The Sum of All Fears (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Phil Alden Robinson
met Ben Affleck, Morgan Freeman en James Cromwell

Wanneer de president van Rusland plotseling overlijdt wordt hij opgevolgd door een onbekende politicus, wat ervoor zorgt dat oude gevoelens van wantrouwen weer op beginnen te spelen. De CIA huurt Jack Ryan in om inzicht te geven in de situatie. Dan gebeurt het ondenkbare: de hoofdstad van Tsjetsjenië wordt getroffen door een zware bom. Amerika geeft de Russen de schuld, maar Ryan ontdekt dat er andere spelers betrokken zijn bij het voorval: Terroristen proberen het conflict tussen Amerika en Rusland op te laten laaien.

avatar van erpunited
Mwah. NIet super slecht maar ook niet super goed. Het verhaal is aardig. Acteerwerk had ik meer van verwacht. Ik vond de film langdradig. Een film die aardig is om een keertje te kijken

avatar van kuk
kuk
voomzap schreef:
Lag al een tijdje op de plank en moest er maar eens van komen. Zoals verwacht (want vaak met films waarin heren als Freeman spelen) ligt het Amerikaanse sentiment er gedurende heel de film dik bovenop. Een realistisch thema wordt om zeep geholpen met personages die geen moment op echte mensen lijken: belachelijke stereotypes die figureren in een overgeromatiseerd verhaal.

Perfecte verwoord. Daarnaast wil ik graag notie maken van het volledig overbodige persoonlijke relatieplotje van Jack dat naast dat de wereld verging toch bijna net zoveel zendtijd opeist. Als de tijd en aandacht voor die losse flodder aan iets inhoudelijks was besteed, was het geheel wellicht wat meer genietbaar geweest. Onbeduidend.

avatar van Filmfan74
Fijne zaterdagavond-film waar je niet bij na hoeft te denken. Verfilming van een vuistdikke Tom Clancy waar ik door chronische langdradigheid niet doorheen kwam.
Leuk gelukt met Ben Affleck als jonge Jack Ryan en Morgen Freeman als ervaren Cabot. Spannend, goed verhaal, beetje zoetsappig einde.
Opmerkelijk dat een Ier (Ciaran Hinds van Munich en Rome) een Russische sprekende Rus speelt. Ik vond het heel geloofwaardig, maar kan me voorstellen dat kijkende Russen zich gek ergeren aan een ongetwijfeld aanwezig accent.

avatar van VforVictor
Een beetje een rommeltje maar toch vermakelijk. Affleck acteerde redelijk en Freeman goed zoals bijna altijd. Ik denk dat het boek een stuk spannender is. 2,5 ster

avatar van martijn011
Sterke actiethriller die ik in een ver verleden eens heb gezien, maar ik kon me er totaal niks meer van herinneren.
De film is van begin tot eind spannend, de dreiging van een kernoorlog wordt perfect weergeven en het verhaal blijkt prima te volgen.
Visueel ziet het er ook prima uit, de ontploffing van de bom was huiveringwekkend echt.

De cast is prima in orde al vond ik James Cromwell als president een miscast. Hij kon me niet overtuigen, in tegenstelling toe Affleck en Freeman. Laatstgenoemde is altijd goed, de aversie tegen Affleck begrijp ik niet altijd.
Vond hier zijn acteerwerk niet slecht in ieder geval.
Tel daarbij op een prima soundtrack en je hebt een prima thriller die van begin tot eind spannend is en enorm vermaakt!
Ruim voldoende!

avatar van nadrin
Verrassend verhaal zeker als je vooraf geen notie hebt waarover de film zal gaan. De figuur van Ryan blijft nauwelijks eentiental minuten overeind. De grote heren FReeman en Cromwell gaan op ervaring maar blijven krachtig. Kortom een mogelijk final case scenario of ..... Happens

floriaan97
Als we het hebben over de laatste jaren met filmsuccessen als Argo is Ben Affleck een stuk beter gaan acteren.
The Sum of All Fears komt uit 2002, deze fase in Affleck's carrière vond ik persoonlijk wat minder.
Ik vind hem dan ook niet heel sterk in deze actie-thriller geregisseerd door Phil Alden Robinson die een redelijke tot prima film neerzet mede dankzij Morgan Freeman, die bijna nooit teleursteld.
Toch vond ik deze film over het algemeen vaak een beetje saai, geen behoefte om hem nog eens te zien.

avatar van John Barry
The Sum of All Fears is een leuke en spannende film.

Terroristen proberen de Sovjet Unie en de Verenigde Staten tegen elkaar uit te spelen. En dat lukt de terroristen dan ook bijna om een oorlog tussen de twee landen te ontketenen. De held van deze film is CIA analist Jack Ryan gespeeld door Ben Affleck . Ryan is de gene die de naderen oorlog nog net weet te voorkomen. Ben Affleck is erg goed opdreef als Jack Ryan. Ben Affleck is goed gecast en hij vormt een leuk duo met Morgan Freeman. Freeman speelt William Cabot en is eigenlijk een beetje de baas van Jack Ryan. William Cabot word fantastisch neergezet door Morgan Freeman , het is dan ook jammer dat Cabot het einde van de film niet haalt.

Waar de twee hoofdacteurs goed acteerden kan je dat niet zo zeggen van de twee acteurs die de presidenten van Rusland en de verenigde staten speelden. Vooral Ciarán Hinds als Nemerov de president van Rusland vond ik een miscast. Ik vind het toch wel zonde. De twee hoofdpersonen van deze film worden uitstekkend neergezet maar de twee belangrijkste bijfiguren overtuigen een stuk minder. Op de rest van de cast valt niks aan te merken en op de twee presidenten na word er behoorlijk geacteerd in deze film.

Het begin stuk van de film vond ik wat te langdradig. Deze film moet wel even op gang komen. Maar als de film eenmaal op gang is gekomen is de film erg spannend en verveelt de film geen moment. Waar het begin van deze film een beetje te langzaam op gang kwam vind het eind dan weer wat afgeraffeld. De film vond ik te snel afgelopen.

De muziek van Jerry Goldsmith vond ik erg goed en het maakte de film nog spannender dan het al is.

Al met al is The Sum of All Fear een leuke en spannende film.

3,5 ster voor deze film.

avatar van notsub
Het is dat Morgan Freeman zijn rol met verve speelt, veel is er verder niet veel te beleven met deze ambitieuze film. Qua idee zit het wel goed, een politiek plot dreigt een wereldoorlog uit te lokken. Vooral de haperende uitvoering in de vorm van een tweederangs actiefilm die zich moet ontfermen over een spannende afloop zit me dwars. De personages zitten niet lekker in het verhaal en romantiek moet aan de zijlijn constant overbodig mee blijven doen. Dat werkt niet.

Een gelukte verfilming van het boek van Clancy, die laat zien wat er tegenwoordig kan gebeuren als de ene grootmacht tegen de andere uitgespeeld wordt. Het draaiboek lijkt zorgvuldig uitgebalanceerd en het (spionage)verhaal is voor een groot deel spannend, wordt realistisch neergezet (brute realiteit), met zo nu en dan explosies (meer is niet nodig). Het ingebouwde liefdesverhaal had echter geen toegevoegde waarde. Vooral een charismatische Ben Affleck, maar ook Morgan Freeman spelen goed.

In Film > Algemeen > Ondertiteling The Sum of all Fears:

Ik ben de Sum of all fears aan het kijken en het valt me op dat het Russische/Tetjenische gepraat niet ondertiteld word, en mijn vraag was is dit bij iedere versie zo ?
Ik vind het persoonlijk best vervelend aangezien ik zelf geen Russisch spreek.

avatar van Left4Dead
Goed verhaal natuurlijk, dat weet de schrijver wel voor elkaar te boxen. De verfilming is niet slecht maar ben door Affleck, sorry hoor maar wat kan die soms slecht acteren, als Ryan helemaal afgeknapt. Als opvolger van Ford en Baldwin is dit een directe domper voor mij en dat kost punten.

Toch boeit het verhaal me erg, wat als er inderdaad in het echt zoiets zich zal voordoen. Er schijnen enorm veel koffertjes in omloop te zijn, met code nog wel, die oude installaties van de Russen kunnen bedienen. Maar goed, deze ficties laat ons een voorproefje op armageddon zien.

Natuurlijk laat men hier alles weer afhangen van stereotype en dat had anders gekund, met iets meer respect en minder Amerikaans getint. Ik haat die überclassing. Daar moeten we dus doorheen zien net als de geliktheid van Affleck, eenmaal gedaan is het verhaal aan bod. Dit keer treft "the land of the free and home off the brave" wel schade in de vorm van een nuclaire bom die afgaat. Dit triggert een grote wantrouwen tussen de twee grootste naties en het is aan Ryan de taak om een escalatie te voorkomen.

Er zitten fantastische onderdelen in de film, camerawerk is soms heel mooi en er lopen een aantal prachtige acteurs rond op de set. Het script is goed maar dat is natuurlijk ook te danken aan het verhaal van een prachtige schrijver. Met andere woorden: Het wek was al gedaan in principe. De uitvoering is redelijk tot goed te noemen. Toch mis ik in dit fantastisch verhaal het gevoel van op het puntje van de stoel te zitten. Het loopt lekker vlot maar echte body krijgt de film maar niet.

Soundtrack is prima en voelt de film goed aan, ik kreeg het gevoel van de jaren 90 even terug en dat is goed . Heerlijke gewaarwording wanneer men ontdekt dat het plutonium gefabriceerd werd in de USA. Ook heerlijk is dat de president hier graag vuilbekken mag, geeft hem wat een menselijker trekje, zoals jij en ik zouden reageren.

Prima vermaak maar Affleck vind ik puur een miscasting. Zat andere acteurs die Ryan beter hadden kunnen neerzetten. Pluspunten tegen over de minpunten gezet kom ik uit op 3**. Daarmee verhoog ik mijn stem met een halve punt. Ik blijf erbij dat er meer uit het verhaal gehaald had kunnen worden.

Blergh.

Niet bekend met het bronmateriaal, wist ook niet dat dit al een vierde deel was. Al wordt dit volgens mij toch ook niet gepromoot als een film uit een filmreeks? Zal wel iets met de boeken te maken hebben.

Op zich hoeven dit soort politieke thrillers niet eens zo heel slecht te zijn, al is het zeker niet mijn favoriete filmvoer. Vond deze alleen erg matig uitgevoerd. Vooral Affleck's personage is redelijk belachelijk. Begrijp ook niet dat mensen bij een film als deze spreken over realisme, Affleck is toch net Hollywood ten top, inclusief last minute save.

Visueel stelt het niet zoveel voor, de effecten zijn ondertussen ook al wat verouderd. Moet wel zeggen dat de scene halverwege wél aankwam. Je verwacht het niet in een film als deze, wat best wel leuk is. Het is dan ook extra jammer dat er verder zo weinig mee gedaan wordt. Alles gaat lekker verder, dus erg bepalend is die scene nu ook weer niet.

Bombastische en smaakloze soundtrack ook, maar dat viel wel te verwachten. Uiteindelijk is het vooral het wat droge materiaal, de cliché setting en Affleck's domme personage wat deze film tot een redelijke marteling maakt. Twee uur is dan ook veel te lang.

avatar van DutchTakeshiro
Prima verfilming van het boek van Tom Clancy. The Sum of All Fears is een spannende, en op sommige momenten, intense thriller. Het is al vrij snel duidelijk dat je naar een kwaliteitsfilm kijkt die de tijd neemt om het verhaal uit te zetten. De film blijft hierbij interessant en spannend, iets wat altijd nog wel een uitdaging is voor regisseurs. Het is uiteraard altijd makkelijk als je als regisseur weinig hoeft te sleutelen aan een script als je een boek als basis hebt voor je film. The Sum of All Fears is sfeervol en weet een goede Koude Oorlog atmosfeer te creëren. Gelukkig is het niet zo standaard als simpelweg twee grootmachten tegen over elkaar: er komt namelijk meer bij kijken, en dat geeft het allemaal net dat beetje meer.

Aardige rol van Ben Affleck die helaas geen enkele diepgang heeft. Jack Ryan is een vrij oninteressante man die het moet hebben van intense/spannende situaties die op zijn pad komen. Affleck op de automatische piloot eigenlijk, want dit is verre van een van zijn betere films. Morgan Freeman vervult een rol die hij al ontelbare keren heeft gespeeld: een ervaren, nuchtere en loyale man die een hoge functie heeft in het Witte Huis. Verder aardige rollen van James Cromwell en Ciarán Hinds als presidenten.

Een interessant verhaal zorgt voor een vrij originele film die zich gelukkig niet de zoveelste hoeft te noemen met een terroristisch tintje. Het is altijd bizar om te weten hoe dicht we eigenlijk staan bij een totale nucleaire oorlog, en deze film herinnert je daar goed aan. Kwalitatieve film die nauwelijks verveelt of teleurstelt. Goed.

avatar van Roger Thornhill
Na een aardig begin wordt de film eigenlijk steeds spannender en grimmiger, totdat er halverwege een ietwat clichématige situatie ontstaat waarin er een bom kan afgaan terwijl de held onderweg is om hem nog nèt onschadelijk te maken. "Goh, het wordt nu toch wel èrg kort dag, ik ben benieuwd welke halsbrekende toeren Affleck moet gaan uithalen om dit nog enigszins geloofwaardig op te lossen" – en dan gebeurt er wat ik totaal niet had verwacht en ga ik op het puntje van mijn stoel zitten. In feite is dat moment al het hoogtepunt van de film, maar de escalatie die daar op volgt is toch eveneens huiveringwekkend, en de film wordt tenslotte op knappe wijze afgerond. Script, regie en spel zijn allemaal dik in orde, en voor mij is dit één van de beste thrillers van het decennium.
        Tja, die kritiek op Ben Affleck... James Berardinelli schrijft dat Affleck zich hier niet in zijn element lijkt te voelen: "hij is geen actieheld – he doesn't look the part nor does he seem comfortable with it." Maar dat is toch juist waar het om gaat? Affleck speelt hier een informatie-analist die vanachter zijn bureau televisie-opnames bekijkt en op basis daarvan een rapport schrijft over de machtsverhoudingen binnen het Kremlin, en niet iemand als John Clark (het personage van Liev Schreiber) die getraind is in het penetreren van vijandelijk grondgebied en het doden van tegenstanders zonder met de ogen te knipperen, dus dan kan het wel eens gebeuren dat je je daar niet comfortabel bij voelt, dat is juist de essentie van Afflecks personage, net als Nicolas Cage als Stanley Goodspeed in The rock. Dus wat mij betreft is Affleck hier prima op zijn plaats, en net als martijn011 hierboven (24 juni 2013) begrijp ik de aversie tegen Affleck niet altijd (idem trouwens voor Tom Cruise en Keanu Reeves – het lijkt soms wel of mensen hun mening over die acteurs en hun prestaties al klaar hebben staan en bij geen enkele film nog bijstellen, maar dit terzijde).

avatar van Toontje G
Film kan me niet echt boeien. Het is allemaal wat ver gezocht. Kuiltje graven, bommetje vinden etc.etc.

avatar van IH88
The Sum of All Fears

Spannende spionagethriller. 'the good old' USA vs. Russia wordt weer uit de kast gehaald en het kijkt erg lekker weg moet ik zeggen. Grappig genoeg is dit de allereerste DVD die ik ooit kocht hij staat nog steeds in de kast. De spanning is om te snijden en de dilemma's van zowel de Amerikanen als de Russen worden goed belicht. Visueel ziet het er allemaal prachtig uit en de actiescènes (vooral de ontploffing van de bom) zien er geweldig uit.

Groot pluspunt zijn ook de acteerprestaties. Het is altijd een genot om Freeman, Cromwell en Hinds te zien acteren, maar ook Affleck is goed op dreef. Het einde gaat wel erg 'kort door de bocht' maar op dat moment zit je zo in de film dat het niet zoveel meer uitmaakt.

MaartenTuinstra
Vermakelijk en spannend filmpje die soms wat chaotisch en haastig overkomt.

Alleen al de uitblinkende cast en het interessante verhaal maken The Sum of All Fears de moeite waard. Kenmerkend zijn de ietwat chaotische doch spannende actiescènes en het razendsnelle tempo. Enkele clichés worden niet geschuwd, maar als tussendoortje kent deze film ruim voldoende kwaliteit.

avatar van dvdfreak123
Toch wel een vermakelijke en spannende jack ryan film zeker niet de beste maar heb er toch van genoten. Wel voo cliches maar dit stoorde mij niet. Affleck speelde ook zeer goed als ryan vond ik net als de rest van de cast. De bluray van belgie is wel van slechte kwaliteit vind ik maar dit beoordeelt mijn stem natuurlijk niet. Krijgt ban mij een 7,5/10

avatar van des1
Houten klaas Affleck en een onzinnige premisse betekent dat ik deze film nooit heb willen zien. Affleck vond ik trouwens best goed in The Company Men.