Silver Bullet (1985)

Verenigde Staten / Nederland
Horror

geregisseerd door Daniel Attias
met Everett McGill, Gary Busey en Corey Haim

In een rustig dorpje is de rust verdwenen sinds er na elke volle maan zielloze lichamen gevonden worden. Een gehandicapte jongen denkt dat dit het werk is van een weerwolf, maar niemand gelooft hem natuurlijk. De dorpelingen openen een grote klopjacht op het wilde dier, terwijl de gehandicapte jongen zelf op jacht gaat naar de weerwolf, met een zilveren kogel.

avatar van alexander038
Erick1985 schreef:
Verder erger ik me kapot aan de barslechte filmmuziek... wat was dat toch FOUT in de 80's zeg met die synthesizer effectjes. Net zoals Nightmare On Elm Street, Halloween, etc. Soms vraag ik me af of er WEL goeie films in de 80's gemaakt zijn, maar dat terzijde.

Halloween is uit '78.

avatar van psycholamp
alexander038 schreef:

Halloween is uit '78.

... en bevat totaal geen FOUTE synthesizereffectjes.

avatar van Erick1985
psycholamp schreef:

... en bevat totaal geen FOUTE synthesizereffectjes.
Goed luisteren

avatar van Saving Pvt. Pyle
Ja, er werden zulke slechte films gemaakt als Terminator, Bladerunner, Aliens, Robocop, Predator en noem ze maar op. En nu? Remakes.
Waar die belachelijke jaren 80 haat vandaan komt, ik weet het niet. De Popidols generatie is blijkbaar beter.

avatar van John Barry
Silver Bullet vindt ik een matige film.

Op zich is het een spannend gegeven dat er bij volle maan steeds mensen worden vermoord door een weerwolf. Maar echt spannend word de film op een paar momenten na niet echt.

Spannendste moment is dat die gehandicapte jongen op de weg achterna word gezeten door de man die de weerwolf is. Ook het eind als oom, neef en nicht zitten te wachten op de wolf is wel een spannend stuk. We krijgen nog een redelijk goed gevecht met de wolf. Het gevecht is wel iets te snel afgelopen. De weerwolf gaat te makkelijk dood.

Naast deze momenten heeft de film ( op misschien een paar kleine momentjes na ) eigenlijk geen spanning. De scenes met die oom waren soms nog wel leuk, maar dit had ik na een tijdje ook wel gezien. De film duurde maar ongeveer anderhalf uur maar ik vond het toch nog een behoorlijke zit.

Het acteerwerk in deze film vond ik niet al te best. Alleen de gehandicapte jongen acteerde wel aardig, maar verder rest wist niemand van de cast mij te overtuigen.

De weerwolf hadden ze van mij wel wat enger mogen maken. Ik vond de special effects dan ook niet zo overtuigend. Verder heeft deze film een ook niet zo geweldige soundtrack. Ik vond de muziek vooral storend in plaats van dat het nu voor meer spanning zorgde.

Al met al vindt ik Silver Bullet niet echt een geweldige film.

1,5 ster voor deze film.

avatar van Alexander1900
Een goede en soms best wel een spannende film met o.a. Gary Busey. De weerwolf zag er ook goed uit.

avatar van Halcyon
King-verfilmingen zijn, op enkele uitzonderingen na, flauwe B-films. Dat is met Silver Bullet niet anders. Daar kunnen Haim en Busey helaas weinig aan veranderen. Voor de betere weerwolf-film verwijs ik liefst naar An American Werewolf in London (ook al is dat niet meteen een hoogvlieger), Ginger Snaps of Dog Soldiers. Maar eerlijk gezegd zijn dit allemaal zeer middelmatige horrorfilms en heeft dit subgenre (mij althans) weinig te bieden.

avatar van keimpeS
In mijn jeugdjaren vond ik dit een heel spannende film, nu is het vooral nostalgie en het gevoel van de jaren 80. Daarnaast ziet de film er ook goed uit, zoals bv de transformatie van mens naar weerwolf, het einde had voor mij wat langer en spannender mogen zijn. aan het einde proberen ze het nog even om je te laten schrikken aka het Carrie effect!

avatar van alexspyforever
Is weer zo een typische jaren 80 film die vooral hoge waarderingen lijkt te scoren bij de mensen die er met nostalgie naar terugkijken. Met uitzondering van kijkers als baspls lijkt het vooral een film voor de mensen die kind/tiener waren in deze periode. Ik vind het thema weerwolven en vampiers best wel boeiend omdat ze toch horen tot eeuwenoude legendes en generaties lang mensen schrik hebben aangejaagd. Op het witte doek wil het voor mij niet zo goed lukken met deze creaties (er zijn uitzonderingen zoals Let the Right one in en Fright Night) . De film heeft daarvoor een iets te hoog familiefilm gehalte. De momenten als de weerwolf in actie komt zijn niet bijzonder spannend en ik vond deze er ook niet zo bijzonder goed uitzien. American Werewolf is zeker beter op vlak van transformaties maar ook dat vond ik net als hier maar een slap verhaaltje. Het sterkste punt is vooral dat de film niet verveelt en dan de scènes waarin zuslief op onderzoek uitgaat, daar kon ik de spanning wel voelen. De rest bleef allemaal vrij voorspelbaar. Sterkste weerwolf-films blijven voor mij alsnog The Wolf Man en The Company of Wolves.

wel een leuke stephen king verfilming.niet de beste maar zeker ook niet slecht.kon me prima vermaken met de film.

m1chel
alexspyforever schreef:
Guilty pleasure misschien? Wat is daar mis mee dan? Zo kan je elke film wel afserveren, omdat op een uitzondering daargelaten alles gedateerd raakt. Silver Bullet is nou eenmaal fout, met een verhaal en effecten die nu niet meer mee kunnen in feite. Mooi toch? Ik kan ook zeker nog genieten van Nosferato uit begin 1900, dus gaat je vlieger ook weer niet op dat alleen mensen die kind of tiener in die tijd waren deze film nog zullen waarderen. baspls zal dus echt niet de enigste zijn met die mening. Je houdt ervan of niet, basta.

avatar van alexspyforever
m1chel schreef:

Snap niet echt wat de bedoeling is van je reactie op een bericht dat al van een maand 10 geleden is en nu honderden films later ik al niets meer van weet. Denk niet dat ik ergens beweer dat er iets verkeerd is aan guilty pleasure. Nu goed als dat gegrommel je heeft opgelucht, fijn zo.

m1chel
alexspyforever schreef:

Dan is het inderdaad een overbodige reactie. Als je zo snel een film vergeet zie je het als wegwerp product. De essentie van je reactie duidt er toch op dat je de hele jaren 80 film over een kam scheert en dat vind ik nogal erg kortzichtig. Maar goed, je plaatst iets op een forum en als iemand daarop reageert behandel je het hetzelfde als je een film uit de jaren 80 behandeld. Excuses voor mijn reactie op jouw berichtje. Ik hoop dat jij je nu wat beter voelt over jezelf en dat je nu zelf opgelucht bent.

vandaag om 13:56 uur