Adam (2009)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Max Mayer
met Hugh Dancy, Rose Byrne en Peter Gallagher

Adam gaat over een jongeman, Adam (Dancy), met het Asperger Syndroom, die na de dood van zijn vader in hun appartement is blijven wonen. Hij is gefascineerd door onderwerpen zoals science fiction en ruimtereizen. Wanneer Beth (Byrne) in het appartementsgebouw komt wonen groeit er een relatie tussen de twee.

avatar van mikey
sara-pezzini schreef:
zo onmogelijk is een relatie met iemand met asperger's niet hoor....
Ben geen kenner van het syndroom. Maar een relatie met iemand die asperger heeft in deze mate... lijkt mij niet gemakkelijk. Even buiten het feit om dat deze persoon aan de and're kant een soort van superbrein heeft.

ik vond de relatie ook zeker erg snel gaan! dat was in ons geval absoluut niet zo! maar anders zou de film wel heel erg lang worden....
vond wel het moeite hebben met ontmoeten van ouders en vrienden herkenbaar, en alles letterlijk nemen, het obsessieve doorgaan over dingen waar hij veel van weet, het niet tegen liegen kunnen en het nodig hebben van een schema om schoon te maken thuis ook....
ik vond hem verder wel wat houterig (Adam) ik weet niet of dit een asperger trekje is, maar herken het absoluut niet in mijn vriend......
vond inderdaad het eind ook geloofwaardig...
in ieder geval mooi om niet zo'n overdreven cliche hollywood film te zien over Asperger's....verdiend meer aandacht en begrip..

mikey schreef:

het heeft ook zeker zijn uitdagingen, mijn vriend heeft het niet in deze erge mate, maar het vergt vooral veel begrip, als je weet waarom iemand iets zo doet of zegt ben je een aardig eind.....verder zal iemand met asperger niet gauw liegen en bedriegen, en dat is ook wat waard.....dat kwam in de film ook naar boven en vond ik mooi om te zien, en dat hele kinderlijke herken ik ook niet, soms wel, maar meestal niet....
asperger is er ook in verschillende vormen.....liefde is toch het allerbelangrijkste en respect....

Prachtige film over het syndroom van Asperger. Ik ken toevallig zelf iemand, die hetzelfde syndroom heeft, erg goed. Deze film laat een realistisch beeld zien over een jongen met Asperger. Zijn gaven en zijn zwakke punten komen duidelijk naar voren.
Natuurlijk is het beeld een klein beetje overdreven, maar dat laat goed zien hoe mensen met Asperger precies in elkaar zitten en hoe zij denken.

Valt mij niet tegen deze film het laat best aardig zien wat autisme inhoud. ik ben het dan ook helemaal met sara pezzini eens..

hoewel ik geen asperger heb maar de klasieke vorm van autisme, kan ik bepaalde dingen wel herken alleen het word natuurlijk hier en daar aangedikt en het gaat hier ook om een heelveel heftigere niveau van autisme dan wat ik heb.

Om het even kort te houden, is het zeker niet onmogelijk om met een autistische persoon een relatie te hebben, ook kunnen mensen met autisme goed leren en zich zelf verbeteren in de zin van beter om kunnen gaan met bepaalde situaties waardoor het bij sommige nauwlijks merkbaar is aan de buitenkant

Geduld en begrip is erg belangrijk om met een autist als vriendschap als partner een goede relatie te hebben, sta er voor open en let niet zo zeer op hoe we iets zeggen maar wat we zeggen.

ELKE persoon heeft wel eigenschappen wat met autisme te maken heeft,
maar omdat wij meerdere eigenschappen kunnen opsommen krijgen wij de naam autisme.

Dit is ook zeker niet een nadeel! in tegen deel juist, het helpt ons alleen maar met vele verschillende dingen.

sabsabsab schreef:

Dat hoeft niet altijd. Ik heb zelf ook PDD-NOS maar dat zegt niet dat het altijd minder erger is dan Asperger. PDD-NOS heeft 12 kern merken en de helft daar van komen ook bij Asperger voor 'dus eigelijk is het bijna het zelfde'

Alleen het verschill is bij Asperger is altijd sprake van een goed IQ en bij PDD-NOS is daar niet altijd sprake van maar dat is bij iedereen verschillend voor de ene is het gewoon een nare stoornis voor de andere is het een gave.

Hier ben ik het mee eens, maar ga niet blind staren op welke vorm. Ik had eerst PDD-nos als diagnose gekregen en later is dat de klassieke vorm van autisme geworden... dus dat bedoel ik maar...
Uit ervaring van de groep cursus "ik en autisme" is asperger heftiger dan PDD-nos, maar dat hoeft inderdaad zeker niet zo te zijn, veel hangt af van de eq en iq ..
het verschil? Dat is niet echt erg duidelijk, maar meestal hebben mensen met asperger wel vaste duidelijke kenmerken bijvoorbeeld te lang op 1 onderwerp door blijven gaan zoals je ook in deze film kan zien.
en bij Klassiek autisme of PDD-nos kunnen de kenmerken meer verschillend zijn P.P. waarschijnlijk lijkt het minder erg omdat het minder snel opvalt.

Maar er zijn plannen om die 3 (pdd-nos asperger klassiek autisme) alles onder 1 naam te brengen: Autisme spectrum stoornis (ASS)

Sterker nog PDD-nos is geen echte diagnose autisme en wie denkt dat dat niet zo is verzoek ik om eens deze site te bekijken http://www.pdd-nos.nl/

avatar van sabsabsab
Iemand die klassiek autistisch is die is echt autistisch, en ASS zijn meer de vormen van autisme.

Het einde van deze film was opzich wel goed, maar op en een of andere manier wel open.

Offtopic:

ASS staat voor Autisme Spectrum Stoornissen. Onder de noemer ASS vallen verschillende stoornissen, bijvoorbeeld Klassiek Autisme, het syndroom van Asperger, en PDD-NOS (pervasieve ontwikkelingsstoornis niet nader gespecificeerd).

Bron: http://www.adhd-autisme.nl/watisass.htm

avatar van Madeliefje
Ik weet weinig af van autisme, maar dat maakte voor het kijken van deze film niet veel uit, lijkt me. Hugh Dancy acteert ontzettend geloofwaardig en ook 'Beth' komt symphatiek over. Een eerlijk en meeslepend verhaal, dat gelukkig eens niet op de verwachte manier eindigt. Prachtig!

avatar van sabsabsab
Ik heb 'zoals eerder gezegt' PDD en ADD en ik weet nog wel na mijn eerste relatie, ik niet zonder een meid goed door het leven kom, ik heb al verschillende relaties gehad en het waren meestal geen lange relaties, omdat ik volgens de meeste te 'mezelf' en te 'eerlijk' ben.

Natuurlijk snap ik wel dat je je wel wat moet aanpassen, maar dan ben ik zeker niet van plan om het helemaal te doen, en dan me zelf maar voor altijd voor doen als iemand die ik niet ben.
Als je de sociale en romantische romeo gaat uithange dan vinden ze je helemaal te gek, maar op het moment dat je er langer mee hebt en je laat uit eindelijk je echte kant zien en de waarheid komt na boven vinden ze het gelijk al niks.

Types zoals 'Beth' daar knap ik altijd gelijk op af, aangezien ik niet zo van kortzichtige types ben, en types die altijd maar in het leven staan zoals het 'moet en hoort'.
In het openbaar of op je werk moet je je inderdaad wel gedragen, maar aangezien ik een hekel heb aan schijnheiligheid, moeten ze je wel nemen zoals je bent, en mensen die dat niet kunnen daar zal je het niet een mee te maken willen hebben.

avatar van L-a-u-r-a
Sterk drama met geloofwaardige acteurs. Vond de filmmuziek ook erg mooi en bijpassend.

Goeie film waarin een jongeman met het syndroom van Asperger een leuk meisje ontmoet, die in zijn gebouw komt wonen. Niet zozeer een romcom (ook al valt er zeker wel wat te lachen), maar meer een licht verteerbaar romantisch drama. De film kijkt lekker weg en heeft toch een redelijk verrassend einde. Hugh Dancy en Rose Byrne doen het beiden goed en vormen een leuk koppel.

avatar van Danielo.
Goede film met non-hollywood einde.
Deze film geeft een redelyk goed beeld weer van autisme in tegenstelling tot Rain man.
Goed geacteerd door Darcy ook. Herken veel van zn uitdrukkingen, houterigheid en het niet in de ogen kijken zoals bij asperges.

Toch weer een portret van iemand die aan een soort autisme lijdt.
Goed verhaald, geen valse sentimenten of sensatie op de voorgrond maar en aanvaardbaar.
Geen grootse film maar zeker interessant.

avatar van Al DeNiro
Mooie film met Hugh Dancy die ik tot zover alleen kende van Hannibal serie. Hij overtuigd ook prima als autist. Je krijgt zowel medelijden als bewondering voor zijn aandoening. Ik heb ook vaak moeten lachen om zijn aparte gedrag. Maar echt realistisch is de film natuurlijk niet. Vrouwen vallen normaal nooit op zulke mannen, meer op sociale/knappe/rijke/foute types.

avatar van DragQueen
Symphatiek Romantisch-Drama, met prima spel van de cast. Het verhaal steekt verder nergens opzienbarend in elkaar, maar is wel onderhoudend. 3 Sterren.

avatar van J.Ch.
Sympathiek is inderdaad het juiste woord voor Adam. Adam is heel lief en kwetsbaar, en aan de andere kant bij vlagen behoorlijk irritant. Aan Beth de niet altijd dankbare taak om hem voor zichzelf in bescherming te nemen. Dit levert lang niet zoveel dramatische ontwikkelingen op als had gekund, wat Adam een toch wat (te) licht verteerbare film maakt. Het einde vond ik wat vreemd. Ik hoefde niet eens per se een happy ending met Adam en Beth terug bij elkaar, maar ik vond het briefje van Beth nogal verwarrend. Ze hebben elkaar een jaar niet gezien en dan geeft ze hem op een briefje dat ze blijkbaar goed zonder elkaar kunnen? Juist voor iemand met een autismespectrumstoornis lijkt me zo'n boodschap vrij moeilijk te interpreteren. Overigens vind ik het wel goed gedaan hoe ze hebben laten zien dat Adam vooruitgang heeft geboekt.
Rose Byrne vind ik soms wat geforceerd vrolijk, maar Hugh Dancy is briljant. Minder had ik ook niet verwacht, aangezien hij in Hannibal al heeft laten zien hoe goed hij psychisch gemankeerde personages neer kan zetten. Hugh Dancy maakt een boel goed voor mij.

Eindelijk eens een eerlijke film over autisme.
Het doet me deugd te lezen dat deze film voor vele, waaronder mede autisten, herkenbaar is. Zelf heb ik 'maar' PDD-NOS, maar bepaalde trekjes komen zeer herkenbaar over.

De film begint voor mij meteen al goed. De karakters worden nooit breed uitgemeten, maar ze voelen toch echt en tastbaar aan.
Je voelt bij de dood van zijn vader meteen de verwarring, waar veel autisten mee worstelen. De problemen worden meteen zichtbaar, zonder dat het overdreven ten toon moet worden gespreid. Adam worstelt naast de 'gewone' problemen in het leven met hele andere dingen, zoals het 'linken' van zaken, wat mij persoonlijk bekend voorkomt. Wel snappen om een opwarmmaaltijd klaar te maken en op te eten, maar niet de link leggen om boodschappen te moeten doen. Een vrouw met zware dingen de trap op zien tillen, maar niet de link leggen om haar te helpen. Het is een simplificatie van de dagelijkse omgangsproblemen van een autist, maar wel treffende voorbeelden. Uiteraard is elke autist weer anders, maar vooral het 'linken' is toch een veel gehoord voorbeeld van algemene problemen.

Het liefdesverhaal tussen Adam en Beth is naar een klassieke maat gemaakt, waarbij liefde veel kan overwinnen, omdat de 'standaard' in liefde, sociale interactie en meningen van anderen eigenlijk niet belangrijk is. Liefde is uniek en tussen twee mensen, het is nooit hetzelfde. Hugh en Rose spelen hun rollen voortreffelijk en geloofwaardig, de 99 minuten vliegen voorbij. Ik kijk niet vaak naar romantische films, maar deze film is een uitzondering op de regel. Juist omdat ik als autist soms ook problemen heb met affectie en sociale interactie, vind ik het vaak ongemakkelijk om naar genante of kleffe stukjes te kijken. Maar bij deze film is het juist herkenbaar, zonder dat het ongemakkelijk of confronterend wordt.

Over het einde zullen de mensen verdeelt zijn. Wat mij betreft was dit de meest logische uitkomst, omdat Adam duidelijk niet genoeg in staat is om van iemand te houden. Een film hoeft ook niet altijd een 'happy end' te hebben, het maakt het er voor mij alleen maar geloofwaardiger op.

Deze film geeft me altijd weer een warm gevoel van binnen. De karakters worden nergens goed uitgediept, maar toch blijft deze film geloofwaardig, symphatiek, liefdevol, boeiend en realistisch. Het is de juiste mix van romantiek, drama en humor. Ik kan me erg relateren met Adam, wat een compliment voor Hugh Dancy is. Het onderwerp liefde is voor mij ook moeilijk, maar dankzij films als dit geloof ik er juist meer in dat het toch mogelijk is, hoe gek dat ook klinkt.
Als ik met mensen over autisten praat, beginnen ze 9 van de 10 over 'Rainman', 'de' standaard onder films over autisten. Ik erger me daar altijd dood aan, omdat alles in die film zo gruwelijk wordt overdreven. Dat doet 'Adam' wat mij betreft veel beter. Het is jammer dat deze film nooit een 'blockbuster' is geweest, misschien hadden mensen dan een wat beter beeld. Anderzijds, is dat misschien ook wel het charme van dit juweeltje, die ik altijd zal blijven aanraden.

Een aanrader en daarmee ****

avatar van Knisper
Heel aardig. Typisch zo'n emotionele film die heel makkelijk uit de bocht vliegt. Dat doet de film niet, waardoor het uiteindelijk behoorlijk beroerd. Sterk.

avatar van IH88
“I can see that you're upset, but I don't know what to do.”

Kleinschalige en indrukwekkende film over een man met het Asperger Syndroom, die verliefd wordt op zijn buurvrouw Beth. Wat uiteraard voor de nodige complicaties zorgt, maar ook veel moois tot gevolg heeft. Ik hou wel van dit soort films die niet veel nodig hebben om indruk te maken. Twee acteurs met een fantastische chemie, en een sterk script die de problemen waar Adam tegenaan loopt herkenbaar en integer behandelt en niet bagatelliseert.

Van zo’n scene waarbij Beth met een zware koffer de trap op probeert te lopen, en Adam gewoon blijft zitten omdat hij niet doorheeft dat Beth hulp nodig heeft kan ik genieten. Het is zoiets kleins maar wel herkenbaar. Net zoals het niet herkennen van sarcasme, wat gelukkig geen running joke wordt zoals bij bijvoorbeeld Sheldon Cooper uit The Big Bang Theory. Rose Byrne is (zoals gewoonlijk) geweldig en Hugh Dancy weet Adam op fantastische wijze te spelen. En het einde getuigd van lef en laat zien dat ook de liefde niet altijd onoverwinnelijk is. Hoe graag we dat ook zouden willen.