Bubba Ho-Tep (2002)

3,28

Horror / Komedie

geregisseerd door Don Coscarelli
met Bruce Campbell, Ossie Davis en Bob Ivy

Elvis Presley is niet dood, hij leeft nog! Tegenwoordig woont hij in een bejaardenhuis te Texas. Enkele jaren voor zijn dood schijnt hij met een Elvis-imitator van leven te zijn geruild. Zijn oude dag valt hem zwaar. Dit verandert als hij samen met een medebewoner, een zwarte man die denkt dat hij John F. Kennedy is, erachter komt dat een gestrande Egyptische mummy het bejaardentehuis gebruikt voor het winnen van zieltjes. Met het looprek in de hand besluiten ze samen de strijd aan te gaan.

138 BERICHTEN 16 MENINGEN
avatar van newG
Ik vond de film best wel erg sterk tot op het moment dat ie uit zijn bed kwam. Toen ging het helaas wel bergaf met hier en daar nog een leuke opvlakkering. De elvis voice overs wanneer hij in zijn bed ligt vond ik erg leuk, met die verhaaltjes en verpleegster en dochter. Verder waren de stukjes met de zwarte JFK nog wel geinig, maar niet echt hilarisch grappig. Dit is overduidelijk een cult film, die met zijn bizar verhaal niet snel een "alledaagse" kijker zal bereiken (vandaar misschien het hoge gemiddelde)
Een kleine 2.75* krijgt hij van mij, want ik heb me niet verveeld

avatar van akira124

Weet iemand waar deze film te krijgen is?

avatar van Zinema
akira124 schreef:
Weet iemand waar deze film te krijgen is?

Jawel. Heeft Engelse subs.

avatar van MrHorror
The Lexx schreef:
de grappigste Elvis film ooit gemaakt, hoe ze dit hebben verzonnen weet ik niet, maar de film is origineel, komisch en dramatisch.

absolute topper die ik nu al een paar keer heb gezien en me nooit gaat vervelen.

het is gebaseerd op een kort verhaal van joe r. lansdale, dus helemaal zelf verzonnen hebben ze het niet volgens imdb komt er zelfs een vervolg aan...

avatar van Lord Flashheart
Redelijk flauw en vooral saai.

Als gematigde Elvis fan leek het me leuk om deze film eens te bekijken, maar het brengt toch niet helemaal wat ik ervan verwachtte. Het idee, een bejaarde Elvis Presley die een mummy gaat bestrijden, is geniaal. Evenwel aan de uitvoering schort het toch hier en daar.

De setting kon mij absoluut niet bekoren. Een bruin, donker en lelijk bejaardenhuis waar weinig gebeurt. Hoogtepunten in het eerste uur zijn de introducties van de personages en in het bijzonder de flashbacks van Elvis. Echter veel meer dan een glimlach deed dat niet op mijn gezicht toveren.

Het laatste half uur wordt vervolgens besteed aan het actie gedeelte, maar ook dat kan matig boeien. Ik hoopte eigenlijk de hele tijd dat Elvis en JFK nog op avontuur zouden gaan, maar helaas. Het blijft bij die ene saaie locatie, het bejaardenhuis. Spaarzaam hoogtepunt is de conversatie met de mummy in hiëroglyfen tekens.

En het tempo van de film is gelijk aan de leeftijd van de hoofdpersonen: bejaard. Hadden ze van mij niet hoeven doen. 2,5* voor de moeite.

avatar van nognooit
Deze film viel mij vies tegen.

Het concept is lekker idioot, tel daarbij op Bruce Campbell (in de hoofdrol!). Dat staat vaak wel garant voor een vermakelijke film. Dit keer helaas niet.

De film begint saai. Visueel oninteressant en qua verhaal eigenlijk ook.
Eigenlijk gebeurt er ook verdomd weinig in het eerste half uur.

JFK als donkere man vond ik een leuke vondst en in combinatie met een nog levende Elvis is dat, in theorie, best leuk. Aan de acteurs ligt het ook niet, die worden alleen enorm beperkt door de locatie (een enorm saai bejaardentehuis waar ze de hele film vrijwel niet uit komen) en het script (wat geen 92 minuten kan dragen).

Als afsluiter heb ik ook geen een keer gelachen. Humor is vaak ook een subjectief iets, dus dat wil ik nog een beetje door de vingers zien. Dat er verder vrijwel niets anders in de film was dat mij wist te boeien neem ik wél kwalijk.

Lang verhaal kort, dit is een gemiste kans want Bruce Campbell als een nog levende Elivs; daar had meer in gezeten.

Ik sluit me volledig aan bij Lord Flashheart

avatar van rep_robert
Lichtelijk teleurstellend en ik ben het dan ook met de bovenstaande commentaren eens. In potentie heeft de film alles om lekkere pulp te zijn en dat komt er slechts ten dele uit. Probleem is ondanks de geinige intro dat de film verschrikkelijk saai is. Er gebeurt geen reet, het bejaardenhuis is een dodelijk saaie setting waar ook al 0,0 uit gehaald wordt en qua spanning en sensatie is het ook allemaal maar zo zo.
Elvis Presley en de bejaarde die denkt dat hij John F. Kennedy is stellen qua personage eigenlijk ook weinig voor en hadden zo ingewisseld kunnen worden voor een willekeurige bejaarde.

Toch zitten er gelukkig nog een aantal leuke grapjes in, zoals de hiërogliefen taal die in de film voorkomt en vooral de taal die de mummy richting het einde gebruikt is erg geestig. Dat mocht ook wel, want de film zat tot een kwartier voor het einde op een dood spoor. De korte opleving op het einde redt de film van de totale saaiheid. Want een film binnen een bejaardentehuis met een paar seniele opaatjes is gewoon niet heel spannend.

Laat je dus niet misleiden door het geniaal neergepende plot hier en bedenk goed dat de film lang niet al haar kansen heeft benut!

avatar van wibro
Er zijn films die ondanks de korte speeltijd eindeloos lang lijken te duren. Een er van is deze film die voor mij zeer hoog zal scoren in de top 10 saaiste films aller tijden. Kon deze film ook niet in een ruk afkijken. Die scènes in dat bejaardentehuis waren zo bóóóring . Dan waren de personages ook nog eens zeer oninteressant en die Elvis oogde ook nog eens oerlelijk. Ze hadden beter een film kunnen maken over die dochter van die gast die in het begin de pijp uitging. De verschijning van die Callie (Heidi Marnhout) was voor mij het enigste hoogtepunt in de film. Over het verhaal zal ik het verder maar niet hebben; dat sloeg nergens op.
Liefst zou ik er na drie kwartier de brui aan gegeven hebben, maar ik hanteer voor mij nu eenmaal de regel dat er pas op een film gestemd mag hebben als je hem hebt afgekeken. Ik heb hem dus afgekeken, de eerste drie kwartier gisteravond, de rest vanmorgen. Dat deze film van mij de laagste waardering krijgt moge duidelijk zijn.

avatar van wilofski
Zeker niet de beste film ooit, maar het concept was best wel origineel.
Het feit dat de film gebracht wordt alsof het echt een serieuze actie film is en de held veel trekken heeft van een droge (in de zin van spaghetti western droog) cowboy vind ik wel prachtig gedaan.

Jammer dat ze hier en daar niet wat meer het verhaal lieten vlotten. Ik kan veel mensen begrijpen dat ze de film traag en saai vonden. Gelukkig kan ik daar zelf vrij goed tegen
Mss een tip voor die snelle film mensen: kijk een wat oude films. Westerns alla the good, the bad and the ugly of mss the shining of north by northwest tonen wat je allemaal kunt doen met een tragere film zonder te vervelen en je went er meer aan.

Nu effe terug terzake: persoonlijk vond ik het een van de beter films door de droge vorm van verhaal humor die gebruikt werd en de te serieus genomen actie en innerlijke dialoog.
Evenwel had ik toch het gevoel dat niet alles eruit gehaald is wat eruit te halen viel.
4* waard vind ik. (mss eigenlijk iets teveel maar heb de laatste tijd veel slechte films gezien)

avatar van numb nuts
ik ben echt een liefhebber van
bruce,maar dit?
de humor dat die elvis presley is dat vond ik
super
maar dat is het dan ook deze film het idee
wow maar de uitwerking ja helaas zal het wel met
het budget te maken gehad?

Het is geen blockbuster, maar de film heeft zeker iets brilliants vol onverwachte diepgang. Hij is voor de fijnproever op dit gebied en ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen hem leuk vind.
Een wat traag begin, waarin stap voor stap de dramatiek van oud en eenzaam opgeborgen zijn in een bejaartentehuis wordt neergezet. Ik moest er even aan wennen en ergerde me aan de traagheid. Maar gaandeweg begon ik te zien hoe razend knap dat gedaan is. De humor is droog en gitzwart. Die dramatische ondertoon wordt tot het einde toe volgehouden, dat einde zelf is bitterzoet en tegelijkertijd een tongue-in-cheek persiflage op de gemiddelde Hollywood actiefilm. Er wordt met van alles en nog wat de draak gestoken, soms op een grove en soms op een verfijnde wijze.
Het verhaal is flinterdun, er is weinig actie en ook weinig horror dus daar hoef je niet voor te kijken.
Het acteren is uitstekend, het decor precies goed voor het drama, de muziek is ingetogen en zeer passend.
Tijdens de film heb ik zeker niet in een deuk gelegen maar wel voortdurend genoten van de zwarte humor.
Toen ik hem net afgekeken had wilde ik 3,5*** geven, maar na de film komen er bij mij nog steeds noties op van bijzondere elementen in de film en dat alles met een relatief laag budget van 1 000 000 dollar. Ik vind hem echt goed vandaar toch 4***

avatar van Donkerwoud
Deze film is zijn reputatie al zover vooruitgesneld dat het niet anders had gekund dan dat hij tegen zou vallen. En dat doet hij dus ook. Voor een horror heeft het veel te weinig gore en viezigheid, maar voor een komedie is het net niet grappig genoeg. Wel vreemd hoe ze het meest bizarre idee ooit hebben omgevormd tot iets wat bij vlagen zelfs gevoelig en ontroerend is. Bruce Campbell is dan ook gewoon fantastisch in de hoofdrol als de getormenteerde Elvis. Zou trouwens een stunt van jewelste zijn als Omroep Max deze film een keer op het programma zet.

Erg magere film. Het idee van een verwisseling van Elvis is wel interessant, maar het verhaal erom heen is helemaal niets. Jammer, want ik heb de film gekeken omdat Bruce Cambell (Evil Dead) mee deed. Had er zeker iets van verwacht.

avatar van BlueJudaskiss
Laat ik het zo zeggen: ik had hier meer van verwacht. Veel meer.

avatar van Corcicus
Deze film is noch spannend, noch grappig. Voor de humor moet men het dus zeker niet doen en een film met oude besjes in de hoofdrol heeft ook als vervelende consequentie dat het er traag en duf aan toe kan gaan. Ik vind een bejaardenhome hoe dan ook geen ideale horrorsetting en wanneer de protagonisten zich met een looprek voortbewegen, wordt het soms wel wat te saai. Ook de gore is nauwelijks aanwezig waardoor deze film feitelijk op alle fronten faalt.

Curieus filmpje, met Bruce (Evil Dead) Campbell in de hoofdrol.

Toch een wat tegenvallende film die nooit echt grappig wordt en qua horror en gore flink teleurstelt. Campbell speelt een redelijke rol en het idee is best geinig, maar verder wordt er weinig uitgehaald.