Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin McDonagh
met Frances McDormand, Woody Harrelson en Sam Rockwell

Nadat er maanden verstreken zijn in de moordzaak van haar dochter zonder de dader gevonden te hebben, maakt Mildred Hayes een gedurfde stap. Ze laat op drie billboards, die weggebruikers naar haar stadje leiden, een controversiële boodschap maken gericht aan William Willoughby, de sheriff van de stad. Als zijn hulpsheriff Dixon, een onvolwassen moederskindje met een voorliefde voor geweld, betrokken raakt, wordt de strijd tussen Mildred en Ebbings wetshandhavers alleen maar verergerd.

Een zaaaaalige film, zeer onderhoudend en perfect passend.
welverdiende 4*

avatar van 606
Ze schilderd de billboards niet, ze laat ze maken door iemand.

avatar van 606
Mildred Hayes: This didn't put an end to shit, you fucking retard; this is just the fucking start. Why don't you put that on your Good Morning Missouri fucking wake up broadcast, bitch!

Geniaal dit

avatar van Vilmkritikus
Zeer goede film met een enorm teleurstellend einde jammer anders had ik 4 sterren gegeven.

avatar van extremezz
Sterke film beter dan verwacht

avatar van extremezz
Vilmkritikus schreef:

Waarom is het einde teleurstellend ?:)

Bijna twee uur durend en dan toch nog te kort ... Superb

Hier ook 3 sterren vanwege het einde. Anders 4

avatar van max cady
4 golden globes. Terecht!

avatar van huiguh
Voor mij de beste film van afgelopen jaar, vooral (alweer) een sterke rol van Frances McDormand.

Deze film doet bijna alles goed, plot, acteurs, spanning, drama, alles is top.
Behalve inderdaad het ietwat onbevredigende einde, anders waren het 5 sterren geweest.

avatar van Tolkienfan
Hier een 4,5..Als het einde beter was geweest had de film een 5 gekregen. Terechte Golden Globe winnaar !!

avatar van ikkegoemikke
“Raped while Dying.
Still no arrests.
How come, chief Willoughby?”

Iedereen die wel eens mijn schrijfpogingen leest, weet ondertussen wel dat ik een bloedhekel heb aan alles wat ook maar blijk geeft van een feuilletonistisch karakter en waar prequels en sequels te pas en te onpas worden gebruikt om het verhaal nog verder uit te melken. Schrik dan niet van de volgende uitspraak mijnentwege. Ik hoop dat er een vervolg komt op “Three Billboards outside Ebbing, Missouri”. Een voortzetting van dit briljant verhaal waar we te weten komen hoe Mildred (Frances McDormand) en Dixon (Sam Rockwell) de zaak afhandelen. Ik ben er zeker van dat deze film moeilijk te overtreffen zal zijn in zijn genre. En niet vanwege verbazingwekkende speciale effecten of actievolle filmsequenties. Maar wel vanwege het ingenieuze verhaal en de weergaloze vertolkingen. En ook al is het verhaal voorzien van ultra serieuze onderwerpen zoals discriminatie, partnergeweld, seksuele mishandeling en moord, zit er toch een subtiele komische laag in die verzadigd is van zwartgeblakerde humor waar het cynisme en ironische van afdruipt. Helemaal mijn ding dus.

Three Billboards outside Ebbing, Missouri” gaat over woede en machteloosheid. De woede over een niet opgeloste zaak waarbij Angela, de dochter van Mildred, verkracht werd en levend in brand gestoken door één of meerdere onbekenden. En na ettelijke maanden is Mildred op het lumineuze idee gekomen om het falen van het gerechtelijk onderzoek aan de kaak te stellen. En dit door ongegeneerd de boodschap hierover op drie reclameborden uit te smeren waarbij Chief Willoughby (Woody Harrelson) geviseerd wordt, louter en alleen vanwege zijn leidinggevende functie. Maar niet alleen woede en weerwraak staat centraal in deze schitterende film. Ook vergevingsgezindheid komt aan bod. Zoals het moment tijdens een politionele ondervraging waarop Mildred zich oprecht bezorgd voelt over Willoughby’s gezondheidstoestand. En ook het moment waarop Red Welby (Caleb Landry Jones), de verhuurder van de reclameborden, Dixon een glas appelsiensap aanbied, verraste me. Twee momenten waarbij blinde woede eventjes plaats maakt voor mededogen.

Ook al staat de naam van Woody’s naam in koeien van letters op een reclamebord, toch is zijn inbreng niet echt doorslaggevend. Tot mijn verbazing verdwijnt hij ook halfweg de film uit beeld. In de eerste plaats is het Frances McDormand die de gehele aandacht opeist. En ze doet dat op een verbluffende wijze. Een verbitterde vrouw die het wachten op een arrestatie beu is. Mildred is in de veronderstelling dat er geen enkele inspanning wordt geleverd door het korps om eventuele leidraden te volgen en echt politiewerk te verrichten. In haar ogen zijn de politiemensen een groep racistische onbenullen die hun dienstdagen doorbrengen met het lastig vallen van Afro-Amerikaanse medeburgers. Ze is een taaie tante die dwarsliggers stevig aanpakt, zowel verbaal als fysiek. En hierbij wordt niemand gespaard. Of je nu priester of tandarts bent. Ze schuwt het zelfs niet om jonge studenten in het kruis te trappen. En ook al lijkt ze een onaangenaam persoon wiens scherpe tong wonden nalaat, toch slaagt ze erin om je sympathie op te wekken. Daar zorgen de soms kurkdroge, humoristische opmerkingen voor. Frances McDormand mag met recht over enkele maanden eigenares worden van het begeerde beeldje tijdens de Oscar-uitreiking.

En zo’n beeldje mag dan ook ineens gereserveerd worden voor Sam Rockwell. Zijn acteren hier is gewoonweg magistraal. Dixon is een agressieve hillybilly die liefst van al minderheden in elkaar slaat en bijna constant onder invloed zijn job als politieman uitvoert, wetende dat het getolereerd wordt door zijn overste. Een niet zo bijster intellectueel personage wiens overgewicht hem soms zichtbaar parten speelt. En die stupiditeit van Dixon zorgt soms voor komische situaties. En tenslotte is er Woody Harrelson. Een acteur naar mijn hart (die hij al gestolen had door zijn deelname aan de sitcom “Cheers”) die altijd met zoveel souplesse en professionalisme zijn rollen speelt. In tegenstelling tot het verwarde en soms wrede personage uit “The Glass Castle”, is Chief Willoughby een integer persoon die oprecht inzit met de situatie waarin Ms. Hayes zich bevind. Al bij al zijn het drie glansrollen die op een voortreffelijke manier gespeeld worden door deze acteurs. Al daarvoor is deze film aanbevelenswaardig.

Maar het is ook het intelligent geschreven script dat deze film de moeite waard maakt. Het is inderdaad een film vol loodzware thema’s. Het onrechtvaardige in deze wereld en hoe mensen hiermee omgaan. Het verwerken van een immens verdriet. En er zijn ook ongemakkelijke momenten vol agressie en dreiging. En toch zindert er steeds een laconieke ondertoon die doorspekt is met doordachte, dubbelzinnige humor. En deze verschillende stemmingen wisselen elkaar in razend tempo af. Sommige scènes vloeien over van agressief en dreigend, naar humoristisch en emotioneel. “Three Billboards outside Ebbing, Missouri” is een juweel van een film waar ik enorm van genoten heb en die ik dolgraag nog wel eens wil herbekijken.

Heb er nog eens over nagedacht en ik verlaag mn score. Halverwege ontspoort het verhaal jammerlijk en vanaf daar komt t n iet meer goed. Ik heb t over alles na de uithetraamgooiscene. Wat een plotholes.

avatar van JacoBaco
Net gezien in de sneak. Wat een vervelend opgeblazen Amerikaans gedoe zeg. Je hebt de blockbusters voor alle leeftijden en je hebt de arthouse blockbusters voor 16 jaar en ouder zoals deze en ik trek dat laatste erg slecht. Ik ben dol op vrouwen die hun mannetje staan, maar dit is veel te blasé! De humor beviel mij ook niet goed en de muziek is ook erg irritant. Alleen het acteerwerk is ijzersterk.

Oké die militair komt dat winkeltje binnen en smijt een beeldje kapot. Waarom? Later zien we hem weer in de kroeg en vertelt hij een verhaal over een mogelijke verkrachting ergens is Afghanistan ofzo. Dat het in Afghanistan was, dat heb ik zelf bedacht. Na de hint van de nieuwe politiechef over zand zal het daar wel ergens zijn. Helaas, hij is niet de moordenaar van haar dochter, maar weet je wat, misschien maken we hem alsnog koud en de film is afgelopen!

En dan nog de rol van Peter Dinklage. Waarom? Deze film wil veel te veel, maar ik trap er niet in. Dit is zoals ik al zei opgeblazen gedoe en ik vind het erg matig. Al is het ergens wel grappig dat hoe de agenten in deze film worden neergezet hoogstwaarschijnlijk best wel accuraat is.

O, en de enige van wie ik de humor wel kan waarderen is het Woody Harrelson personage. Verder er is erg weinig subtiliteit en is het over het algemeen te uitbundig. Slechts een paar momenten hebben mij kunnen raken.

Een vervelende film. 2,5*

Hm.. ik vind het ook moeilijk.

Aan de ene kant een heel vermakelijke zwarte komedie, aan de andere kant.. de film wil net iets te graag. Het ligt er bij vlagen te dik op. Alsof de schrijvers zoiets hebben van 'dit wordt een classic oneliner haha!'

Vind het wel een verrassende film om zoveel awards te pakken ook. Echt heel arthouserig is het niet en echt super origineel nou ook weer niet. Het kijkt vooral erg lekker weg en heeft zowel een traan als een lach.

De cast is wel heel goed, ook Rockwell, als is zijn personage dan weer typisch een voorbeeld van iets te graag willen. Met zn ABBA en stripjes .

Ik zie vergelijkingen met Coens maar die vind ik doorgaans toch net wat doordachter.

Hier heb je de dwerg incl de voorspelbare humor, het veel te domme nieuwe 19-jarige vriendinnetje incl voorspelbare humor, de rapist die net wat te eendimensionaal is en opbiecht etc dat bedoel ik dus met het ligt er te dik op.

Dat gezegd hebbende: uitermate vermakelijke wegkijker met een hilarische McDormand en overal goede bijrollen.

JacoBaco schreef:

Dit is inderdaad een flinke zwakte in de film.

kos schreef:

Dit is inderdaad een flinke zwakte in de film.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat meer mensen hier moeite mee hebben, maar tot nu toe zijn we de enige!

avatar van HarmJanStegenga
JacoBaco schreef:

Waarschijnlijk is het wel gewoon de dader en weten Rockwell en McDormand dat dondersgoed (ze hebben iig zware vermoedens). Die gast was helemaal niet in de zandbak met het leger daar. Omdat die onbekende nieuwe sheriff dat zegt zeker. Misschien zit die daar wel voor een reden. Weer een zaakje van het Amerikaanse leger in de doofpot. De ''moordenaar'' kwam niet voor niks in de winkel. Daar zal regisseur McDonagh toch wel iets mee van plan zijn geweest. Het is misschien wat makkelijk geschreven, maar ook wat makkelijk om het zo weg te zetten.

Ach, en anders pakken ze gewoon een andere rapist die er ook van houdt benzine over z'n slachtoffer heen te gooien. Omdat het kan.

avatar van JacoBaco
HarmJanStegenga Naar mijn idee was Willoughby alsnog oprecht bezig met de zaak.

Verder te veel onwaarschijnlijkheden. Zoals (misschien) een moord en verkrachting in de doofpot. Als Willoughby geen kanker had, dan had die nieuwe politiechef ook niet gekomen en wie had er dan ''eventueel'' over moeten liegen? En Dixon wordt naar mijn idee terecht ontslagen en niet omdat hij een bedreiging was omdat hij de zaak wilde ontrafelen.

De militair loopt daar nog steeds rond. Wie kan mij een goede verklaring geven waarom? En hij gaat maanden na zijn daad nog eens uitgebreid met een vriend in de kroeg praten over de of over een verkrachting. Vervolgens gaat hij Dixon molesteren. Ook niet echt handig van hem. Ik blijf dat allemaal raar vinden. En dan gaat hij daarvoor ook nog vervelend doen in dat winkeltje.

Die scène in dat winkeltje zat er niet zomaar in nee. Toch is het extreem onbevredigend. Het voegt voor mij niets toe. Dixon had beter dat gesprek van hem kunnen opvangen in de kroeg zonder dat die winkelscène eraan vooraf ging. Het lijkt wel alsof Martin McDonagh zijn eigen film niet meer snapte. Wat is nou het punt wat hij wil maken? Zelf denk ik ook dat de militair de dader is, maar dat maakt de film er niet beter op. Want hele aanloop er naartoe rammelt aan alle kanten. En als hij het niet gedaan heeft, dan vind ik de film nog slechter!

avatar van JacoBaco
p.s.: het enige wat ik kan verzinnen is dat die militair niet de dader is, maar een vriend van hem wel. En daarom gaat hij naar dat winkeltje. Het lijkt erop alsof hij een enorme hekel heeft aan Mildred Hayes. Want ja, ze probeert de dader te onthullen. Een vriend van hem. Maar goed, hij heeft dus zelf ook iets op zijn kerfstok. Of niet natuurlijk. Misschien was hij erbij, maar heeft hij niets gedaan. Alleen wordt hij waarschijnlijk wel vermoord door Mildred en Dixon. Op zich zou ik daar nog wel een beetje vrede mee kunnen hebben. En nog een soort van grappig ook.

avatar van HarmJanStegenga
JacoBaco schreef:
Ik snap je punten absoluut hoor, die vallen ook duidelijk op tijdens het kijken, maar ik vind het vage, zwartkomische sfeertje in dat dorp (het gaat daar sowieso niet zoals het ''hoort'' te gaan), te fijn om me daar verder druk om te maken. Dit is ook absoluut geen perfecte film, maar ook niet 1 waar ik me teveel bezig ga houden om zgn plotholes etc.

Ik vond het daarom ook wel grappig dat-ie met een vriend in de kroeg over de verkrachting, moord, etc. zat te praten - precies omdat Harrelson dat in z'n brief al schreef.

TMP
Een prima film. Een aangename combinatie van drama en (droge) humor. Een geslaagd drama over een vrouw die erachter wil komen wie er verantwoordelijk is voor de verkrachting en dood van haar dochter. De film bevat echter ook de nodige droge humor en ook op dat punt is het een geslaagde film. Het acteerwerk is ook prima. Met name McDormand, Harrelson en Rockwell zetten goede rollen neer, maar ook de bijrollen zijn goed verzorgd. McDormand zet een zeer overtuigende rol neer als rouwende moeder, maar wel een met de nodige pit. Ook Harrelson weet zijn personage sterk neer te zetten. Met name de scène, waarin zijn personage komt te overlijden, is erg goed uitgewerkt en komt sterk over. De setting van de film is bovendien alleraardigst. Kortom, op allerlei vlakken de moeite waard.

De film begon goed maar halverwege werd het belachelijk slecht. Zal de punten onder een spoilertag zetten

Hoe komt een 50 plusser sherrif in een gat aan zo'n mooie jonge vrouw.
Waarom schiet hij zichzelf door zn hoofd waar z n vrouw en dochters m kunnen zien
Waarom zelfmoord je krijgt niets van de verzekering
Waarom laat Francis zich zo behandelen door haar ex
Waarom is er een reclame buro voor borden die al 30 jaar niet zijn gebruikt
Hoe kan die redneckcop iemand op klaarlichte dag iemand uit t raam gooien zonder consequenties
Waarom doet de nieuwe sheriff niets. Biedt geen hulp en stuurt de cop alleen naar huis
Waarom komt die veteraan moeilikk doen in de giftshop
Wat doet hij daar in t dorp hij woont 3 dagen rijden verder. Stockholm Venetië zeg maar
Waarom komt ie terug voor bier en grootspraak
Waarom geeft de dode sheriff 5000 dollar voor de huur als hij vrouw en kind achterlaat
Hoe gooi je molotov cocktails zover
Hoezo voelde hij geen hitte of zag hij geen vuur
Hoezo draaide hij bij
Hoezo gaan ze die veteraan vermoorden. Hij is niet de dader. Heeft grote bek
Waarom is de film ineens af zo maar abrupt zonder oplossing
Waarom branden die houten billboards niet tot de grond toe af.

avatar van wibro
Tja, logica moet je in deze film niet zoeken. Daarom is ie ook zo moeilijk te beoordelen. Door mij althans, want met het einde kon ik helemaal niets. Als we de regisseur mogen geloven was dat open einde ook zijn bedoeling. Anders zou het einde zoals de meeste filmliefhebbers het zouden willen zien in zijn ogen te saai zijn . De film liet mij dus enigszins met een kater achter. Mijn bovengemiddelde waardering van 3.5* komt dan ook helemaal ten gunste van de acteurs vanwege hun uitstekende acteerwerk, vooral van die van Woody Harrelson die er helaas te vroeg tussenuit piepte. .

avatar van de grunt
Geen fan van zijn eerdere werk, maar McDormand blijft altijd een klasse apart!

wibro schreef:
Tja, logica moet je in deze film niet zoeken.
Nee dat hoeft niet. Maar als veel mensen al laten weten dat dit nu al een grote kanshebber is voor de beste film van 2018, dan gaat dat wel heel erg makkelijk. Een film die inhoudelijk een zooi'tje is en dan toch zo extreem geliefd bij de meeste. Er is toch wel meer nodig dan goed acteerwerk, een apart aangenaam sfeertje en humor? In dat geval heb ik veel liever een film als Birdman.

De beste film van 2018. Misschien. Zo ja, voor mij het grootste mysterie van 2018.

avatar van Shinobi
"I think we got kind of a problem."

Martin McDonagh heeft met 'In Bruges' een prima debuut afgeleverd, dus ik verwachtte met deze titel een soortgelijke trant te zien. Met alle recente loftuitingen in het achterhoofd is dit voor mij echter uitgelopen op een domper.

De premisse van een rouwende moeder die er alles aandoet om de onopgeloste moord op haar dochter weer in het licht te brengen is nochtans intrigerend. In het bijzonder omdat ze een persoonlijke hetze tegen de lokale autoriteiten begint middels het plaatsen van confronterende billboards. Helaas is het verdere verloop een warboel die nogal stuurloos aanvoelt.

Met name in de personages is te merken dat er te veel mee gedaan wil worden; deze zwenken qua moraal zonder blikken of blozen van de ene naar de andere kant zonder enige consequenties. Onder het mom van meerdere lagen wordt dit goedgepraat, maar ik snap niet hoe men ermee wegkomt. Het sterke acteerwerk kan dit in ieder geval nog verhullen.

Als kijker moet je de rare plotwendingen en veelal misplaatste zwarte humor voor zoete koek slikken. Hoewel er enkele momenten zijn waar dit goed tot uiting komt, is het merendeel te aangedikt wat mij betreft. Het einde is net zo besluiteloos. En dat is best jammer, want de algehele sfeer en de regie in 'Three Billboards Outside Ebbing, Missouri' is vrij gerieflijk te noemen.

Al met al een opmerkelijk drama dat je moet liggen. Desondanks krijgt de film nipt het voordeel van de twijfel.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Flat Eric
"You can't say nigger torturing no more, you gotta say peoples of color torturing"

Zwarte droge humor.
Ondanks het zware thema vol met wanhoop zit er veel humor in.
De tragiek van de diverse personages komt prima tot uiting. Mama Is Boos, dat is duidelijk, en ze probeert op haar eigenzinnige manier schot in het onderzoek te krijgen. Intussen hebben sheriff Willoughby en Dixon (geweldige rol van Sam Rockwell trouwens die van enorme klootzak langzaamaan toch op mijn sympathie kon rekenen) ook zo hun issues.
Het is allemaal natuurlijk wat ongeloofwaardig en over de top dat dingen zonder consequenties blijven maar het is allemaal wel genietbaar.

Heerlijk! Ik mag die humor van McDonagh wel; heb me een flink aantal keer sufgelachen. Apart vond ik wel dat ik het in het begin nogal suffe grappen vond. Ik wijt dat aan een dynamiek. Want de verhouding tussen heftig drama en humor is hier de hele crux en prachtig in balans. Het leek wel of er eerst voldoende drama opgebouwd moest zijn voor de humor om tot juiste wasdom te komen en de gewenste snaar te raken. Heel bijzonder.

De film an sich heeft wel wat originele elementen maar dat moet ook wel. Want verder is het toch een behoorlijk gemiddeld wegkijkertje, een crowdpleaser en zaal 1 was huer dan ook uitverkocht. Is dit gehypet her en der ofzo? Ik krijg vrijwel geen media mee laat staan filmmedia.

De acteerprestaties zijn geweldig. Wat zet McDormand een geweldig wijf neer zeg, smullen. Prachtig personage met veel diepgang, hard en gemeen, zacht en liefdevol. Rockwell ook super (zn moe ook btw) en Harrelson spat altijd van het scherm.

Ik lees hier ontevredenheid over het open einde. Ik vond hem geweldig. Er wordt sterk heengewerkt, je voelt in de zaal wat er vast waar is maar voelt ook tegelijk dezelfde twijfel. En door dat open eind ontwijkr de regisseur heel slim om tot een whodunnit weg te zakken en de film een ode aan en studie van gevoelens, groei, velries en menselijke relaties te laten zijn. Samen met die sublieme balans tussen drama en humor bracht dat einde me tot een uiterst tevreden glimlach. Heerlijke cinema en 4* is mss wel een half te laag.

avatar van bombario
Goed, goed, goed, goed, goed!

Ik heb de laatste tijd een paar films gezien die goede kritieken kregen en die me toch niet volledig wisten te overtuigen. Deze zeker wel. Het uitgangspunt van de drie billboards is al prachtig en wordt consequent doorgevoerd in de film. Vervolgens wordt er geweldig geacteerd en zorgt de subtiele humor voor een fijn contrast met het zware onderwerp.

Maar het prettigst vond ik de gelaagdheid. Ik kon voor alle personages met hun zwaktes en tekortkomingen op een gegeven wel sympathie opbrengen. En zij ook voor elkaar, merkte je tijdens diverse scenes. Het enige minpuntje is wellicht het open einde, maar ik snap de keuze goed en het past ook bij deze film. "We zien wel wat gebeurt" en daar begon de film ook mee. Ik hang de billboards op en zet wat in werking. Zo beschouwd was de cirkel mooi rond. Aanrader!