Secretary (2002)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Steven Shainberg
met Maggie Gyllenhaal, James Spader en Jeremy Davies

Lee Holloway is net ontslagen uit een psychiatrische instelling, waar ze in behandeling was voor haar neiging tot zelfverminking. Omdat ze nog nooit een echte job heeft gehad, besluit ze op zoek te gaan naar werk. Al snel wordt ze aangenomen als secretaresse in het advocatenbureau van de bizarre Mr. E. Edward Grey. Haar taken lijken op het eerste zicht normaal, zelfs saai: typen, koffie serveren, klasseren... Maar langzamerhand raken Lee en Mr. Grey in een sadomasochistische relatie verwikkeld.

avatar van Velazques
Een aanrader

avatar van hdehoon
Ik twijfelde tussen 3,5 en 4 sterren. Ik geef hem toch 4 omdat ik het een gedurfde film vind over moeilijke onderwerpen (zelfmutilatie en SM) en daarbij kiezen voor een komedie is bijzonder en ook bijzonder goed gelukt. Goed gecaste spelers en opvallend pakkende tekst. Tegen het einde slopen er jammer genoeg toch nog wat typische Hollywood cliché's in. Het had iets eerder mogen eindigen..

avatar van hdehoon
NB Fifty Shades of Grey lijkt geinspireerd op Secretary en zelfs de hoofdpersoon heet Grey. Toeval?

avatar van Glennekeeeee
Dit soort films zijn vaak een 'te ver van mijn bed show' maar af en toe kan zo een film, mits goede uitwerking, mij wel onderhouden of zelfs wegblazen. Met een Maggie Gyllenhaal die eigenlijk nooit teleurstelt had ik er goede hoop op, spijtig genoeg sloeg die hoop snel om. In films zoals secretary is het verhaal redelijk dun maar is het camerawerk, muziek, en acteerniveau zeer belangrijk en is het personage dat ze neerzetten boeiend genoeg om het dunne plot overeind te houden of ondergeschikt te maken. Spijtig genoeg vond ik het nogal geforceerd in deze film, alle karakters hebben allemaal een paar vijzen los om het licht komische aspect wat meer naar boven te brengen en de situaties wat anders te brengen. Naar mijn gevoel was het iets te verwrongen daarom nogal overgeacteerd. het gegeven van SM of het ontdekken ervan duurt ontzettend lang en eens het er is is het ook maar half weergegeven. Ze durven er niet echt in doorgaan en vervallen dan maar in een romantisch gezwets. De finale is dan ook nergens een hoogtepunt en eigenlijk heeft de film geen hoogtepunten. Op enkele leuke momenten na en een degelijk camerawerk.

avatar van K. V.
Deze vroeger al eens gezien, maar omdat 'k er niet meer zoveel van herinnerde en hij toch op tv kwam, nog eens meegepikt.
'k vond het wel een vermakelijke film, zeker de eerste helft is wel leuk. Naar het einde toe is de film wel iets minder. Er zaten wel wat grappige momenten in (bij het paard lag 'k toch wel plat )
De cast deed het goed en de film zag er prima uit.
'k vond het wel een leuke, maar misschien een beetje een speciale film, hoe dan ook was hij wel het bekijken waard.

avatar van john mcclane 2
Echt een vreemde kijk ervaring.
Geweldig geacteerd,maggie is schaamteloos,,,,wat natuurlijk ook moet.
Maar het boeit allemaal wel.
Dit is een film waar shades of grey nog een puntje aan kan zuigen.
Sm nooit echt helemaal begrepen,, dit lichte een tipje van de sluier op.

avatar van ZenZin
Lichtelijk vervreemdende mix tussen zin en onzin. Onderkoelde humor houdt het geheel gepast luchtig.

avatar van Mr_Mephisto
Reeds vanaf de openingsscène is duidelijk: dit is een weirde film. De magere, maar atypische plot en de puike, ongegeneerde acteerprestaties van Gyllenhaal en Spader geven het raarheidsgehalte nog wat extra elan. Tel daarbij opvallend goed camerawerk en momenten van zwarte humor, en je hebt een romantische komedie zoals geen ander. Eat that, Fifty Shades!

avatar van Capablanca
Gedurfd verhaal, mooie beelden, sterke rol van Gyllenhaal, maar de spanning zakte hier en daar wat weg.