Flåklypa Grand Prix (1975)

Alternatieve titel: Pinchcliffe Grand Prix

Noorwegen
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Ivo Caprino
met de stemmen van Wenche Foss, Frank Robert en Harald Heide-Steen Jr.

Reodor Felgen is een fietsenmaker uit het Noorse dorpje Flåklypa, die er al jaren droomt om eens mee te doen aan een autorace. Hij bedenkt een revolutionair concept voor een racewagen, maar een vriend steelt zijn plannen voor hij de wagen kan bouwen. Met de hulp van oliesjeik Ben Redic Fy Fazan bouwt hij alsnog zijn eigen racewagen, om daarmee zijn vroegere vriend te verslaan.

avatar van J. Clouseau
Leuk detail: in de Noorse cinema's werden van deze film zo'n 5,5 miljoen tickets verkocht. Noorwegen telt 4,5 miljoen inwoners. (IMDB)

Daar kan Loft in België nog een puntje aan zuigen...

avatar van speedy23
Maar Flåklypa Grand Prix is dan ook ieder jaar vaste prik in vele Noorse bioscopen. Een beetje een stukje in de opvoeding van de Noorse jeugd zeg maar. Al bijna 30 jaar...

avatar van J. Clouseau
Tijd dat wij eens zo'n film maken in België, een evergreen die elk jaar opnieuw in de zalen wordt gebracht en waar ieder kind mee opgroeit.
Ik zal mij eens aan het schrijven zetten.

avatar van JTV-kijker
Loft haalde amper 1,2 miljoen kijkers op ongeveer 10 miljoen mensen dus Loft stelt eigenlijk nog niks voor tov deze film. Het is een zeer aparte film, maar toch lukte het niet om van post te veranderen waar ik achteraf geen spijt van heb gehad. Het was ook wel leuk om een aantal Noorse woorden te horen die op het Nederlands lijken.

avatar van narva77
Allah Caramba!

Vorige week dinsdagavond gezien i.h.k. van het programma "Virus" op Canvas.
Erg grappig allemaal, maar hij staat wél bol van de clichés.
Grappig ook dat deze film niet zo lang ná de wereldwijde Oliecrisis is gemaakt.

Paar leuke (of juist flauwe) namen van enkele personages, zoals de Duitse coureur Schnellfahren, de Schotse of Ierse McQuick en nog een paar anderen. Ik geloof ook een Italiaanse Ferrari ofzo.

Leuk ook met die Cantate, die ze spelen voorafgaand aan de race.
Gecomponeerd door die veehouder.

Salaam, salaam!

avatar van Biosguru
Knetterende finale race in deze wat traag op gang komende stopmotion. Erg knap dat het lukt om snelheid over te brengen met stopmotion. De hele film zit film met kleine details die laten zien dat er met veel plezier aan gewerkt is.

Over de Oliecrisis weet ik niet heel veel, ik weet wel dat een stopmotion niet zo heel snel op de actualiteit is aan te passen. Dat is heel erg veel werk.

Best positief.

Nu ben ik wel een fan van stop motion, dus dat maakt een film als deze al snel wat leuker. Toch had ik enige bedenkingen wat betreft een Noorse stop motion uit de jaren 70. Heb de laatste tijd ook al een Russische Winnie the Pooh gezien uit de jaren '60 en dat was me toch een stuk amateuristisch ...

Soit, deze Grand Prix is dus best charmant. Het komt allemaal wat traag op gang, maar zo krijgt de film wel de tijd om in alle rust het detail van de personages en settings tot z'n recht te laten komen. Het oogt wat rustiek soms, maar er zit zeker genoeg creativiteit in.

De race is verder niet zo héél origineel, het verloop kan je eigenlijk wel raden zonder de film gezien te hebben, maar toch weet Caprino het nog spannend te maken, da's toch ook wel een gave. Fijn laatste half uur dus dat het een stuk begrijpelijker maakt waarom deze film door velen zo geliefd is.

avatar van CINEMATEKbe
We spelen deze film in het kader van Filem'on, een familie film festival op 27.10.2019 CINEMATEK - Programma - The Pinchcliffe Grand Prix