What We Do in the Shadows (2014)

Nieuw-Zeeland
Horror / Mockumentary

geregisseerd door Jemaine Clement en Taika Waititi
met Jemaine Clement, Taika Waititi en Jonathan Brugh

Het verhaal volgt de drie onsterfelijke vampiers Viago (Taika Waititi), Deacon (Jonathan Brugh) en Vladislav (Jemaine Clement) die zich proberen aan te passen aan de moderne maatschappij. Door het overwinnen van alledaagse obstakels, waaronder het betalen van de huur en het binnen zien te komen in nachtclubs, proberen ze de steeds veranderende wereld om hen heen te begrijpen.

• gisteren om 00:15 uur op TV (BBC2)

avatar van Koerok
Kijk ik net even op RottenTomatoes, lees ik deze recensie. Kan ik me volledig in vinden:
"Most of the best gags are in the early going and the film seems ever more stretched and thin as it goes on. It would have made a brilliant eight-minute sketch, though. "

avatar van Biosguru
Was het iemand al opgevallen dat:
De weerwolven retroreflectieve ogen hebben? Dus "kattenogen" die in het donker licht terugkaatsen?

avatar van Spetie
Erg leuke mockumentary, die op een uiterst originele wijze een inkijk geeft in het leven van een aantal vampiers en daarnaast de wezens ook nog eens op een grappige manier parodieert.

De droogkomische aanpak werkt van de eerste tot de laatste minuut. Jonathan Brugh is een leuke verteller, die als de charmante Deacon je iedere keer weer bij praat. Hij doet dat op zo'n droge manier, dat ik tot een paar keer goed moest lachen. Tussendoor zat ik overigens ook de gehele tijd met een grote glimlach te kijken.

Vooral de wijze, waarop ze over alles praten op een manier, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, is erg leuk. Daarnaast zijn het camerawerk en de bijbehorende effecten van een bovengemiddeld goed niveau.

Erg geslaagd dus, behoorlijk uniek en gewoon erg leuk om het genre eens op een erg leuke manier op de hak te zien worden genomen.

avatar van Champagne Powder
Flauw flauw flauw flauw. Maar ok , stiekem toch best een grappig werkje. Geen hoogvlieger, genoeg gniffels om uit te zitten. Had iets korter gemogen.

avatar van Rickyman
Inderdaad, de humor is meestal wel flauw, met soms best grappige momenten.
Ook verloopt de film wat traag, maar heb me zeker niet verveelt.

Vreselijk humor die de film echt naar de filistijnen helpt.

Flauwe humor, die hier en daar toch nog wel spitsvondig is. Prima!
Alleen is er één probleem... De film zakt, na het frisse begin, als een pudding in elkaar . Al vrij snel wordt het dan ook saaier en vooral minder grappig.

2,0*.

Door de lovende recensies waren mijn verwachtingen naar deze vampierkomedie, in de vorm van een zogenaamde mocumentaire hoog gespannen. Maar het concept was al verschillende keren opgegraven, leek meer op een aflevering van een televisieserie en wat een stoffige, flauwe, argeloze, kinderachtige en lullige humor! En toch heb ik gewacht tot het nog leuk zou worden, maar tevergeefs; ik heb me doodverveeld.

gauke schreef:
Maar het concept was al verschillende keren opgegraven

Voorbeelden graag! Want dan moet ik die maar 'ns opsnorren.

Richardus schreef:

Voorbeelden graag! Want dan moet ik die maar 'ns opsnorren.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan de Rocky Horror (Picture) Show.

avatar van james_cameron
Leuk idee, deze mockumentary over een groepje bevriende en samenwonende vampiers die gevolgd worden door een documentaire filmploeg. Wel jammer dat de koek op gegeven moment een beetje op is qua grappen en grollen, ruimschoots voor het einde. De film begint niettemin erg grappig en ook visueel is alles dik in orde.

avatar van Pim1993
Prima vermaak, alle lof voor de bedenkers. Gewoon een briljant staaltje komedie/cabaret/sketch verwerkt in een speelfilm die zich moet voordoen als documentaire. Hij wordt nergens saai, de cast is goed en de humor erg droog maar kon me zeker porren.

Las hier ergens in de reacties dat het concept al veel vaker gebruikt is. Prima toch? Gebeurt dat niet zo'n beetje met elke film die er tegenwoordig nog gemaakt wordt.

Ik geef hem gewoon een 4, met name vanwege het ontzettende hoge entertainmentgehalte wat uiteindelijk toch een van de belangrijkste aspecten van een film is.

avatar van FinkPloyd
The walk of shame

avatar van nielszz
Wat voor grapjes zou je maken als je een zogenaamde documentaire over vampiers in deze tijd maakt? Alles wat je kunt bedenken zit ook in deze film, wat het ongelofelijk voorspelbaar maakt. Ook de "Office-stijl" documentaire is in mijn ogen niet origineel meer.

Ik heb 2 momenten gehad dat ik moest glimlachen, maar dat deed ik omdat ik mijn gezelschap niet wilde laten merken dat ik het echt helemaal niets vond.

avatar van judgepaddy
Verdomd geinige film geheel in de stijl van Flight of the Conchords - nou ja zonder muziek dan - compleet met Rhys Darby als alfa weerwolf.
Gort-en-gortdroog dus.
Als je hier enigszins gevoelig voor bent, is het een geweldige film maar het is ook zo dat als het je niet ligt, je er behoorlijk chagrijnig van wordt.
Zo was er iemand in ons gezelschap die ons niet begrijpend, hoofdschuddend aankeek wanneer wij weer eens dubbel lagen van het lachen, wat - om eerlijk te zijn - het eigenlijk nog wat grappiger maakte

nielszz schreef:
Ook de "Office-stijl" documentaire is in mijn ogen niet origineel meer.

Deze mockumentary stijl is toch gewoon een sub-genre?

avatar van nielszz

Deze mockumentary stijl is toch gewoon een sub-genre?

Dat hoop ik toch niet. Ik vind het niet veel meer dan een gimmick. Maar ik moet zeggen dat de humor nog veel minder origineel is dan de stijl waar ze voor kozen. Dus dat was zeker niet wat me het minste tegenstond.

avatar van judgepaddy
Toch wel vrees ik The Rutles: All You Need Is Cash, This Is Spinal Tap, 30 Minuten (Arjan Ederveen), en verschillende sketches van Monty Python zijn zo wat dingen die mij te binnen schieten.
Dat de humor niet origineel is vind ik discutabel. De jongens van Flight of the Conchords hebben wel degelijk een eigen stijl dunkt mij.

avatar van Antonev
Erg leuke film met veel humor en veel oog voor details. Kan hier wel een heel verhaal gaan typen, maar dit is gewoon een komedie gemixt met wat horror en het werkt gewoon. Normaal ben ik niet zo van die mix, maar na 'Housebound' is dit de tweede komedie/horror van Nieuw-Zeelandse bodem die erg goed bevallen is.

Leuk om met vrienden te kijken. Inderdaad zoals veel mensen zeggen, begin is wel goed, maar naar het einde toe wordt het steeds minder, ook met de humor.. jammer. De humor is zo flauw en voorspelbaar dat het toch wel grappig wordt, zoals bij the procession of shame, the Jacksorsist en die awkward momentsvan Viago, waar nog over nagepraat werd . Goed vermaakt iig.

avatar van LPereboom
Op aanraden van een vriend bekeken en moet zeggen ik heb me enorm vermaakt! Origineel is het sowieso, droge humor is top! Heb een paar keer goed moeten lachen en over heel de film altyd met een lach op men gezicht! Visueel ook niets mis mee! Deze What We Do In the Shadows geef ik toch een dikke 7,5/10

Meer glimlachen dan hardop gieren bij de humor, maar het blijft een leuk bedacht en uitgewerkt concept.

*- What are we?
*- ..werewolves, not swearwolves..

avatar van blurp194
Leuk.

Misschien wat weinig humor om het de hele looptijd goed te laten werken, en ik had het ook wel leuk gevonden als de documentairecrew wat vanachter de camera zou komen - een beetje zoals in C'est Arrive pres de chez Vous (1992) bijvoorbeeld. In ieder geval weer eens een wat andere kijk op het vampierenbestaan. En hoewel er vond ik wat weinig humor in zit, er zitten wel een paar echt leuke grappen bij.

avatar van knusse stoel
Vrolijke horrorfilm, leuk te zien en kan vanaf 12 jaar wel meegenomen worden.

3,5**

avatar van Collins
Niet meer dan een verzameling slechte sketches, gegoten in de vorm van een documentaire. De hooggespannen komische verwachtingen werden niet ingelost. Wat een anti-climax!
Mijn enthousiasme was na 5 minuten reeds verdwenen. Wat een ellende!

wel erg droge humor zeg.
voor een film van 85 minuten vond ik hem maar erg lang duuren vond hem te slap.

Wat een geinige film. Wat een suffe vampiers. Geen onderbroekenlol, maar veel leuke droge en surrealistische humor en scènes. Meer engelse stijl. Moet je van houden. Ik geef t een 4,0.

avatar van cantforgetyou
Zeker geen leuke film. Een paar scenes zijn de moeite waard. Maar dat is natuurlijk niet genoeg. Een sterke film moet op alle gebieden uitblinken. Dit is erg slap allemaal.

avatar van extremezz
Leuke film,in het begin is het wat wennen maar dan is het genieten ,voor mensen die een brede smaak van humor hebben

avatar van bjerik76
moeilijk te beoordelen hoor.
Aan de ene kant was de film enorm flauw, maar toch zag je wel dat er overal goed was over nagedacht en dat de film met liefde was gemaakt.
Dat bleek ook wel uit de vele oude tekeningen van figuren die je ziet langskomen, er was wel over nagedacht en soort van onderzoek gedaan.

Het leek allemaal low budget, maar de special effects en grime waren toch ook weer niet heel slecht.

De 3 vampiers waren overal wel heel erg nuchter over, en de grappen waren flauw wat de film een beetje saai deed overkomen, toch zaten er ook behoorlijk bloederige en ranzige scenes in.

al met al is het bij mij wel op een voldoende geeindigd.
Even wennen en doorbijten dit genre.