Dead Calm (1989)

Australië
Thriller / Drama

geregisseerd door Phillip Noyce
met Nicole Kidman, Sam Neill en Billy Zane

John Ingram en zijn jongere vrouw Rae vertrekken met hun jacht op reis om in alle rust de dood van hun zoontje te verwerken. In het midden van de oceaan komt er plots een jonge man in een roeibootje op hen afgevaren, die beweert de enige overlevende te zijn van een acuut geval van voedselvergiftiging aan boord van een ander schip. Wanneer John het schip in kwestie gaat bekijken, wordt het hem al snel duidelijk dat de lijken aan boord van de gehavende Orpheus op een heel andere manier aan hun einde gekomen zijn. Een verontrustende ontdekking, zeker wanneer hij beseft dat hij gevangen zit op het zinkende schip en bovendien z'n eigen jacht ziet wegvaren met de vreemdeling aan het roer...

avatar van schenkowiets
Nee de film kon me totaal niet boeien . Mischien komt t door de zogenaamde enge psycho komt want die kerel is absoluut niet eng . Hier had ik wel wat meer van verwacht gezien de reviews !

avatar van Shadowed
horizons schreef:
Welke films deden dit eerder en beter?

Volgende keer even een quoteje doen, dan krijg je ook sneller antwoord.

Met "eerder en beter" doelde ik vooral op het concept, vrouw tegen psychopaat. Dat heb ik in meerdere films veel spannender en intenser afgemaakt zien worden. Vond dit dan vooral saai.

avatar van Elchapo
Gisteravond op tv na dik 20 jaar nog eens gekeken,en het blijft een prima film.....3.5 stars.

avatar van Lovelyboy
Heel lang geleden eens gezien en toen wel bij gebleven als best wel spannend film met een indrukwekkende psychopaat. De vraag is dan of de film tientallen jaren later nog steeds dezelfde indruk wekt. En ja, hij viel geenszins tegen.

De film wordt gedragen door drie acteurs, waarvan Neill zo ongeveer de meest stoïcijnse, ondanks wat hem allemaal overkomt. Het zijn vooral Kidman en Zane die hele goede rollen neerzette en dan met name de onberekenbare psychopaat die Zane speelt. Een rol overigens die ik altijd aan hem ben blijven koppelen en altijd als ik dat tronie zie gaat er automatische de gedachte; daar heb je dat gruwelijke figuur ook.

Op zich zijn er wel wat dingetjes van kritiek. Waarom laat Neill zijn vrouw zo achter bij iemand die hij niet vertrouwt? Dingen met de boot zoals dat men aan het varen is, wat natuurlijk een boeggolf creëert, een scene later ligt de boot stil in het water terwijl de motor een fractie uit is, al zo bijzonder. Waarom is ze niet wat slimmer met het verstoppen van die motorsleutel? Waarom pakt ze niet eerder dat geweer? Waarom zit Neill met zijn boot in een zware storm terwijl er vanaf de andere boot in de verste verte niets te zien is? Waarom parelt Zane in die beginfase van het zweet, op wel meer momenten trouwens, terwijl Neill en Kidman met lange broeken en overhemden kennelijk niet warm hebben...?

Afijn, het maakt niet zoveel uit. Het draait meer om het psychologisch steekspel. Kidman die vecht voor haar leven, en als paniekerig vrouwtje toch de mentale weerbaarheid ontwikkeld om hem te bespelen, te verwonden en de boot te keren. Het samenspel tussen de twee is goed en tegelijk onvoorspelbaar, what's next? De strijd van Neill op het andere schip is ook meer dan prima, goed in beeld gebracht en met spanning. Dit allen tot een uitstekend einde met zenuwslopende ontknoping. Ja, Dead Calm doet het ondanks zijn leeftijd nog prima en staat garant voor een prima avondje sensatie.