Driving Miss Daisy (1989)

Drama / Komedie

geregisseerd door Bruce Beresford
met Morgan Freeman, Jessica Tandy en Dan Aykroyd

Atlanta, 1948. De oude 72-jarige miss Daisy is een gevaar op de weg geworden wanneer ze plaats neemt achter het stuur van haar auto. Haar zoon Boolie, directeur van een florissante fabriek, probeert haar tevergeefs een chauffeur aan te praten. Nog liever gaat ze te voet dan dat ze haar onafhankelijkheid moet opgeven. Maar wanneer ze haar spiksplinternieuwe Packard in de prak rijdt, is de maat vol. Boolie drijft zijn plan toch door en engageert de vriendelijke en zonnige Hoke. Hoke is een geduldige man met een sterk gevoel van eigenwaarde. Daisy is echter niet van plan haar zelfstandigheid op te geven. Toch slaagt Hoke erin haar vertrouwen en sympathie te winnen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een rustige brave Amerikaanse Hollywoodfilm volgens het boekje. Goed geacteerd, maar meer ook niet. Ik weet niet goed welke weg de film op wil. Een statement maken over zwarte werknemers? Over mensen die ouder worden? Of geen statement en gewoon een feelgoodfilm van een vrouw en haar chauffeur? Geen idee... Het klikt ook niet helemaal moet ik zeggen en de film kabbelt maar wat voort. Aan de haarkleur kon ik wat zien dat de mensen ook ouder werden. En daar is alles mee gezegd. Het is allemaal nogal braaf. Nergens sfeervol en de link met de Oscars mis ik ook wel wat. Als geheel is het best leuk om volgen, maar ik ben verre van overdonderd. Laat staan dat ik er een klassieker in zou zien.

avatar van LPereboom
Rustig en heel mooie film over een een toch wel moeilijke vriendschap! Er word wel heel goed geacteerd maar de film zelf is op een rustig tempo, de muziek is wel prachtig en past perfect bij de film! een dikke 7,5/10

TMP
Nogal matige film met karikaturale personages. Het chagrijnige oude vrouwtje en de immer vriendelijke chauffeur. Het maakt weinig indruk en mist overtuiging. Ook het plot komt nooit echt tot leven en zeker in het tweede gedeelte van de film zitten enkele zeer forse en onverwachte tijdsprongen. Los van het voorgaande kijkt het best aardig weg, maar een hoogvlieger is dit toch zeker niet.

avatar van Ted Kerkjes
Een erg sterke film.
Het interessantste vond ik het verouderingsproces, en dat is erg goed in beeld gebracht. Het acteerwerk vond ik van een hoog niveau. Het was allemaal wel wat zoetsappig. Maar dat is beter dan dat er halverwege de film een probleempje komt, dat opgelost wordt, zodat alles daarna weer koek en ei is.

Puur genieten! Dit is een van mijn all time favourites. Ik weet niet hoe vaak ik deze film al heb gezien, maar elke keer weer is het smullen. Vooral van Jessica Tandy, die in de nadagen van haar glansrijke carrière met haar sublieme rol in deze film destijds terecht alle prijzen in de wacht sleepte, die er maar te winnen vielen.
Een prachtige film met een onopgesmukt verhaal en indrukwekkend acteerwerk, niet alleen van Tandy, maar ook van Morgan Freeman en Dan Aykroyd. En niet te vergeten: die schitterende, ontroerende slotscène. Dat is er werkelijk een om in te lijsten.

Voor dat alles mijn complimenten ook voor regisseur Bruce Beresford. De Australiër heeft veel mooie films gemaakt, vaak over gevoelige (soms controversiële) onderwerpen. Dit is naar mijn bescheiden mening met voorsprong zijn beste. Chapeau!

Ik heb begrepen dat in de onlangs onderscheiden "Green Book" de rollen min of meer zijn omgedraaid. Ik ben reuze benieuwd.

Brave suikerzoete film die dan toch net genoeg angel bevat door eventjes door te gaan op het rassenthema in de USA van de jaren '50 en '60. Mooie score van Hans Zimmer en ook mooi gestileerd; de hoeden van Dan Ayrkroyd passen steeds perfect bij de pakken die hij draagt. Op zich goeie acteerprestaties van Morgan Freeman en Jessica Tandy. Die laatste komt wel de hele film over als een ouwe zeur, maar dat zal wel de bedoeling zijn. Het meest pakkende vond ik dan toch de eindscene. Missie van de film is daarmee waarschijnlijk volbracht. Toch vond ik het allemaal wat weinig diepgang hebben. De scenes met Martin Luther King werden er bijvoorbeeld eventjes bijgesleurd, maar al even snel weer over boord gekieperd. Het lijkt erop dat men het er soms te dik wilde opleggen.
Misschien wel een perfecte oscarwinnaar binnen het politiek correcte Hollywood van die tijd (en andere tijden). Ik kan me wel voorstellen dat mannen als Spike Lee hier maar niets aan vinden.

avatar van Fisico
Driving miss Daisy is geen slechte film. Een beetje braaf misschien, maar zeker van genoten. De film doet me inderdaad wat denken aan Green Book (2018) of zelfs aan Saving Mr. Banks (2013). Net als in Saving Mr. Banks krijg je te maken met een oude koppige volhardende en directe oudere dame die zich staande wenst te houden in de samenleving. Het fijne is hierbij dat dit gebeurt met een humoristische ondertoon zodat het kille karakter toch de nodige sympathie opwekt. Ook hier dus met miss Daisy dat heel mooi werkt vertolkt door Jessica Tandy die hier op gepaste wijze is voor gelauwerd. Ook Dan Aykroyd deed het meer dan prima, net als Morgan Freeman.

Hier en daar komen de raciale thema's aan bod, vrijwel op een luchtige toon zonder zwaar door te wegen op de film. Dat Martin Luther King er werd bijgehaald, had op zich weinig toegevoegde waarde. Interessant ook om de evolutie te zien in de relatie tussen miss Daisy en Hoke. Bij momenten een zoete afgelijnde film zonder risico's. De immer vriendelijke en betrouwbare Hoke die het nooit op zijn heupen kreeg van de eveneens immer zeurende tot botte miss Daisy. Maar aangenaam om te volgen was het wel.

Mooie locaties en sfeerzetting ook in de tijd. Goede ondersteuning van de sfeer met de muziek van Zimmer. En bovenal sterke acteerprestaties. Vier Oscars lijkt me net iets van het goede teveel, maar wie Green book OK vond, zal zich hier ook wel bij vermaken.

avatar van missl
Best een charmante film al is het niet erg bijzonder, kabbelt door, kijkt prima weg maar eerlijk gezegd, morgen weer vergeten.