The Sum of All Fears (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Phil Alden Robinson
met Ben Affleck, Morgan Freeman en James Cromwell

Wanneer de president van Rusland plotseling overlijdt wordt hij opgevolgd door een onbekende politicus, wat ervoor zorgt dat oude gevoelens van wantrouwen weer op beginnen te spelen. De CIA huurt Jack Ryan in om inzicht te geven in de situatie. Dan gebeurt het ondenkbare: de hoofdstad van Tsjetsjenië wordt getroffen door een zware bom. Amerika geeft de Russen de schuld, maar Ryan ontdekt dat er andere spelers betrokken zijn bij het voorval: Terroristen proberen het conflict tussen Amerika en Rusland op te laten laaien.

avatar van Xen0n
Goed filmpje, sterk geacteerd door Freeman en Affleck. Matig goed, niet heel erg speciaal. Mooi grafisch, ziet er allemaal net uit.

avatar van ILDIB
In potentie een hoop maar in uitvoering veel en veel te simpel. one man saves the world. Jaja.. Mooi geschoten maar een vervelend script en nog vervelendere personages. Jammer. Wel leuk om de zien dat ongeveer alle standaard diplomatieke good en badguy acteurs van hollywood nu allemaal samen spelen in een film.

het zou zo maar eens kunnen gebeuren hé
mooie film en redelijk realistisch

avatar van Kr!kke
Het einde was nogal voorspelbaar, maar dat stoorde me niet echt. Een goede vertolking van Affleck, en de film bleef boeiend.

avatar van AGE-411
Vrijdag 5 maart om 22:25u op VT4

avatar van Jawaddedadde
Leuk tussendoortje, niet meer of niet minder.

Knullig begin wel (hoe die Israelische soldaat zich uit de lucht laat schieten ) maar gaandeweg ontvouwt zich een best vermakelijke politieke thriller. Film moet het hebben van de dreiging die uitgaat van beide naties (VS en Rusland) die elkaar dreigen te vernietigen in een nucleaire oorlog.

De special effects waren aardig, de ontploffing van die kernbom bijvoorbeeld was goed in beeld gebracht.

Over de acteurs ook geen kwaad woord, zelfs niet over Affleck die het hier zeer behoorlijk doet.

Zoals gezegd, een leuk tussendoortje, maar niet de film die lang gaat blijven hangen.

avatar van Frens Ronde Pens
Jawaddedadde schreef:
Leuk tussendoortje, niet meer of niet minder.

leuk tussendoortje inderdaad

lange tijd dacht ik dat er geen bom zou vallen, dat het bij flinke dreiging zou blijven. Geluidsinstallatie stond dan ook bepaald niet zacht, dus toen de bom afging kreeg de subwoofer het zwaar te verduren

avatar van Zizzo
Een zeer geslaagde Thriller, leuk in elkaar gezet verhaal. Ben Affleck is middelmatig, Freeman uitmuntend. Een filmpie die ik zo eens per jaar aanzet. Een leuk tussendoortje kun je het ook noemen . Special effect zijn passend maar niet bijzonder ofzo. De sfeer en spanning word goed neergezet en de film blijft me boeiend tot het einde.

pgm
Terreur, en dat voel je met deze thriller, goede acteurs, degelijk plot.
Boeiend en spannend door heel de lijn, en toch geen topper.

avatar van Fast Eddy
Xen0n schreef:

Sluit ik mij bij aan

avatar van NakedHero
Waarom deze film maar drie sterren krijgt is mij een raadsel. Verhaal is goed te volgen en loopt vlot, hetzij inderdaad ongeloofwaardig. Acteerprestaties van iedereen in orde.

avatar van Picker
Heb erg genoten van deze film.
Ben normaal niet zo'n fan van Affleck maar vond deze film verassend goed.

avatar van rep_robert
Prima politieke thriller die dankzij de zeer fijne muziek, mooie locaties, goede portie spanning en de leuke cast leuk is om een keer te bekijken.

Alleen lijkt Affleck een beetje gemiscast, is de romantiek in de film misplaatst en is het toch wel raar dat een kernoorlog uiteindelijk vermeden wordt dankzij 1 man, Affleck.

avatar van nachtschade
Bijzonder vermakelijk, maar net zo bijzonder ongeloofwaardig. Wel mee vermaakt, maar op het puntje van mijn stoel heb ik niet gezeten. Keurige rollen voor Alleck en Freeman, en hier en daar een aardige scene, maken deze film de moeite van het bekijken dik waard.

avatar van sofripa
Picker schreef:
Heb erg genoten van deze film.
Ben normaal niet zo'n fan van Affleck maar vond deze film verassend goed.

Helemaal waar, en ik vond Affleck beter te hebben dan zijn voorganger Harrison Ford. Kwestie van smaak uiteraard.

avatar van 606
Toch nog een spannende film met goede actie en effecten.
Acteren was goed
Verhaal was ook interessant.

3,5 ster

avatar van MyOwnStyle
Leuk verhaaltje, niets bijzonder. Sterke acteerprestatie van Freeman maar dan ook weer (zoals altijd) een zwakke prestatie van Affleck. Grafisch zat het allemaal wel oké, de spanning zit ook wel goed. Alweer zo'n filmpje die vermakelijk is maar nergens in uitblinkt.

PaulusD
Verschrikkelijke film. Ongeloofwaardig verhaal, typisch voorspelbare Amerikaanse 'heroes journey' met alle cliches van dien. De kantoorklerk die geen actieheld wil zijn, het tegen wil en dank toch wordt en dan terwijl hij door de hete vuren rent, even uitzoekt hoe het zit met die bom en de wereld op het nippertje redt met een sentimenteel verhaal over de hotline. Jakkes.
Morgan Freeman is het enige pluspunt wat mij betreft.

avatar van DonOswaldo
Complot-filmpje dat vanaf het begin eigenlijk al goed zit en het ook aardig vast weet te houden. Des te meer jammer is het dat het voelt alsof het ondermaats eindigt t.o.v. de opbouw.

Ook had de romance of iets meer mogen zijn (lees: wat beter mogen pakken), of helemaal weg mogen blijven.

Cast speelt wel naar behoren en met het gebruiken van het budget zit het ook wel goed.

Toch zeer goed vermaakt.

avatar van hannes64
Alweer een Ryan-verfilming, met weer talloze spionnen, en dit keer met Affleck als analyst Jack Ryan.
Ik vond em schitterend, vooral hoe het wapen ontdekt en achtervolgt werd, met technische snufjes.
Mooie verfilming, met een zeer goed plot....... Bruce Sledge die Nessun Dorma zingt, waarin alle medewerkers van `t spionagenetwerk om `t leven worden gebracht...heel mooi in beeld gebracht.
Ja, een goeie film, maar kan niet tippen aan die met Harrison Ford...( Clear and Present Danger , en Patriot Games )
Ja, ik weet dat er nog 1 is met Alec Baldwin....Hunt for Red oktober, en kan niet beslissen welke nou wel de betere is.
Maar, ik hou `t voorlopig even op een dikke voldoende....laat de volgende Jack Ryan maar komen.

avatar van eavymetal
Xen0n schreef:

***

Ik heb mij bij het bekijken van deze film alleen maar verveeld.

avatar van DonPeliculón
Prima actiethriller. De film bouwt rustig op naar de finale, die ingaat vanaf het moment dat de bom ontploft in Baltimore. Daarna worden de spanningen tussen de Verenigde Staten en Rusland goed in beeld gebracht.

Morgan Freeman acteert zoals altijd weer goed, Ben Affleck is redelijk. De bijrollen zijn ook prima, vooral Ciarán Hinds en James Cromwell overtuigden. The Sum of All Fears wordt nergens echt heel goed maar is vermakelijk en boeiend gedurende de hele speelduur.

John Church
Deze film moest heel spannend zijn, maar ik vond deze film echt saai en dat terwijl ik een geschiedenis-liefhebber ben! Sorry, maar ik vind persoonlijk dat Ben Affleck geen goede acteur is. Het spijt me. Maar dat was niet het enige. Het ontbrak gewoon aan de spanning! Nee, deze film was niets voor mij.

Zeker geen onaardige film. Alleen deed het plot me nogal gedateerd aan. Anno 2002 nog een film waarin het grote Amerika nog tegenover die boze Russen op wie direct iedere verdenking valt. En dat terwijl de oorlog tegen terrorisme net was uitgebroken.

avatar van Rogyros
Ik kon dat wel waarderen, dat ondanks dat de koude oorlog afgelopen was en er met het moslimterrorisme toch een 'nieuwe gemeenschappelijke vijand' is, toch Rusland de tegenspeler was. Je hoeft niet altijd de 'grote gemeenschappelijke vijand' in de echte wereld ook gebruikt moet worden in de film. Er kunnen natuurlijk ook issues met andere landen in films worden gebruikt. Ik vond de probleemsetting ook wel goed gebracht. Ik geef vier sterren.

avatar van Dennissssss
Verwacht niet teveel actie, want het is vooral heel veel gepraat.

Opzich is dit wel mijn genre, maar ik hou toch van wat meer actie. Het zag er ook niet echt geweldig uit allemaal vind ik qua beelden. Qua acteren was het prima in orde.

avatar van DragQueen
Aardige Actie-Thriller, met helaas iets te weinig actie. Het verhaal is wel onderhoudend, maar bij vlagen op een slaapverwekkende manier uitgevoerd. Het acteerwerk van Affleck en Freeman is wel zeer degelijk. 2,5 Ster.

Goeie actie-thriller waarin een conflict tussen Amerika en Rusland onvermijdelijk lijkt. De vierde film met het Jack Ryan personage, alleen is hij ditmaal jonger. Wederom een goed verhaal van Tom Clancy wat onderhoudend verfilmd is en waarbij het afgaan van DE bom op de helft van de film toch wel een verrassing is.

avatar van voomzap
Lag al een tijdje op de plank en moest er maar eens van komen. Zoals verwacht (want vaak met films waarin heren als Freeman spelen) ligt het Amerikaanse sentiment er gedurende heel de film dik bovenop. Een realistisch thema wordt om zeep geholpen met personages die geen moment op echte mensen lijken: belachelijke stereotypes die figureren in een overgeromatiseerd verhaal.

Af en toe valt er echter best te genieten van "spannende" situaties zoals we die in een serie als '24' zien. Het verschil zit hem in het gebrek aan een goede uitwerking. De regisseur blijkt niet in staat om ook maar een greintje rauwheid, soberheid of realisme aan te brengen op plaatsen waar dat zichtbaar wel de bedoeling was.

Er zijn heel wat spionage-thrillers gemaakt en deze is gedoemd om helemaal onderin de ranglijst te staan. We hebben hier te maken met een inwisselbare hapklare brok uit het eeuwig groeiende Hollywood aanbod. Een hap die niet zal beklijven.

avatar van benni
Beetje ondergewaardeerd! Is gewoon nu nog steeds een voltreffer voor een mooie zaterdagavond! 2 of 3 keer gezien, blijft boeiend. Ben speelt wel ok, en vooral mooie beelden.