A Most Violent Year (2014)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten
Misdaad / Drama

geregisseerd door J.C. Chandor
met Oscar Isaac, Jessica Chastain en Albert Brooks

1981, New York. Een jaar met een van de hoogste criminaliteitscijfers uit de geschiedenis van de stad. Gedurende de winter proberen een immigrant en zijn familie hun bedrijf uit te breiden en al het omringende gevaar, waaronder corruptie, te omzeilen met het risico alles te verliezen wat ze hebben opgebouwd.

Uitstekende film waarin een handelaar in stookolie zijn bedrijf wil uitbreiden maar tegenslag ondervindt vanwege overvallen. Het verhaal ontvouwt zich langzaam waardoor het onderhoudend blijft. De innerlijke strijd van het hoofdpersonage die zijn bedrijf eerlijk probeert te runnen maakt de film spannend (ook mede dankzij een sterke rol van Oscar Isaac).

avatar van Moviestar1979
Een goede film over de vele tegenslagen die een zakenman krijgt te verduren. Dit allemaal in New York 1981 waarbij er veel criminaliteit actief was.

De man van de film is ongetwijfeld Oscar Isaac. Nadat Javier Bardem het project had verlaten wegens meningsverschillen, hebben zowel Jessica Chastain alsmede regisseur J.C. Chandor een belangrijk aandeel gehad bij de casting van Isaac. De rol van Anna zou oorspronkelijk worden vertolkt door Charlize Theron, maar zij liet deze rol uiteindelijk aan zich voorbij gaan. Ook acteur Stanley Tucci kwam in aanmerking voor de film. Zowel Jessica Chastain, David Oyelowo en Elyes Gabel waren eerder te zien in Interstellar (2014). Oscar Isaac en Albert Brooks werkten samen in Drive (2011).

Het probleem waar veel filmmakers mee blijven worstelen, zijn de Twin Towers als het gaat om verhalen die zich vóór 11 september 2001 hebben afgespeeld. Bij mijn weten zijn er 2 momenten geweest in de film waarbij de Twin Towers in beeld verschijnen. Na de aanslagen hebben diverse filmmakers deze digitaal toegevoegd.

Jessica Chastain werd in 2015 genomineerd voor een Golden Globe. Tot slot sleepte de film 13 prijzen in de wacht, en werd nogmaals 44 keer genomineerd.

3,0 *

Net als in "Margin Call" en "All is lost" mist Chandor's film iets om echt groot te zijn.
Misschien kabbelt het verhaal wat te veel en mist hij wat aan dynamiek of gewoon een adembenemend hoogtepunt. Het is allemaal een beetje "net niet", wat niet betekent dat plot, setting of het acteren slecht zijn. Integendeel, maar het is een eerdere rustige misdaadfilm waarin een immigrant wordt voorgesteld die het nu eens wel gemaakt heeft en nog aast op expansie maar hierbij misdadige tegenkantingen ervaart

avatar van Zwolle84
Lastige film om te beoordelen. Enerzijds wil ik dit geweldig vinden. A Most Violent Year ziet er bijvoorbeeld ontzettend mooi uit, vooral qua kleurgebruik, en het acteerwerk van Isaac en Chastain (fijn om te zien hoe iemand op latere leeftijd nog zo'n interessante carrière weet op te bouwen) is om van te smullen.

Ook erg sterk is de insteek van de film. Na al die rise & fall-mafiafilms is het verfrissend om eens een film te zien over iemand die juist geen gangster wil worden, maar tegen wil en dank wordt meegesleurd in de draaikolk rondom het bewaken van zijn bedrijf en gezin. Vooral als zijn vrouw hem ook nog eens "besteelt", heb je echt met Abel te doen.

De reden dat ik toch op een laffe 7 uitkom, is de pacing. Normaal houd ik absoluut van films die de tijd nemen om op gang te komen. In het geval van A Most Violent Year zorgt dat er ook voor dat de sporadische explosieve scènes dubbel zo hard aankomen. Het nadeel is echter dat ik m'n gedachten er vaak niet bij kon houden. De langzame scènes waren zeker niet slecht of overbodig, maar wel net iets te nuchter om echt te sprankelen. Op het saaie af.

Desondanks zeker een fijne film en een mooie verrassing nadat ik hem voor een paar euro uit de bak viste.

avatar van Capablanca
Fraaie film. Soms misschien iets te traag, ik geef hem het voordeel van de twijfel en noem hem ingetogen. Ook de soundtrack werd adequaat gebruikt.

avatar van panax
sterke film
met weinig geweld wat betreft de titel !
wat op zich zelf ook weer mooi is ,geen schiet aktiefilm deze keer !
goed gespeeld ,mooi tijdsbeeld van new york van 1981
in ieder geval spannend genoeg !!

avatar van de grunt
Qua vormgeving is het briljant, maar iets meer pit had A Most Violent Year niet misstaan.

avatar van ILDIB
Te veel momenten die niet boeien maar gelukkig ook goede ertussen. De omslag vind ik wel heel groot. .

avatar van notsub
Voor een misdaadfilm is dit echt te braaf. Dat gevoel kreeg ik al snel en hield ik tot het einde toe. Op zich zit het allemaal goed in elkaar, maar ik miste toch echt wat grimmighied en beklemmende momenten. A Most Violent Year scoort wat mij betreft net een voldoende, omdat het allemaal wel klopt en gedegen is. Toch barstte het gesuggereerde geweld uit de titel nooit los en bleek het drama toch iets te prominent aanwezig te zijn.

avatar van j0enne
Je mag toch wel verwachten dat die trucks met olie wat beter beveiligd zijn, al helemaal als je nota bene al meerdere keren bent overvallen.

Wat een fraai gestileerde film. Ook bijzonder fijn: weinig slecht- en hardvochtigheid, en dat in een misdaadfilm. Wat mij betreft daarom een prima prestatie van de makers.
Spanning zonder expliciet geweld is soms een verademing. Liefhebbers van 'hoogtepunten' zullen deze film wat vlak vinden. Ik vond daarentegen deze 'vlakheid' van zeer hoog niveau.

avatar van Elchapo
Gek op misdaadfilms,deze slaat de plank echter volledig mis...BORING !!!!!1.5 stars

avatar van AJK
AJK
Heerlijke film.
Heeft mij geen moment verveelt.
Puike acteurs,heel realistisch gemaakt.
Isaac had van mij een oscar kunnen
krijgen.
4.0

Het zal wel aan mij liggen maar ik vond de film ontzettend saai en slap..........1 lange gaap....twee sterren...

avatar van missl
Mooie film over een man die zijn bedrijf probeert te runnen en uit te breiden. Hij krijgt tegenslagen, in zijn werk en privé en je ziet hoe hij hiermee om gaat en wat voor plannen hij nog heeft.
Ik vond het wel een mooie film, hoe een man het toch wil maken maar er toch ook mensen zijn die dit anders zien.

De degelijkheid spat er vanaf.

Film over een zakenman die op het rechte pad probeert te blijven en daar zowaar ook in slaagt. Althans, naar eigen zeggen, "zo recht mogelijk". Qua uitgangspunt is het redelijk origineel, qua uitwerking echter redelijk braaf.

Eerste film van Chandor die ik kijk, dus kan moeilijk oordelen over z'n andere films. Maar het lijkt me weer iemand die alles tot in de puntjes verteld en gezegd moet hebben. Dat maakt dat deze film best lang en uitgerokken aanvoelt. Iets teveel showing the obvious, waardoor de langte al snel oploopt. Dat lijkt hij dan te willen gebruiken om de film wat gravitas mee te geven, maar daar slaagt hij toch niet helemaal in.

Visueel niet slecht, acteurs ook oké en een valse noot valt er ook niet echt te ontdekken. Maar tegelijkertijd is het ook redelijk kleurloos en is er weinig wat er positief bovenuit springt. Daarbij wisten de personages en hun motivaties mij ook niet altijd even goed te overtuigen, waardoor Abel Morales' verhaal een beetje geforceerd aanvoelde.

Oké voor een keertje, maar geen film die lang zal blijven hangen.

avatar van Nicolage Rico
Film die de tijd neemt, vooral om interessant te worden. Mooi gestileerd, maar de grootste kracht van de film is met afstand Oscar Isaac. Fantastisch acteerwerk. In andere films viel zijn talent me toch minder op. Ook Jessica Chastain acteert opvallend goed (lang niet er dat Charlize Theron die rol weigerde).

Het moment dat Abel precies in de buurt rijdt terwijl er een tank wordt overmeesterd vind ik net iets té toevallig. Verder steekt het script goed, of beter gezegd: degelijk, in elkaar.

Ruime 3*