Driving Miss Daisy (1989)

Drama / Komedie

geregisseerd door Bruce Beresford
met Morgan Freeman, Jessica Tandy en Dan Aykroyd

Atlanta, 1948. De oude 72-jarige miss Daisy is een gevaar op de weg geworden wanneer ze plaats neemt achter het stuur van haar auto. Haar zoon Boolie, directeur van een florissante fabriek, probeert haar tevergeefs een chauffeur aan te praten. Nog liever gaat ze te voet dan dat ze haar onafhankelijkheid moet opgeven. Maar wanneer ze haar spiksplinternieuwe Packard in de prak rijdt, is de maat vol. Boolie drijft zijn plan toch door en engageert de vriendelijke en zonnige Hoke. Hoke is een geduldige man met een sterk gevoel van eigenwaarde. Daisy is echter niet van plan haar zelfstandigheid op te geven. Toch slaagt Hoke erin haar vertrouwen en sympathie te winnen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een rustige brave Amerikaanse Hollywoodfilm volgens het boekje. Goed geacteerd, maar meer ook niet. Ik weet niet goed welke weg de film op wil. Een statement maken over zwarte werknemers? Over mensen die ouder worden? Of geen statement en gewoon een feelgoodfilm van een vrouw en haar chauffeur? Geen idee... Het klikt ook niet helemaal moet ik zeggen en de film kabbelt maar wat voort. Aan de haarkleur kon ik wat zien dat de mensen ook ouder werden. En daar is alles mee gezegd. Het is allemaal nogal braaf. Nergens sfeervol en de link met de Oscars mis ik ook wel wat. Als geheel is het best leuk om volgen, maar ik ben verre van overdonderd. Laat staan dat ik er een klassieker in zou zien.

avatar van LPereboom
Rustig en heel mooie film over een een toch wel moeilijke vriendschap! Er word wel heel goed geacteerd maar de film zelf is op een rustig tempo, de muziek is wel prachtig en past perfect bij de film! een dikke 7,5/10

TMP
Nogal matige film met karikaturale personages. Het chagrijnige oude vrouwtje en de immer vriendelijke chauffeur. Het maakt weinig indruk en mist overtuiging. Ook het plot komt nooit echt tot leven en zeker in het tweede gedeelte van de film zitten enkele zeer forse en onverwachte tijdsprongen. Los van het voorgaande kijkt het best aardig weg, maar een hoogvlieger is dit toch zeker niet.

avatar van Ted Kerkjes
Een erg sterke film.
Het interessantste vond ik het verouderingsproces, en dat is erg goed in beeld gebracht. Het acteerwerk vond ik van een hoog niveau. Het was allemaal wel wat zoetsappig. Maar dat is beter dan dat er halverwege de film een probleempje komt, dat opgelost wordt, zodat alles daarna weer koek en ei is.