Just Mercy (2019)

Drama / Biografie

geregisseerd door Destin Daniel Cretton
met Michael B. Jordan, Jamie Foxx en Brie Larson

Bryan Stevenson is een getalenteerde jonge advocaat. Hij vertrekt naar Alabama om daar de meest kwetsbare mensen te verdedigen in de racistisch beladen staat. Een van hen is Walter McMillian, een man die tot de doodstraf is veroordeeld wegens moord. Dit terwijl het bewijs aantoont dat hij onschuldig is. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

mariobustamente2 schreef:
Ik begrijp niet dat deze film zo'n hoogcijfer krijgt.

Zou aan jou kunnen liggen misschien? In een verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten zoals ze dat zo mooi noemen, moet zich men wel een beetje aan de historie houden. Is er een andere film gebaseerd op waargebeurde feiten die je wel spannend en niet voorspelbaar vond?

avatar van mariobustamente2
macrobody schreef:

Kijk goed naar mijn bericht. Daar staat een link naar mississippi burning. Die was WEL spannend en NIET voorspelbaar.
Kijk naar die film en zeg me welke van de 2 films we beter was !.

mariobustamente2 schreef:

Kijk goed naar mijn bericht. Daar staat een link naar Mississippi Burning. Die was WEL spannend en NIET voorspelbaar.
Kijk naar die film en zeg me welke van de 2 films we beter was !.

Die film is zeker heel goed, maar het is wel appels met peren vergelijken.
Mississippi Burning is losjes gebaseerd op een moordonderzoek, Just Mercy is veel trouwer aan de werkelijkheid omdat veel in de rechtszaal afspeelt.
Mississippi Burning ging om moorden met als motief een ander ras, Just Mercy gaat het over een moord met onbekend motief.
Mississippi Burning gaat om moord op 3 donkere jongens door een blanke groep waarvan er nooit iemand is berecht (ja, tig jaar later), Just Mercy gaat om een moord op een blank meisje waarvan een donkere man wordt beschuldigd.

De genre omschrijving geeft ook aan dat dit een Drama/Biografie is terwijl Mississippi Burning een Misdaad/Drama is.

Dus nogmaals, welke film die wel in dezelfde categorie valt was WEL spannend en NIET voorspelbaar.

avatar van mariobustamente2
macrobody schreef:

Die film is zeker heel goed, maar het is wel appels met peren vergelijken.

Beide films gaan over rassendiscriminatie toch ?.. Mississippi Burning gaat niet over 3 zwarte mensenrechtenactivisten die vermoord worden maar maar 1. Op ALLE FRONTEN is mississippi burning beter dan deze film. Of wou je zeggen dat de hoofdrolspelers die aan deze film meespelen beter zijn dan Willem Dafoe en Gene Hackman ?. Kom op zeg !!!.

Prima film eigenlijk als je er over na gaat denken ongelofelijk dat zoiets kan gebeuren en ik denk nog gebeurt,wat een corupti...

avatar van Rodger
Een prima verfilming van een waargebeurd verhaal, waar de personages ook nog goed leken op de echte.
Een goed en mooi opbouwend verhaal, en hoe het ook toen in die tijd toeging.
3.5 ***

mariobustamente2 schreef:

Nee, dat zou ik zeker niet zeggen, maar je hoeft niet altijd de beste coach en de beste spelers van de wereld te hebben in je team om een wereldkampioenschap te winnen.
Het gaat om het geheel en mijns inziens zijn deze twee films niet te vergelijken. Ja het kan wel, maar een appel is geen peer maar zijn wel beide een fruit.

avatar van boemboem27
Ook deze rechtbankfilm die eigenlijk weer draait om racisme en daardoor onschuldige "zwarte" mensen veroordelen.
Dit waargebeurd drama is uitstekend verfilmd en goed geacteerd.
Vergeet niet na de film te blijven kijken (voor de uiteindelijke aftiteling dus) zodat je ziet wat er na de rechtzaak de gevolgen waren/zijn geworden.

Talloze malen dit soort films gezien maar mits goed gemaakt (wat deze is) blijven ze beklijven.

Uitstekend gespeeld door iedereen en een mooi einde.

avatar van missl
Goed uitgewerkt (op ware feiten) rechtbank drama.

avatar van AniSter
Hele goede film die op dit moment zeer actueel is gezien de huidige gebeurtenissen in de USA. Goed vertolkt, passende sfeer en muziek. Er zaten wat mij betreft een paar langdradige scenes in die niet echt iets toevoegde. Hadden ze er van mij uit mogen laten.

Rechtbankdrama's behoren tot een van mijn favoriete filmgenres.
En dit is er weer eentje om 'U' tegen de zeggen.
Een schokkende zaak, zoals er wel meer zijn in de VS, een veroordeling louter en alleen gebaseerd op racisme, heden ten dage weer zeer actueel.
De film van meer dan 2 uur is boeiend van begin tot einde, met uitstekende vertolkingen van de ganse cast zonder enige uitzondering.
Kan deze film warm aanbevelen, wederom een stukje (Amerikaanse) geschiedenis waar men niet trots op moet zijn.
Voor diegenen die nog twijfelen, dit is waar gebeurd !!