• 11.452 nieuwsartikelen

Met onder meer: Nell Tiger Free, Tawfeek Barhom en Sônia Braga

Gesproken taal: Engels en Italiaans

Releasedatum: 11 april 2024

Plot The First Omen

"Create something to fear."

Een jonge vrouw uit Amerika wordt naar Rome gestuurd om daar een leven in dienst van de kerk te beginnen. Ze stuit op een donker kwaad dat haar doet twijfelen aan haar eigen geloof. Een angstaanjagende samenzwering, die de geboorte van het vleesgeworden kwaad hoopt te bewerkstelligen, wordt tegelijkertijd stapsgewijs blootgelegd.

avatar van james_cameron

james_cameron

Verrassend sterke prequel, over een jonge amerikaanse vrouw (Nell Tiger Free) die in Rome te maken krijgt met duistere praktijken binnen de kerk. De plot komt langzaam op gang en echt eng wordt het nergens, maar de langzaam escalerende sfeer is knap getroffen en visueel ziet alles er zeer indrukwekkend uit. Bepaalde nachtmerrie-achtige beelden blijven daarnaast lang op het netvlies staan. En met het toepasselijke onheilspellende einde is de verhaalcyclus mooi rond.

avatar van Waku

Waku

Toch wel enigzins teleurstellend vervolg op de originele " The Omen" reeks. Er hangt wel een klein beetje sinister sfeerje rondom het duivelse gebeuren maar het blijft allemaal een beetje slapjes. De film wordt nergens echt huiveringwekkend, bloedstollend eng of zenuwslopend. Misschien dat begin jaren 80 het genre mij meer angst in boezemde en ik minder snel onder de indruk ben.Hoe dan ook had ik meer verwacht. Dat de CGI effecten met de vuur scenes ook matig waren hielp ook niet echt mee met de kijkervaring. 3*

avatar van umbra

umbra

Goeie prequel en totaal geen remake op het originele, letterlijk hoe het allemaal begon. Ook zeer goed gebracht, lekker sfeertje.

avatar van Vicksel82

Vicksel82

Tot mijn grote vreugde zag ik dat The First Omen al op DisneyPlus stond dus gelijk gekeken natuurlijk en ik moet zeggen dat viel niet tegen .

Al was het begin echt wel even doorbijten omdat er niet echt veel gebeurden naarmate de film vorderde veranderden dit en werd het alsmaar beter.

Het slot van de film pasten haarfijn in het allereerste deel van The Omen wat wel goed gedaan was.

Al met al een geslaagd middagje Horror, heerlijk

avatar van Icewind

Icewind

james_cameron schreef:

Helemaal mee eens. The Omen uit '76 was ook geen enorme schokker maar meer een thriller vond ik altijd. De daarop volgende delen waren wat meer richting horror.

The Omen is niet te vergelijken met bijvoorbeeld The Exorcist.

Ik vond The Omen altijd een must have en heb ook de hele serie inclusief deze First Omen.

Ik vond de sfeer heel goed getroffen en zeker een waardige prequel voor The Omen '76.

Iets wat mij opviel op het einde, dat prachtig aansluit op de eerste film overigens, is dat in The Omen '76 Gregory Peck en David Warner een graf openen en het skelet van een hyena zien.

Het zou het graf van de moeder zijn, staat mij bij maar ik kan fout zijn.

Dan zou het raar zijn dat de moeder als in First Omen nog leeft al wordt er aangegeven dat ze gezocht wordt.

Al lang geleden dat ik hem zag, binnenkort toch weer eens doen.

Maar in mijn hoofd was het het graf van de moeder.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Een uitstekende prequel die de basis lijkt te leggen voor een nieuwe horrorreeks of een reboot van de Omen-serie. De plotwending richting het einde zal de meeste kijkers verrassen; ik zag het in ieder geval niet aankomen. De film weet een sfeervolle en overtuigende jaren '70 setting neer te zetten, met name door het uitstekende gebruik van de kostuums van de katholieke kerk en de nonnen. Deze dragen bij aan de dreigende en beklemmende sfeer die perfect past bij een horrorfilm.

3* !

scorsese

• 11907 berichten

Redelijke film over een vrouw die vanuit Amerika naar Rome reist om daar non te worden. Een prequel van The Omen reeks. Een trage horrorfilm waarbij het nogal lang duurt voordat het verhaal boeiend begint te worden. De eerste helft is in dat opzicht dan ook wat aan de saaie kant. Wel een prima setting (Rome begin jaren '70) en een aantal lekkere horror-momenten.

avatar van joolstein

joolstein

“The miracle of life can be a messy business,”

Samen met "The Exorcist" is "The Omen" denk ik wel een van de meest iconische, op religie gebaseerde horrorfilms. Niemand zal bij de naam "Damien" ook als eerste denken aan de getroebleerde priester Damien Karras uit "The Exorcist" Het was dus een kwestie van tijd voordat deze horrorfranchise (The Omen (1976) en vier vervolgen)) ook weer opnieuw tot leven zou worden gewekt,

Nu hebben Puristen de gewoonte om in het geval van remakes, sequels, reboots of zoals dit geval prequels het te beschouwen als niet creatief, ondergeschikt, inferieur en bijgevolg nooit zo goed als het origineel. Toch is het maken van deze vervolgen, herstarten of vóórvervolgen al zo oud als de film zelf. Wie uit nieuwsgierigheid The First Omen toch een kans gunt, krijgt een uiterst doeltreffende prequel, vol unheimisch beelden en satanische gekte.

Oké er is die onvermijdelijke beperking van dat de Antichrist hoe dan ook geboren zal worden, dat is in dit scenario tamelijk voorspelbaar, maar er zitten genoeg verrassingen in van de verontrustende visioenen en soms wansmakelijke horror-beelden. Ja inderdaad er zijn opmerkelijk confronterend horror-beelden voor een in de studio geproduceerde horrorfilm. Uiteindelijk krijgen antwoord op hoe het kwam dat Gregory Peck precies bij Damien terecht kwam en waarom je besluit om op 6 juni om 18.00 uur een kind te adopteren.

Aangezien de eerste film in de jaren '70 uitkwam speelt deze zich ook in deze tijd af. De jonge Amerikaanse noviciaat Margaret arriveert in Rome. Pater Lawrence (Bill Nighy) verwelkomt haar in de door protesten onrustige stad en begeleid haar naar het Vizzardeli-weeshuis. Het verhaal neemt dan bewust de tijd om Margaret en de kijker vertrouwd te alten raken met deze nieuwe omgeving. Een wereld waar de schaduwen geheimen fluisteren en de muren kwaad herbergen. Regisseur Arkasha Stevenson geef je een eersteklas film in de ouderwetse stijl.

Maar dat betekent niet dat de film geen hedendaagse horrorfilm is! Gelukkig overladen ze het verhaal ook niet met op trauma gebaseerde invalshoeken (een valkuil waar veel van de recente horrors, helaas in trappen) Subtiel wordt lichamelijke autonomie en vrouwen in het bijzonder (de vernietiging van Roe v. Wade) onder de aandacht gebracht. De timing kan dus niet beter zijn en is vergelijkbaar met de recente release van Immaculate , een film die vergelijkbare karakters en locaties deelt, maar anders is qua productie.

Dit is geen luie geldgreep bedoeld om een ​​gevestigde franchise uit te melken. De film bevat zelfverzekerde regie, verbluffende mooie cinematografie (al doet kaarslicht en katholieke symboliek het bij mij altijd wel goed), is niet afhankelijk is van jump scares of vermoeide gimmicks. Het werkt allemaal om een ​​film te maken die zich niet gebonden voelt door franchisebeperkingen en uiteindelijk op een coole manier aansluit bij het origineel uit 1976. up deze film is geslaagd als verontrustende en griezelige horrorfilm!

avatar van Robson1968

Robson1968

Ik sluit me aan bij Waku. Sfeertje is wel goed, maar het is langdradig en het wordt nergens echt zo eng dat je weg moet kijken of een kussen voor je hoofd moet houden. Het bouwt natuurlijk wel goed op, maar het duurt te lang voor er echt wat gebeurd. Het einde is op zich wel goed en roept bij de kijkers nog wel vragen op. Maar da's niet erg. Al met al wel vermaakt, maar "horror"? mwah... Meer thriller met een beetje horrorelementen.

avatar van joolstein

joolstein

Robson1968 schreef:
maar "horror"? mwah... .
Geen horror...oink...wat ik me dan afvraag; wat is dan wel horror, volgens jou? Naar de opmerking kijkend die bij Tarot staat, is dat dan als de volumeknop steeds omhoog gaat? Deze Omen-film toont toch genoeg gruwel, huiver en er is constante dreiging. Er zijn een paar jump-scares en er is meer in beeld te zien dan bij die Tarot-film! Vond ik ook geen slecht film hoor! Of de film je wel of niet aangrijpt is natuurlijk persoonlijk maar die ene huiveringwekkende scene die niet geschikt was voor aankomende ouders, het begin met glas-in-lood, een opzienbarende zelfmoord of die verstikking. zijn volgens mij toch redelijk horror te noemen! Misschien is de horror subtieler en minder recht in je gezicht waardoor het minder opvalt maar voor een bioscoopfilm zitten er meer schokkende beelden in dan vele andere...enfin ik kijk ook meer dan 300 horrorfilms per jaar dus valt het misschien ook gauwer op

avatar van Flavio

Flavio

Matige prequel, met een paar gedenkwaardige scenes en een trage, maar op zich wel boeiende opbouw. Wat ik wel wat vreemd vond was dat degenen die het hele plan in werking hadden gezet dat hadden gedaan om de leegloop van de Kerk tegen te gaan, het waren met andere woorden geen satanisten, maar gelovigen. Toch gedragen ze zich rond de geboorte wel als satanisten, die zelfs het duivelskind zegenen. Kies dan ook niet voor zo'n rare verhaallijn denk ik dan, of wees consequent. Nu vond ik het maar slap schrijfwerk.

Ook iets te veel na-aperij, uit het origineel natuurlijk, met die zelfmoord (die hele verhaallijn met die griezelige non sloeg eigenlijk nergens op achteraf), maar ook Adjani's manische aanval uit Possession wordt hier gekopieerd. First Omen is best onderhoudend, maar niet bepaald goed of origineel.

avatar van filmkul

filmkul

• 1940 berichten
  • 1914 stemmen

Aardige horrorfilm, maar komt niet in de buurt van het eerste deel. Het verhaal zit aardig in elkaar en sluit mooi aan op het origineel. De uitwerking is wisselend. De sfeer en settings zijn redelijk maar sommige scenes zijn voorspelbaar en voelen ook wat geforceerd aan en dragen niet bij aan de beklemmende sfeer waarin het eerste deel juist in uitblonk. Verder kijkt de film prima weg en zitten er een aantal 'lekkere' scenes in. Het acteerwerk is in orde. Visueel is de film verzorgd met goede effecten. 3.0/3.5

avatar van schumacher

schumacher

Het zal nooit mijn soort film worden dit.

avatar van Moby

Moby

Leuke prequel! Alleen jammer dat in het eerste the Omen reeks de moeder van Damien een jakhals was en niet de vader..