Just Mercy (2019)

Drama / Biografie

geregisseerd door Destin Daniel Cretton
met Michael B. Jordan, Jamie Foxx en Brie Larson

Bryan Stevenson is een getalenteerde jonge advocaat. Hij vertrekt naar Alabama om daar de meest kwetsbare mensen te verdedigen in de racistisch beladen staat. Een van hen is Walter McMillian, een man die tot de doodstraf is veroordeeld wegens moord. Dit terwijl het bewijs aantoont dat hij onschuldig is. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van rep_robert
Just Mercy weet mede dankzij de sterke acteurs goed op je gevoel in te spelen, waarbij tissues geen overbodige luxe zijn. Vanaf begin tot eind wordt dit sterke gevoel opgeroepen, waarbij je bij de rechtbank scènes af en toe wel een beetje dat been there, done that gevoel krijgt. Hierdoor krijg ik niet echt het idee dat Just Mercy een stempel op de filmgeschiedenis zal drukken. Toch is het dan ook weet lastig om niet emotioneel geraakt te worden bij de foto's en verhalen in de aftiteling. Een simpel en oud trucje, maar o zo effectief.
Beter goed gejat dan slecht bedacht wil men nog wel eens zeggen he!

Lichte teleurstelling. Slecht is de film niet, maar omdat de focus meer op het drama dan op de rechtbank en de zaak ligt is de film voor mij niet de topper die hij had kunnen zijn.

Overigens vond ook ik michael b jordan in de rol van advocaat niet overtuigen.

Krappe 3,5*

avatar van 2dehans
3.81... dat gaat mij toch een ster te veel!
Gister gekeken en was minder dan ik had verwacht. Nu realiseer ik mij dat ik niet altijd super lovend lijkt te zijn over een film maar dit is er niet een waar je maanden later nog van zegt: must see!!

Heel verschrikkelijk natuurlijk hoe het blanke ras om gaat/ is gegaan met de medemens. En hoe je telkens weer Uber gefrustreerd zaken over je heen moet laten gaan zonder ergens je gelijk te halen.

Maar vanaf de eerste seconde van de film weet je gewoon dat hij het gaat redden in deze zaak. Alleen de weg ernaar toe moet je nog uitkijken. Van de aspecten die daar dan naar voren komen was het doorsnee en met weinig diepgang zodat je niet echt veel gevoel bij de film krijgt.

Deadrow... horror natuurlijk maar als je kijkt naar de Greenmile dan is dat een memorabele film. Dat gevoel had ik hier in het geheel niet bij. En tja die ene bewaker schrok van de stoel... lief van die muziek tijdens de loop naar de stoel.. maar veel had het niet omhanden.

De rechtszaak was ook niet gigantisch onderhoudend. Op het eind dat de OM toch overstag ging.. nou nou... ik kreeg daar geen kippenvel moment van.

Nee al met al een prima tussendoor film....met net geen 3 sterren.

avatar van filmkul
Sterk drama. Het verhaal is op waarheid gebaseerd en soortgelijke verhalen zijn al vele malen eerder verfilmd. Daardoor is de film niet heel origineel en bewandelt ook de vertrouwde paden. Desondanks is het een prima drama dat geen seconde verveelt en de kijker op het einde ook weet te raken. Cretton werkt het verhaal prima uit met een sterke opbouw. Het acteerwerk is ok, met name Foxx zet een goede rol neer. Visueel ziet er film er goed uit met een passende soundtrack. Prima drama. 4.0

avatar van knusse stoel
Wij gaan mee met "filmkul" en "Waku" in de lovende woorden over deze film!
Natuurlijk is dit nare gedrag van de menselijke onderlinge verhoudingen al vaker in boek en op film uitgebracht maar helaas voor degenen die dat meenemen in hun waarderingen voor boeken en films: "dat is toch met vrijwel elk onderwerp het geval"?
Dus dit is voor ons niet de insteek om een film iets minder te beoordelen, voor ons geldt of de regisseur en de crew hun werk goed doen en een mooi product af leveren.
En bij "Just Mercy" is dat dus het geval, een goed en waargebeurd verhaal waarbij het onrecht hoogtij viert en de onnozelheid van het niet willen begrijpen van een andermans verdriet jou bij de strot pakt! In principe geldt het recht voor ieder mens, dus ook voor iemand die anders is of een andere kleur heeft!
In dit verhaal wordt het recht met voeten getreden en is het achter de horizon verdwenen, je vraagt jezelf af (tenminste wij wel), hoe dom kan een blanke wetsvertegenwoordiger zijn? En ons vermoeden is dat deze verhalen niet alleen van vroeger zijn maar ook tegenwoordig nog schering en inslag zijn.
Bryan Stevenson (Michael B. Jordan) botst op elk front tegen de vooroordelen van o.a. Sheriff Tate (Michael Harding), die Bryan op elke manier het leven zuur maakt. Toch laat hij zich niet kennen en heeft ons respect gewonnen door zijn doorzettingsvermogen. Je zult maar als zwarte man het moeten opnemen tegen een dorp vol blanken die overtuigt zijn van hun übermensch gevoel.
De film krijgt van ons een 8!

Aardige film over een jonge advocaat die ter dood veroordeelden helpt bij hun eventuele beroepszaak. Gebaseerd op een niet op zichzelf staand waargebeurd verhaal. Dat is meteen ook het grootste probleem van de film. Allemaal al eens eerder gezien. Zeker geen slechte film (vooral ook goed acteerwerk), maar het had met gemak een stuk korter kunnen zijn en ondanks al het onrecht wist het me nergens echt te grijpen.