• 8.356.566 stemmen

Oorsprong: Nieuw-Zeeland

Geregisseerd door: Taika Waititi

Met onder meer: Jemaine Clement en Craig Hall

Plot Eagle vs Shark

"There's Someone For Everyone... Luckily Love Is Blind."

Lily is het type muurbloempje dat op onbegrijpelijke wijze trouw blijft aan de onverschillige wereld die haar omringt. Alles aan haar is het net niet. Verkeerde jurk, verkeerd loopje, verkeerde woorden. Het hoogtepunt van haar monotone dagen achter de counter in een fastfoodketen is de dagelijkse bestelling van Jarrod, een sociaal gemankeerde maar van zichzelf overtuigde verkoper. Net als zij heeft hij een kleine moedervlek boven zijn bovenlip en Lily is ervan overtuigd dat dit hen op een bijzondere manier aan elkaar verbindt. Hoewel Jarrod niet geïnteresseerd is in de timide Lily, belandt ze toch in zijn leven als ze bereid is om hem naar zijn geboorteplaats terug te brengen. Hier aangekomen wil Jarrod alleen maar de jongen die hem vroeger heeft gepest eindelijk van katoen geven.

imageimage

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Sometimes love is blind.....Luckily!

Echt een speelse film met veel geinige verwijzingen naar bekende films ' vooral die fascinatie voor superheld Arnie van de broer van Lily was erg fout ', veel onzinnige liedjes die aansluiten bij de maffe wereld aldaar, een stroomversnelling aan losers die ten koste van elkaar hun ego proberen te strelen door zich omhoog te werken en rustige, fijne muziek die natuurlijk even versneld als Jarrod zijn oefeningen afwerkt. Die jaren `80 muziek bij dat laatste feest was ook zo fout, maar het werkte wel omdat de film niet ' ineens ' toewerkt naar een enorme karakterontwikkeling waarbij de personages ineens dansen op de hipste muziek en er ook naar bewegen.

Heb gedurende deze film bijna constant met een glimlach om mijn mondhoeken gezeten. Niemand in deze film hoeft zich illusies te maken op een grote ommeslag in zijn leven, het foute gedrag zit er gewoon helemaal ingestampt en gaat er nooit meer uit, ook al rusten er op sommige onderwerpen nog een taboe. Droog! Hoe die computernerd ineens een pornoaanval op zijn computer krijgt te verduren en hem niet de baas weet. Zo zijn er tal van kleinschalige, ingetogen humoristische momenten waarbij schaamte, nederigheid en hoogmoed bij de personages worden uitvergroot. 4*

avatar van .Fee.

.Fee.

Aparte, maar mooie film over aparte maar mooie mensen.

Ik heb genoten.

3,5 *

avatar van hanna_23

hanna_23

Vrij matige en ook redelijk voorspelbare film. Vooral het personage van Jarrod was erg irritant. Een paar aardige momenten, daarom toch nog 2 sterren.

avatar van the new guy

the new guy

Best grappige film. Begint heel goed, met erg sterke grappen. Jammer dat de film in het midden een beetje stil valt.

Zeker een aanrader voor fans van Napoleon Dynamite. Een niet al te vlotte droogkomische film.

avatar van matjuh

matjuh

Dat stukje dat hij die taart kapot slaat. Heb 'm even stop moeten zetten, me kapot gelachen hahaha!

avatar van _Casper_

_Casper_

de film begon leuk maar zakte naar het einde toe af....

2.5 *

avatar van bommetje

bommetje

Volgens mij bevat deze film een aan hondsdolheid grenzende overeenkomst met een scetch uit de serie New Kids, die met de indianentooi. Maar zal wel toeval wezen.

Als lelijke mensen je tegenstaan als hoofdpersonages in een film dan kan je deze gemakshalve krassen van je lijstje. Je mist dan welliswaar wel een drooghollige lachfilm eerste klas.

avatar van flessenlicker

flessenlicker

Geweldige film uit de Wellington regio. Lekker droog en vaag af en toe. Prachtig!

avatar van rep_robert

rep_robert

Eigenzinnige komedie die het over de gehele speelduur niet van de one-liners en simpele grappen moet hebben, maar met het droge sfeertje in Nieuw Zeeland iets aparts creëert. Dit komt ook mede dankzij de vele idioten die in de film meespelen. Her en der zitten er wel leuke grappen in de film, zoals thuis bij die computernerd. Die doen ervoor zorgen dat de film niet al teveel inkakt, want echt heel geweldig wordt het ook weer nergens. Bijvoorbeeld dat stopmotion gedoe vind ik zelf persoonlijk overbodig en is niet meer dan interessant doenerij.

avatar van Movsin

Movsin

Frisse en ideenrijke komedie, met licht ernstige ondertoon en ook oog voor wat symboliek (de appels).

De Franse titel van deze film is "Chacun sa chacune" en in de volksmond zegt men dat op ieder potje een dekseltje past, dus zal ook wel voor een een lelijk eendje of een loser, zoals Lily in de film zegt, tussen de slechte momenten in het leven er ook wel mooie zijn.

Eenmaal geswitcht naar de absurde wereld die in deze "Eagle vs Shark" voortdurend aanwezig is, geamuseerd en geboeid deze film uitgekeken.

Merkwaardige act van Loren Horsley.

avatar van niethie

niethie

''I used to be sort of a nerd''

Solonds meets Anderson en July met een voorliefde voor Napoleon Dynamyte en Muriel's Wedding, wat een gekte! Zelden zo'n stel dysfunctionele en kansloze figuren bij elkaar gezien zeg. Lang geleden ook dat ik zo plat heb gelegen van het lachen tijdens een film, werkelijk iedere vorm van subtiliteit bleef uit. Vooral dat stuk waar die autistische (?) vriend van Jarrod verkering aan ons muurbloempje vraagt, zij dit weigert en hij helemaal overstuur wegfietst, echt goud! Helaas wordt het (droge) op een gegeven moment wel enigzins vermoeiend en zakt het vooral op de laatste 20 minuten nogal in, beetje een onbevredigend/slap einde ook. Gelukkig zorgen de relativerende momenten ervoor dat het geen compleet freak-fest werd en er zelfs genoeg plaats overbleef voor sympathie, want wat een lieverd was die Lily eigenlijk! Jup, bijzonder filmpje, al kan ik er prima inkomen dat mensen dit verafschuwen! (3,5*)

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Loren Horsley speelt echt uitmuntend, wat een schat is dat zeg. Ik ben helemaal weg van haar. Film kent leuke lekker idiote scenes maar ook wel erg flauwe, vond het geheel niet evenwichtig. Maar al met al toch wel aardig en die Loren Horsley, wow!

avatar van Mescaline

Mescaline

Leuk vermakelijk filmpje over niet al te cliché volle en overtuigende nerds( kon er even geen beter woord voor vinden )

Eagle vs Shark is een vrij rustig voortkabbelende film en moet het vooral hebben van de buitensporige personages.

Soms een tikkeltje langdradig en het einde te lang en onnodig uitgerekt, maar door de toch wel erg droge en alles behalve standaard personages toch een interessant filmpje om te zien.

Wat ook een positief punt is en wat zeker ook genoemd mag worden is de muziek. Bijpassend en in verschillende scenes geeft het duidelijk een meerwaarde.

Kortom leuk filmpje die soms iets te langdradig aandoet en soms erg droog is door de personages, in positieve zin natuurlijk!

avatar van cucciolo

cucciolo

Dit is natuurlijk gewoon een serieus semi romantisch drama, maar wel bijzonder komisch, luchtig en mal verpakt. Of juist andersom, het is maar net hoe je het bekijkt. En daar ligt dan ook de kracht van de film. Je kunt ten allen tijde zelf beslissen met welk gevoel je ernaar kijkt. Aanrader.

avatar van Antonev

Antonev

Fijn filmpje, dat een uitstekende balans weet te vinden tussen drama en komedie. Sommige passages (vooral het eerste half uur) waren toch wel een klein beetje treurig/droevig. Gelukkig krijgt de komedie daarna iets meer de overhand en wordt het allemaal ook wat luchtiger. De humor is redelijk droog, dus je zult er wel een beetje van moeten houden. Loren Horsley is geknipt voor de rol van muurbloempje, had op sommige momenten wel met haar te doen.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Zo'n awkward tragikomedie is natuurlijk niets nieuws. Sterker nog, begin van het millennium werden we redelijk doodgegooid met verlegen muurbloempjes, disfunctionele familieleden en indy poprock op de soundtrack. Eagle vs Shark is verre van de bekendste uit het genre, maar wel één van de leukste.

Het is vooral fijn dat Taika Waititi het allemaal niet te zwaar maakt. Er is drama, maar het blijft allemaal redelijk luchtig. Veel van zijn personages zijn sympathiek en zelfs aandoenlijk (de relatie tussen Lily en haar broer was fantastisch, daar had ik graag meer van gezien), terwijl hoofdrolspeler Jarrod een klootzak is. Maar een sympathieke klootzak, dat wel. Waititi weet wel raad met al deze kleurrijke typetjes. Het valt ook op dat hij speelt met verschillende soorten humor; soms is het flink over de top en heerlijk flauw, andere keren is het juist weer subtiel en stil; ook een mix die uitstekend werkt. En die mix is Eagle vs Shark in een notendop; voornamelijk erg geestig, erg stijlvol en soms erg mooi en ontroerend.

4 sterren.

Onderhond

Fijne herziening.

Het valt vooral op dat deze film de dramady formule perfect beheerst. Vele van die film weten nooit de goeie balans te vinden tussen comedy en drama, waardoor beide genres zelden goed uit de verf komen. Waititi slaagt daar wel wonderwel in.

Met een stel geweldige acteurs (zowel Clement als Horsley), voldoende snedige humor, een paar hilarische scenes, maar ook veel hart en ziel. De leuke stop motion scenes helpen, maar het zijn vooral de personages die een perfect mix van onnozelheid en diepgang weten te vinden.

Sterke eerste film van Waititi, de start van een erg leuke carriere. Herziening van Eagle vs Shark was net zo leuk als de eerste keer, de film is amper verouderd (en de stukken die verouderd zijn - zoals die computer gag - zijn zo mogelijk nog leuker geworden).

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Sympathiek klein filmpje begint veelbelovend in de burgertent en op het feestje maar verzandt volledig als ze bij Jarrod’s familie aankomen, stuk voor stuk minder geslaagde personages. Na misschien nog een enkele geslaagde grap en wat niet helemaal passend drama gaat Eagle vs Shark uit als een nachtkaars.

avatar van macrobody

macrobody

Acteurs geen pretje om naar te kijken maar dat heeft dan wel weer zijn charme voor deze film. Ik heb betere films van Taika Waititi gezien. Deze is ok.