Saving Mr. Banks (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australië
Komedie / Drama

geregisseerd door John Lee Hancock
met Emma Thompson, Tom Hanks en Colin Farrell

Al twintig jaar lang probeert Walt Disney (Tom Hanks) de rechten te vergaren van het boek “Mary Poppins” om het in een film te kunnen adapteren. De auteur, P.L. Travers (Emma Thompson), weigert echter de rechten verkopen omdat ze bang is dat haar geliefde creatie compleet verscheurd zal worden door het Hollywoodsysteem. Als P.L. eenmaal in geldnood terecht komt door tegenvallende verkoopcijfers van haar boek, besluit ze Walt’s aanbod in overweging te nemen. Ze reist af naar Los Angeles waar ze Walt twee weken de tijd geeft om haar te overtuigen dat hij de juiste persoon is om deze geliefde icoon naar het grote scherm over te brengen.

avatar van the hustler
Onverwachte meevaller. Wat een bitch zeg, die madam Travers. De verhaallijn uit de flashbacks is echter niet interessant genoeg om zo lang uit te spinnen. Daar had dus wel een kwartiertje af gemogen.

avatar van Ste*
Best een aparte film.

Het uitgangspunt is sowieso al wel redelijk bijzonder, een film die zo over een andere film gaat. Emma Thompson zet een erg sterke rol neer, je gaat echt een beetje een hekel aan haar krijgen (maar wel goed gedaan dus), dus was aanvankelijk ook blij met de flashbacks naar het verleden. Die geven alles nog een beetje mysterie en sfeer mee. Langzaam wordt duidelijk wat haar eigen verleden is met 'Mr. Banks' en Mary Poppins. Best oke allemaal zolang het allemaal nog niet al te duidelijk is.

Want helaas vond ik de connectie met haar eigen verleden en vader wat vergezocht worden, en vond ik de film eigenlijk wat rommelig eindigen. Volgens mij komt dat ook omdat het denk ik lastig is om een vorm te vinden voor dit verhaal. Het is wel een mooie geschiedenis, aangezien het waargebeurd is, leuk ook dat je die taperecordings nog te horen krijgt tijdens de aftiteling, (had ik al een beetje gehoopt/verwacht), maar wat mij betreft slaagt de film er niet 100% in om de eindjes bij elkaar te krijgen. Blijf met een wat moeilijk gevoel achter.

kleine 3,5*

Wat een mooie film! Ook leuk om te zien hoe één van de klassiekers tot stand is gekomen. Het lijkt mij dat Mrs Travers een ontzettend lastige vrouw was om mee te werken. Maar gezien haar achtergrond is dat misschien ook wel verklaarbaar. Mooi gedaan in ieder geval.

Captain Pervert schreef:
Saving Mr. Banks begint als een leuke botsing tussen Britse stijfheid en Amerikaanse decadentie. De gereserveerde Britse schrijfster P.L. Travers wordt door de flamboyante Amerikaan Walt Disney overgehaald haar rechten op de Mary Poppins-boekenreeks te verkopen of althans, mee te werken aan een speelfilm gebaseerd op haar boeken. Dat had Disney beter niet kunnen doen.

De tegenstelling tussen stijve hark Travers (overigens prima gespeeld door Emma Thompson) en de uitbundige, extravagante Walt Disney (Tom Hanks in vorm) is zo'n 20 minuten lang grappig, vooral doordat Disney haar alsmaar "Pam" en "Pamela" blijft noemen, ondanks wel vijf correcties van haar kant. Na wat milde glimlachjes sloeg mijn stemming al snel om in pure ergernis over het personage Travers. Ze zeurt over alles en niks is goed genoeg. Naast ergernis overheerst ook een grote bewondering voor het schier eindeloze geduld van de muzikanten, scriptschrijvers, Walt Disney himself en vooral de door Travers alsmaar gekleineerde chauffeur (een roemloze bijrol van Paul Giamatti). Wat moeten die mensen wel niet over gehad hebben voor een film over Mary Poppins.

Want laten we dat even nader bestuderen, dat "Mary Poppins". Ik ken dat alleen van een televisiereclame voor een blije musical, enkele jaren geleden. Ik haat blije musicals. Ik vind dat suf, irritant en voor Libelle-lezeressen. Ik ken Mary Poppins dus niet goed, maar voor zover ik kan nagaan, is bijna iedereen in het Engelse taalgebied ermee opgegroeid en heeft het een soort status van Jip & janneke, Ot & Sien en De Kameleon bij elkaar. Dan heb ik toch liever de aardige, kettingrokende slons van een Annie M.G. Schmidt dan dit vervelende wijf van een Travers, die doet alsof haar Mary Poppins boeken het Oude en Nieuwe Testament zijn en het hoofdpersonage een soort Jezus met een vliegende paraplu. Mens, doe normaal. Mary Poppins is kut en wees blij dat Disney er een film over wil maken.

Door middel van flashbacks blijkt dat er dieper liggende psychologische factoren in het spel zijn: het gebrek aan behandeling voor onverwerkte jeugdtrauma's alsmede en vooral het gebrek aan een stevige beurt. Man man man, wat een stijve trut en strontvervelende etterbult is die P.L. Travers en nee kijkbuiskinderen, ze ondergaat geen transformatie zoals in de meeste dramafilms: ze is aan het eind nog steeds een etterbult en tijdens de aftiteling krijgen we door middel van een stukje audio-tape te horen dat het door Emma Thompson neergezette personage nog in het niet valt bij de werkelijkheid.

Walt Disney heeft ofwel gouden bergen verdiend aan die film, of hij was continu aan de crack toen hij samenwerkte met dat stuk vreten want lieve help, wat heeft de beste man zichzelf en zijn personeel aangedaan. P.L. Travers is na Amon Goeth uit Schindlers List het ergste filmpersonage ooit.

1 ster

Ten eerste: dit is jouw mening, dus ik neem het niet al te serieus.
Ten tweede: Travers was een getroubleerde vrouw die een kinderboek heeft geschreven, dus jouw vergelijking met een kampbeul uit Nazi-Duitsland is een beetje overdreven.
Ten derde: Jouw idee-fixe dat een sterke vrouw wel wat minder sterk wordt door een 'stevige beurt' zegt eigenlijk al alles over jouw ideeën over vrouwen.
Laten we het eens omdraaien: Waarom was Disney bereidt om alles te pikken van deze vrouw? Wat zou jij doen als je een goudmijntje in handen hebt? Zou je deze relatie verzieken door jouw 'principes' of zou je gewoon meehuilen met deze wolvin om het grote geld binnen te halen?
Ten vierde: hoe zou jij reageren als een mens van het mannelijke geslacht ook zoveel noten op zijn zang heeft? Moet hij ook maar eens een 'goeie beurt' krijgen, of spelen er dan ineens andere zaken mee?
Met wie zou je deze man vergelijken? Adolf? Mao? Che?
Kortom, jouw afkeer van P.L. Travers is duidelijk, maar je motieven deugen niet.

Ze was een gewone vrouw, met al haar ups en downs, en ja ze was niet echt gelukkig. Maar ze stond voor wat ze was.
Liever dit dan al die domme vrouwtjes die niks anders doen dan de man behagen. Met deze wezens weet je helemaal niet waar je aan toe bent.

Nu over de film zoals ik hem ervoer: Ik vond het een ontroerende film met soms scherpe en zelfs confrontrerende kantjes, maar ja, sommige mannen kunnen daar niet zo goed tegen.

Travers heeft in feite haar jeugdtrauma van zich afgeschreven en Disney heeft daar een kindvriendelijke versie van gemaakt.
Mary Poppins is een van mijn favoriete films, gewoon omdat het ontzettend leuke film is door de liedjes, door de humor, door de tekenfilmfiguurtjes, en vooral door de fantasie.
Het is niet voor niks dat Woody Allen een van mijn favoriete regisseurs is, Allen weet als geen ander dat persoonlijk leed en verdriet vaak leiden tot de beste boeken en/of films.

Zonder leed is er geen humor, daarom vind ik het zo jammer dat jij zo kortzichtig reageert op deze film.
P.L. Travers is hier een vrouw van vlees en bloed, maar misschien voel jij je veel veiliger bij meisjes die zich graag tweedimensionaal laten fotograferen met hun blote tietjes. Door deze 'poesjes' voel jij je waarschijnlijk minder bedreigd en kan je de illusie behouden dat jij een 'Echte Man' bent.
Als ik je een geheimpje mag verklappen: jij hebt net zoveel diepgang als al die glimmende, pas gekapte, tweedimensionale persoonlijkheidjes. Alleen de buitenkant telt.

Voor alle anderen die dit bericht lezen: Sorry dat ik zo heftig van leer trok tegen Kapteintje Pervers, maar zoveel dingen die hij benoemde, kwamen gewoon voort uit zijn eigen onvermogen om sterke of gecompliceerde vrouwen te begrijjpen.
Travers zou geen vriendin van mij zijn, maar ik zou haar wel begrijpen en zelfs proberen te helpen.

CP, ik ben nou wel benieuwd naar jouw mening over Ernest Hemingway. In mijn ogen een ongelooflijke kwal, maar ongetwijfeld ligt dat aan het feit dat ik een vrouw ben en dus geen benul heb wat mannen drijft om zich zo hufterig te gedragen.

avatar van Captain Pervert
Panta Rei schreef:

Yo, discussiëren is volkomen oké, dat je het er niet mee eens bent, dat mag! Mijn review was natuurlijk extra dik aangezet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na 2,5 jaar nog maar weinig weet van de film. Ik moest mijn verhaaltje even teruglezen en kennelijk vond ik het een vervelende film. Ben best bereid om hier tekst en uitleg te geven, maar niet wanneer je deze overduidelijk chargerende review ziet als een uiting van diepgewortelde misogynie of "onvermogen sterke vrouwen te begrijpen".

De film laat ik even voor wat het is, maar ik wil wel even reageren op deze vermeende vrouwenhaat. Sterke vrouwen? Ik maak daarin geen onderscheid. Een vrouw is een vrouw. Vrouwen zijn cool. Vrouwen zouden hetzelfde salaris moeten verdienen bij gelijk functioneren, zouden zich nooit hoeven bedekken in vuilniszakken en kunnen alles even goed als mannen, behalve inparkeren. Maar ze ruiken wel lekkerder.

Zo. Dat opgehelderd hebbende, ben jij goed beschouwd de misogyne figuur door überhaupt het onderscheid te maken tussen sterke vrouwen, en, dus... wat? ...zwakke vrouwen? Hoor je hoe dom dat klinkt?
Misschien wel niet, als je alles bekijkt door een vooringenomen, overdreven feministische, opzij-lezende, okselhaar-vererende, spijkers-op-laag-water-zoekende bril. Wanneer een vrouw vervelend is en je zegt hier iets van, ligt dat niet aan het geslacht maar het gedrag. Volkomen logisch, maar aan logica hebben Asha ten Broeke en Ciska Dresselhuys een broertje dood. Want alles wat de vrouw onwelgevallig is, is de facto misogyn. Net zoals minderheden, wanneer aangesproken op fout gedrag, de racismekaart trekken.

A propos minderheden - feministen moeten zich doodschamen dat ze in Nederland überhaupt een punt maken van het 'salarisplafond'. Er zijn minimaal een half miljard vrouwen in de wereld die maar wat graag 20% minder zouden verdienen dan mannen - dat zou betekenen dat ze überhaupt zouden mógen werken. Of überhaupt het huis uit zouden mogen. Of überhaupt als méér werden gezien dan een kinderfabriek.

Feministen die ageren tegen Westerse vrouwenproblemen (of liever: vrouwenuitdagingen) maar hun politiek correcte vingers niet branden aan de ècht onderdrukte vrouwen, is als een agent die tegen een gewapende overvaller zegt "foei, niet weer doen" en daarna iemand die fout parkeert, tazert en een nekklem toepast.

Feminisme in West-Europa heeft anno nu minder bestaansrecht dan een diepvrieskist op de Zuidpool.

CP, ik ben nou wel benieuwd naar jouw mening over Ernest Hemingway.

Die schreef een saai boek over een man en een zee en een vis. Ooit gelezen op school. Over Hemingway zelf weet ik niets. Maar als dat een lul is, dan ageer ik net zo over hem als ik hier ageerde over het personage P.L. Travers. Ik kan zo 100 voorbeelden bedenken van mannelijke acteurs/peronages die ik tot op het bot heb afgezeken op deze site.

Maar verder goede vriendjes, prettig weekend alvast

avatar van Roger Thornhill
De achteloze manier waarop zij haar stekelige meningen van haar tong laat rollen verklaart weer eens waarom Emma Thompson mijn favoriete actrice is, en de rol van Disney past Tom Hanks als een oude jas, maar over hoe de (op zich wel ontroerende) scènes in Australië passen bij de rest van de film heb ik zo m'n twijfels, en Disney's Freudiaanse verklaring van Travers' weerzin om haar personages voor de verfilming aan hem af te staan doet mij aan als wel èrg goedkope Freudiaanse psychologie van de kouwe grond. De twee hoofdrolspelers houden de film echter drijvend, Colin Farrell en Ruth Wilson zijn eveneens erg sterk, en Paul Giamatti geeft een kleine masterclass in het opwaarderen van een bijrol zonder de hoofdrol te overvleugelen. Al met al toch een mooie ervaring, met een brok in mijn keel (en, laat ik het maar zeggen, een traan uit mijn oog) bij Thompson tijdens de première.

avatar van Panta Rei

Deze uitspraak van jou wil ik even er uithalen.
Mijn vraag is dan nu: welke logica zat er achter jouw idee dat een vervelende, zeurende vrouw een stevige beurt moet krijgen? Wat doe jij, of beter gezegd, zou je willen doen met een man die een vervelende zeur is? Ook een stevige beurt geven om hem een toontje lager te laten zingen?
Of is het notdone om mannen te willen verkrachten omdat ze een eigen willetje hebben?
Verder laat ik je geneuzel over mijn vermeende mannenhatende feministische instelling voor wat het is.
Onbelangrijk en niet ter zake doende dus.

Elke vrouw (sterk of zwak) heeft recht op kritiek als het op een logische en rationele manier wordt geuit en niet vertroebeld door de angsten en frustraties van een zogenaamde echte man.

avatar van Captain Pervert
Panta Rei schreef:

Daar ligt dan de grens tussen een onderbouwde mening en borrelpraat. Ik zal destijds gedacht hebben, die gooi ik er nog even bovenop om het extra kracht bij te zetten. Natuurlijk niet serieus bedoeld. De mannelijke equivalent zou denk ik zijn: een trap ik de zak. Eveneens niet serieus bedoeld (uitzondering daargelaten). Een beurt is namelijk niet echt een goed middel om een man tot de orde te roepen, dat wordt meestal als beloning ervaren.

Captain Pervert schreef:

Nog even dit: ik bedoel natuurlijk: een man een toontje lager laten zingen door hem in zijn sterretje te nemen door een krachtpatser die met zijn banketstaaf een trein uit de rails kan 'wippen'.

Verder moet ik dan even toelichten dat ik een aantal jaren ben geconfronteerd met slachtoffers die volgens hun verkrachter ook een 'goeie beurt nodig hadden om ze een toontje lager te laten zingen'.
En geloof me, dat zijn geen leuke verhalen.

Maar goed, het is hier geen therapieforum, maar we kletsen over films.
En als jij mevrouw Travis tot op de grond toe wilt afbranden, mag je van mij.
Daar heb ik geen moeite mee. Zoals ik al eerder zei, zij zou mijn vriendin ook niet zijn.

Geen rancune?

Roger Thornhill schreef:

Inderdaad, Emma Thompson.
Zat gewoon mee te huilen in haar scene in Love actualty.
Ik voelde het verdriet dat zij speelde.

avatar van Roger Thornhill
Och ja, die CD van Joni Mitchell... En dan het overbodige rechttrekken van de beddesprei... Een masterclass.

avatar van Duke Nukem
Redelijk filmpje, hoewel ietwat zeemzoet en ik vind Tom Hanks absoluut niet lijken op Walt Disney (noch qua uiterlijk noch qua spreken). Emma Thompson zet haar rol als Pam Travers heel karikaturaal neer, bijna alsof ze zelf Marry Poppins probeert te spelen. De flashbacks naar haar jeugdjaren vond ik weinig interessant. Na de eindcredits kan je nog een opname horen van de echte Pamela Lyndon Travers, die zowaar nog vervelender lijkt dan de vertolking van Thompson deed vermoeden.

avatar van mikey
HAncocks zoveelste inspirational USA crap. Wanneer een excentrieke schrijfster beslist niet wil dat ome Walt van haar meesterwerk (nou ja) een tekenfilm wil maken met afgrijslijke liedjes; moet ze wel een hele rare zijn. Sterker nog haar afwijzingen tegen ome Walt duiden op een verschrikkelijk familieverleden. Ome Walt snapt dat allemaal wel. Yeah rite. Janken maar!

Panta Rei schreef:
[Met wie zou je deze man vergelijken? Adolf? Mao? Che?

Nee! met WALT!!

avatar van Arapaho85
Een goede film, alleen dienen de gebeurtenissen uit de jeugd van mevrouw PL Travers die zich afspelen in Australië wel met een korreltje zout te worden genomen. Ik denk dan bevoordeeld aan de speech van haar vader die dezelfde is als de speech in de bank (zie:Mary Poppins (1964) - MovieMeter.nl) en de tante die een (weliswaar minder mooie) koppie is van Mary poppins. Helemaal compleet met “spit spot!”
Het lijkt wel of het boek 'Mary Poppins' mevr. PL Travers haar levenswerk was.

avatar van Fisico
Ik was al een maand in staat deze Saving Mr. Banks te bekijken, maar om één of andere reden schoof ik hem telkens voor me uit. Nu het lijstje stilaan op zijn eind kwam, kwam het er dit weekend eindelijk van. Vermoedelijk sprak het verhaal me niet zo aan, maar wat heb ik me vergist. De manier waarop deze film verteld wordt, is erg mooi.

Vanaf het eerste moment word je meegezogen in het verhaal. Mij heeft het alvast geen moment verveeld. De constante flash backs geven een leuke afwisseling en maken de film aangenaam om volgen. De flash backs geven op hun beurt een heuse diepgang aan het personage van Mrs. Travers, of mogen we Pamela of Pam zeggen?
Wat een fijne sfeerbeelden ook: goed camerawerk, mooie decors, leuk montage (peren in het zwembad, wegrijdende trein, hotelkamer, enz ...). Als je dan nog een uitstekende Emma Thompson voorgeschoteld krijgt, dan kijk je gewoon naar een goede film.

Mrs. Travers mag dan wel een bekakte hautaine Britse trut zijn, aan de andere kant heb ik veel bewondering en respect voor haar. Als je hier leest dat ze eens goed van bil moet gaan, kan dat misschien wel best zo zijn, maar doet dat eigenlijks niets ter zake. Integendeel zelfs: op de acteerprestatie van Thompson kan weinig opgemerkt worden. Haar levensdoel is om haar boek en in het bijzonder het fictieve personage Mary Poppins te beschermen. Want zij is wel degelijk in gevaar want achter de hoek loert een commerciële haai die elke ziel, idee en vezel van Poppins zal verslinden tot geld en platvloerse reclame. Ze bevindt zich dan ook in een dilemma wanneer ze zelf in geldnood zit en tegen haar zin gesprekken moet aanknopen met Walt Disney. De boeiende flash backs verklaren veel en refereren ook naar de figuur Mary Poppins zelf.

Ook Tom Hanks doet het hier voortreffelijk: een samensmelting van een innemende man die de dromen van kinderen nastreeft versus de gehaaide niet aflatende zakenman die over lijken gaat en enkel denkt aan dollars. Toch heeft hij een aimabele uitstraling waarbij iedereen aangesproken moet worden met zijn voornaam. Het was al even geleden dat ik nog eens een overtuigende rol zag van hem. Zijn hoogtepunt tussen pakweg 93-04 is voorbij, maar ik begon stilaan te twijfelen waarom hij in mijn top 3-top 5 stond.
Het decor en de sfeerschepping van de jaren 60 is knap. Zeer kitscherig zoals het hoort te zijn bij Disney.

Savng Mr. Banks is een mooie film waarbij humor en sentiment dicht bij elkaar liggen. De decors, acteerprestatie en fijne gevatte dialogen versterken dit alleen maar. 4,5* is dan ook mijn deel!

avatar van des1
Een mooie verfilming van wat in het echt toch nog wat graadjes minder idylisch is dan wat de film ons wil doen geloven. Lees: Saving Mr. Banks True Story - Real P.L. Travers, Walt Disney Feud - historyvshollywood.com Pleit voor Disney (vintage vertolkt door Hanks) dat ie 20 jaar heeft aangehouden. Aan de andere kant snijdt de kritiek van Travers natuurlijk hout dat Disney sentiment banaliseert. Rol van PL Travers is Thompson op het lijf geschreven.

avatar van GeniusMove
gaaaaaaaap oh is de film al afgelopen.