Kon-Tiki (2012)

Verenigd Koninkrijk / Noorwegen / Denemarken / Duitsland / Zweden
Avontuur / Historisch
119 minuten (Noors gesproken versie) / 114 minuten (Engels gesproken versie)

geregisseerd door Joachim Rønning en Espen Sandberg
met Pål Sverre Valheim Hagen, Anders Baasmo Christiansen en Odd Magnus Williamson

In 1947 wil Thor Heyerdahl bewijzen dat Polynesië werd bevolkt door kolonisten uit Zuid-Amerika en niet uit Azië. Hiervoor reist hij samen met een vijftal onervaren bemanningsleden op een vlot van balsahout van Peru naar Polynesië. Kan hij de oversteek van 8000 kilometer voltooien?

avatar van thriller97
Een hele tijd terug gezien en nu laatst weer een keer.
Ik blijf dit een prachtige avonturen film vinden en ik vind ook zeker de CGI keurig gedaan hier!

avatar van Meneldur
Spijtig dat hij het wel niet bij het rechte eind had. Blijkbaar hebben ze ondertussen met DNA onderzoek bewezen dat de Polynesiërs van het westen komen.

Mitochondrial DNA provides a link between Polynesians and indigenous Taiwanese | The Human Genome - genome.wellcome.ac.uk

avatar van Richard_Voorhees
^Klopt, schijnbaar werd in '53 zijn theorie alweer verworpen door dat DNA onderzoek.
Verder vond ik dit nog een best leuke "ontdekkingsreiziger"/avontuurfilm over deze Noorse wetenschapper en avonturier waar ik eigenlijk nog niet heel erg veel van wist.
Het word wel in Hollywood stijl vertelt, maar goed, dat is meestal met dit soort verhalen. Ik vond de soundtrack ook wel best goed, het deed me in sommige punten wat denken aan de score van The Imitation Game.
Overall is dit een best degelijke avonturenfilm die best makkelijk wegkijkt, ondanks zijn relatief lange speelduur.

avatar van HALVE TAMME.
Mooi uitgewerkt script, sterke cast en het getoonde acteerwerk is meer
dan solide te noemen.

Naar mijn mening valt de film Kon-Tiki (2012) dan ook in de categorie: Goede
avonturenfilms.

Zelf zal ik dan ook geen enkele moeite ondervinden met een herziening.

Drieënhalve ster van mijn kant voor K-T (2012).

avatar van Boneka
Helemaal zo'n slechte film nog niet. Begon wel wat rommelig, maar eenmaal op het vlot vond ik hem steeds interessanter worden. Vooral de special effects waren keurig verzorgd. Vooral het moment van de haaien zag er fraai uit. Vond de film verder goed uitgewerkt. Niet saai en onderhoudend voor een waar gebeurd verhaal.

avatar van Lennert
Hmmm, vreemd om te lezen dat dit soort films dan weer genomineerd worden voor Academy Awards, was de concurrentie dat jaar zo laag? Niet om nu te doen alsof Kon-Tiki een slechte film was, maar om nu te zeggen dat dit materiaal voor 'beste buitenlandse film van het jaar' was... Argh, misschien moet ik hier ook niet teveel aan trekken en gewoon puur kijken naar wat de film precies deed.

Om eerlijk te zijn, de film had meer haaien nodig. Ja, ik weet dat het een half-historisch correcte weergave was van een gebeurtenis, maar ik heb sinds tijden niet meer zo'n spannend moment gezien als de scene waarbij een van de personen eventjes onder water kijkt naar het vlot, om vervolgens de witte haai van achteren te zien opduiken. Witte haaien in scholen? Absoluut niet op deze manier, het zullen hele andere haaien geweest zijn. Maar potverdomme, voor iemand met een verschrikkelijke fobie voor witte haaien, was dit nagelbijtend spannend, helemaal door de spectaculaire special effects die verreweg beter waren dan het gros van de CGI-effecten die Hollywood ons vandaag de dag voorschoteld.

Wat krijgen we verder? Behoorlijk goed acteerwerk in een mooie omgeving met enkele scenes die spannend genoemd kunnen worden. Wordt het echt spectaculair buiten de eerder genoemde situatie? Nee. De personen aan boord hebben geen echte hekel aan elkaar. Niemand raakt echt gewond. Niemand flipt echt. Nergens wordt het, buiten haaien echt spannend. En dat is op zich prima.

Kon-Tiki is vooral een vrij behoorlijke film. De acteurs doen prima hun best, ook in de Engelse versie (waarom mensen, Noors klinkt zoveel beter!). Het ziet er allemaal mooi uit. Het vermaakt. Maar echt heel veel meer doet het ook niet

avatar van Ted Kerkjes
Wat de film flatteerde is dat het niet een spektakelfilm wilde worden. Het was meer een document. Een vrij getrouw document, vermoed ik. Anders hadden ze waarschijnlijk meer actie en spektakel aan het verhaal toegevoegd, lijkt me.
De film wist me niet bijzonder te boeien. Sommige scènes gingen mij toch echt te langzaam, ofschoon ik een film absoluut niet gauw te langzaam vind. Integendeel zelfs. Maar deze film maakte het af en toe toch echt te bont.
De meeste special-effecten vond ik zeer mooi gedaan. Aan het einde van de film leek de bodem van de geldkist echter in zicht en begonnen de wilde golven er erg nep uit te zien. Verder was de scène dat Lorita door die haai werd opgevreten - een rare en een beetje onnodige scène overigens, dunkt mij - ook nogal lelijk gemaakt.

Toen de film afgelopen was, had ik meer het gevoel dat ik iets geleerd had en met Triviant misschien een voorsprong had op de mensen die deze film niet gezien hadden, dan dat ik het idee had een mooie film gezien te hebben.
Daarom een 3,0*

avatar van bjerik76
vond de film een beetje te gelikt.
Lange zit op zee, waarvan ik toch wel spannendere films heb gezien die zich grotendeels op zee afspelen.
Hoe makkelijk een haai aan boord word gehaald, in de hoop er nog een levende ara in te vinden ?
Vond de vlot toch nog redelijk op een (zeil) boot lijken als ze iets na wilden bouwen van honderden jaren geleden( terwijl de film al jaren geleden zich afspeelden.

de diverse soorten vissen waren btw wel mooi.

avatar van nadrin
Kon me niet boeien.

avatar van panax
mooie film
spectaculaire scene met haai
bijzondere reis

avatar van RuudC
Leuke film. Ik kende het verhaal van Thor Heyerdahl wel een beetje van iemand die onlangs probeerde om een boomstamkano te maken. Het is dan weer niet de reden waarom we deze film gekeken hebben. Die is toevalligerwijs gekozen op netflix.

Terwijl de openingscredits op het scherm verschijnen, lees je je dan een beetje in. Zo ben je dan al blij dat Gustav, Floki, Skarsgard in deze film zit. Verder genomineerd voor de buitenlandse oscar. Dat is dan wel echt teveel eer. Kon-TIki is een leuke film om te zien, maar wel erg volgens het boekje. Voor een oscar-inzending is het verhaal ultravoorspelbaar en daardoor toch wel aan de saaie kant. En dat terwijl er met Heyerdahl best een leuke film van te maken is. Dit resultaat is vrij braafjes. Ook als het stel eenmaal op zee is. Nou moet ik zeggen dat de scenes met de walvissen erg indrukwekkend zijn. De CGi ziet er zeker goed uit. Het is natuurlijk wel jammer dat de theorie van Heyerdahl uiteindelijk ontkracht is. Dat is natuurlijk wel een prachtig verhaal!

avatar van Flat Eric
Prima op historische feiten gebaseerde avonturenfilm.

De poster vond ik altijd zo lelijk dat ik de film -onterecht - heel lang links heb laten liggen.
De naam Thor Heyerdahl kwam me ergens wel bekend voor maar eerlijk gezegd kende ik de geschiedenis niet rond de Polynesië-Peru theorie. Maar nu dus wel.
Omdat het voor mij een onbekend onderwerp was vond ik de film zeker het bekijken waard.
Bij een vlot denk ik eerder aan een kleiner en gammel object maar dit vlot was nog redelijk stevig en groot. En van redelijk handige en moderne hulpmiddelen voorzien.
Mooie shots van het paradijselijke Polynesië deden me even de vrieskou vergeten.

avatar van W.V.
Mooie avonturen film die vooral leunt op de werkelijk prachtige zee opnames, zowel boven als onder water.
Ik ben een geweldige liefhebber van films welke dieren op een heel natuurlijke manier in films laten verschijnen, dat is in deze film heel goed gelukt. Het enige minpuntje is de soms langdradige scenes die moeten aangeven dat het soms ook allemaal heel saai aan boord was, had van mij wat korter gemogen, voor de rest prima kijkvermaak.

avatar van Donkerwoud
Waarom Europa toch van die Hollywood-epossen blijft maken die ze in Californië inmiddels niet meer lusten!? 'Kon-Tiki' (2012) blijft qua speciale effecten overeind, maar het narratief is een statische, voorspelbare bedoening. (Niveau: er zal nu wel een haai komen ofzo. Hé, het is een haai!) Zelfs voor een avonturenfilm toont de film weinig ambitie om meer uit het materiaal te halen dan het afvinken van geijkte clichés. De enige onverwachte wending (de scheiding) staat verder los van de gebeurtenissen op het vlot en voelt er bijgesleept als eigentijdse touch. Op zich zou het formulematige niet eens een enorm probleem zijn als er wel chemie was tussen de acteurs. De cast bestaat uit niet-Engelstalige acteurs die onnatuurlijk en ongeloofwaardig met elkaar communiceren. Uiteindelijk is dit een productie die hard probeert om iets 'in de geest van Hollywood' te zijn en daarom te weinig eigenheid heeft om écht te raken.

avatar van Elchapo
Mooie film.....3.5 stars.

avatar van DragQueen
Onderhoudende op historische feiten gebaseerde avonturenfilm. De settings zijn verder goed in beeld gebracht, en er wordt met inleving geacteerd door de prima cast. 3 Sterren.

avatar van Boneka
Inmiddels voor de 3e keer gezien. Blijf het een indrukwekkende film vinden. Prachtig gefilmd met name de haaienvangst ziet er verpletterend uit. Sowieso zijn de special effects mooi in beeld gebracht. Alleen het begin ziet het er allemaal wat kunstmatig uit. Eenmaal op het vlot hebben we er geen last meer van en dobberen we lekker verder. Muziek is mooi beelden zijn schitterend en het verhaal is goed in elkaar gezet. Het ziet er allemaal degelijk uit en kijkt prettig weg. Nu nog een keer die lelijke prent vervangen want die ziet er niet uit. Geldt ook voor de blu ray en deze valt nog meer uit de toon. Maar goed over een jaar of wat ga ik 'm weer bekijken.

Flat Eric schreef:
Prima op historische feiten gebaseerde avonturenfilm.

Mee eens die poster is vreselijk en op de blu ray zien we hem samen met zijn vrouw. Pure misleiding.

avatar van david bohm
De scènes met dieren zijn wat mij betreft veruit de sterkste. Mooi gefilmd ook. Verder niet echt een boeiende film, enigszins een tegenvaller.
Het verhaal is wel sterk dat moet gezegd.

avatar van Capablanca
De film probeert de werkelijkheid zo veel mogelijk te benaderen. Helaas levert dit ook wat saaie fragmenten op.

avatar van Roger Thornhill
Wonderbaarlijk hoe van zo'n onwaarschijnlijk en indrukwekkend avontuur zo'n matte film gemaakt kan worden. Ligt het aan het feit dat de uitkomst al bekend is en de reis dus eigenlijk nooit echt nagelbijtend-spannend wordt? Aan de personages die zó weinig uitgediept worden dat ik naast Heyerdahl de overige vijf (afgezien van de koelkastverkoper) maar zelden uit elkaar kon houden? Aan de droge filmstijl? Hoe dan ook, ik kan me niet voorstellen wie er heeft bedacht dat de twee regisseurs op basis hiervan de geschikte mannen voor de vijfde Pirates of the Caribbean-film zouden zijn. Voornaamste pluspunten : Hagen en de haaien.

avatar van Shadowed
Mwa.

Alhoewel ik Scandinavische cinema altijd wel kan waarderen, is deze productie me dan toch weer wat tegengevallen. Vooral omdat zo'n verhaal zo saai uitgewerkt is. Zoals de gebruiker boven mij al aangeeft, waar blijft de spanning soms?

De film heeft mooie natuurbeelden en is soms best intens, maar weet in het algemeen eigenlijk niet te boeien. Dan duren 119 minuten ook best wel lang, maar gelukkig zit er meestal wel wat in om je dan weer naar het scherm toe te trekken.

Ik had eigenlijk meer meelij met de dieren dan met de mannen die op het schip zaten. Vooral als hij een haai de kop inslaat vond ik gewoon zielig, zelfs had dat beest ook dieren gedood. Al bij al kon het beter zijn, maar heel slecht is het ook weer niet.