Mary Poppins Returns (2018)

Muziek / Familie

geregisseerd door Rob Marshall
met Emily Blunt, Meryl Streep en Lin-Manuel Miranda

Londen ten tijden van de depressie. Een inmiddels volwassen geworden Jane en Michael Banks hebben samen drie kinderen. Na een persoonlijk verlies krijgen ze bezoek van de raadselachtige Mary Poppins. Door haar unieke magische vaardigheden, en met de hulp van haar vriend Jack, helpt ze de familie om de vreugde en bewondering in hun leven te herontdekken.

• vanaf 26 april te koop op dvd

avatar van frodok
Nee toch? Gaan ze dit echt doen? Met een regisseur als Bob Marshall aan het roer? Dit wordt een grote hit...

Vanaf 20 december in de bioscoop (Walt Disney)

Teaser trailer geplaatst.

avatar van wess16
Dit lijkt me eigenlijk best leuk, vooral in de deprimerende kersttijd.

Lijkt me echt geweldig , ben zeer benieuwd

avatar van Graaf Machine
Vind de huidige poster, met al dat blauw, erg mooi. Doet me aan het werk van Marc Chagall denken.

avatar van Basto
Kijk toch meer uit naar deze kerstmusical: Anna and the Apocalypse (2017)

avatar van Graaf Machine
Ik ben niet bekend met het origineel, dus dat scheelt me een hoop nutteloos vergelijk, ik kan gewoon deze film beoordelen.

Nou, ik vond het een geweldige film. Dit soort musicals ken ik helemaal niet, en nog niet zo lang geleden zou ik zeggen dat het niets voor mij is (maar dat zei ik ook over animaties, die ik nu opeens met plezier bekijk...).
Maar wat een fijne feelgood is dit. Heerlijk sfeertje, leuke personages en een eenvoudig maar pakkend verhaal.
De Londen 1930-look is prachtig, evenals die sfeer van de Great Depression. En dan komt Mary Poppins binnenzweven en dan is het af. Emily Blunt zet een geweldig personage neer, waardoor het lijkt of die kinderen ook opeens een tandje beter gaan spelen en die pappa en tante van die kinderen ook. Heb onverwacht geweldig genoten van deze film. Topper zeker voor in de kersttijd.

Edit: Dat stripfigurenonderdeel is gewoon heerlijk. Lekker ouderwets tweedimensionaal.

Basto schreef:
Kijk toch meer uit naar deze kerstmusical: Anna and the Apocalypse (2017)

Dat heeft toch niets met deze film te maken? Je gaat toch niet bij elke film een link naar een andere film plaatsen waar je "meer naar uitkijkt"?

Ik ga toch ook niet, bijvoorbeeld bij die film waar jij naar uitkijkt, een link plaatsen naar Die film over Freddie Mercury, en dan zeggen dat ik daar meer naar uit kijk? Zou je niet leuk vinden.

Graaf Machine schreef:

Zijn beide kerstmusicals die deze week in premiere gaan. Verder lijkt me dit een prima plek voor verschillende meningen en filmtips.

Of je het wel of niet leuk vindt, lijkt me niet erg van belang, want voordat je het weet kun he dan niks meer posten. Er is immers altijd wel iemand met een andere smaak of mening.

Basto schreef:

Zijn beide kerstmusicals

Zal allemaal wel, vond Mary Poppins Returns eigenlijk niks echts met kerst te maken hebben, behalve dan dat het nu in premiere gaat. Geen kerstbal verder gezien, of geen kerstliedje gehoord. Maar ja, misschien heb je gelijk. Queen is ook een kerstband, altijd rond deze tijd van het jaar zijn ze populair.

avatar van Basto
O dacht dat dit wel een kerstfilm was. My bad.

avatar van Panta Rei
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het een beetje raar dat Jane en Michael samen drie kinderen hebben.
Verder wil ik deze film zeker zien, alleen al vanwege Emily Blunt.

avatar van soom
Mmm. Ik dacht al dat ik weinig met mejuffrouw Poppins had. Dan even teruglezen hoe ik dertien jaar geleden berichten schreef.. Autsj, ik begin echt een oude, afgebladderde theemuts te worden.

Dat geschreven hebbend. Emily is wis en waarachtig een betere Mary dan Julie Andrews. De liedjes mogen iets sprankelender en de karakters net iets meer diepgang.

Maar over de linie getrokken is het allemaal net te doen. Nee, het is naar mijn idee geen echte musicalfilm, zoals een Into the Woods. Dus ook niet dat niveau. Maar het is wel net genoeg.

avatar van Graaf Machine
Ook zonder drank is deze film leuk.

Nogal taai.

Veel meer musical dan dit wordt het niet. De liedjes zijn alom tegenwoordig, veel meer dan een aaneenschakeling van muzikale nummers is deze film dan ook niet. En het moet gezegd, ze zijn erg in lijn met de nummers uit de oude film. Iets te veel zelfs, want de nummers klinken allemaal net wat té bekend en er zit ook niet zoveel variatie in.

Muzikaal was het mij vooral te bombastisch, constant volle orkesten die alles geven, bijna 130 minuten lang. Het is gewoon niet zo mijn ding. De nummer zelf heeft men wel origineel proberen aan te kleden, maar ook dat was allemaal wat te braaf en te klassiek voor mij. Qua dans stelt het niet zoveel voor, qua aankleding is het wel netjes maar Marshall doet er als regisseur niet zo heel veel mee.

Blunt is verder wél erg goed in haar rol, ze is eigenlijk een perfecte Poppins, maar dat zijn uiteindelijk maar een paar scenes waar het echt goed werkt. De rest van de cast is redelijk, maar niemand die er echt uitspringt.

Gewoon helemaal niet mijn film. De muziek en uitwerking spreken niet aan en aangezien deze film daar vol op inzet blijft er verder weinig tot niks over.

Panta Rei schreef:
Verder wil ik deze film zeker zien, alleen al vanwege Emily Blunt.

Eh.. die kinderen zijn van die pappa (Michael) en die vrouw (Jane) is de zuster van die pappa. Ik meen dat die kinderen de kinderen zijn van de overleden vrouw van die pappa.
De namen weet ik zo niet, vielen mij totaal niet op tijdens het kijken van de film, maar heb ik geleend uit jouw bericht.

avatar van Graaf Machine
Geweldig woord overigens: "pappa". Net als "mamma". Maar dat terzijde.

avatar van Nicolage Rico
Graaf Machine schreef:
Geweldig woord overigens: "pappa". Net als "mamma". Maar dat terzijde.

Zolang je het niet uitspreekt als Ivo Niehe vind ik het prima.

avatar van Graaf Machine
"Ivo Niehe"... ook weer zo'n mooie. Die naam had ik deze eeuw, dit millenium, nog niet gehoord. Geweldig. Dank, zeer oprechte dank !!

avatar van Mikemans
Niet zo mijn ding, maar super mooi neergezet. Verhaal was ok en de settings + kostuums waren prachtig. Muziek wat te bombastisch, maar dat is iets persoonlijks.

avatar van thunderball
Deze afgelopen middag in Antwerpen gaan zien om vriendin een plezier te doen.

Film is zowel een ietwat laat, maar direct vervolg, als wel een soort van reboot, op het beroemde origineel uit de jaren '60 en helaas ook net zo oubollig.

Blunt is een goede opvolgster voor Andrews, al was die laatste net nog wat tuttiger en excentrieker, wat toch wel bij de rol hoort, maar Blunt komt een heel eind en weet met haar voortreffelijke spel veel goed te maken.

Rest van cast weet stukken minder indruk te maken, alhoewel Whishaw altijd wel goed is en de korte, maar a-typische rol van Streep ook wel geinig was. Let ook op gastrol van, mede hoofdrolspeler uit het origineel, Dick Van Dyke, tegen het eind van de film.

De film bleek een musical te zijn en dat had ik kunnen weten, gezien het origineel, maar het was decennia geleden dat ik die nog eens zag en die stond mij ook niet helemaal meer voor ogen, dus het was toch even een verassing, toen de vele liedjes zich vlak achterelkaar kwamen melden. Dat was toch wel doorbijten, daar ze niet bepaald tot de meest modernen konden worden gerekend.

Film was behoorlijk fragmentarisch en verhaaltje leek daardoor van hak op tak te springen. Sowieso duurde de film met zijn 130 minuten ook weer veel en veel te lang.

Vriendin vond het leuk en er waren veel gezinnen en vrouwen in het publiek, die na afloop blij de zaal uitliepen, dus wie ben ik om de film geheel af te gaan breken?

Een milde zes, ofwel drie sterren.

avatar van wwelover
Het origineel nooit gezien, maar dat is niet echt een probleem hier. Mogelijk dat je wat verwijzingen mist. Maar het is gewoon een fijne opbeurende film. De muziek vond ik niet heel bijzonder om eerlijk te zijn. Weinig liedjes die echt blijven hangen. Maar het is een brok van vermaak. En de hele cast en vooral Emily Blunt is leuk.

avatar van mjk87
Best oké, zeker op een 1e Kerstdag. De liedjes lijken niet memorabel (de tijd wijst zoiets uit), maar klinken wel lekker vlot tijdens de film en vervelen niet en zijn ook behoorlijk gezongen. Verhaaltje zelf stelt weinig voor en barst van de clichés. Ik zei in de pauze nog: 'dat aandeelhouderscertificaat staat achterop die tekening die nu in de vlieger zit'. Sommige dingen kwamen zo te duidelijk in beeld en zijn zo typisch, de film was nergens echt verrassend. Eigenlijk is dat wel jammer, want dat kan een film toch net wat beter maken. En die broer en zus hadden op het oog een wat ongezonde relatie, maar goed, ik zie allicht dingen die er niet zijn.

Maar de film geeft plezier. Blunt is prima als Mary Poppins, een rol die je makkelijk kan spelen, maar ook helemaal kan verkloten. Zij echter doet het goed en is in haar hele houding, haar strakke gezicht en manier van lopen één met het personage waardoor ze goed is en geen flop. Whishaw is eigenlijk net te jongensachtig voor zijn rol, die donkere advocaat heeft zo'n typische rol die alleen in films voorkomt en Firth is eigenlijk te schattig om schurk te zijn. En dat jongste kind is gewoon irritant, maar dat zijn kinderen al snel. Behalve dat jochie van een jaar of 7 naast me dat zijn broertje erop wees, heel zachtjes, dat hij stil moest zijn.

Visueel is het allemaal niet heel bijzonder maar afdoende, al is het stukje animatie halverwege wel gewoon heerlijk old school. En het voelt één met de acteurs, niet als een scherm op de achtergrond zoals in de eerste film. Het hoogtepunt zit overigens aan het eind met een cameo van Angela Lansbury, geweldig hoe gevoelig zij nog zingt. 3,0*

"Just a spoonful of sugar helps the medicine go down."

Zullen er uit deze films ook liedjes komen die 55 jaar later nog gezongen worden? Ik ben benieuwd...

avatar van Ste*
Het origineel vond ik niet zo heel leuk, maar op een of andere manier ging ik er vanuit dat deze dat wel ging worden, zeker gezien de filmische middelen anno nu.

Ik had beter op dat eerdere oordeel kunnen vertrouwen dat de film gewoon niet zo leuk is, want; het is nog steeds gewoon niet zo leuk.

Het personage past Emily Blunt uiteraard als een jas (en Lin-Manuel Miranda en sommige andere castleden zijn ook meer dan prima), dus daar ligt het niet aan, maar Mary Poppins zelf is (ondanks de status die ze heeft) eigenlijk niet zoveel aan. Ja, ze is streng en netjes en heeft bepaalde maniertjes, maar dat is het dan ook. Het mysterie rondom haar blijft een mysterie en dat maakt haar eigenlijk best wel saai.

De situaties waarin ze met en door haar verzeild raken zijn eerlijk gezegd eerder stomvervelend dan vermakelijk, en ik ben normaal écht niet moeilijk als het gaat om liedjes en allerlei jolly spektakel. Het is zo ontzettend random allemaal. De film is amper geïnteresseerd in het vertellen van een verhaal. Nu kan dat soms best werken, maar deze film vond ik eigenlijk alleen geschikt voor kinderen in de Tik Tak-leeftijd die alleen nog reageren op kleurtjes en bewegingen en geluid en nog geen narratief nodig hebben.

Het helpt overigens ook niet mee dat er telkens allemaal liedjes zijn met rijmende teksten, terwijl de Nederlandse ondertiteling dan weer totaal anders is. Kan de film zelf niks aan doen, maar maakt het wel extra warrig om te kijken.

Ik ben voor het einde weggegaan (!), maar ik kan er denk ik vanuit gaan dat ik niks geweldigs meer heb gemist.

De begincredits, in een soort impressionistiche schilderstijl, waren overigens erg mooi.

avatar van mrklm
Mary Poppins (1964) is de beste live-action film die de Disney-studio ooit maakte. Van Julie Andrews en Dick van Dyke tot aan Reginald Owen Jane Darwell was de cast ronduit perfect, de special effects revolutionair en de liedjes onvergetelijk. Een poging om een vervolg te maken op een meesterwerk dat ook nog eens commercieel succesvol was, is gedoemd te mislukken (al wil ik iedereen aanraden om Psycho II te zien).
Mary Poppins Returns is zo'n mislukking, maar wie niet bekend is met de illustere voorganger zal zich daar niet aan storen. Emily Blunt kan niet tippen aan Julie Andrews en zet het titelpersonage neer als een ietwat arrogante, kille kinderjuffrouw. Lin-Manuel Miranda heeft de ondankbare taak de rol van Dick van Dyke over te nemen en faalt hopeloos, daarbij geholpen door een zwak script dat hem weinig te doen geeft. De kinderen zijn slecht gecast en overtuigen totaal niet als broers/zus wegens een gebrek aan individueel charisma en collectieve chemie. Ben Wishaw neemt zijn rol als Mr Banks (de zoon uit het origineel) veel te serieus en lijkt te denken dat hij in een melodrama zit. Emily Mortimer (de dochter van 'toen) is wel prima, evenals Colin Firth als de gewiekste bankier die op geniepige wijze beslag denkt te kunnen nemen op het huis van de familie Banks. Zo nu en dan horen we een riedeltje uit 'Let's Go Fly A Kite' en 'A Spoonful Of Sugar' die bevestigen dat de soundtrack van deze sequel bestaat uit middelmatige liedjes. In veel opzichten is dit zogenaamde vervolg helaas een uiterst inferieure remake, zeker wanneer we liedjes horen die lijken op (maar kwalitatief nog niet in de buurt komen van) "Chim-Chim Cheree" en het eerder genoemde "A Spoonful Of Sugar". De cameo van Meryl Streep is zelfs haast een kopie van de scène die leidde tot "Super‐cali‐fragil‐istic‐expi‐ali‐docious"! Het zal degenen die "Mary Poppins" nooit gezien hebben of zijn vergeten (als dat mogelijk is) weinig deren, maar wie deze matige sequel leuk vond moet toch echt nog eens de ware magie van het klassieke origineel eens tot zich nemen. Het feit dat Dick van Dyke - inmiddels de 90 gepasseerd - een cameo heeft aan het einde van de film, was voor mij wel reden genoeg om deze film een ster extra te geven.

Ik viel de eerste keer in slaap, daarom gaf ik de film vandaag een nieuwe kans. Ik ben bekend met de eerste film en het is moeilijk voor mij om ze niet met elkaar te vergelijken. In een notendop: het is teleurstellend dat een film die meer dan 50 jaar ouder is, er beter uit ziet en veel betere liedjes heeft. Ik kijk nog steeds uit naar een Mary Poppins anno nu.

avatar van GrobbekuikenXL
Best leuk gemaakt al staat de film stijf van de clichés zowel in verhaal en in de liedjes. Wat minder liedjes had de film goed gedaan en minstens 20 minuten korter dus. Liedjes waren ook niet erg denderend allemaal. Daardoor net voldoende 6-

avatar van ratatouille
Oeff, moeilijk inkomen met een saai nummer. En er zaten meerder saaie nummers in de film of die soms te lang duurden.
Verder leuke rollen van Mary poppins en Jack en de kinderen. En na afloop vd film, loop je toch vrolijk weg, bijna op zoek naar een ballon om de lucht in worden getild.

Bélon
Blunt is prima gecast en ook Firth speede goed als charmante schurk verder duurt het helaas (veel) te lang. Dat heb ik niet van filmcritici maar van kinderen van een jaar of 7 die naast mij zaten te gapen, dus de beste critici zeg maar. Leukst waren nog de aparte werelden met de 2D animatie scenes onder water en de schaal, dan kom je pas echt in een fantasiewereld terecht! Toch wel Jammer had best 4* kunnen opleveren als het een half uur korter had geduurd en meer 2D animatie was (had ook wat matige liedjes gescheeld).

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een vervolg die maar liefst 44 jaar later komt, meestal niet echt een fan van een remake of een extreem laat vervolg maar in het geval van Mary Poppins komt het gelukkig wel aardig uit de verf.
Emily Blunt is een uitstekende keuze geweest voor deze rol, ze lijkt ook erg op de Julie Andrews versie uit de jaren 60 en dat is zeker wonderbaarlijk te noemen wat mij betreft.
Dat dit vervolg ook prima te volgen is door mensen die de eerste versie niet zagen is natuurlijk alleen maar een bijkomend voordeel.
Het kleine rolletje van Dick Van Dyke was wat mij betreft wel een schot in de roos!

Het verhaal lijkt erg op de originele en eerste filmversie van dit verhaal, alhoewel het bad guy gedeelte wel wat minder op de voorgrond had mogen liggen, soms kreeg ik nog wel eens het gevoel een scène uit Home Alone te bekijken.
Het geforceerde liefdesverhaaltje komt geen moment geloofwaardig over en lijkt ook een onderdeel wat min of meer een beetje afgeraffeld is, gelukkig blijft dit onderdeel wel op de achtergrond liggen en wordt het nergens echt storend.

Dit vervolg van Mary Poppins mag dan meer dan 40 jaar later het levenslicht zien, het is nog steeds een vermakelijk en vrolijk geheel geworden.

avatar van Eveline-Laura
Wel oké.
Emily Blunt speelt goed, leuk om haar weer in een heel ander soort rol te zien.
Scene met Streep vond ik tenenkrommend, genante vertoning - al past het in de film.
Had gerust een half uurtje korter gemogen.