Green Book (2018)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Peter Farrelly
met Viggo Mortensen, Mahershala Ali en Linda Cardellini

'Green Book' volgt een Italiaans-Amerikaanse uitsmijter, Tony Lip genaamd, die tijdelijk zonder werk zit als zijn nachtclub een paar maanden dicht gaat. Vervolgens besluit hij als chauffeur rond te rijden voor een uiterst getalenteerde pianist. De twee leven in een totaal andere wereld, maar krijgen geleidelijk aan een band met elkaar.

avatar van arno74
Arri schreef:
Worden er films gemaakt speciaal om een Oscar te winnen?
Uiteraard. Of dacht je dat het toeval was dat elk jaar vrijwel alle Oscarfilms rond deze tijd uitkomen? Pure marketing, over de beste film gaat het al heel lang niet meer.

Wanneer de nominaties worden bekendgemaakt heeft vrijwel niemand die films gezien, het is een lokkertje om je de bioscoop in te krijgen.

avatar van mcdaktari
Zulke goeie recensies, dan moet ik er vanavond toch maar eens naar kijken. Ik ben ook wel een beetje benieuwd naar de samenwerking tussen Viggo Mortensen en Mahershala Ali. 2 degelijke acteurs, dus daar zal het niet aan moeten liggen.

avatar van HarmJanStegenga
Peter Farrelly zorgt voor een lach, een traan en een fijne balans in deze 'Green Book' en tekent veilig binnen de lijntjes, maar dit zijn wel echt zeer mooie lijntjes, bliksem. Viggo Mortensen en Mahershala Ali spelen de pannen van het dak - beide in een geweldige rol. Fijne personages met een mooie chemie. Alles loopt op rolletjes in deze prent, fijne muziek, lekker sfeertje en een mooi verloop van het verhaal. Uitstekende film.

avatar van nepdance
HarmJanStegenga schreef:

Niets meer aan toe te voegen!

Heerlijke Road movie met een lompe grofgebekte Mortensen die uiteindelijk toch een klein en warm hart blijkt te gebben. De dialogen zijn om van te smullen. Vooral omdat de karakters tussen chauffeur en muzikant zo sterk verschillen. De film ademt de jaren 60 uit en is sfeervol in beeld gebracht. Pijnlijke situaties worden afgewisselt met warme momenten die zirgen voor een brede glimlach.Feelgood movie van hoog niveau.Toppertje! 4.5*

Een meesterwerk. Zelden zo'n ongekend goeie film gezien.

Ik ging met een kleine zucht de zaal in omdat ik die dag weinig concentratie had en ik weet dat dramafilms mijn energie opzuigen (ongeacht of ze goed zijn of niet). Deze film heeft mij echter van begin tot het einde geboeid. De twee hoofdpersonen spelen ijzersterk (shoutout naar Viggo Mortensen) en de chemie is prachtig.

Viggo is een geweldig charismatische, simpele ziel met een goud hard. Lomp, recht voor zijn raap, maar ook zo heerlijk bevrijdend. Hij denkt niet moeilijk en leeft lekker zijn leven. Heerlijk nuchter en een soort van naïef. Zijn tegenspeler is het tegenovergestelde: zakelijk, sociaal-conformistisch en eenzaam/zwaarmoedig. Hoe de twee personages langzaam tot elkaar groeien is gewoon magnifiek gedaan. Nergens komt de film kunstmatig of geforceerd over. Even dacht ik dat Viggo te "schattig" zou worden gedurende de film, maar zijn mannelijkheid bleef gelukkig intact waardoor de personages beide goed overeind bleven.

De zaal lag vaak in een deuk. Het was echter niet het gelach wat je hebt bij een goede komedie, het was een soort vertederend/hartverwarmend gelach omdat de film zo heerlijk bevrijdend, verwarmend, eerlijk, vertederend, dramatisch en puur is. De scene met de milkshake-beker was zo'n scene waar de hele zaal stuk ging. Ik kan helaas niks spoilen, maar de wijze waarop die scene zich opbouwt maakt dat de grap volledig tot zijn recht komt, ge-wel-dig.

Ter afsluiting (je moet de film gewoon zien, geen enkele review doet recht aan de klasse van deze film): vaak heb je bij films dat er nog zo'n saaie eindscene komt om de film een soort van af te ronden. Green Book eindigt precies op het juiste moment, zonder dat je nog zo'n slaapverwekkend slot krijgt. Een mooie afsluiter van een oh zo geweldige film.

Ik smeek een ieder die dit leest om de film te zien, alsjeblieft. Gun het jezelf als je enige mate van zelfwaardering hebt.

TMP
Uitstekende film! Viggo Mortensen zet een zeer sterke rol neer en Mahershala Ali doet nauwelijks voor hem onder. Deze twee vormen dan ook een ijzersterk duo. De roadtrip zorgt voor de nodige sfeervolle en afwisselende locaties. De film weet met zijn toonzetting de juiste snaar te raken. Zo komen racisme en eenzaamheid aan bod, maar zitten er ook de nodige komische momenten in de film. Het verhaal verloopt wellicht wat voorspelbaar, maar dat hindert zeker niet. De film blijft van begin tot eind boeien en vermaken.

avatar van Basto
Filmkriebel schreef:
Hopelijk loopt deze film met de Oscar van beste film weg en niet Roma.

Driving Miss Daisy heeft m al eens gewonnen.

Filmkriebel schreef:
Hopelijk loopt deze film met de Oscar van beste film weg en niet Roma.

Green Book is sympathiek, maar dit kan en mag toch nooit dé film van het jaar worden?

avatar van Filmkriebel
Ik zie niet waarom dit niet zou kunnen of mogen

avatar van arno74
Ajax&Litmanen1 schreef:

Tsja, als je moet kiezen tussen de genomineerden, welke dan wel? Geef mij dus maar Green Book dan.

arno74 schreef:

Ik heb een andere voorkeur, maar dat is niet zo interessant. Maar als je Green Book analyseert, dan zie je toch een vrij standaardverhaal zoals al wel in 100 films zit? Dit is toch gewoon Intouchables, maar dan met een auto in plaats van een rolstoel? Dit zijn wel weer typische Oscarfilms, dus het zou me niet verbazen als Green Book wint nee. Mooie film, maar niet bepaald memorabel. Deze herinner je je over 10 jaar niet denk ik.

avatar van Macmanus
De Oscar winnaar is toch nooit de film van het jaar? Binnen de Oscar wereld zou dit een logische winnaar zijn. Mag toch niet hopen dat je die Queen film wel origineel durft te noemen? Bio-pic 101.

avatar van Ajax&Litmanen1
Niet origineel, wel memorabel vermoed ik. Die herinner je je over 10 jaar nog wel.

Nouja, zolang dat middelmatige Black Panther maar niet wint.

avatar van DoctorMovie
arno74 schreef:

Alles is een lokkertje beste , je word ook naar de supermarkt gelokt waar de schappen vol staan met nonsens producten , je word ook naar deze site gelokt om je mening te geven. Maar je hoeft de film niet zien , je behoort als volwassen mens een eigen beslissing te nemen alhoewel we daartoe eigenlijk niet in staat zijn omdat we allemaal onbewust gelokt worden met alles en iedereen.

avatar van Alittleromance
Gelukkige Oscar voor beste film, veel beter dan Roma, terecht beste film voor de Oscar.

avatar van Basto
Alittleromance schreef:

Je geeft m 3*....

Had zelf graag Favourite of Blackkklansman zien winnen. Of Roma, maar daar was ik om strategische en politieke redenen blij mee geweest.

Vond deze film leuk hoor, maar was m ook weer snel vergeten.

Alittleromance schreef:

.. en nu kan de frustratiestemmencampagne beginnen.

Wie had twee jaar geleden kunnen voorspellen dat Peter Farrelly ooit nog een Oscar voor beste film in ontvangst zou mogen nemen

avatar van Broek
Film gaat over 2 compleet verschillende heren die voortdurend tegen problemen aanlopen vanuit rascitisch oogpunt.. ondanks dat is het toch een soort feelgood movie geworden, dat is al een prestatie op zich. Uitstekende casting met een film die nergens echt inkakt. Lekker man!

avatar van mcdaktari
Het viel me nu eigenlijk pas op dat Viggo Mortensen er oud uitziet. Tja, die word net zo goed ouder he.

Leuke film, maar zeker geen oscar waard!

avatar van Graaf Machine
Ja, leuke film, had hem voor het weekend al geboekt, zag ik vanmorgen dat hij een oscar voor beste film had gekregen. Dat was jammer, weer extra mensen in de bioscoopzaal. Nou ja, voor de film: gefeliciteerd.
Verder was het zeker tot een half uur voor het einde voor mijn gevoel voornamelijk een komedie. Ik had al het idee dat deze film geweldig zou zijn als hij 35 jaar geleden zou zijn gemaakt, met Eddy Murphy en Robert de NIro. Dat moet goud geweest kunnen zijn.
Nou ja, het laatste half uur werd het iets drama, maar zelfs dat bleef maar in de middenmoot hangen, en de slotscene... ik las hierboven iemand over "Trains, plains and automobiles". Ja, dat.

Heb me best vermaakt, maar eigenlijk vond ik de film die ik eerder op de avond zag, die van Johan Nijenhuis, leuker en beter.

Edit: Oh, zie dat het een komedie is, althans als zodanig gekwalificeerd wordt.
Ik dacht toen ik er naar toe ging dat het een drama zou zijn. Nou ja, mijn oordeel verandert verder niet. Een middelmatige komedie, in plaats van een middelmatig drama. Bleef een beetje zuchten en glimlachen.

avatar van Walter S.
Mooie film, maar echt heel bijzonder werd het wat mij betreft nooit. Deed precies wat je kon verwachten, verraste niet. Desalniettemin wel prima mee vermaakt, daar niet van. Goed voor een lach en een traan, al was het meer lach dan traan. Vond het einde wel wat cheesy, vreesde ook al voor zo'n einde toen ze op kerstavond terug keerden.

avatar van Alathir
Nice, eigenlijk had ik weinig zin om Green Book te kijken na het zien van de trailer maar ik heb me erg vergist. Nu ik denk dat je dit verhaal gewoon niet op basis van een trailer kunt gaan beoordelen.

De film is natuurlijk de perfect gebakken spek voor de bek van de Academy. Ik weet ook nog niet of Green Book de verdiende winnaar is van de Oscar voor Beste Film, maar ik vermoed van wel. Viggo is hier briljant. Dat Italiaanse accent en dat schunnige taalgebruik kon ik erg smaken. Evenals die calzone en al dat andere lekkers. Ook Ali speelt zijn rol uitstekend en het contrast met Viggo is groot, maar het werkt wel.

Het eerste uur zit vol met schunnige grappen en grollen om dan tijdens het tweede uur te eindigen met drama/feelgood. Keurig binnen de lijntjes misschien maar keurig desalniettemin.

avatar van WB
WB
Heerlijke feel-good film met een goede sfeer. Twee leuke personages, verschillend van elkaar, die gaandeweg elkaar leren kennen. Heb me in die dikke twee uur geen minuut verveeld. De hele film waant zich, zoals hierboven al aangegeven, binnen de lijntjes, maar nergens storend.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Degelijke formulefilm die kennelijk een groot publiek aanspreekt, maar die m.i. niet boven de middelmaat uitstijgt. Het verhaal verloopt voorspelbaar maar heeft best wat aardige momenten, en er wordt leuk geacteerd door Mortensen en Ali (al zou je je kunnen afvragen waarom niemand valt over het feit dat Italian Americans weer eens clichématig worden neergezet als ongecultiveerde racisten en maffiosi, en dat nog wel door een niet-Italiaanse acteur- Hollywood heeft zich om minder moeten verexcuseren).

Maar ik vond de film geregeld behoorlijk mistasten, zoals dat gedoe met de fried chicken, wat wil de maker nou zeggen, African Americans houden allemaal van kip zelfs als ze er niet van zeggen te houden? Of Tony Lip die zichzelf zwarter dan Dr Shirley noemt, of (het meest cringeworthy moment) als ze worden aangehouden door een agent eenmaal in de Noordelijke staten, die, in plaats van hen te arresteren, hun vriendelijk wijst op hun lekke band. We zijn weer in het noorden hoor, mensen! Uiteindelijk is het toch weer een schouderklopje dat Amerika zichzelf uitdeelt: de racisten, dat zijn de anderen.

avatar van getthecool
Aardige film, bulkt echter van de clichés en kleffe voorspelbaarheden. Bizar dat deze film een oscar wint, hoewel niet alle voorgangers mij konden bekoren vond ik oscarwinnaars wel altijd memorabel of onderscheidend.