Tales from the Crypt Presents: Demon Knight (1995)

Alternatieve titel: Demon Knight

Horror / Komedie

geregisseerd door Ernest R. Dickerson en Gilbert Adler
met Billy Zane, Jada Pinkett Smith en CCH Pounder

Na een wilde achtervolging botsen twee auto's tegen elkaar en vlucht een van hen naar een motel. Zijn hand is getekend met 7 davidsterren en als hij verneemt dat het motel een voormalige kerk is, besluit hij er te schuilen. Zijn achtervolger strijdt voor de duivel en heeft het voorzien op de sleutel waar het bloed van Christus oorspronkelijk in heeft gezeten.

avatar van jordandejong
Erg leuke horror/komedie, waarin William Sadler goed acteerd maar waar Billy Zane toch echt de show steelt. Elke scene met hem is het lachen geblazen. Neemt z'n rol totaal niet serieus zoals dat ook niet hoort in een film als deze.

Het sfeertje is lekker en de demons zagen er ook creepy uit. Af en toe een schrikeffect en de lekkere gore maken dit een leuk feestje.
ook de stukjes met de 'Cryptkeeper'' waren erg leuk.

Verassend goede film dus.

avatar van Filmkriebel
Behoorlijke horror waarbij de humor en wat gore niet ontbreken. Ideaal halloween amusement. Deze comic verfilming is nergens erg spannend maar het wat ouderwetse horrorsfeertje zit helemaal goed. Merk ook een rol op van Thomas Haden Church als de valse Roach.

Reinbo
Dacht altijd dat dit een soort Creepshow was met meerdere korte verhalen op pg13 niveau. Maar het bleek een lang verhaal te zijn. En een heel vermakelijk verhaal met een leuke Zane en gerse effecten. Leuk, dikke 3,5

avatar van tattoobob
Zo worden ze niet meer gemaakt jammer genoeg!!!

OLDSCOOL!!!!!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na jaren weer eens herzien en meteen flink omhoog met mijn waardering; film is nog leuker dan in mijn herinneringen. Heerlijke en toffe effecten, een script dat voortdurend in beweging en ons een perfecte mixage geeft van komedie, horror en actie. Daarnaast best zeldzaam om zoveel toffe personages en vertolkingen voorbij te zien komen. Geen groepje tieners waarvan we de naam aan het eind niet eens meer weten, maar een reeks erg geestige figuren als een William Sadler als bad-ass held, een wellicht nog stoerdere Jada Pinkett Smith, een geweldige bijrol van Dick Miller of die heerlijk onsympathieke kwal Thomas Haden Church. Maar de show wordt toch wel gestolen door Billy Zane, die met overduidelijk veel genoegen en charme zich mag uitleven als grote schurk.

Verder zoals gezegd een film die eigenlijk geen seconde weet te vervelen. Film heeft vrij weinig tijd nodig om op te bouwen en de personages aan ons voor te stellen en als de achtbaan eenmaal bezig is, houdt ie ook niet meer op. Toffe demonen, heerlijke practical effects, leuke one-liners; alle elementen die een horror-komedie sterk maken, zitten allemaal verpakt in Demon Knight. En ook The Crypt Keeper blijft een leuk typetje om de film te openen en af te sluiten. Nu maar een die tweede Tales from the Crypt film, Bordello of Blood, proberen.

4 sterren!

avatar van PEN15
Dit is nog een van de laatste horrorfilms van de jaren negentig geweest waarmee ik even na middernacht lekker kon griezelen, in het donker en onder een dekentje.

Ik dacht van the tales from the crypt-serie aardig wat af te weten. De EC-Comics van dezelfde naam alsmede Haunt of Fear, Weird Science, Shock Suspenstories en the Vault of Horror werden hiervoor gebruikt, waar al tevens eerder een verzameling korte filmpjes van gemaakt zijn te weten Tales from the Crypt 1972 en the Vault of Horror 1973, zie overigens ook mijn berichten onder die films.

In korte tijd kom ik erachter dat evenals House 1986 en Impostor 2001, men eigenlijk van plan was om een drieluik verhaaltjes te filmen. Uiteindelijk gebeurde precies hetzelfde; geen korte verhaaltjes maar een hele speelfilm. Een mogelijke derde film werd gestaakt en/of veel later pas uitgebracht onder een andere titel of heeft er niets mee te maken, maar wordt om commerciele redenen alsnog als laatste film uitgebracht. Ik heb het hier dan over Ritual 2001 waarvan het plot me nu al geen barst kan schelen. Is dat écht in dezelfde lijnen als the Serpent and the Rainbow? Nou vergeet het dan maar, dan wil ik er helemaal niet meer naar kijken.

Vreemd dat bijna alle afleveringen goed tot geweldig waren door de oorspronkelijke scripts uit de EC Comics te gebruiken, maar dat dan bijvoorbeeld Bordello of Blood is geflopt. Onverwachts, omdat Demon Knight een best goede productie is. Met al die films uit de jaren zeventig en de teeveeserie vind ik het jammer dat een van de beste verhalen nooit is verfilmd, the shadow knows, uit the Haunt of Fear no#26.

avatar van jeroentjuhhhhh
Get that pussy off the table Zo zie ik ze graag. Lekkere vlotte, over de top, über-sfeervolle en bovendien opvallend gory demon-horror. Behoorlijk in de stijl van Bava's meesterwerk Dèmoni (1985) die 10 jaar eerder uitkwam. Leuker dan Bordello of Blood (1996) trouwens, die ik (ondanks een grappige Miller) iets minder vond. Met name omdat dit ''eerste deel'' iets donkerder is qua toon. Deze voelt ook veel meer 80's aan dan Bordello of Blood, die qua humor en effecten zich veel meer in z'n eigen tijd begeeft. Vreemd, aangezien ze beide van Adler zijn met slechts een jaar verschil. Misschien ligt het aan mij .

avatar van Richard_Voorhees
Na een comics reeks en een televisieserie deed men onder de Tales from the Crypt banner dus in de jaren '90 een aantal films uitbrengen. Zoals bovenstaande gebruiker al zei een film die behoorlijk wat in de stijl is van Lamberto Bava's klassieker.
Een erg leuke, cheesy horror/komedie, waarin de komedie hier en daar goed overkomt. Daarnaast is het acteerwerk ook niet slecht en weet vooral Billy Zane erg te vermaken in zijn rol als de "Collector", de opperdemon of iets dergelijks.
De demonen zien er met hun groene ogen lekker cheesy uit en het tempo van de film ligt hoog, waardoor we getrakteerd worden op aardig wat actie. Daarnaast voor een jaren '90 film nog verassend bloederig en de special fx van de demonen zien er ook nog behoorlijk goed uit.
Een ondergesneeuwd filmpje uit de jaren '90 die mij van begin tot eind goed wist te vermaken.
Een aanrader voor de liefhebbers van foute horrorfilms.

avatar van tattoobob
Ook maar weer eens opzetten dan.

avatar van knusse stoel
Als ik ons "geraamte/skelet" niet meereken, zie ik weinig in de film van de humor terug. Geen probleem want wij kijken deze film voor de griezel/horror elementen en daaraan voldoed de film goed.
Ons "skelet" de producer zorgt in "den beginne" en in het einde voor de humor en wel grappig grof ook. ('braakemmers en kotsbekers klaar?')
Het verhaal is wel aardig, ook op niveau en waar het ook om gaat; 'spannend' en onze hoofddemon is ook rap van tong op soms een grappige manier. Houd altijd in het achterhoofd: 'demonen liegen altijd', ook in onze wereld.
Een 7 voor deze prent.

avatar van Left4Dead
Old skool horror met de gouwe ouwe gore in de vorm van pus, bloed enz. De humor doet het aardig maar de horror is niet bijzonder te noemen. Vermaak op simpel niveau, humor als kapstok voor de film waardoor je blijft kijken. Zane was heerlijk op dreef. 3**

avatar van Boeikens
Demon horrortje in 80's style met komische insteek.
De humor werkt wel en is gedoseerd. Zane steekt er met kop en schouders bovenuit en het verhaal(tje) loopt lekker vlot. Het is net dat verhaal en de uitwerking ervan die me vroeger, in de echte 80's, beter had bevallen, nu is het blijkbaar zo mijn ding niet meer.

avatar van joolstein
Hoeveel heb je nodig om een zeer fijne horror te maken? Na het zien van deze film blijkt dat niet veel! Een gebouw (in dit geval een kerk), goede B-acteurs, wat boobies, prima gore en als finishing touch wat humor. Na de opening met de The Cryptkeeper: zien we Brayker (William Sadler) in een auto achtervolgt worden door The Collector (Billy Zane) Een spectaculaire aanrijding en een achtervolging verder bereiken ze dan het oude kerkgebouw. Hier maken we kennis met de rest van de toch wel zeer goede flamboyante cast. Onder hen zijn ook bekende als Jada Pinkett Smith Dick Miller en Thomas Haden Church. En voor de oplettende kijker is er ook nog porno- actrice Chasey Lain (ook uit het liedje van de bloodhound gang) te ontdekken. Sowieso past de lekkere soundtrack met Megadeth, Gravediggaz, Filter, Rollins Band, Ministry, Machine Head en Pantera wel bij de film. Al met al een zeer fijne 80's film uit de jaren '90.

avatar van john mcclane 2
Prima horror film , de effecten zijn behoorlijk gedateerd , mag de pret niet drukken , integendeeel misschien .
Nu wel erg benieuwd geworden naar de andere tales of The crypt .
Omdat het alles in huis heeft , en omdat ik de laatst tijd door horror films behoorlijk ben terleurgesteld ,
Hier een dikke voldoende van mijn kant

avatar van Grindhouse62
Vrouw roept: Get that pussy off the table
Verontwaardigd tilt een jonge vrouw haar kont van een tafel.
Zelfde vrouw roept: I mean the cat

Geweldige special effects en grandioze make-up effects voor die tijd en na al die jaren nog steeds een genot om naar te kijken. Gisteravond deze film uit mijn collectie gehaald voor herziening en dat was weer puur genieten van deze film. Lekkere humor, prima verhaal en meer dan voldoende gore. Dit is zo'n film die ze nooit uncut op de tv zullen laten zien. Laat staan, zelfs een cut versie is nog nooit op tv geweest, Maar geld voor veel meer films. Voor iedere horrorfan gewoon een must see. Van mij een 4.0

avatar van alexspyforever
De film is vlot en vrij onderhoudend. Er is goede gore en er zitten een aantal leuke ideeën zoals dat bloed dat een bescherming biedt en zoals wijwater fungeert tegen vampiers, de groene ogen van de demons die hun zwakke punt vormen. De karakters zijn vrij inwisselbaar. Billy Zane als de bad guy is eerder irritant dan angstaanjagend omdat hij precies liever de clown uithangt dan de creep. Een paar leuke grapjes zoals die met die pussy off the table. Wel een leuke openingsscène ook al diende die enkel als opstapje voor de crypt keeper om de echte film aan te kondigen.

Ben ook wat oude Crypt-afleveringen aan het kijken, dus zit al aardig in het sfeertje. Thomas Haden Church speelt ietwat een rol die hij later in Sideways over zal doen. Op naar Bordello of Blood... maar die zal vast minder goed bevallen.

Aardige film waarin twee mannen die het op elkaar gemunt hebben een oude kerk in vluchten. Een simpele opzet en alhoewel het mythologische plot mager is uitgewerkt, geeft het de film net wat extra mee. Uitstekende make-up effecten en het komt hier en daar soms best lomp uit de hoek. Vermakelijke horror met ook een vermakelijke rol van Billy Zane.

avatar van Shadowed
Een stuk leuker dan verwacht.

Ik was voor de rest nog niet echt bekend met de Tales from the Crypt-films of series. Ik wist dat het een reeks was, en dat was het dan ook wel. Als deze dan ook niet genomineerd was bij de recente horror K.O. was ik er waarschijnlijk ook nooit aan begonnen.

Maar ik ben blij dat ik hem toch nog heb mogen aanschouwen. Het bleek namelijk echt een heel erg tof filmpje te zijn. Absoluut geen briljante film, maar vooral een heel erg leuke. Ook met een aantal bekende koppen die ik niet meteen had verwacht.

Het is vooral het vlotte toontje en enkele hele toffe designs van demonen die deze film een genot maken. Maar ook Zane is echt een behoorlijke showstealer hier. Lijkt ook heel veel plezier te hebben in zijn rol, en hij maakt daarom vooral een leuke indruk. Zorgt ook voor een leuke komische noot.

Het verhaal klonk van tevoren niet erg interessant, maar al snel zorgt de film er voor dat hij heel interessant is. Vooral de rol van Zane zorgt daar wel voor. Maar ook Sadler doet het best aardig. Het verhaal is wel over-the-top, maar hoort er wel een beetje bij.

Ik dacht in de eerste 3 minuten dat we een kinderhorror te zien kregen met vlaagjes hardere horror. Maar er zit in dat opzicht behoorlijk wat gore in de film. Regelmatig ook lekker in beeld en de mensen die overgenomen worden door demonen zien er soms ook echt tof uit.

Het duurt voor de rest ook niet lang, en daarom is het ook zeer entertainend. Je bent er snel doorheen. Genoeg plezier in de film voor een simpele horrorfilm. Niet heel spannend of echt raak in een enkel vlak, maar leuk voor het vermaak.

avatar van Collins
De film begint met een scène die er zo goedkoop uitziet dat de moed je gelijk in de schoenen zakt. Meteen moet er een keuze worden gemaakt. De film nu stopzetten. Of gewoon doorgaan met als gevolg dat de film dan ook uitgekeken moet worden. Ik gun mijzelf altijd een paar minuten om een film te aborteren. Als ik het moment laat passeren, moet ik door. Dat is een vreemd trekje dat ik heb. Een autistische vorm van masochisme ofzo. De lichte variant natuurlijk. Vraag er verder maar niet naar…
Ik heb dus doorgezet. En geen spijt. Het filmintro bleek slechts een filmpje in de film te zijn en is duidelijk bedoeld om kijkers humoristisch te laten schrikken. Wel grappig.
De hoofdfilm is hartstikke leuk. Ook met humor, maar minder uitgesproken als in het intro. De stekeligste humor ontspringt uit de vileiene teksten van de antagonist die ‘Collector’ wordt genoemd. Een hele aardige rol van Billy Zane. De overige personages komen ook regelmatig met grappige dialoog en oneliners uit de hoek. De film deugt tekstueel humoristisch absoluut.
De film heeft meer humor, maar dan van een geheel andere orde. Meer visueeel. Fun-splatter heet dat. Groteske scènes waarin flink gemoord wordt en men niet kijkt op een bloederige explosie of een schadeberokkenend geweerschot meer of minder. Prima effecten. En leuk.
De film heeft trouwens een fijne duistere sfeer en is spannend. De situatie is er ook naar. Een groepje braveriken wordt belaagd door een groepje demonische slechteriken. Verder stelt het verhaal weinig voor. Heel rechttoe rechtaan volgt het verhaal het principe van de tien kleine negertjes.
De voorspelbaarheid doet er overigens niet erg toe. Het stoorde me tenminste allerminst. De gore, de humor, een goeie dosis spanning en een aantal demonische jumpscares doen je de voorspelbaarheid gauw vergeten.
Leuk dit.

Oei. Kinderachtige bedoening.

Ik heb deze reeks vroeger wel eens gezien, maar vond er toen denk ik ook al niet al te veel aan. Kan er mij nog weinig van herinneren, sowieso al geen goed teken. Maar deze film toch maar een keer geprobeerd, aangezien ik altijd wel in ben voor een horror/comedy en deze toch aardig gewaardeerd wordt.

Vraag me achteraf wel af waarom. Want veel meer dan wat goedkope cheese en kitsch valt hier niet te vinden. Behalve dan een scene of vier waar de special effects man z'n dingetje mag doen. Ziet er nog steeds niet indrukwekkend uit, maar als je voorbij de wat plastieke effecten kijken zijn die ideetjes nog wel grappig.

Acteerwerk is van een erg laag niveau (met Zane voorop uiteraard), soundtrack is vreselijk en voor het geweldig plot of originele ideeën hoef je deze ook al niet te zien. Het gaat gelukkig nog wel redelijk vlot vooruit, maar de film faalt zowel als horror en als comedy. Beetje typerend voor de lamentabele staat waarin het genre zich bevond in de jaren '90.

Mnee, paar leuke momentjes, verder toch vooral kinderachtig en ondermaats.