How the Beatles Changed the World (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Muziek / Documentaire
90 minuten / 109 minuten (Netflix)

geregisseerd door Tom O'Dell
met George Harrison, John Lennon en Paul McCartney

Het fascinerende verhaal van de culturele, sociale, spirituele en muzikale revolutie voortgebracht door de Beatles. De film vertelt over de impact die deze vier bandleden hadden, eerst in hun geboorteland Groot-Brittannië en kort daarna wereldwijd, en volgt hun pad van jonge subversieve naar tegenculturele helden. Door frisse, onthullende interviews met belangrijke medewerkers en een schat aan zelden gezien archiefmateriaal, presenteert deze documentaire een gedurfde nieuwe kijk op de belangrijkste band in de muziekgeschiedenis en hun blijvende invloed op de populaire cultuur.

avatar van RuudC
Yes! Gelukkig staat er op netflix ook nog een interessante docu over the Beatles. Die over Sgt. Peppers viel me erg tegen, maar How the Beatles Changed the World is een stuk effectiever. Ik mis nog steeds interviews met de nog levende Beatles, maar er is hier ook wel echt muziek te horen. Nog steeds niet veel. De rechten zullen wel onbeschrijflijk duur zijn, maar je kan je als geïnteresseerde in elk geval nog wat voorstellen van wat de band deed in bepaalde stadia van zijn bestaan.

Ook belangrijk is dat er boeiend verteld wordt. Het verhaal loopt goed en de geïnterviewde betrokkenen hebben leuke anekdotes. De duur van negentig minuten is zelfs wat aan de korte kant, maar in elk geval word ik geprikkeld om de muziek van The Beatles op te zoeken. Ik ben nou niet zo'n kenner om te bevestigen dat The Beatles nou echt zo invloedrijk zijn als er in deze documentaire beweerd wordt. Ik twijfel daar dus een beetje over, maar dit is in grote lijnen wel zoals een muziekdocumentaire hoort te zijn.

Zeer interessante documentaire die de ganse carrière van The Beatles omhelst en wat voor invloed ze hebben gehad op de wereld, zowel in de muziek, mode, drugs als politiek.
Spijtig genoeg komt geen enkele van de overlevende Beatles zelf aan het woord, alleen vrienden uit de tijd van toen en schrijvers van biografieën.
Maar desondanks een must seen voor de echte Beatle-fans.

avatar van chevy93
Best een aardige docu. Niet zozeer gefocust op de muzikale invloeden, maar vooral op de maatschappelijke invloed. Wel veel hosanna en absurde beweringen. Er wordt nog net niet gezegd dat The Beatles eigenhandig de Vietnamoorlog hebben beëindigd. Bij wijze van dan.

De relatief beperkte focus op de muziek maakt de docu zelf ook wat minder boeiend, vind ik. Ik verwacht dat er op de lange termijn weinig zal beklijven, behalve 'The Beatles waren invloedrijk'. Ook jammer dat er nauwelijks muziek van hun interessantste periode (vanaf 1967) te horen is.