Green Book (2018)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Peter Farrelly
met Viggo Mortensen, Mahershala Ali en Linda Cardellini

'Green Book' volgt een Italiaans-Amerikaanse uitsmijter, Tony Lip genaamd, die tijdelijk zonder werk zit als zijn nachtclub een paar maanden dicht gaat. Vervolgens besluit hij als chauffeur rond te rijden voor een uiterst getalenteerde pianist. De twee leven in een totaal andere wereld, maar krijgen geleidelijk aan een band met elkaar.

avatar van Iron Maiden
Nieuwe Viggo is altijd iets om naar uit te kijken en hoewel de trailer het bekende pad bewandelt, heb ik hier toch wel veel zin in.

avatar van Psycho-M
Trailer belooft veel goeds.
En ook de reviews komend van het TIFF zijn enthousiast.
Dit is zeker een film om naar uit te kijken.

Vanaf 31 januari 2019 in de bioscoop (eOne)

avatar van John Milton
Vindt Peter Farrelly zich op zijn zestigste opeens opnieuw uit?

Ik heb 5 films van de man gezien, en van de week deze trailer. Ziet er heel behoorlijk uit, en toen ik zijn naam zag dacht ik echt even 'naaaaah, dat kan niet dezelfde zijn...'. Maar het is.

avatar van Arri
Zie deze in verschillende 2018 top-5 lijstjes (ja, het is weer die tijd van het jaar) langskomen. Erg benieuwd, leuk om Viggo weer bezig te zien.

avatar van brawljeff
Green Book is te zien tijdens het Pathé PAC filmfestival op 19 en 20 januari.

Deze rol past Viggo Mortensen niet

avatar van max cady
"The world is full of lonely people afraid to make the first move"

Meer dan prima roadmovie! Op een of andere manier kwam steeds Joey Tribbiani bij me boven. Alsof Vigo vooraf de gehele serie van friends had gekeken. Fijne film!

avatar van John Milton
max cady schreef:
"The world is full of lonely people afraid to make the first move"

Benieuwd of ik hem nu nog kan kijken zonder dat te zien

Goede acteerprestatie en echt een heel mooi verhaal.

Het verhaal gaat over een pianist die naar verschillende steden reist voor zijn pianoshow. Hoewel hij een van de beste pianisten van het land is, kan hij niet vermijden om gediscrimineerd te worden. Zo mag hij bijvoorbeeld niet winkelen in een bepaald boetiek of eten in een restaurant. De chauffeur komt voor hem op en ze helpen elkaar van moeilijkheden af. Tijdens de reis bouwen ze een hechte band.

Film laat me een beetje aan 'Intouchables' denken.

Ik raad het aan. Zeker de moeite waard om het te zien.

avatar van max cady
RevengeN schreef:
Deze rol past Viggo Mortensen niet

Wie had je graag in zijn plek gezien?

max cady schreef:

Wie had je graag in zijn plek gezien?

Een maffia figuur zoals de Niro. Helaas is hij al wat te oud aan het worden

Geweldige film, ik heb me kappot gelachen om Viggo Mortensen. Lang geleden dat ik een film zag die ver boven mijn verwachting was! 4.5 ster dik verdiend!

avatar van DreamTech
Wat een geweldige film en wat speelt Viggo Mortensen goed terecht Golden Globes voor deze film !!!

avatar van Doido
Enorm genoten van deze film. Wat een juweeltje en acteerprestatie van Viggo. Actie, drama, komedie, romantiek. Deze film heeft het allemaal.

avatar van jacques19
juweeltje

Humor. Drama. Top verhaal. Geweldige acteerprestaties...kortom prachtige film. Dikke tip om te kijken. Kom maar op met die oscarnominaties

Best oké.

Wel erg braaf, niet zo verwonderlijk dus dat deze film het best goed doet tijdens Oscar season. Twee heerschappen van erg verschillende strekkingen vatten een road trip aan. Het is weinig verrassend dat de twee langzaam naar elkaar toe groeien, van elkaar leren en uiteindelijk beste vriendjes worden. Zo'n film is het wel.

Toch apart om Farrelly een drama te zien doen. Met z'n broertje heeft hij alleen maar comedies op z'n naam staan, om dan op je 60e nog (succesvol) van toon te veranderen is niet vanzelfsprekend. Niet dat z'n regie nu zoveel toevoegt aan deze film, maar hij is eindverantwoordelijke voor het resultaat en dat is gewoon netjes.

Mortensen en Ali zijn beiden perfect gecast, zij trekken de film dan ook. De scenes tussen de twee zijn de hoogtepunten van deze film, maar echte hoogtes worden er nooit gehaald. Gewoon all-round goed, zelfs de speelduur zit niet in de weg, maar echt indruk maakte het niet.

avatar van arno74
Wel aardig, net als BlacKkKlansman vooral een film ter vermaak, al bevat deze ietsjes meer drama. Tony Lip kan ik als personage niet helemaal plaatsen, geen maffia-achtergrond maar ten behoeve van de film doet hij niet onder voor figuren uit maffia-films, want dat verkoopt vermoed ik dan. Doet ook wat denken aan films als Intouchables en ook wel iets aan Driving Miss Daisy. Wel weer geleerd wat een "Green Book" was (een boekje waar je kon zien welke hotels en restaurants zwarten als klant accepteerden).

Onderhoudende film die makkelijk wegkijkt. 3,5*

avatar van Psygothic
Zoals meerdere mensen hierboven ook al hebben aangegeven, zijn er grote raakvlakken met Intouchables, maar dit keer zijn de rollen omgekeerd, speelt het zich af in een andere tijd en is het daardoor vooral een film over raciale kwesties.

Viggo Mortensen, met zijn Italiaanse accent, deed mij vooral denken aan Robert de Niro en de taallessen van Hugh Grant in Mickey Blue Eyes.

Onderhond gaf al aan dat het allemaal zeer braaf is, maar het zorgt voor een vermakelijke film, geschikt voor iedereen. Met veel humor, een kettingrokende Mortensen en ik moest zowaar een brok in mijn keel wegslikken op het einde.

avatar van Timotei
Goeiesmorgens wat een film. Gelachen, gehuild, genoten en met een lach op het gezicht naar huis. Absolute aanrader.

avatar van AmazingPP
Wat een heerlijke film! Een mengeling van "Driving Miss Daisy" en "Intochables" op een bepaalde manier. Mortenson en Ali zetten hun rol met verve neer. Het is komisch, het is tragisch, het is warm, het is eerlijk. De film is een echte "feel good"-film met zeer acteerwerk. Ik heb ervan genoten! Vier sterren!

avatar van knusse stoel
Een prachtige film die de ruim 2 uren deed voorbij vliegen!
Die 2 uren doen je echt ontspannen, door de humor, door de (soms) spanning en door het mooie verhaal.
Ook zitten er een paar prachtige stukken muziek in, van blues tot klassiek, en dan vraag je jezelf af of Mahershala Ali zelf zo goed op de piano speelt of dat er deels in is gemonteerd. Ik vermoed dat men werkt met montage en zou daar wel iets meer over willen weten. Aan de andere kant, hoe minder je van dat soort zaken af weet, hoe echter de film overkomt. Zo had ik laatst een film waarbij een park in Amerika was gebruikt voor een film die zich afspeelde in Indonesië in de rimboe. Helaas had ik door die informatie de angst dat er steeds een wolkenkrabber aan de horizon op kon duiken. Dus voor mij geldt, hoe minder informatie over de omgeving en de montages, hoe echter het lijkt.
Voor de liefhebber van de film, deze moet je eigenlijk gaan zien want hij is gemaakt voor een breed publiek, dus zal je jouw niet snel bekocht voelen met dit verhaal.
Een ruime 8!

Zoals eerder aangegeven vindt ik het verhaal ook vrij oppervlakkig en mocht men in sommige zaken iets dieper ingegaan zijn, met name de te vloeiende vriendschap tussen de chauffeur en de pianist.
Alsof negers en italianen voor elkaar geboren waren.
Ook de in die tijd heersende discriminatie t.o.v. zwarten in het zuiden is maar matig belicht.
Bovenal is de groeiende vriendschap en het wederzijdse respect de hoofdrol in de film.
Ik kan mij ook best voorstellen dat een 2.0 sequel zeker binnen de mogelijkheden ligt, want ik denk dat de periode na hun gezamenlijke rit minstens even interessant is.
Desondanks deze bedenkingen is het bovenal een hartverwarmende film die zeker zijn plaats binnen de oscars zal verdienen, hoop ik.
Zeker het einde vond ik briljant en gaf mij een heel warm gevoel.
Vooroordelen zijn van alle tijden en dit juweeltje geeft de aanzet om ze toch een beetje te doorprikken.
Voor mij persoonlijk één van de toppers van afgelopen jaar.

avatar van Zwolle84
Psygothic schreef:

Thematisch inderdaad, maar ook qua soort film. Ik wil niet snobistisch overkomen, maar Intouchables en bijvoorbeeld ook Into the Wlid zijn van die films die al-tijd aanslaan bij mensen die zelden films kijken. Ik denk dat dit er ook zo een gaat worden. Klein lachje, klein traantje en lekker eenvoudig naar het einde dobberend.

Verder niets mis mee hoor. Ik heb me er zeker mee vermaakt.

avatar van arno74
Zwolle84 schreef:
...zijn van die films die al-tijd aanslaan bij mensen die zelden films kijken.
Oftewel een gegarandeerde oscarwinnaar .

avatar van Fisico
Net terug van een vrij goed gevulde bioscoopzaal. De film deed me in vele opzichten wat denken aan die andere Oscarnominatie BlacKKKlansman. Beiden belichten een raciaal op waargebeurde feiten berust thema uit de jaren 60 op een komische wijze. Ook hier dien je het plot met een korreltje zout te nemen en zal het allemaal niet gebeurd zijn zoals je het in de film zag. Voor diepgang over dit thema moet je je toevlucht eerder zoeken naar films als Mississippi Burning, Selma etc.

Ik heb echter wel met volle teugen genoten van Green book met twee uitstekende acteurs die elkaar goed aanvulden. Hun conversaties waren geweldig en in elke dialoog zat wel iets komisch of iets gevat. Alleen al in de houding, hun gekibbel of hun accent maakt het al aangenaam om te volgen. Mortensen was echt geweldig! En eten dat die man kan ... !
Uiteraard creëer je vanzelf wel een aantal leuke situaties als je twee antipolen bij elkaar brengt, maar het fijne aan Green book is dat het niet geforceerd overkomt. Genomineerd voor 5 Oscars, beetje van het goede te veel. Eentje zou een succes zijn en die zit er zeker in voor de beste mannelijke bijrol voor Mahershala Ali (nuja, bijrol?).

Ook hier wordt rassendiscriminatie en -segregatie niet geschuwd. Door de toon van de film komt het minder hard binnen. Toch zal ook vooral de eenzaamheid van Dr. Shirley me bijblijven: niet aanvaard door de blanke bevolking ongeacht zijn talent. Geminacht werd hij zelfs alsof het circusoptreden was. Maar eveneens gewantrouwd door de zwarte bevolking met zijn chique kleren en perfecte dictie. Naar het einde toe wat sentimenteel en voorspelbaar (over Kerstmis), maar kom, voor de rest prima film!

avatar van Iron Maiden
Wat een heerlijke film. De verwachtingen waren hoog gespannen, maar deze zijn zeker ingelost. Viggo speelt de sterren van de hemel met zijn karikaturale personage, maar komt hier zeer goed mee weg en maakt Tony eigen. Green Book heeft verder geen grote verwachtingen in petto, maar ik zat met een grote glimlach van begin tot eind te genieten. Een film met het hart op de juiste plek. Vier verdiende sterren met eventueel een verhoging bij een herziening in de toekomst.

avatar van wwelover
Hartelijk genoten. Leuk verhaal, ookal zie je veel snel aankomen, fijne humor en vooral twee briljante acteurs. Ben van beide een groot liefhebber en de chemie tussen deze twee heren is top. Ook fijn om zo'n film in de bioscoop te kijken, omdat (bij mij in de zaal) alles precies goed viel. Vooral de perfect getimede komische stukken. Maar ook het serieuze gedeelte is heel sterk verwerkt.