What We Do in the Shadows (2014)

Nieuw-Zeeland
Horror / Mockumentary

geregisseerd door Jemaine Clement en Taika Waititi
met Jemaine Clement, Taika Waititi en Jonathan Brugh

Het verhaal volgt de drie onsterfelijke vampiers Viago (Taika Waititi), Deacon (Jonathan Brugh) en Vladislav (Jemaine Clement) die zich proberen aan te passen aan de moderne maatschappij. Door het overwinnen van alledaagse obstakels, waaronder het betalen van de huur en het binnen zien te komen in nachtclubs, proberen ze de steeds veranderende wereld om hen heen te begrijpen.

avatar van Shinobi
"Just leave me to do my dark bidding on the internet!"

Op basis van de vele positieve berichten had ik hier toch meer van verwacht.

Op zich is het gegeven van een mockumentary wel interessant; als kijker volg je een groepje vampiers in de aanloop naar een jaarlijks bal voor ondoden. Het is een bonte verzameling die honderden jaren van elkaar in leeftijd verschillen, wat te merken is in hun handelingen en motivatie. Al kan ik eigenlijk alleen Petyr waarderen, omdat hij nog een bepaalde old skool look heeft.

Je krijgt inzage in de dagelijkse beslommeringen van de vampiers, dit varieert van afwassen tot aan uitgaan. Op zich grappig gevonden, omdat ze dingen anders aanpakken dan mensen. Daarbij wordt er goed ingespeeld op de clichés die er heersen rondom vampieren, wat voor een aantal leuke vondsten zorgt.

Helaas moet je al gauw concluderen dat de film te lang doorgaat en er nauwelijks een rode draad te vinden is in het geheel. Het is namelijk een aaneenschakeling van - flauwe - sketches die veelal hit-and-miss zijn. De droge humor moet je dan ook liggen. Tevens is het ontbreken van een echte pay-off een groot gemis.

Al met al een matige horror/comedy. Best jammer want met het uitgangspunt had veel meer gedaan kunnen worden. Wel even blijven zitten bij de eindcredits voor een extra scène.

2,0 Sterren.

Goeie film waarin een paar samenwonende vampiers worden gevolgd door een documentairemaker. De humor is nogal droog en soms wat flauw, maar tegelijkertijd ook erg inventief en uiteindelijk ook grappig (mede doordat het allemaal realistisch is gebracht en de film zich in het heden afspeelt). Een geslaagde soort van mockumentary waarbij het ontbreken van een verhaal niet echt een gemis is (ook vanwege de korte speelduur).

avatar van zjandannybob
Erg vreemde film. Regelmatig gedacht 'waar zit ik naar te kijken'. Mert van verwacht gezien de recensies.

avatar van JTV-kijker
Heerlijke en grappige film! Ontzettend droog gebracht. Ik hou ook wel van het mockumentarygenre.

avatar van Halcyon
Horror en komedie gaan zelden samen, maar het Nieuw-Zeelandse regisseursduo Clement/Waititi bewijst wel dat het kan. What We Do in the Shadows wordt gebracht als een documentaire over de dagelijkse beslommeringen van een clan vampiers. Toegegeven, de film ontbeert een echt verhaal (lees: begin, midden, einde) en is derhalve niet meer dan een aaneenschakeling van sketches, fragmenten en op zich staande grappen. Gelukkig heeft men goed nagedacht over die grappen. Platgetrapte clichés worden op inventieve wijze gepersifleerd. Verwijzingen naar vampierklassiekers zijn dus talrijk (vooral de confrontatie met een roedel weerwolven is om je ziek te lachen), maar er worden ook enkele nieuwe elementen toegevoegd. Ik denk bijvoorbeeld aan het bal der Ondoden, dat als climax van de film moet doorgaan. Trouwens, voor wie het weten wil: zombies zijn ook uitgenodigd. Spijtig genoeg komt er een moment waarop de grappen "op" zijn en dat laat zich gelden tijdens het genoemde bal der Ondoden waar de verwachtingen niet helemaal ingelost worden. Er wordt bijvoorbeeld geanticipeerd op een reünie tussen één van de vampiers en zijn oude liefde, maar van een spetterend vuurwerk is helaas geen sprake. Toch ben ik geneigd dit één van de beste vampierfilms van het laatste decennium te noemen (niets tegen Twilight, overigens), al was het maar omwille van de memorabele personages.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Wow, dit was liefde op het eerste gezicht!

Ik had wel gedacht dat ik hier iets mee zou kunnen, maar dat ik non-stop heb zitten schaterlachen bij een film is lang geleden. What We Do in the Shadows - wederom bevestiging dat de beste horrorkomedies uit Nieuw-Zeeland komen - is creatief, speels, krankzinnig en boven alles hilarisch as fuck. Vanaf de eerste seconden wisselen gortdroge dialogen, heerlijke visuele grappen en lekkere flauwe ongein zich in een moordend tempo af. Er is uiteraard niets zo persoonlijk als humor, maar voor mij waren praktisch alle grappen die werden afgevuurd in What We Do in the Shadows raak. De personages zijn stuk voor stuk memorabele typetjes, de grappen gaan van hoogstaand en vindingrijk - alles met een spiegel - tot hilarisch flauw en de film verveelt werkelijk waar geen seconde. Had een paar uur na het kijken nog steeds een grijns op mijn smoelwerk.

5 sterren.

avatar van MRDammann
Na alle goede geluiden die ik over deze film hoorde viel de film me toch wat tegen. Ik ben het met de meeste eens: de humor is geweldig. Vooral de gezichtsuitdrukkingen zijn hilarisch. Ook het concept is inventief en leuk bedacht. Maar verder? Ik weet het niet. Deze film heeft geen verhaal, is het erg als een film geen verhaal heeft? Helemaal niet, maar dan moet het wat mij betreft wel visueel aantrekkelijk zijn en/of moeten de karakters mij enorm boeien. Dat deed het niet, maar desondanks heb ik toch wel genoten van de humor.

avatar van DeCol
Zeker origineel en knap wat ze met het beperkte budget doen. Op een paar momenten na niet echt grappig (toen hij gigantisch bloed moest kotsen omdat hij een frietje had gegeten was wel heel leuk)en het ontbreken van een verhaal doet het ook geen goed. Verder zijn de personages ook niet echt bijzonder. Jammer want ik had hier wel wat van verwacht.

Leuk.

Clement en Waititi lieten in Eagle vs Shark al zien dat ze talent hadden, met deze film bevestigen ze. Misschien over de hele lijn iets minder sterk, maar toch zitten er genoeg momenten van genialiteit in voor een leuk avondje comedy.

De aanpak is op zich niet zo héél origineel. Mockumentary die een loopje neemt met het vampierengebeuren. Beetje zoals The Incredibles van Pixar, mythische monsters in een doodnormale setting, met dat verschil dat ik de humor hier wél kon pruimen.

De film is wel erg fragmentarisch en de humor aan de droge kant. Dat maakte dan het rond halverwege wel een beetje begon te slepen. Eens het concept vastlag en de film vooral humor begon te recyclen in iets andere situaties werd het iets minder. AL heeft dat er ook wel een beetje mee te maken dat het niveau in het eerste half uur best hoog was.

Duurt gelukkig niet te lang, Clement en Waititi hebben veel komisch talent, zowel voor als achter de camera en ondanks dat de vaart er na verloop van tijd wel een beetje uitgaat, wordt het nooit vervelend of saai.

avatar van alexspyforever
Ik hou niet van mockumentaries omdat ze meestal garant staan voor een saaie manier van filmen en weinig interessante dialogen. Dat is hier niet anders. Hier krijgen we er nog een portie flauwe humor bij en een ditto verhaaltje. Saai ook de men's only club, enkele sexy vampiervrouwen in een hoofdrol hadden het misschien wel boeiender gemaakt. Ik vind hier niets leuks aan, enkel die Peter als Nosferatu was nog leuk gedaan maar de ander vond ik maar een bende janetten.

avatar van ILDIB
ik heb me zeer goed vermaakt. prachtige humor en geweldige dialogen. absurd ja maar o zo treffend.

avatar van macrobody
De omschrijving hierboven geeft een beetje verkeerd beeld van de film denk ik. Het ging over 4 onsterfelijke vampiers en hoe het leven er zo alledaags aan toe gaat. Was toch wel een grappige film, heb meerdere keren kunnen lachen, in ieder geval glimlachen.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Vooral aan het begin kon ik deze film goed pruimen, maar hoe verder de film in het verhaal ging hoe meer ik me begon te vervelen en hoe slechter het er eigenlijk uitzag. Natuurlijk is het een komedie en hoeft het niet al te serieus te zijn, maar toch.

Zoals ik al zei, vooral aan het begin vond ik het wel geinig. De vampieren hebben duidelijk veel lol en de film neemt zichzelf overduidelijk niet al te serieus. Ik ben niet meteen een fan van een mockumentary maar dit zag er gelukkig niet al te slecht uit.

Genoeg vermaak, maar toch wat matig moet ik zeggen.

avatar van Zwolle84
Ik had vooraf niet door dat dit een mockumentary zou zijn - totaal niet mijn genre - maar het viel reuze mee. Met name de eerste drie kwartier was oprecht erg grappig, met als hoogtepunt de heerlijk droge clash met de weerwolven. Daarna had ik het wel gezien en was het vlotte einde welkom; zo'n trucje moet niet te lang duren.

avatar van TornadoEF5
Wow, dit is toch wel één van de beste komedies in lange tijd, zo niet ooit, die ik gezien heb. Ik heb bijna de volledige speelduur plat gelegen. Echt super grappig. Ik vind de waardering voor deze film hier eigenlijk bijzonder laag, maar dit zou zo typisch een film kunnen zijn die binnen 30 jaar een echte klassieker wordt, of overdrijf ik nu? Niettemin echt grappig, en één van de weinige films die slaagt in de combinatie horror / komedie... En ja er zit wel degelijk horror in. De film gaat voor mij nooit vervelen, al is het begin wel van een zodanig sterkte dat wanneer je went aan de humor het misschien iet minder wordt, maar nog altijd zoveel beter dan bijna elke andere komedie die ik ooit gezien heb. Misschien moet ik ook wat meer films over vampieren en ondode wezens kijken, want ze blijven me boeien. Hunt for the Wilderpeople moet ik ook maar eens zien. Sterk. Welverdiende 4,5*!

avatar van TornadoEF5
Verhoogd naar 5,0*. Gewoon geweldig en hilarisch. Dankzij de film wil ik nu zelfs meer vampierenfilms zien.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Lang niet alles werkt in deze komedie maar er zijn genoeg geslaagde visuele grappen en leuke dialogen om een ruime voldoende te scoren. En Stu had natuurlijk de Oscar verdiend.

avatar van bugels
HILARISCH!

avatar van Kondoro0614
Heerlijke film met een grote lading flauwe komedie, zoals ik het graag zie en waar ik me echt kapot om kan lachen. ‘What We Do in the Shadows’ kende ik eigenlijk alleen nog maar van zijn naam, en ik hoorde veel positieve dingen over de film. Gisteren tijdens het zoeken van een film kwamen we hem weer tegen en aangezien de afspeelduur niet heel lang is hebben we hem gelijk maar even aan geknikkerd. Nou moet ik zeggen dat ik eigenlijk blindelings de film in ging, had niet opgezocht waar het echt over ging en ik kende de genres ook niet. Leuke verassing en heerlijk genoten.

Het was dat het verhaal me op een gegeven moment wat begon te vervelen, en dan zeker dat het wat gerekt moet worden met een paar langere scenes. Het blijft gewoon lekker kloten in de film, en Waititi laat wederom zien dat hij knettergek is! Ik zat eigenlijk van begin tot aan het einde met een ongelooflijke lach op mijn gezicht. Onder andere dat moment dat Viago een meisje mee had genomen en deze dan bijt maar de slagader raakt, geniaal hoe ze dat verwerkt hebben. Of de face-off tegen de weerwolven was echt om te lachen. Er gebeuren echt wel meer komische dingen maar dit zijn voornamelijk kleinere grapjes en flauwekul waar je dan even van moest grinniken .

Voor de rest val er weinig op de film aan te merken. Er zit niet echt een verhaal in, meer ‘hoe is het leven als een vampier?’ en daar kon ik wel vermaak uit halen. Het is voor de rest niet echt heel bijzonder dan droge humor en veel gekloot. Ik moest enorm lachen en heb vaak genoeg genoten tijdens de film!

geweldige film met echt geslaagde humor

voor wie deze mening deelt er is nu een serie van gemaakt die bij momenten zelfs beter is
What We Do in the Shadows (TV Series 2019– ) - IMDb
Jemaine Clement en Taika Waititi = comedy gods !

cast en personages zijn bijna perfect