Green Book (2018)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Peter Farrelly
met Viggo Mortensen, Mahershala Ali en Linda Cardellini

'Green Book' volgt een Italiaans-Amerikaanse uitsmijter, Tony Lip genaamd, die tijdelijk zonder werk zit als zijn nachtclub een paar maanden dicht gaat. Vervolgens besluit hij als chauffeur rond te rijden voor een uiterst getalenteerde pianist. De twee leven in een totaal andere wereld, maar krijgen geleidelijk aan een band met elkaar.

• vanaf woensdag 29 mei te koop op dvd en blu-ray

Geweldige film heerlijke jaren 60/70 setting en een geweldige cast maar Viggo Mortensen stijgt boven alles uit.

avatar van soom
Het leek me een saaie film, eentje om over te slaan.
Ik wou dan ook eigenlijk naar Us om lekker te kunnen griezelen, maar zoals ik dat geloof, was het gewoon niet de bedoeling dat ik die zag vandaag.
Dan maar wel naar een vervelend staaltje werk kijken, zo redeneerde ik. Gratis popcorn en een flesje cola (dank aan een vader die meedoet met de (postcode)loterij en aan Pathé) dus dat was sowieso een plus..

Nee, er was niet echt iets irritants te bedenken. Viggo speelde heeel overtuigend een broer van Al Corleone. En wat was ik danig onder de indruk van Mahersala. Hij straalde een rust uit die de hele film droeg.
Af en toe had ik zin om dingen te gaan gooien, precies zoals Tony dat verwoordde met zijn vuisten.. Dan de gelaten, kalme manier waarop Don Shirley dat verdroeg. De toiletscene. De agenten die hem arresteerden omdat ze dat nu eenmaal konden en kunnen. Wat vond ik zijn breekmoment aangrijpend, tijdens de restaurant scene. Klasse hoe die vorm gegeven kreeg, miii gosh.

Ja, dit was, nee ís, Uitmuntend. Wat er ook waar en niet waar is, qua verhaal maakte dit zoveel in me los. Applaus, Don Shirley, je spel betoverde me zo dat ik in stilte naar het prachtigste piano spel luisterde.

Nooit gedacht van een grappen makende regisseur, overigens.

Echt leuke en mooie film. Hoofdrolspelers spelen gewoon erg leuk en overtuigend. In de bios gekeken met een lach en en een traan.
Komt de top 10 binnen bij mij.
Aanrader !

“So if I'm not black enough and if I'm not white enough and if I'm not man enough,
then tell me, Tony, what am I?”

De film heeft een aanloopje nodig, maar eenmaal onderweg word je al snel ondergedompeld in de mensonterende, hypocriete toestanden in het zuiden van Amerika in de heftige jaren 60. Niettemin is de film ondanks de vele pijnlijke momenten zeker niet zwaar op de hand. Je moet ‘m volgens mij dan ook niet somberder maken dan ie is. In z’n kern is het naar mijn mening een goedgevoel film.

2018 was een uitstekend filmjaar met veel toppers. Hoewel niet mijn eerste keuze kan ik wel leven met het feit dat “Green Book” uiteindelijk de Oscar voor beste film in de wacht sleepte, want het is doodgewoon een erg goede film met een beklijvend verhaal —geïnspireerd door ware gebeurtenissen— en uitstekende vertolkingen van Viggo Mortensen en Mahershala Ali.

Allicht dringt zich de vergelijking op met de Oscar-winnaar van 1990: Driving Miss Daisy. Ik heb die film een maand geleden voor de zoveelste keer herzien en eerlijk gezegd vind ik die toch nog een tikkeltje beter dan “Green Book”.

avatar van Fisico
BBarbie, je maakt me reuzebenieuwd met je verwijzing naar Driving Miss Daisy. Zo te zien aanwezig in mijn plaatselijke bib, dus misschien moet ik er eerstdaags maar eens heen gaan!

avatar van Cleanshot
Goeie film, niet super verrassend script maar gezien het op ware feiten lijkt gebaseerd niet verbazend. Heb wel een paar keer hard moeten lachen om vigors personage wat goed was neergezet. Goed avond vertier geweest.

avatar van schoonetoonen
Aardige en onderhoudende film. Wel bleef de film wat oppervlakkig, jammer genoeg, personages bleven wat plat.

avatar van pampelonne
wat is Viggo Mortensen sterk als Tony Lip, die man kan echt alles spelen!
jammer dat hij de oscar niet gewonnen heeft.
ik had het hem gegund.

avatar van N00dles
Mijn eerste (cynische) ingeving was: "vast weer zo'n typische roadmovie met twee personages die qua karakter en achtergrond verschillen en gedurende de film naar elkaar toe groeien. Natúúrlijk valt de Academy voor zulke feelgood-films. Zeker met een achtergrond van racistisch Amerika in de 60's is ook nog eens heel actueel om een dergelijke thema extra in het zonnetje te zetten, zeker door een Academy die ervan beticht wordt #sowhite te zijn."

Qua verwachtingen zat ik er niet heel erg naast. Ja, het ís een roadmovie, er ontstaat inderdaad een amicale band tussen Tony Lip en Dr. Shirley en de racistische toon ligt er af en toe behoorlijk dik bovenop. De film heeft een duidelijke boodschap en steekt die niet onder stoelen of banken. Ook wordt er niet geschuwd om flink te spelen met de emoties en verwachtingen van de kijker.
De films probeert hier en daar opvallend op de emoties in te spelen en een duidelijke boodschap mee te geven. Het voelt een beetje als goedkoop scoren.

Toch deerde dat me niet. In al haar eenvoud wist de film me toch te ontroeren. Het is sympathiek gebracht (hoe Tony Lip opkomt voor Dr. Shirley en hoe ze elkaar tot inzicht laten komen) en bij vlagen zielig of juist grappig. Nou én dat sommige zaken wat rooskleuriger zijn weergegeven en emoties er zo dik bovenop liggen. Het is een feel-goodfilm pur sang en het wérkt, net zoals Forrest Gump of Shawshank Redemption destijds werkten (die beide ook zeer goed werden ontvangen door de Academy).

Of het daadwerkelijk Oscarwaardig was, daar valt over te discussiëren. Persoonlijk hou ik meer van ambivalente films met een diepere boodschap, maar een goed gemaakte feel-goodfilm kan ik op zijn tijd heus waarderen. Niet in de laatste plaats door het prima acteerwerk van Viggo Mortensen en Mahershala Ali.

avatar van Pim1993
Poeh, sterk staaltje acteerwerk. Viggo Mortensen is werkelijk waar fantastisch. Maar dat geldt ook voor Ali. Prachtig hoe de chemie zo overtuigend kan worden verbeeld. Verder natuurlijk overdreven feel good, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van Antonev
Zeer vermakelijke prent met een zeer boeiende historische achtergrond. Ik had hier vooraf toch veel meer een drama in gezien dan een komedie. Ondanks een aantal dreigende scenes (scène in de gevangenis en de kroeg) blijft het opvallend luchtig. Dat is mijns inziens ook de kracht van de film. Dergelijke onderwerpen hoeven niet altijd als zwaarmoedig drama gebracht te worden.

De chemie tussen de hoofdrolspelers is opvallend en spat van het scherm af en zorgt voor hartverwarmende scenes. Het zijn toch echt 2 uitzonderlijke acteurs en de casting verdient een groot compliment.

Fijn dat er nog films zijn die, in positieve zin, iets heel anders brengen dan je had verwacht.

avatar van IH88
“You never win with violence. You only win when you maintain your dignity.”

Peter Farrelly weet met Green Book een feel good film te maken over een serieus onderwerp. Mensen die een diepgaande en realistische film hadden verwacht over racisme in het Zuiden van Amerika in de jaren 60 komen van een koude kermis thuis, en wat dat betreft snap ik wel waar de kritieken vandaan komen.

Het karakter van Tony Vallelonga wordt ook een stuk beter uitgewerkt dan dr. Shirley, en dat is een discutabele keus als je een film wil maken over racisme. Voor een film met de naam Green Book wordt er ook weinig gedaan met de betekenis van de naam, en wat het betekende voor een zwart persoon in de jaren 60. Ik denk dat Farrelly ook geen realistische en serieuze film voor ogen had, en meer een feel good film wilde maken over de vriendschap tussen Vallelonga en Shirley. En wat dat betreft is de film geslaagd. Dat komt ook door het fantastische acteerwerk van Mortensen en Ali, en vooral de humor is sterk gedaan.

avatar van JJ_D
Te zwart voor de witten.
Te wit voor de zwarten.
Te homo voor een heteroseksuele meerderheid.

Dus blijft Don Shirley alleen achter, als koppige, eenzame, eerbare Don Quichot in gevecht met de grootste windmolens van zijn tijd: racisme, vooroordelen, bekrompenheid.

Peter Farrelly komt met zijn ‘Green book’ precies op het goede moment, nu raciale thema’s de Amerikaanse actualiteit wederom beheersen. De film toont dat het beste instrument tegen angst en haat eruit bestaat het grote onbekende gewoon te leren kennen. Ontvankelijkheid en onbevangenheid als sleutelwoorden voor een betere wereld. En geweldloosheid, als noodzakelijke voorwaarde om dialoog en begrip te faciliteren, en het eigen gelijk te onttronen als een gemakzuchtig construct dat morele luiheid legitimeert.

Nog gehoord, zegt u? Niets nieuws onder de kwakkelzon van deze halfbakken zondagmiddag? Dat kan best zijn, maar zoals het vaak gaat met waarheden: we kennen ze al, maar moeten ze nog kunnen internaliseren ook. Via ontroering lukt dat, en aan ontroerbaarheid in ‘Green book’ geen gebrek. Don Shirley's muziek mag dan halfslachtig uit de film naar voor komen, Farrelly had vooral een portret van een tijdperk op het oog, en van een man die groter was dan zijn muziek. Viggo Mortensen en Mahershala Ali spelen trouwens de pannen van het dak, kortom muzikaal hoeft de honger heus niet gestild. En ah, wat is die ‘Intouchables’-achtige insteek hartverwarmend.

Een lach, een traan, in een saus van Hollywoodiaans hoopgevend positivisme. Eerst breekt Farrelly harten, om de stukjes nadien keurig te lijmen. Dank u, dank u.
Aan de kwakkelzon, aan deze halfbakken zondagmiddag, aan u, aan allen: fijne witzwarte kerst!