk een icoon geworden is (ironisch ook, maar da's vaak het voordeel van een vroegtijdige dood) maar zo heel speciaal kwam hij toch niet op me over.

Penn doet het goed, de rest van de cast speelt ook aardig mee. Maar ik vond uiteindelijk Brolin het sterkst uit de verf komen. Had iets meer problemen met Van Sant's geflikflooi met tijdsgerelateerde trucjes. Penn of oude TVtjes enzo ... het oogde wat gemaakt en kwam net niét authentiek over.

Verder zijn de jaren '70 ook niet zo aan mij besteed, wat duidelijk weegt op het visuele. Toch zit er genoeg kwaliteit in deze film om het twee uur kijkbaar te houden. Allicht dat het leuker is als je zelf homo bent, dan heeft zo'n vent als Milk ook wat meer voor jezelf persoonlijk betekend, maar ik kon voor deze biopic niet echt warmlopen.

avatar van LPereboom
Eindelijk eens bekeken, Milk is een fantastische Biopic over Harvey Milk, er word in de film enorm goed geacteerd. Vooral Sean Penn is werkelijk super super goed. De film verveelt niet en gaat goed heen en weer met intressante conversaties! Milk geef ik een dikke 8/10

avatar van cantforgetyou
Zeer goede film onbegrijpelijk dat dit toch allemaal moest gebeuren om homoseksualiteit meer te accepteren. Knap gemaakt. En petje af voor de echte Harvey.

avatar van comely
Ik kan niet eens een recensie schrijven, zo slaapverwekkend vond ik het.

avatar van Walter White
ik vond het een redelijke goede film. Sean Penn speelde goed ze rol vandaar mijn cijfer van 3.5*

Wat kan die Sean Penn goed acteren, zeg.

avatar van Black Math
Ik heb eigenlijk best veel homoseksuele vrienden, vandaar dat deze film me qua inhoud zeker aansprak. Veel kritiek hier over dat het onderwerp achterhaald is. Welnu, in de VS is dat duidelijk niet het geval, dus wat mij betreft is de film nog steeds hoogrelevant, hooguit niet meer in Nederland.

Eén van mijn homofiele vrienden wist zonder over Van Sant te lezen en puur door naar zijn films te kijken genoeg over de oriëntatie van de regisseur: er zitten altijd opvallend veel ontzettend mooie jongens in. Gezien de achtergrond van Van Sant is hij dus een voor de hand liggende regisseur om deze biopic te maken.

De hoofdpersoon Milk weet mij in ieder geval flink te intrigeren. Zoals hij in de film wordt neergezet (ook sterk acteerwerk van Penn), komt hij erg bewonderingswaardig over. Iemand die voor zijn zaak zijn eigen persoonlijke leven in de zin van relaties grotendeels opoffert en het uiteindelijk zelfs met zijn leven moet bekopen.

Wat jammer is, is dat de film audiovisueel erg achterblijft, en dat valt Van Sant zeker kwalijk te nemen, want films als Elephant, Paranoid Park en Gerry bewijzen dat hij ook op dat vlak prachtfilms kan maken. Erg jammer en omdat ik veel waarde aan het audiovisuele hecht, kost dat de film uiteindelijk veel punten: 2,5*.

avatar van notsub
Als biografie/documentaire was het zeker interessant, maar als speelfilm kwam het minder uit de verf. De inhoud was regelmatig schokkend en maakte best wat los. Het mist alleen wat aan spanningsopbouw en dynamiek. Ik heb dus wel wat geleerd van deze film, maar qua amusement had het beter gekund.

avatar van DoctorMovie
Vannacht weer eens (voor de derde keer) bekeken, blijft een boeiende film met uitstekend acteer werk.

Regisseur Gus Van Sant (die zelf ook homoseksueel is) maakte voor zijn doen een tamelijk conventionele film (tot teleurstelling van sommige van zijn fans), maar "Milk" leverde wel een "Oscar" op voor de prima spelende Sean Penn, en voor scenarist Dustin Lance Black.

Het verhaal spelt zich af begin jaren zeventig, waarbij de Amerikaanse politie zonder aanleiding homobars binnendringt, waarna de clientèle hardhandig wordt verwijderd of opgepakt. Hoog tijd voor tegengas denkt Harvey Milk (Sean Penn), die besluit de politiek in te gaan en zo de homo-minderheid een stem en gezicht te geven.

Het verhaal weet te boeien en interesseren van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa twee uren) en Sean Penn won terecht een "Oscar" voor zijn vertolking van Harvey Milk, die niet terugdeinst voor politieke dealtjes en spelletjes. De cast is sowieso best indrukwekkend, want buiten Sean Penn zien we verder Josh Brolin (als Dan White, een man die duidelijk met zichzelf in de knoop zit maar niet weet hoe of wat), Emile Hirsch (medeactivist van Harvey Milk) en James Franco (lover van Harvey Milk).

Al met al een sfeervol en mooi portret van de Martin Luther King van de homobeweging.