Moulin Rouge! (2001)

Australië / Verenigde Staten
Muziek / Romantiek

geregisseerd door Baz Luhrmann
met Nicole Kidman, Ewan McGregor en Jim Broadbent

Parijs, 1899: De jonge schrijver Christian reist af naar Montmartre en raakt bevriend met enkele Boheemse artiesten, die een levensstijl van vrijheid, waarheid, schoonheid en liefde naleven. De artiesten proberen een show te verkopen aan de Moulin Rouge, wiens eigenaar een goede show nodig heeft om van de nachtclub een echt theater te kunnen maken. De graaf die dit mogelijk moet maken wil de exclusieve aandacht van Satine, de ster van de Moulin Rouge. Zij krijgt echter een relatie met Christian.

avatar van Friday the 13 th
Ik vond het een vrij goede musical. De liedjes waren echt wel catchy en erg leuk dat het ook moderne liedjes waren (de meeste kenden we wel). Ze werden ook goed vertolkt - op Like A Virgin na!

Visueel was het ook mooi. Zeker de Indische taferelen naar het einde toe en de kostuums. Alleen stoorde ik mij in het begin aan het kinderachtige gedoe van Kidman (die geluidjes die ze maakte) en waren de beelden soms wat druk. Soms ging het allemaal iets te warrig in elkaar over en werd het wat chaotisch.

Ook het liefdesverhaal greep me nu niet echt. Wel een leuke bijrol voor Kylie Minogue als The Green Absynth Fairy.

Behoorlijk dus!

Zoiets moet je zien in het theater en niet op DVD. Zitten leuke stukjes in, maar als je geen liefhebber bent, net zoals Romea en Julliet, dan gaat het al snel vervelen.

avatar van Nicolage Rico
De vormgeving/stijl/montage/het camerawerk van Moulin Rouge! balanceert de gehele film op de grens van troep/chaos en schoonheid. Tussen kunst en kitsch, zeg maar.

Schitterende passages worden de grond ingedrukt door debiele personages. Daar zijn er veel teveel van ingestopt (de hertog, de directeur, enzovoort). Eentje was meer dan genoeg geweest, om wat tegengewicht te geven aan het schone.

Moulin Rouge! straalt een feestje uit, dat je vaak naar adem laat happen, omdat er maar weinig rustmomenten worden gegund - vooral in het begin. Het is dan ook een film die je over je heen moet laten vallen als een laken, maar slapen is verboden!

Nicole Kidman en Ewan McGregor zijn goede acteurs (actrice), maar niet de beste zangers (zangeres). Wel stelen ze letterlijk de show in een werkelijk schitterende, lange scène op en in de olifant <hoogtepunt!> Wat meer van zulke momenten had een veel hoger cijfer verzameld, maar het mocht niet baten; teveel oninteressante liedjes passeren de revue.

De makers hebben er zichtbaar ongelooflijk veel arbeidsuren ingestopt, wat uiteindelijk een love it or hate it product heeft opgeleverd (ook al zit ik er tussenin).

avatar van VincentL
Moulin Rouge naar de opera La Traviata... Opera was erg goed, binnenkort deze ook maar eens opzetten

Na een halfuur van bezinning liet ik me dan toch langzaam meevoeren door Moulin Rouge, maar omarmen kon ik het slechts bij vlagen. Te clownesk, te chaotisch, te fancy. Hoewel de slotscene een van de hoogtepunten vormt kon ik moeilijk wennen aan de ietwat ongeloofwaardige musicalster van zowel Kidman als McGregor en heeft het plot uiteindelijk ook niet echt veel om handen, hoewel erg knap uitgewerkt en vooral vormgegeven. De reden dat Moulin Rouge van mijn zijde toch een voldoende scoort moet dan ook vooral gezocht worden in het visuele.

avatar van 93.9
Heerlijk too much... I love it!

avatar van arno74
Ooit in de sneak preview gezien en in de pauze maar de zaal verlaten, ik was niet de enige. Musicals vond ik toen niets. Maar Les Misérables (2012) bracht daar verandering in, dus werd het tijd om me nogmaals aan deze film te wagen.

Helaas, na een uur weer afgezet, alleen ditmaal wel de dag erop verder gegaan. Het eerste uur heeft de film ernstig last van ADHD, waarbij na de intro het verhaal buitengewoon simpel, eentonig en ontzettend voorspelbaar wordt (de bebloede zakdoekscene komt véél te vroeg voor in de film). Dat eerste uur duurt veel te lang. Ook wordt de boodschap ("the greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return") onnodig vaak herhaald, tot vervelens toe, en zijn de personages ontzettend karikaturaal en ontwikkelen zich vrijwel niet.

Qua muziek zitten er een (klein) aantal aardige liedjes in, maar originaliteit is ver te zoeken. Het zijn bestaande liedjes die het verhaal ondersteunen. De liedjes zijn ook relatief gezien vrij recent en bestonden ook helemaal niet in de tijd dat de film zich afspeelt. Het vrijwel uitsluitend gebruik maken van recente succesvolle liedjes vind ik een beetje goedkoop.

Beeld en costuums zijn prima, het karikaturale en die ADHD-montage vond ik een stuk minder. Het heeft af en toe meer weg van een rariteitenkabinet dan van de Moulin Rouge.

Het tweede uur wint het verhaal wat aan kracht, maar veel te weinig. Er zit vrijwel geen diepgang in, al helemaal niet in vergelijking met Les Misérables. Alles wat deze film niet heeft, heeft die film wel.

Voorspelbaar, vlak, eentonig, niet origineel, en vermoeiend gemonteerd. De 2* van dik 12 jaar geleden zijn eigenlijk heel ruim voor deze film.

avatar van stefan dias
Luhrman neemt ingrediënten als, kolder, show, romance, kitsch, pulp en een vleugje spanning en maakt er een onweerstaanbare cocktail van.
De eerste twee minuten zette ik me nog schrap -té veel gekunsteldheid - maar al gauw werd ik meegesleept in een geweldig liefdesverhaal dat bol staat van de clichés. Het wonder geschiedt evenwel: doorspekt met covers van melige lovesongs, ontstaat er een (geweldig gemonteerde) waarachtige lovestory, die in sneltreintempo naar zijn geweldige apotheose snelt.
Briljant en uniek.

avatar van Flat Eric
Ik heb een bloedhekel aan musicals en romantische films maar Moulin Rouge is geweldig, groots en meeslepend!

Alles is over the top maar tot in detail doorgevoerd in de personages, muziek, kleding, make-up en decors. En daarnaast de fijne balans van drama, comedy en romantiek maakt dat je vanaf het begin tot aan het eind in de film wordt gezogen.
Ook na meerdere keren herkijken blijft de film me gewoon pakken. Wat mij betreft een top 10 waardige film!

avatar van stefan dias
…maakt dat je vanaf het begin tot aan het eind in de film wordt gezongen.

Dat... viel best mee. In de zin van: ik had weinig tot niets van deze film verwacht en hoopte in ieder geval nog gewoon op een goede cast en zangwerk. En ja, die twee zaken klopten nog behoorlijk goed. McGregor die nog behoorlijk kan zingen, Kidman die overduidelijk op het hoogtepunt van haar carriere zat, Broadbent is erg charmant en Roxburgh was fantastisch over the top.

Een ding moet me wel van het hart: wat was deze film uitzonderlijk hyperactief. Alsof de complete cast en de regisseur aan een aantal pepmiddelen hebben gezeten en toen maar lukraak aan het filmen zijn geslagen. Het is bij vlagen charmant, maar er waren zoveel momenten dat ik echt verlangde naar de wat subtielere aanpak van een Schumacher (Phantom Of The Opera) om wat rust te vergaren en wat nuance terug te zien. Helemaal bij een scene als waar Kidman's personage in de war is over de intenties van McGregor is het geheel gewoon vermoeiend om te zien.

Het verhaal is verwaarloosbaar en des te meer ik het woord 'love' voorbij hoorde komen, des te vermoeiender het werd. Dan toch maar weer letten op de kleurenpracht en praal en het zang- en acteerwerk waardoor het allemaal best uit te zitten was. De muziekkeuze was niet helemaal mijn ding, maar ik heb me er verder niet teveel aan kunnen ergeren aangezien alle nummers wel duidelijk hun rol vervulden. Alles bij elkaar is Moulin Rouge een vrij vermakelijke film die me qua musicals in ieder geval over de Mamma Mia! en Grease kater heen kan zetten.

avatar van Dievegge
Deze musical is een potpourri van matig tot slecht gezongen versies van overbekende liedjes. Het verhaal is helemaal niks. Visueel heeft het wel wat door de felle kleuren en de snelle montage. Sommige gesproken scènes met de twee hoofdrolspelers lijken iets op gang te brengen, maar dan zakt het weer ineen. De liefdesmedley en de gesproken liedjesteksten zijn erbarmelijk. Soms is het onduidelijk of iets al dan niet als grap bedoeld is.

avatar van IH88
“The show must go on, Satine. We're creatures of the underworld. We can't afford to love.”

Wat een schouwspel! Moulin Rouge is ruim twee uur over the top vermaak met schitterende en kleurrijke decors, leuke acteurs, een aardig verhaal en natuurlijk veel cathcy muzieknummers. Vanaf het wat rommelige begin neemt de film je mee in een hallucinerende en enerverende trip die eigenlijk geen moment gas terug neemt.

Het liefdesverhaal tussen Satine en Christian zit vol verdriet en doem maar het sterkste punt van de film vond ik het uitbeelden van de opbloeiende liefde tussen dit tweetal. McGregor en Kidman zijn ijzersterk en weten met alleen een gelaatsuitdrukking al zoveel te zeggen. Er zit ook veel humor in de film en vooral qua fysieke humor zitten er een paar geweldige scènes in. Maar het is een musical en gelukkig is de muziek perfect gekozen en zit je al snel mee te zingen. Niet allemaal zijn ze geslaagd maar vermakelijk is het zeker. Moulin Rouge is een razende achtbaan die geen moment stopt. Heerlijk.

avatar van tbouwh
Ergens speelde ik vals: de soundtrack van Moulin Rouge kon ik voor het kijken al dromen, waardoor het de filmische omlijsting was die nog restte. Logischerwijs stond dit sfeervolle werk van Baz Luhrman hoog op mijn kijklijst, mede ook omdat ik voor de verandering over het algemeen geen braakneigingen krijg van musicals.

Ik moet zeggen, ondanks mijn gepolijste score ben ik toch enigszins teleurgesteld. Het genieten was uiteindelijk toch vooral van de muziek. U2 en Bowie in 1899 mogen dan exemplarisch zijn voor een scala aan muzikale anachronismen, sfeerversterkend werken de moderne nummers over het algemeen wel. Behalve als je er incompetente vocalisten opzet, zoals bij Like a Virgin. Ik hoop voor Madonna dat ze deze film nooit gezien heeft.

Daar staan echter weer prachtige performances tegenover. Nicole Kidman is steeds meer aan het uitgroeien tot een van mijn all time-favorites onder de actrices, daar ze hier ook aantoont een ijzersterke zangstem te hebben. ‘One Day I’ll Fly Away’ en ‘Come What May’ zijn absolute hoogtepunten. McGregor voldoet, al wordt hij door Kidman alsnog volledig naar huis gespeeld.

Moulin Rouge is een warme, sfeervolle film, die qua vorm op twee benen hinkt. Enerzijds is het geheel prachtig aangekleed en vormgegeven (production design, make-up, kostuums), anderzijds werden de extravagantie en de hypermontage mij op den duur wel wat te veel. Het overmatig theatrale aspect stoot tegelijk af als dat het aantrekt. Het is aan de soundtrack en het acteerwerk te danken dat ik toch werd meegezogen in een wereld van onmogelijke liefdes, een kunstzinnig streven naar vrijheid en ongetemde hartstocht.

avatar van Fisico
Ik ben niet zo vertrouwd met musicals, maar wou in afwachting van La La Land dit genre toch even tot mij nemen. Heb de eerste 20 minuten echt moeten doorbijten. Begin was zeer chaotisch en over the top. Kwam ook vrij traag op gang. Het verhaal vertrok vanuit het schrijvend personage Christian die terugblikt naar zijn tijd in de Moulin Rouge.
Het verhaal zelf werd beter. Insteek was leuk waar het reëele een kopie was van het toneelstuk. Het is een bombastische film met heel veel spektakel, dans, (letterlijk) schitterende kostuums en decors, knappe choreografie kortom dit gecombineerd met leuk camerawerk. Toch één van de hoofdzaken om een musical te beoordelen.

Er werd heel veel gezongen in de film (weet niet of dat altijd zo is), er waren weinig gewone dialogen. Voor de songs werd gekozen voor bekende liedjes. Mij stoorde dat niet zozeer omdat ik niet zo'n muziek'liefhebber' ben, maar kan de kritiek van anderen hierin wel begrijpen. De songs werden toch gepersonaliseerd en aangepast voor de film.
Voor mij schitterde Nicole Kidman, voor hetgeen ik al zag van haar, veruit haar beste rol na Dogville. McGregor deed het ook goed, maar nogmaals, ik ben niet de juiste persoon om stemtechniciteit te beoordelen. De andere personages waren nogal karikaturaal. Ik kon daar wel mee leven, maar dat hypergedoe is erg vermoeiend (en naar het einde toe vervelend). Was er eigenlijk één normaal personage (behalve de hoofdrolspelers dan)?

Heb me wel geamuseerd bij de film, kwam hier en daar ogen tekort. Einde was voorspelbaar, zeker omdat de film dit zelf verraadt vanuit het schrijvend personage. Film was goed zonder meer. Een dikke 3,5*. Voor een 4,0 verwacht ik net dat tikkeltje meer als ik naar mijn andere quoteringen zie. Maar dit was alvast een goede en leuke film.

avatar van Mr_Mephisto
Hoewel het begin van de film de toon zet en Luhrmanns stijl aan de nog onwetende kijker presenteert, is het daar waar de overdaad een beetje schaadt. Geleidelijk aan duiken er rustmomenten op en is er vooral ruimte voor de chemie tussen Kidman en McGregor. De medley op de olifant en het terugkerende "Come What May" zijn daarvan de hoogtepunten. Dat alles steekt in een visueel verbluffend jasje. De liefdesmoraal en de ontknoping komen veel te vroeg, en niet alle covers zijn even geslaagd, maar laat dat het plezier dat je aan deze film beleeft niet drukken.

avatar van blurp194
Musicals zijn echt mijn ding niet, en dat geldt ook voor deze. Niettemin is het wel knap hoeveel trucjes er met de muziek uitgehaald worden, en het visuele spektakel is ook best mooi gemaakt. Toch, een duet van Kidman en McGregor kan nog zo schattig zijn, bij mij levert het geen punten op eigenlijk. En het verhaal waar het geheel aan opgehangen is is wel wat al te simpel om daar nog iets in te kunnen zien.

Laat ik me met mijn stem maar een beetje op de vlakte houden, ik heb me tenslotte wel een beetje vermaakt, al was het dan mijn genre niet.

avatar van Filmkriebel
Kitscherige rotzooi dit. Wat een afschuwelijke film. Musicals zijn al niet aan mij besteed (opera nog minder) maar heb er wel al gezien die ik kon waarderen zoals Sweeney Todd, Dirty Dancing en La La Land. Dit onding echter irriteerde me van de eerste tot de laatste minuut en dat heeft veel met de kitsch te maken. Verhaal is vooral "love" hier "love" daar en nog eens "love". Velen zullen hier wel een meesterwerk in zien maar ik zag hier niks in dat me beviel. Ofwel ben ik geen romanticus genoeg voor dit soort films.