Green Book (2018)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Peter Farrelly
met Viggo Mortensen, Mahershala Ali en Linda Cardellini

'Green Book' volgt een Italiaans-Amerikaanse uitsmijter, Tony Lip genaamd, die tijdelijk zonder werk zit als zijn nachtclub een paar maanden dicht gaat. Vervolgens besluit hij als chauffeur rond te rijden voor een uiterst getalenteerde pianist. De twee leven in een totaal andere wereld, maar krijgen geleidelijk aan een band met elkaar.

avatar van rep_robert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Green Book is sympathiek, maar dit kan en mag toch nooit dé film van het jaar worden?

Ik zou eigenlijk niet weten welke film het dan zou moeten zijn. Als ik naar mijn 4* en hoger films kijk van 2018..Dan is er weinig "Beste film" voer.

Infinity War, Deadpool 2, Eighth Grade, A Quiet Place, Searching en Ready Player One zouden bij mij in aanmerking komen. Allemaal films die vanzelfsprekend nooit meedingen met de Oscar voor beste film.

Tot de 46e minuut heb ik me echt echt super goed vermaakt me deze film. Daarna ging het "Over the Top" als een Stallone film. Ik kreeg steeds meer ergernis aan scenes die er veel te dik boven op liggen. ik kon het later wel weer los laten..en vond het heel vermakelijk zolang je er maar met het verstand op 0 naar kijkt. Ik begrijp de hoge score dus wel omdat ik het ook een hele vermakelijke film vind. Maar dit is natuurlijk een perfect gemaakte mainstream feelgood ala intouchables film.. die ik dus ook erg leuk vond.. al vind ik deze nog even iets dikker er boven op liggen. wel 3.5 ster want heb me wel erg vermaakt ermee. al vind ik dat een klein beetje jammer vanmezelf.
en de enige reden dat het zo goed scoort is natuurlijk omdat iedereen bevooroordeeld en stereotypt.

misschien mis ik het hele punt ook wel.. het staat natuurlijk aangeschreven als comedy.

Na de oscar toekenning ben ik alsnog deze film gaan bekijken (ik had ooit de intenties), maar het is niet en film die beklijft in positieve zin. Je krijgt geen echte connectie met de pianist als ook de chauffeur. Het eerste uur is de film zeer langzaam en komt niet goed op gang. Het blijft zich herhalen in standaard racisme issuestjes van de jaren '60, zonder dat het extreem indringend wordt. Ook blijft het zich herhalen in (standaard) onderlinge interactie tussen de twee spelers in zogenaamde grappige scenes. Daarbij is vreemd dat dde types inconsistent zijn in hun gedrag. Tony is op het ene moment de zelfverzekerde Italiaan die zijn eigen plan trekt, op het andere moment de zachtaardige pit/volgzame jongen die goed luistert naar zijn ''baas'' / pianist op vreemde momenten (leg de steen terug / stop de auto / schrijf dit op voor je vrouw ... etc..). Het is bijzonder dat dan onze eigenzinnige Italiaan dan wel luistert. Vice vesa geldt voor de Afro-Amerikaanse pianist die ''in control'' is, maar toch uit de problemen moet worden geholpen op verschillende momenten (homofiel vriendje / in een bar in de blanke zone). Het eerste uur laat feitelijk geen ontwikkeling zien voor beide karakters en de film kabbelt een beetje voort. Het tweede uur komt er wat meer actie in het verhaal als de Tony wat meer actie laat zien. Maar ook in het 2de uur herhalen situaties (in wat hogere intensiteit) zich in geijkte situaties. Daarbij heeft de regie voorzien in onderlinge interactie tussen de 2 spelers voor de welbekende ''lach''wekkende situaties, maar zijn daardoor juist irritant. Een film dat geplaatst kan worden als een zogenaamd feel-goodie (vooral het einde), gelijk films als Notting Hill e.d., zonder dat het me op een enkele moment heeft kunnen raken op belangrijke thematiek door die voortdurende incosistentie in de gedragingen van de hoofdrolspelers ende onnatuurlijke chemie tussen de 2 spelers. Kortom: ik heb er niet van kunnen genieten.

avatar van mcdaktari
Het is gewoon een hele mooie film en ook nog waargebeurd. Viggo Mortensen vond ik best goed acteren.
Ze kunnen wel klagen over de film dat het verhaal niet goed genoeg is, maar ik neem aan dat er geprobeerd is om het echte verhaal na te vertellen. Natuurlijk zal het wel wat aangedikt zijn om het allemaal wat leuker te maken, maar het is een prima feel good movie geworden. En ik heb er totaal geen problemen mee dat de film een Oscar gewonnen heeft. Dit is een film die ik normaal niet zo snel zou kijken, dan bedoel ik dit genre, maar heb er geen spijt van.

avatar van KOKUSMAKREEL
Ik vond het een heerlijke film... Kijkt lekker weg

avatar van DoctorMovie
mcdaktari schreef:
Het viel me nu eigenlijk pas op dat Viggo Mortensen er oud uitziet. Tja, die word net zo goed ouder he.

Men weet niet wat echt of fake is in de movies kijk maar naar Christian Bale in Vice. Ik dacht lange tijd dat John Travolta nog z'n echte haar had maar het bleek een toupet te zijn, we worden allemaal in het ootje genomen maar desalniettemin worden we inderdaad steeds ouder, raar hè

avatar van JacoBaco
Ik vind hem er juist jong uitzien met zijn zwart geverfde haren... Vooral wanneer je een foto zoals deze > Viggo Mortensen ziet en dan hier in Green Book

avatar van Graaf Machine
JacoBaco schreef:

Even opgezocht, de man is 60. In Green Book ziet hij er zeker niet uit als een man van 60, en speelt hij ook geen man van 60. Tony Lip lijkt me begin 40.

avatar van tbouwh
Veilig thuis voor de kerst

Green Book versterkt de pijnlijke mythe dat racisme toch vooral het product is van onwetendheid - als je (Mortensen) aan den lijve ondervindt wat er gaande is, weet je in de laatste akte uiteindelijk wel beter. Met zo'n behandeling van een thema dat nog steeds zo sterk om zich heen slaat verdien je een Oscar voor passiviteit en kortzichtigheid. Werkelijk onuitstaanbaar is de [volgens mij reeds veelbesproken] scène bij het weiland.

Ali's eclectische rol krijgt een wrange nasmaak zodra blijkt dat zijn uitzonderingspositie met name dient om een sluimerend white saviour-complex te voeden.

Een film gemaakt voor het comfort van witte mensen als ik. En dat stak. Want Farrelly is met vlag en wimpel in zijn opzet geslaagd, zo bleek in een volle filmhuiszaal vanmiddag en een nog wat voller zaaltje zondagavond. Spike Lee was ook allesbehalve subtiel [en ik merk dat ik sinds mijn visie afgelopen najaar toch steeds kritischer over die film ben gaan denken], maar ik krijg dan toch nog liever die schop in m'n buik.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Off topic berichten verwijderd.

avatar van Graaf Machine
Graaf Machine schreef:

Haal daar nog maar 10 jaartjes af. Tony Lip was nog begin 30 ten tijde van zijn chauffeurschap.

tbouwh schreef:

Deze bij met name progressieve mensen populaire theorie laat zich m.i. herleiden tot de theorie van de stoïcijnen in de oudheid die ze 'oikeiosis' noemden en dat denk ik vertaald kan worden met 'eigen maken' (of 'toeëigening'). Voor een pasgeboren baby is alles buiten hem vreemd, zelfs zijn eigen lichaam. De baby leert echter zijn lichaam als het eigene te zien. En bij een goede moreel-psychologische ontwikkeling leert het individu zo zich een steeds grotere cirkel van dingen eigen te maken: eerst z'n eigen lichaam en z'n ouders en uiteindelijk de gehele kosmos. Dan is dus alles wat er in de kosmos gebeurt niet meer iets vreemds en dus vijandigs of engs maar iets eigens en dus iets wat bij jou hoort en wat jou dierbaar is. Daarom verzetten stoïcijnen zich niet tegen de loop der dingen want doordat ze de hele kosmos ‘eigen’ hebben gemaakt gebeurt in die zin alles overeenkomstig hun eigen wil. Ik herinner me dat Cicero onder invloed van de stoïcijnen al schrijft dat kennis opdoen van andere beschavingen de (negatieve) vooroordelen jegens die andere beschavingen zal wegnemen: kennis opdoen van iets impliceert immers dat je dat iets je eigen maakt.

Het is een leuke theorie en deels ook wel waar maar het is natuurlijk niet het hele verhaal. Veel vooroordelen kloppen gewoon: Joden waren veelal niet de producenten (arbeiders en boeren) maar de boekhouders, managers en geldhandelaren dus de kapitalistische klasse die parasiteerde op de arbeidsvruchten van anderen en zwarte Amerikanen zijn buitenproportioneel vroege schoolverlaters en scoren dus hoog qua werkloosheid en criminaliteit. Het is dan ook een misverstand te denken dat je racisme en antisemitisme kunt bestrijden door vooroordelen weg te nemen: de feiten van racisten en antisemieten kloppen gewoon. Alleen is hun politieke filosofie een andere: zij verzetten zich tegen de liberale filosofie dat je een individu op zichzelf moet beschouwen en niet als een lid van een groep. Voor hen staat de gemeenschap boven het individu en is het liberale idee van een van zijn gemeenschap losgezongen individu (‘atomisme’) een illusie en moreel onjuist (ironisch genoeg hebben nota bene de multiculturalisten dat communitaristische idee overgenomen).

Het progressieve of liberale argument dat er ook goede Joden of zwarten zijn maakt dan ook geen enkele indruk op antisemieten en racisten: dat wordt ook helemaal niet ontkend door hen maar anders dan voor liberalen is dat voor hen niet relevant. Dit alles is wel relevant voor politieke films in de zin dat als een film racisten wil overtuigen het niet moet proberen vooroordelen weg te nemen maar het kan wel harten winnen voor de liberale dus individualistische filosofie door empathie op te wekken voor een individuele zwarte. Ik denk dat Green Book dat goed doet: het neemt geen vooroordelen weg – de meeste zwarten in de film zijn arm en onbeschaafd (en de Italianen zijn macho’s en lid van de maffia) – maar het laat zien hoe de racist Tony respect ontwikkelt voor het zwarte individu Don en daarmee zijn generieke racisme verliest: Tony heeft geleerd dat je mensen als individu moet beoordelen.

avatar van tbouwh
Heb kennis genomen van je bericht, De filosoof. Het ontbreekt me nu alleen even aan de ruimte om zo uitgebreid te reageren als ik misschien zou willen. Wat me wel een dubbel gevoel geeft is dat jij een argument bouwt op basis van een korte historische schets en een aantal gedachten uit de klassieke filosofie, maar Green Book is nu uitstek een film die daar helemaal geen boodschap aan heeft en z'n lijnen breed uitzet. Met andere woorden: ik vraag me af of je redenatie hout snijdt om een film te verdedigen die zo rigide en recht door zee is. Als Farrelly z'n Cicero kent mag je me corrigeren, ook al wil ik ook weer niet insinueren dat je dergelijke namen bij uitstek al nooit op een film als deze moet willen loslaten.
Bij een aantal opmerkingen van je heb ik sterke twijfels, maar ik houd het even hierbij.

avatar van macrobody
Dat ie Oscars heeft gekregen zal me een worst wezen. Dat is net zo politiek beladen als de punten van het Eurovisiesongfestival. Neemt niet weg dat het gewoon een goede film is met uitstekende acteerprestaties.
Bizarre tegenstellingen die wij in Nederland niet zo extreem kennen. Het enige land waar er nog zulke extreme apartheid bestaat is Israel.
Ook deze film is blijkbaar weer op waargebeurde feiten gebaseerd maar dan ook wel weer heel losjes als je de familie van Dr. Shirley moet geloven. En wie zal het beter weten dan hen?
Al met al een boeiende en onderhoudende 2 uur

avatar van Larzz
Viel behoorlijk tegen. Vond veel scènes wat 'gemaakt' overkomen. Soms zelfs wat neppig. Ik mistte het naturalisme wat een film als Untouchables bv. zo sterk maakt. Met name dan het acteren. Beste film en beste bijrol acteur bij de Oscars verbaasd me dan behoorlijk. Maar ach die Oscaruitreiking neem ik al jaren niet meer serieus sinds Chicago (brr) de beste film won over Gangs of New York.

avatar van predator
Wat een zuur artikel in hp de tijd, bah. Gewoon een mooie (wel lichte) film waarbij de goede en slechte punten van beide personen aan bod komen.

avatar van james_cameron
Duidelijk een film van het grote gebaar; het is dan ook met een vergrootglas zoeken naar subtiele details. Maar wat verwacht je ook van de regisseur van Dumb And Dumber? Wanneer je er rekening mee houdt dat de film netjes binnen de lijntjes blijft kleuren valt er veel te genieten. Mortensen en Ali zijn beiden op dreef en de film is vaak erg grappig, met hier en daar wat ruimte om een traantje weg te pinken. Ik houd zelf meer van films die de kijker een beetje uitdagen, zowel visueel als inhoudelijk, maar Green Book is gewoon een leuke film. Niets meer en niets minder.

Mooi gefilmd, prachtige muziek en erg goede Viggo Mortensen die de hele film draagt. Gewoon een erg leuke roadmovie die erg lekker wegkijkt. En daarmee is ook gezegd dat de film niet al te lang blijft hangen. Net zoals bij de Franse tegenhanger Intouchables moet deze film het hebben van de tegenstelling in kleur en milieu en van het langzaam naar elkaar toegroeien van de twee hoofdrolspelers.
Oscar voor beste film van 2018? Gezien de andere genomineerden terecht.

Leuke feel-goodmovie, die van tijd tot tijd een beetje te clichématig wordt. Viggo Mortensen speelt op een paar rare curves na een well-rounded character, Ali doet dat niet. Allereerst wordt hij als Dr. Shirley wel heel erg elitair neergezet, maar in een mum van tijd is dat opeens verdwenen. Daarnaast vervalt hij voor een deel in wat witte mensen denken dat een zwarte man moet doen. Dat komt niet op alle fronten overtuigend over. Viggo Mortensen speelt wel heerlijk en dat trekt de hele film omhoog. Tussen 3.5 en 4.0. Ik rond naar onder af.

avatar van Ste*
Zeker een mooie en vermakelijke film, met voor mij één grote kanttekening, en dat is dat Dr. Shirleys personage nogal in nevelen gehuld blijft.

Er zit veel pijn achter zijn personage (die lach na zijn optredens vond ik bijna hartverscheurend) wat het interessant en gelaagd maakt en ik zat me eigenlijk heel de film lang te 'verheugen' op een of andere onthulling en verklaring. Uiteindelijk komen we er op zich wel achter waar de schoen wringt - hij voelt zich niet thuis bij de blanken en niet bij de zwarten en is ook nog eens homo - maar dat is iets dat we zelf ook wel kunnen zien. Blijkbaar is dat gegeven an sich belangrijker dan de vraag hoe en waar hij dan precies opgegroeid is en hoe het zit met zijn familie en zo. Zijn broer wordt wel twee keer kort aangestipt, maar kennelijk hoeven we het fijne daarvan niet te weten? Blijkbaar moeten we dat óf zelf maar verzinnen (ik had zelf al een hele theorie over hoe hij is 'geadopteerd' door rijke blanken die een zielig negerjongetje wel even een gedegen opvoeding zouden geven terwijl zijn familie slaven waren, etc etc.), óf ik heb heel die achtergrond in mijn eigen hoofd veel belangrijker gemaakt dan dat hij blijkbaar was. Maar dat maakt het voor mij dan wel een veel hollere film dan het had kunnen zijn. Don Shirley is niet alleen welbespraakt, beschaafd en een begenadigd rijk artiest, maar de film laat hem ook nog eens behoorlijk wereldvreemd overkomen, losgeraakt van zijn familie, alcoholverslaafd én zeer belerend tegenover Tony. Ik was gewoon een beetje verbaasd toen de aftiteling begon, dat zijn personage verder niet geduid werd (maar ik lees tot nu toe niemand die ook met dat bezwaar zit, dus dan zal het inderdaad wel aan mijn eigen kijk liggen).

Hoe dan ook, los daarvan is het gewoon leuk. Ik begon nogal sceptisch, dit leek immers wel erg veel op een soort omgekeerde Intouchables, de meest overgewaardeerde film van deze eeuw, maar deze film voelt een stuk oprechter aan, is regelmatig behoorlijk grappig en op momenten ook wel aangrijpend.

Tony is een heerlijk personage (hoewel die Italiaans-Amerikaanse sjacheraars met losse handjes altijd redelijk makkelijk scoren zijn) die echt goed vertolkt is. Als Rami Malek niet in de weg had gezeten had Viggo Mortensen die Oscar van mij best mogen winnen.

Of het de Oscar voor beste film verdient weet ik niet helemaal, op zich doet de film ook weer niet heel veel nieuws (er zat een handjevol momenten in die ik exact zo kon voorspellen), maar voor het kijkplezier een prima voldoende.

avatar van El ralpho
Are you ready to feel good?

Green Book is een feelgood film tot de max die soms wel net het randje opzoekt, maar gelukkig ook veel dingen goed doet. Dit is hoofdzakelijk te danken aan Mortensen en Ali, die hier een geweldige chemie hebben. Met name de scene's in de auto zijn goed, en ook regelmatig grappig.

Sowieso zit de kracht hem hier in de personages waarbij ik Mortensen hier het sterkst vond. Je beleeft het verhaal vanuit Tony's belevingswereld en ziet ook dat zijn eigen beleving veranderd. Wel vond ik het jammer dat niet duidelijk werd waarom Tony zelf aanvankelijk ook racistische trekjes had, wat pijnlijk geïllustreerd werd door de glazen in de afvalbak bij het begin van de film.

Hoewel ik wel begrijp dat de familie van Don Shirley het de makers kwalijk neemt op de manier hoe Don in de film neergezet wordt, maakte het dit voor mij niet meteen een slechte film. Ja, er had dieper ingegaan kunnen worden op zijn verleden en ja, het is een gemiste kans dat de makers dit nu niet gedaan hebben, maar de groeiende band tussen de twee heren die uit twee totaal verschillende werelden komen, wordt nog steeds goed neergezet. Het meest kwalijk vind ik dan zelf nog wel dat de familie van Don aangeeft dat de twee nooit echt bevriend zijn geweest maar aan de andere kant...dit blijft Hollywood. Vooral het kerstdiner aan het einde, is een goed voorbeeld waarbij de film op het randje van goedkoop opgewekt sentiment gaat zitten.

Over de gehele linie is Green Book op zijn minst wel heel vermakelijk te noemen en was ik positief verrast. Dat is vaak wel anders bij veel Oscar winnende films.

Er zijn enkele leuke fragmenten, zo nu en dan is het wel vermakelijk, het verhaal klinkt goed ... Maar er ontbreekt toch veel. De dialogen zijn matig uitgewerkt, er had wat meer humor/drama/racisme/liefde ... verwerkt mogen worden. Deze film kan zeker niet het film van het jaar worden, maar is het bekijken wel waard.

avatar van Captain Pervert
Green Book.
Over de film kan ik kort zijn: het is een leuke, gezellige feelgood film. Twee tegenpolen krijgen, hoe kan het ook anders, langzamerhand wat waardering voor elkaar. Uitgekauwder dan dat krijg je het niet. Maar dat is niet erg omdat het ook nooit verveelt. Zo ook hier niet: beide heren spelen goed, de film is mooi gemaakt en de set dressing is echt prachtig. Het is echt 60s ten top.

Maar dan de verwachtingen die je krijgt door die stomme Oscars. Beste film. Beste original screenplay. Beste mannelijke bijrol. Om bij dat laatste te beginnen: Mahershala Ali is een geweldige acteur, maar als je hem briljant wilt zien acteren dan moet je het derde seizoen van True Detective kijken. Daar speelt hij de sterren van de hemel. De rol van "Doctor Don Shirley" is zo makkelijk dat iedereen dit had gekund. Is dit dan een #WhyOscarsSoWhite sympathie-prijs? Je zou het bijna denken.

Dat geldt in elk geval zeker voor de beste film-Oscar. Want kom nou. Het is een bromance / dramady / roadmovie met racisme als achtergrond. Het is geen film over racisme. Het lijkt alsof men dit er heel erg graag in wil zien: oh het is politiek correct, stelt racisme aan de kaak, laten we dat vooral belonen.
De kritiek die de film krijgt is dan ook volkomen terecht: een "suikerspin versie van de werkelijkheid" (zie: Beste Film, maar ook een 'suikerspinversie van de racistische werkelijkheid' | NOS
De transitie van hoofdpersoon Tony Lip is weliswaar grappig maar eigenlijk natuurlijk volkomen ongeloofwaardig. Aan het begin van de film zie je hem nog twee glazen weggooien waar zojuist twee zwarte heren uit gedronken hebben, maar in een tijdsbestek van twee maanden is hij ineens dikke maatjes met een man van een ras dat hij tot voor kort blijkbaar nog te vies vond om aan te raken.
De makkelijke, oppervlakkige maar veelal grappige scènes maken dat je dit eigenlijk niet merkt, maar ga over deze film nou niet al te moeilijk doen en maak er niet meer van dan het is. Het is dus is alles behalve een geloofwaardig aanklacht tegen racisme.

De waardering die ik heb voor deze leuke feelgood film wordt dan ook compleet overschaduwd door de saus die de politiek correcte goegemeente er overheen giet.

3,5 sterren
P.S. Mortensen is hier 60 jaar oud maar speelt een kerel die op dat moment 32 was (met kleine kinderen en alles). Vreemde casting keuze eigenlijk.

avatar van Thomas83
Grappig dat deze film door een Farrelly is geregisseerd. Echt een pure crowd pleaser dit. Oscar bait mag je het ook gerust noemen. Dat wist je van tevoren ook eigenlijk wel met dat lichtelijk Driving Miss Daisy-achtige plot, maar dat hoeft allemaal nog niet te betekenen dat het geen mooie film kan zijn. Een écht goede, nee dat niet misschien, maar dit is onweerstaanbare feelgood, en nog een road movie ook. Dan sta je er bij mij eigenlijk al goed op.

De rol van Viggo Mortensen is nog wel de voornaamste reden dat ik zo van de film heb genoten. Dit is zo'n zeldzaam geval waarin ik alleen maar kon genieten van zo'n gigantisch typetje. Als we meer van die scènes met zijn familie hadden gezien dan had ik het allemaal een stuk minder kunnen verdragen, maar Mortensen op zichzelf is gewoon heel erg innemend. Er is ook veel chemie met Mahershala Ali, die op een wat meer ingetogen manier eveneens een typetje speelt.

Minder ben ik dan weer te spreken over alle scènes waarin Don Tony belerend toespreekt. Kan me bijna niet voorstellen dat ze nog vrienden konden zijn als dat echt op deze manier gebeurd was. En vooral de brieven van Tony aan zijn vrouw gingen echt te ver. Potsierlijke scènes. Op zich is het script erg ongeïnspireerd, maar door de acteurs werkt het altijd. Ik zou wel een hele film met alleen maar Tony-momenten kunnen kijken.

De dialogen vond ik bij vlagen wel weer leuk ("And those weren't children on the cover. Those were demons in the bowels of hell"), net als de soundtrack, die enkel bijdraagt aan een luchtige sfeer. Want ondanks zware onderwerpen als racisme en homofobie doet de film er alles aan om niet te zwaarmoedig te worden. Sterker nog, de feelgood wordt niet geheel verrassend op het einde nog even flink opgevoerd. Maar ik heb er onbeschaamd van genoten. Alleen al die Oscars he, dat gaat weer wat te ver. 3.5*.

Geweldige film.

avatar van Senor Big Mad
Geweldige road movie, waarin de karakters goed worden neergezet. Persoonlijk hou ik daar van zo rol je ook lekker de film in. Een ander vind dat wellicht storend maar dan moet je geen drama / komedie kijken.

Er wordt goed geacteerd, ik vind het te makkelijk om het op het oude racisme verhaal te gooien.
Dat de film daarom zulke hoge ogen gooit bij de oscars!!

avatar van frolunda
Zeer geslaagde en overtuigende film deze Green book terwijl ik door het onderwerp en de informatie vooraf (gelukkig was dat bij mij niet al te veel) aanvankelijk nogal sceptisch was.Dit soort verhaal hebben we,al dan niet in deze context natuurlijk al vaker gezien (waar twee tegenpolen naar elkaar toegroeien) dus origineel of verrassend is het niet echt.
Wat dat betreft was het al een voordeel dat ik nog nooit van Don Shirley gehoord had want zijn muzikale loopbaan was,zeker gezien zijn afkomst,opleiding en tijdsperiode natuurlijk wel vrij uniek en qua richting zelfs uitzonderlijk te noemen (klassiek piano wat hij later mixte met diverse jazzvormen).
Dat gaf voor mij Green book al een flinke kwaliteitsinjectie en het zeer sterke acteren van zowel Viggo Mortensen als Mahershala Ali deed voor het grootste gedeelte de rest.Vond de chemie tussen beiden de film naar een behoorlijk hoger plan tillen.
Daarnaast was het script ondanks de bekende,maar mij totaal niet storende clichés vrij inventief,iets wat nog doorgetrokken werd naar de nog betere uitwerking.
Dat kwam bijvoorbeeld ook tot uiting in het mooie camerawerk en kleurgebruik.
Ook een compliment voor regisseur Peter Farrelly,die vooral bekend is van,het nu niet echt subtiele komedie werk en nu met Green book met afstand de beste film uit zijn loopbaan heeft gemaakt.
Uitstekende combinatie van 'feel good' movie en drama derhalve,die zijn uitwerking bepaald niet mist.

rep_robert schreef:

Wat zit Black Panther dan wel tussen de genomineerden te doen? Is voor mij niet veel meer dan de zoveelste, en zeker niet de beste, Marvelfilm.

avatar van DBTim
Twee personen die zwart-wit zijn, zwart-wit denken met al hun eigen vooroordelen, gewoontes etc. en naar elkaar toegroeien in een grijs gebied waarin een vriendschap ontstaat.

Daarnaast vind ik de setting geweldig. Ik heb sowieso een zwak voor italian-american films die zich afspelen in de jaren 60/70.
Viggo Mortensen maakte op mij de meeste indruk, maar alle acteerprestaties waren top.

Snel weer eens herzien!