Tales from the Crypt Presents: Demon Knight (1995)

Alternatieve titel: Demon Knight

Horror / Komedie

geregisseerd door Ernest R. Dickerson en Gilbert Adler
met Billy Zane, Jada Pinkett Smith en CCH Pounder

Na een wilde achtervolging botsen twee auto's tegen elkaar en vlucht een van hen naar een motel. Zijn hand is getekend met 7 davidsterren en als hij verneemt dat het motel een voormalige kerk is, besluit hij er te schuilen. Zijn achtervolger strijdt voor de duivel en heeft het voorzien op de sleutel waar het bloed van Christus oorspronkelijk in heeft gezeten.

avatar van jordandejong
Erg leuke horror/komedie, waarin William Sadler goed acteerd maar waar Billy Zane toch echt de show steelt. Elke scene met hem is het lachen geblazen. Neemt z'n rol totaal niet serieus zoals dat ook niet hoort in een film als deze.

Het sfeertje is lekker en de demons zagen er ook creepy uit. Af en toe een schrikeffect en de lekkere gore maken dit een leuk feestje.
ook de stukjes met de 'Cryptkeeper'' waren erg leuk.

Verassend goede film dus.

avatar van Filmkriebel
Behoorlijke horror waarbij de humor en wat gore niet ontbreken. Ideaal halloween amusement. Deze comic verfilming is nergens erg spannend maar het wat ouderwetse horrorsfeertje zit helemaal goed. Merk ook een rol op van Thomas Haden Church als de valse Roach.

Reinbo
Dacht altijd dat dit een soort Creepshow was met meerdere korte verhalen op pg13 niveau. Maar het bleek een lang verhaal te zijn. En een heel vermakelijk verhaal met een leuke Zane en gerse effecten. Leuk, dikke 3,5

avatar van tattoobob
Zo worden ze niet meer gemaakt jammer genoeg!!!

OLDSCOOL!!!!!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na jaren weer eens herzien en meteen flink omhoog met mijn waardering; film is nog leuker dan in mijn herinneringen. Heerlijke en toffe effecten, een script dat voortdurend in beweging en ons een perfecte mixage geeft van komedie, horror en actie. Daarnaast best zeldzaam om zoveel toffe karakters en vertolkingen voorbij te zien komen. Geen groepje tieners waarvan we de naam aan het eind niet eens meer weten, maar een reeks erg geestige karakters als een William Sadler als bad-ass held, een wellicht nog stoerdere Jada Pinkett Smith, een geweldige bijrol van Dick Miller of die heerlijk onsympathieke kwal Thomas Haden Church. Maar de show wordt toch wel gestolen door Billy Zane, die met overduidelijk veel genoegen en charme zich mag uitleven als grote schurk.

Verder zoals gezegd een film die eigenlijk geen seconde weet te vervelen. Film heeft vrij weinig tijd nodig om op te bouwen en de karakters aan ons voor te stellen en als de achtbaan eenmaal bezig is, houdt ie ook niet meer op. Toffe demonen, heerlijke practical effects, leuke one-liners; alle elementen die een horror-komedie sterk maken, zitten allemaal verpakt in Demon Knight. En ook The Crypt Keeper blijft een leuk karakter om de film te openen en af te sluiten. Nu maar een die tweede Tales from the Crypt film, Bordello of Blood, proberen.

4 sterren!

avatar van PEN15
Dit is nog een van de laatste horrorfilms van de jaren negentig geweest waarmee ik even na middernacht lekker kon griezelen, in het donker en onder een dekentje.

Ik dacht van the tales from the crypt-serie aardig wat af te weten. De EC-Comics van dezelfde naam alsmede Haunt of Fear, Weird Science, Shock Suspenstories en the Vault of Horror werden hiervoor gebruikt, waar al tevens eerder een verzameling korte filmpjes van gemaakt zijn te weten Tales from the Crypt 1972 en the Vault of Horror 1973, zie overigens ook mijn berichten onder die films.

In korte tijd kom ik erachter dat evenals House 1986 en Impostor 2001, men eigenlijk van plan was om een drieluik verhaaltjes te filmen. Uiteindelijk gebeurde precies hetzelfde; geen korte verhaaltjes maar een hele speelfilm. Een mogelijke derde film werd gestaakt en/of veel later pas uitgebracht onder een andere titel of heeft er niets mee te maken, maar wordt om commerciele redenen alsnog als laatste film uitgebracht. Ik heb het hier dan over Ritual 2001 waarvan het plot me nu al geen barst kan schelen. Is dat écht in dezelfde lijnen als the Serpent and the Rainbow? Nou vergeet het dan maar, dan wil ik er helemaal niet meer naar kijken.

Vreemd dat bijna alle afleveringen goed tot geweldig waren door de oorspronkelijke scripts uit de EC Comics te gebruiken, maar dat dan bijvoorbeeld Bordello of Blood is geflopt. Onverwachts, omdat Demon Knight een best goede productie is. Met al die films uit de jaren zeventig en de teeveeserie vind ik het jammer dat een van de beste verhalen nooit is verfilmd, the shadow knows, uit the Haunt of Fear no#26.

avatar van jeroentjuhhhhh
Get that pussy off the table Zo zie ik ze graag. Lekkere vlotte, over de top, über-sfeervolle en bovendien opvallend gory demon-horror. Behoorlijk in de stijl van Bava's meesterwerk Dèmoni (1985) die 10 jaar eerder uitkwam. Leuker dan Bordello of Blood (1996) trouwens, die ik (ondanks een grappige Miller) iets minder vond. Met name omdat dit ''eerste deel'' iets donkerder is qua toon. Deze voelt ook veel meer 80's aan dan Bordello of Blood, die qua humor en effecten zich veel meer in z'n eigen tijd begeeft. Vreemd, aangezien ze beide van Adler zijn met slechts een jaar verschil. Misschien ligt het aan mij .

avatar van Richard_Voorhees
Na een comics reeks en een televisieserie deed men onder de Tales from the Crypt banner dus in de jaren '90 een aantal films uitbrengen. Zoals bovenstaande gebruiker al zei een film die behoorlijk wat in de stijl is van Lamberto Bava's klassieker.
Een erg leuke, cheesy horror/komedie, waarin de komedie hier en daar goed overkomt. Daarnaast is het acteerwerk ook niet slecht en weet vooral Billy Zane erg te vermaken in zijn rol als de "Collector", de opperdemon of iets dergelijks.
De demonen zien er met hun groene ogen lekker cheesy uit en het tempo van de film ligt hoog, waardoor we getrakteerd worden op aardig wat actie. Daarnaast voor een jaren '90 film nog verassend bloederig en de special fx van de demonen zien er ook nog behoorlijk goed uit.
Een ondergesneeuwd filmpje uit de jaren '90 die mij van begin tot eind goed wist te vermaken.
Een aanrader voor de liefhebbers van foute horrorfilms.

avatar van tattoobob
Ook maar weer eens opzetten dan.

avatar van knusse stoel
Als ik ons "geraamte/skelet" niet meereken, zie ik weinig in de film van de humor terug. Geen probleem want wij kijken deze film voor de griezel/horror elementen en daaraan voldoed de film goed.
Ons "skelet" de producer zorgt in "den beginne" en in het einde voor de humor en wel grappig grof ook. ('braakemmers en kotsbekers klaar?')
Het verhaal is wel aardig, ook op niveau en waar het ook om gaat; 'spannend' en onze hoofddemon is ook rap van tong op soms een grappige manier. Houd altijd in het achterhoofd: 'demonen liegen altijd', ook in onze wereld.
Een 7 voor deze prent.

avatar van Left4Dead
Old skool horror met de gouwe ouwe gore in de vorm van pus, bloed enz. De humor doet het aardig maar de horror is niet bijzonder te noemen. Vermaak op simpel niveau, humor als kapstok voor de film waardoor je blijft kijken. Zane was heerlijk op dreef. 3**

avatar van Boeikens
Demon horrortje in 80's style met komische insteek.
De humor werkt wel en is gedoseerd. Zane steekt er met kop en schouders bovenuit en het verhaal(tje) loopt lekker vlot. Het is net dat verhaal en de uitwerking ervan die me vroeger, in de echte 80's, beter had bevallen, nu is het blijkbaar zo mijn ding niet meer.

avatar van joolstein
Hoeveel heb je nodig om een zeer fijne horror te maken? Na het zien van deze film blijkt dat niet veel! Een gebouw (in dit geval een kerk), goede B-acteurs, wat boobies, prima gore en als finishing touch wat humor. Na de opening met de The Cryptkeeper: zien we Brayker (William Sadler) in een auto achtervolgt worden door The Collector (Billy Zane) Een spectaculaire aanrijding en een achtervolging verder bereiken ze dan het oude kerkgebouw. Hier maken we kennis met de rest van de toch wel zeer goede flamboyante cast. Onder hen zijn ook bekende als Jada Pinkett Smith Dick Miller en Thomas Haden Church. En voor de oplettende kijker is er ook nog porno- actrice Chasey Lain (ook uit het liedje van de bloodhound gang) te ontdekken. Sowieso past de lekkere soundtrack met Megadeth, Gravediggaz, Filter, Rollins Band, Ministry, Machine Head en Pantera wel bij de film. Al met al een zeer fijne 80's film uit de jaren '90.

avatar van john mcclane 2
Prima horror film , de effecten zijn behoorlijk gedateerd , mag de pret niet drukken , integendeeel misschien .
Nu wel erg benieuwd geworden naar de andere tales of The crypt .
Omdat het alles in huis heeft , en omdat ik de laatst tijd door horror films behoorlijk ben terleurgesteld ,
Hier een dikke voldoende van mijn kant