Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 125 minuten
Oorsprong:
Australië / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / India / Singapore
Geregisseerd door: Anthony Maras
Met onder meer: Dev Patel, Armie Hammer en Nazanin Boniadi
IMDb beoordeling:
7,6 (77.833)
Gesproken taal: Arabisch, Urdu, Grieks, Punjabi, Hindi, Perzisch, Russisch en Engels
Releasedatum: 2 mei 2019
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Hotel Mumbai
"November 26, 2008… Terror struck the heart of India."
De film vertelt het waargebeurde verhaal van de verwoestende aanvallen in Mumbai in 2008. Een groep zwaar bewapende Pakistaanse militanten opent de aanval op het iconische Taj Mahal Palace hotel in India. Gedurende 68 uur worden honderden mensen gegijzeld, klinken er schoten en woedt er een enorme brand. Wanneer de rook is opgetrokken blijken meer dan 160 mensen gedood te zijn en nog veel meer gewonden. Alleen de moedige acties van het personeel en de gasten voorkomen dat het dodental hoger uitviel.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,6 / 77833)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Hotel Mumbai (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Arjun
David
Zahra
Sally
Chef Hemant Oberoi
Vasili Orchevsky
Abdullah
Imran
Houssam
Rashid
Video's en trailers
Reviews & comments
Graaf Machine
-
- 9807 berichten
- 1421 stemmen
*Hotel Mumbai een emotioneel waargebeurd verhaal waar toevallig het nodige geweld voorbij komt.*
Haha, je meent het ook gewoon serieus he?
Basto
-
- 11967 berichten
- 7415 stemmen
The Raid en Scarface zijn pure popcornfilms, Hotel Mumbai een emotioneel waargebeurd verhaal waar toevallig het nodige geweld voorbij komt. Dat je dit überhaupt met elkaar probeert te vergelijken. De actie wordt hier op geen enkel moment voor de entertainment gebracht.
Dit was toch ook gewoon entertainment. Lekkere Amerikaanse emo ride met een lach en een traan. Allemaal net zo vet aangezet als in de films die ik noemde. Ik heb me er in ieder geval prima vermaakt.
Maar snap best dat je door zo’n overdosis Marvel dit plots als dood serieus realisme gaat beschouwen.
John Milton
-
- 24233 berichten
- 13405 stemmen
*JM pakt ook zijn popcorn, deze discussie is nog niet voorbij*
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dit was toch ook gewoon entertainment. Lekkere Amerikaanse emo ride met een lach en een traan. Allemaal net zo vet aangezet als in de films die ik noemde. Ik heb me er in ieder geval prima vermaakt.
Maar snap best dat je door zo’n overdosis Marvel dit plots als dood serieus realisme gaat beschouwen.
Als je echt dit als entertainment ziet, dan geef ik het op.
Je moet maar eens googlen op deze aanslagen. De film brengt dit bijzonder respectvol.
Graaf Machine
-
- 9807 berichten
- 1421 stemmen
Raar argument. Alsof er geen entertainment over WOII gemaakt kan worden, want google maar eens op WOII...
Basto
-
- 11967 berichten
- 7415 stemmen
Als je echt dit als entertainment ziet, dan geef ik het op.
Je moet maar eens googlen op deze aanslagen. De film brengt dit bijzonder respectvol.
Respectvol? Het zal alle nabestaande volgens mij echt worst wezen dat het hotel weer open is en al die superhelden uit de keuken er nog werken. Die slachtoffers waren voor 90% anonieme schietschijven...
Ben zelf niet blijven zitten tot na de aftiteling, maar volgens mij kwam er nog een scene met Broeder Bull....
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Raar argument. Alsof er geen entertainment over WOII gemaakt kan worden, want google maar eens op WOII...
Zeker wel. Dan merk je dat ook wel, zoals bij Inglourious Basterds.
Sorry, ik discussieer graag, maar als je naar deze film kijkt als puur entertainment, dan mis je echt de boodschap. Je mag het overigens prima een kutfilm vinden, maar wel met redelijke argumenten.
Basto
-
- 11967 berichten
- 7415 stemmen
Zeker wel. Dan merk je dat ook wel, zoals bij Inglourious Basterds.
Sorry, ik discussieer graag, maar als je naar deze film kijkt als puur entertainment, dan mis je echt de boodschap. Je mag het overigens prima een kutfilm vinden, maar wel met redelijke argumenten.
Ik zeg niet dat het puur entertainment is. Het is natuurlijk ook veel borstklopperij en het demoniseren van de moslimwereld. Dus het heeft ook zeker een populistische politieke lading. Maar het is allemaal zo plat als een dubbeltje, dus het is nu niet bepaald een kunstwerk.
Graaf Machine
-
- 9807 berichten
- 1421 stemmen
Zeker wel. Dan merk je dat ook wel, zoals bij Inglourious Basterds.
Sorry, ik discussieer graag, maar als je naar deze film kijkt als puur entertainment, dan mis je echt de boodschap. Je mag het overigens prima een kutfilm vinden, maar wel met redelijke argumenten.
Ik heb het niet over puur entertainment. Waarom probeer je me dat in de schoenen te schuiven?? Discussieer je echt wel graag??
Cupido
-
- 523 berichten
- 1911 stemmen
Ik zeg niet dat het puur entertainment is. Het is natuurlijk ook veel borstklopperij en het demoniseren van de moslimwereld. Dus het heeft ook zeker een populistische politieke lading. Maar het is allemaal zo plat als een dubbeltje, dus het is nu niet bepaald een kunstwerk.
Niet volledig mee eens. Film laat ook zien dat het om eengroep jonge, arme mannen gaat die veel geld wordt beloofd zodat ze de financiele toekomst van hun familie veilig kunnen stellen. Ze zijn een makkelijke speelbal voor hun leider die op veilige afstand orders doorgeeft met het geloof als dekmantel Ik vond dat wel schrijnend en niet zo plat als je doet voor komen.
Basto
-
- 11967 berichten
- 7415 stemmen
Niet volledig mee eens. Film laat ook zien dat het om eengroep jonge, arme mannen gaat die veel geld wordt beloofd zodat ze de financiele toekomst van hun familie veilig kunnen stellen. Ze zijn een makkelijke speelbal voor hun leider die op veilige afstand orders doorgeeft met het geloof als dekmantel Ik vond dat wel schrijnend en niet zo plat als je doet voor komen.
Dat was toch minimaal. Wanneer je als filmmaker daar echt aandacht aan schenkt, zou je nog veel meer begrijpen waarom ze het doen. Daarbij wekken ze de indruk dat die familie helemaal geen geld krijgt, terwijl dat vast wel gebeurd. Juist door die familie te belonen kunnen dat soort organisaties makkelijk nieuwe rekruten vinden. Dat is hun marketing.
barry0404
-
- 66 berichten
- 575 stemmen
1 ster lekker overdreven weinig. Weer iemand die aandacht zoekt. Dat heb je altijd bij films waar hoge cijfers voor gegeven worden. Geen aandacht aan schenken, dat willen ze juist!
Shadowed
-
- 11421 berichten
- 6719 stemmen
1 ster lekker overdreven weinig. Weer iemand die aandacht zoekt. Dat heb je altijd bij films waar hoge cijfers voor gegeven worden. Geen aandacht aan schenken, dat willen ze juist!
Nou ja, het blijft wel een persoonlijke mening. Als ik ergens een 1 voor geef, probeer ik geen aandacht te zoeken, maar dan vond ik het oprecht een slechte film. Ik denk echt niet dat Graaf Machine het expres doet om reacties uit te lokken.
Zolang iets een beetje prima onderbouwd is, vind ik het altijd prima.
Graaf Machine
-
- 9807 berichten
- 1421 stemmen
1 ster lekker overdreven weinig. Weer iemand die aandacht zoekt. Dat heb je altijd bij films waar hoge cijfers voor gegeven worden. Geen aandacht aan schenken, dat willen ze juist!
En dan toch aandacht aan me schenken... 
Graaf Machine
-
- 9807 berichten
- 1421 stemmen
Ik vond dit gewoon een explosie van geweldsporno. Kan er echt niet meer van maken. Ga ik niet doen ook. Natuurlijk is terrorisme een vreselijk iets, en ik begrijp best dat er films gemaakt worden over terreurdaden, maar hier zat ik twee uur alleen maar naar doodschieten te kijken, en naar wat lui die probeerden te overleven.
Ik voelde me werkelijk geen moment emotioneel betrokken bij wie dan ook. Het liet me koud eigenlijk.
Shadowed
-
- 11421 berichten
- 6719 stemmen
Doeltreffend.
Gekeken in een bomvolle zaal, die zoals verwacht en net als ik, behoorlijk overdonderd werd door het meedogenloze geweld van de film. Vandaar een nagenoeg stil publiek gehad en dat was meer dan fijn, want zo kan je optimaal genieten, al is dat misschien het verkeerde woord hiervoor.
Na het zien van de trailer verwachtte ik een lange en wat saaie inleiding, maar Maras heeft daar lak aan en gaat al snel over in de gebeurtenis. Die hakt er dan ook behoorlijk in, want eenmaal de geweerschoten klinken keert de sfeer en worden de feiten onder je neus gedrukt.
Spannend tot de laatste minuut, met knetterharde geweerschoten om je heen die haast non-stop doorgaan wanneer het begint. Het geweld is erg aanwezig, en heeft ook echt wel impact. Heftige beelden vermengt met schokkende, spannende en intense scenes.
De toon is meedogenloos en blijft beklemmend. Er is weinig genade in de film, wat best opmerkelijk was voor een Amerikaanse film. De momenten waarbij er wel genade is zijn op 1 hand te tellen, en daarom hakt de film er harder en beter in dan de algemene films zoals dit.
Af en toe kent de film wel een dipje, zoals de wat geforceerde pogingen tot humor hier en daar. Het helpt er dan niet bij dat de karakters wel echt een type spelen, maar Maras gaat daar gelukkig niet maximaal op in. Toch breekt hier dan af en toe door dat het wel degelijk uit Amerika komt.
Maar voor de rest is dit een brute film, met veel geweld maar het schept een sterk beeld van de gebeurtenissen. Sterk acteerwerk van Patel en de andere bediendes, en prima acteerwerk van Isaacs, Hammer etc etc.
Komt wat beter tot zijn recht op het grote doek. Aangeraden dat je dit dan ook in de bios kijkt.
Waku
-
- 5458 berichten
- 6492 stemmen
Harde, bloedige terreurfilm zonder compromissen. Recht toe recht aan. Hierdoor is de film op sommige momenten zinderend, huivering wekkend, emotioneel maar ter gelijkertijd koud en kil. Het is net uit welke ogen je dit drama bekijkt. Je ziet " Hotel Mumbai" door de ogen van de gruwelijke daders en eveneens door slachtoffers en gegijzelden. Dit geeft deze film een uiterst realistisch beeld .
4*
Alathir
-
- 2130 berichten
- 1636 stemmen
Hotel Mumbai. Een film waar je stil wordt van al dat zinloze geweld. Ik ben ook stil bij het schrijven van deze mening. Woorden zijn hier moeilijk te vinden. Het is geen typische Amerikaanse film waar een held iedereen redt. Je verwacht het ergens wel en hoopt er zelfs een beetje op Het is pure realiteit geweest daar in Mumbai. Het deed me vooral denken aan de aanslag in de luchthaven van Zaventem (omdat ik een dag eerder op hetzelfde moment op dezelfde plaats heb gestaan).
Het is dus niet direct een fijne film om naar te kijken. De personages mochten iets meer ingeleid zijn want dat had deze film nog een heel stuk beter kunnen maken. De film kent zeker wel wat spanning zeker door die baby. Het was natuurlijk te denken dat ze die niet zouden horen. Dat kan alleen in films dat die twee terroristen die baby niet hoorden. Soms wat langdradig door het vele geweld en het weinige verweer. Gelukkig bijt Jason Isaacs nog even als een pitbull in een been.
De soundtrack vond ik bij momenten op prima. Zeker een goed debuut maar er had meer ingezeten.
algore
-
- 44 berichten
- 32 stemmen
munich van spielberg... ook film over terrorisme...
maar wat die (edit moderator: gescheld verwijderd) allemaal doen aan grof zinloos geweld tegen willekeurige toeristen hoef ik niet terug te zien...omdat we er nog midden in zitten...zie srilanka...
whats next?
1.5 uur film over (edit moderator: gescheld verwijderd) die met truck 100 kinderwagens platrijdt op de boulevard van nice?
granaten tussen concertbezoekers gooien ala bataclan? veel te veel eer voor deze zwijnen en te kort geleden....
maak liever films vanuit de andere kant zoals 0dark30
dit is alsof de nazi misdaden zijn verfilmd in 1945 zelf....bah
sander0003
-
- 6 berichten
- 5 stemmen
Hier kunnen we kort over zijn, gewoon een hele goede film. Goed acteerwerk, erg realistisch neergezet en boeiend vanaf het begin tot het einde.
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
1 ster lekker overdreven weinig. Weer iemand die aandacht zoekt. Dat heb je altijd bij films waar hoge cijfers voor gegeven worden. Geen aandacht aan schenken, dat willen ze juist!
Sin City. wat een dijk van een film, niet?
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Ik vind het een clichématige doorsneefilm die ook niets toevoegt aan de historische feiten zelf. Alle personen in de film zijn wat karikaturaal en daardoor wat ongeloofwaardig: de terroristen die net iets te veel lijken te denken op een schoolreisje te zijn en weinig serieus met hun missie bezig lijken, het kwade genius achter de aanslagen die net iets te opzichtig de islam slechts misbruikt voor zijn kwaadaardige doelen, de V.I.P.-hotelgasten en het personeel die net iets te veel de held spelen en moedig de strijd aangaan met de terroristen en hun leven in de waagschaal stellen voor anderen, etc. Het verhaal is in wezen slechts een kat-en-muisspel tussen de terroristen en een paar V.I.P.’s (de terroristen lijken niet zo veel mogelijk slachtoffers te maken maar specifiek op zoek naar Westerse en/of rijke hotelgasten dus de V.I.P.’s) dat met ruim twee uur speelduur echt veel te lang is, temeer nu dat kat-en-muisspel simpelweg alle bekende clichés afwerkt om het wat spannend te maken of houden (bv. vrouw verbergt zich met een huilende baby in de kledingkast terwijl de terroristen haar kamer doorzoeken en net op tijd worden de terroristen door de grote baas weggeroepen).
Ik vraag mezelf af waarom mensen die zich in een surrealistische situatie bevinden altijd maar ingenieus uit de hoek moeten komen voordat iets 'goed' is. In dergelijke situaties is af en toe gewoon sprake van een kat en muisspel en kunnen de meest lullige dingen je het leven redden danwel kosten.
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3235 stemmen
Indrukwekkende film die het verhaal niet alleen vanaf de slachtoffers maar ook de daders belicht, het is gelukkig geen Amerikaanse sentimentele film geworden op een paar "schoonheidsfoutjes" na dan. Zoals eerder al terecht is opgemerkt heeft het zeker meerwaarde deze film in de bioscoop te zien, de film belicht het verhaal erg koelbloedig en naar mijn idee ook aardig realistisch. De scene dat de meer "gevoelige" terrorist zwicht voor het schietgebedje van de vrouw terwijl hij de rest zonder al te veel moeite dood schiet voelde in deze toch wel realistisch aanvoelende film een beetje misplaatst. Maar zoals ik al eerder aangaf, wordt dit gelukkig tot een minimum gehouden.
Deze film laat zeker een impact op mij achter en ga ik niet snel meer vergeten, geslaagd bioscoopbezoek!
4*
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Meestal scoren films met extreem geweld bij mij niet hoog. Dat deze film hierop een uitzondering is komt uiteraard omdat het verhaal op feiten gebaseerd is. En als de werkelijkheid is dat destijds in 2008 zo'n 178 mensen in koele bloede zijn afgeslacht dan dien je als je hierover een film maakt dat geweld ook in al zijn meedogenloosheid te tonen. Daar is de regisseur best goed in geslaagd lijkt me hoewel ik bij sommige niet gewelddadige scènes wel vraagtekens zet wat betreft geloofwaardigheid. De dame met de krijsende baby bij voorbeeld en de ober die toevallig die dag zijn schoen verloor. De scène met de executie van de gijzelaars klopt trouwens wel. Dat gebeurde ook in werkelijkheid. Zeker niet overdreven dus die scène.
In het kort samengevat vond ik dat de werkelijkheid van die dramatische novemberdagen zo'n 10 jaar geleden in deze film toch wel goed werd weergegeven. Kort en krachtig laat ik het zo maar zeggen. Film bleef ook nog lange tijd bij me na sudderen en dan is ie voor mij uiteraard geslaagd.
4,0*
Basto
-
- 11967 berichten
- 7415 stemmen
Ach, volgens mij staat de inquisitie nog wel een paar ronde voor. Daarbij hebben de Engelsen en Duitsers het proces van mensen uit de weg ruimen geperfectioneerd en deden de ETA, IRA en RAF ook van dat soort fijne dingen. Kortom elk volk heeft z’n uitschot en terreur is niet het monopolie van godsdiensten.
Maar het is duidelijk dat deze film slaagt in het bevestigen van jouw wereldbeeld. Exact mijn punt.
Kaiser
-
- 71 berichten
- 1242 stemmen
Ach, volgens mij staat de inquisitie nog wel een paar ronde voor. Daarbij hebben de Engelsen en Duitsers het proces van mensen uit de weg ruimen geperfectioneerd en deden de ETA, IRA en RAF ook van dat soort fijne dingen. Kortom elk volk heeft z’n uitschot en terreur is niet het monopolie van godsdiensten.
Maar het is duidelijk dat deze film slaagt in het bevestigen van jouw wereldbeeld. Exact mijn punt.
Basto
-
- 11967 berichten
- 7415 stemmen
Dat verhaal van Hitler zegt mij niks. Heb je een bronverwijzing? Maar ook zonder religieuze aanmoediging kunnen mensen lachend gekke dingen doen. Kijk maar naar de Nazies (socialisten) en communisten. Maar dat maakt niet direct alle linkse mensen fout of gevaarlijk.
Anyway, de film speelt fijn in op de angsten van de westerling voor de moslims. Dat lijkt mij in deze tijd niet echt bijdragen aan een vredelievender wereld. De film had ook een uur kunnen besteden aan het laten zien hoe deze jongeren zo geradicaliseerd en misbruikt werden. Had een heel ander en ook waarachtig beeld geschetst.
Gerelateerd nieuws

Waargebeurde terreurfilm 'Hotel Mumbai' verdwijnt binnenkort uit het Netflix-aanbod

Waargebeurde terreurfilm 'Hotel Mumbai' morgenavond (3 december) te zien op televisie

Vijf films over een waargebeurde (terroristische) aanslag

Zes geheime meesterwerken op de Nederlandse streamingdiensten
Bekijk ook

Salinjaui Gieokbeob
Drama / Thriller, 2017
13 reacties

Seom
Drama, 2000
150 reacties

Lykke-Per
Drama, 2018
21 reacties

Togo
Drama / Avontuur, 2019
44 reacties

Di Qiu Zui Hou De Ye Wan
Drama / Mystery, 2018
47 reacties

Official Secrets
Biografie / Drama, 2019
40 reacties
Gerelateerde tags
man vrouw relatiemumbai (bombay), indiagebaseerd op een waargebeurd verhaalindiastruggle for survivalreligious fundamentalismterrorist attackreligious fanaticismluxury hotelmumbaijihadist terrorist 2000satentado bombayatentado mumbai
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








