• 11.740 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Robert Stevenson

Met onder meer: Julie Andrews, Dick Van Dyke en David Tomlinson

Gesproken taal: Engels

Plot Mary Poppins

"The fairest of them all...the funniest of them all!"

De twee kinderen van een bankier verliezen hun oppas doordat ze gefrustreerd raakt van ze. De nieuwe oppas is een vrouw die aan de eisen van de kinderen voldoet, maar niet aan die van de vader. Terwijl ze de kinderen helpt om op een magische manier de wereld om hen heen te ontdekken, raakt de vader steeds verder afwijzend van haar methoden.

Social Media

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Deze film is natuurlijk voor velen op de eerste plaats jeugdnostalgie en zo is dat voor mij ook. Liedjes die je kan meezingen en scènes die in het filmgeheugen zitten. Het is vooral een warm deken om deze film terug te zien. Het Disney ten top met een vrij zoet verhaal en veel lachende mensen. Maar het is zeker niet slecht. Zo'n musical mag wel die extra portie enthousiasme uitstralen. En als er sterke nummers in zitten en passende choreografieën is het een plezier voor de liefhebbers van het genre.

De film terugzien is ook wat nieuwe dingen (her)ontdekken. De vrolijke scènes ken je natuurlijk, maar de drama brengt het verhaal in evenwicht. Een film van zijn tijd, maar het blijft een klassieker.

avatar van Black Math

Black Math

Dit is natuurlijk de ultieme rol voor Andrews, die streng overkomt, maar eigenlijk een bron voor avonturen is en daarbij prachtig zingt. En ondanks het neppe cockney accent van Van Dyke, blijf ik een zwak voor de man hebben. Een mooi duo dat de film draagt, want verder is dit natuurlijk behoorlijk verouderd. Al kleven daar ook wel interessante aspecten aan. Een hedendaagse film die in hetzelfde tijdperk speelt zou de personages nooit zo uitbeelden als in deze film. Een vader die duidelijk uitspreekt zichzelf de koning van zijn woning te wanen, terwijl de feministische moeder meteen in de rol van huisvrouw schikt zodra manlief thuiskomt, dat kan absoluut niet tegenwoordig.

Uiteindelijk lijkt deze film vooral te gaan om de transformatie die de vader doormaakt. Het titelpersonage is daar natuurlijk de grootste katalysator toe, maar interessant genoeg lijkt het personage Bert de grootste impact te hebben. Hij is degene die zowel aan de kinderen als aan hun vader uit weet te leggen hoe de ander(en) in het gezin zich voelen.

Uiteindelijk voelt de film op punten langdradig aan, met name met de schoorsteenvegersscène en ook wat oubollig, maar de nostalgie zorgt ervoor dat ik toch uiteindelijk op 3* uitkom.

avatar van Film Fan

Film Fan

TMP schreef:

Dit viel niet mee. Het eerste pakweg half uur en de laatste tien minuten vallen wel goed te doen, maar hetgeen daartussen zit absoluut niet. Ellenlange oninteressante scènes, waarin niets leuks of bijzonders gebeurt. Flauwe liedjes ook. Andrews doet het niet verkeerd als Mary Poppins, al komt ze niet eens zo veel aan bod. Verder zit er werkelijk geen enkel leuk personage in de film. De twee kinderen zijn nogal kleurloos en hun ouders karikaturen. Grootste punt van ergernis is Dick Van Dyke als Bert, een irritant personage met een vreselijk gekunsteld accent. De film ziet er verder niet slecht uit, maar duurt echt veel te lang.

Film kijken moet een hel voor je zijn. Ik zou een andere hobby zoeken als ik jou was.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Is deze film een Disney classic of niet? Disney zelf had hem wel opgenomen in die DVD-reeks, maar deze valt niet in de lijst van de Animation Studios - die tellingen lopen door een drietal films (waaronder deze Mary Poppins) dus uiteen. Ik houd eigenlijk de telling van de animatiefilms bij. Ik had de film als geheel nog nooit gezien maar ken wel (vanzelfsprekend haast) enkele liedjes. Mede door Op zoek naar Mary Poppins, of omdat het gewoon enorm bekende nummers zijn. Het vervolg had ik wel al gezien alsmede het heel aardige Saving Mr Banks over de ontstaansgeschiedenis.

Is deze dan een kinderfilm? Dat zeker wel. De naïviteit, humor en vooral het acteerwerk zijn echt gericht op kinderen. Ik als volwassene zonder jeugdsentiment kon er weinig mee. Het eerste kwartier was echt een gruwel zo slecht daardoor, maar ook de rest van de film is heel braafjes en kinderlijk. Ook zo'n Dick Van Dyke irriteerde mij mateloos met zijn overdreven mimiek en bewegingen. Hij zingt nog wel aardig, maar is nergens echt bijzonder.

Visueel erg lelijk, vooral dat het duidelijk in de studio is opgenomen. En het production design erg kitscherig. De animaties zijn beter, vooral in de achtergronden, maar matchen niet echt met de personages. Blijven over Andrews die wel de juiste toon weet te raken en als enige niet kinderlijk is. En sommige liedjes zijn echt wel goed. Maar ook hierbij speelt: enorm duf in beeld gezet. En die scènes in het park en met de schoorsteenvegers duurden echt veel en veel te lang. 1,5*.

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Pieter Montana schreef:

Ik moest al diep nadenken wat de aanleiding zou kunnen zijn...

het is weer eens racistisch

Seksistisch. En niet woke .