Dead Calm (1989)

Australië
Thriller / Drama

geregisseerd door Phillip Noyce
met Nicole Kidman, Sam Neill en Billy Zane

John Ingram en zijn jongere vrouw Rae vertrekken met hun jacht op reis om in alle rust de dood van hun zoontje te verwerken. In het midden van de oceaan komt er plots een jonge man in een roeibootje op hen afgevaren, die beweert de enige overlevende te zijn van een acuut geval van voedselvergiftiging aan boord van een ander schip. Wanneer John het schip in kwestie gaat bekijken, wordt het hem al snel duidelijk dat de lijken aan boord van de gehavende Orpheus op een heel andere manier aan hun einde gekomen zijn. Een verontrustende ontdekking, zeker wanneer hij beseft dat hij gevangen zit op het zinkende schip en bovendien z'n eigen jacht ziet wegvaren met de vreemdeling aan het roer...

avatar van Dennis Evahi
Een geweldige spannende film die nergens inkakt. De acteurs spelen fenomenaal. Psycho.

avatar van Banjo
ja inderdaad ik snap ook niet waarom deze film zo laag staat...

avatar van cantforgetyou
Dit blijft een spannende film. Ook al is die alweer zo'n 20 jaar oud. Nicole is prachtig om naar te kijken. Billy Zane zag er ook nog goed uit in deze film. Maar daar gaat het eigenlijk niet om. Het is gewoon een goede film. Kijken dus.

Niet echt een boeiend verhaal. De film verloopt heel traag en de gebeurtenissen zijn erg cliché-achtig. Er gebeurt weinig verrassends. Dat is ook lastig in een film met twee boten en drie personages. De personages hadden in ieder geval wat sterker over kunnen komen. Bovendien is het mij niet duidelijk geworden wat er nu precies met de vreemde man aan de hand was. Kortom een slappe film.

avatar van baspls
Ken dit alleen uit een Simpsons Treehouse of Horror aflevering maar heb de film zelf nooit gezien.

avatar van horizons
baspls schreef:

Dan wordt het tijd.

horizons schreef:
Dan wordt het tijd.

Gelukkig komt ie op tv

Deze film komt best regelmatig op TV en als je hem nog niet gezien hebt zou ik hem zeker kijken. Prima thriller en jonge fraaie Nicole Kidman (ook veelvuldig bloot te zien) die goed speelt. Dat laatste geldt ook voor Billy Zane en Sam Neill. En dan heb je ook gelijk alle smaken gehad want meer personen spelen eigenlijk niet mee in deze film.

avatar van knusse stoel
Beklemmend verhaal, dus ook een beklemmende film.
Ook zien we zoals "Theunissen" al zegt, Nicole Kidman als jonge actrice aardig bloot door de film heen 'dansen'. Maar ja, iedereen is regelmatig bloot te bewonderen en wat zou het? Je zit midden op het water, niemand die je ziet, dus is het geschonken "uniform der geboorte" voldoende!

Dit soort films geeft mij vanwege de beklemming ook een ongerust gevoel, dus echt dol ben ik er niet meer op. Maar goed is hij wel! Kijken dus als je hem nog niet gezien hebt en wel van dit soort thrillers houdt!

avatar van Montorsi
Een hoopvol en sfeervol begin waar helaas verder niet al te veel mee gedaan wordt. De opzet van de film is vrij goed maar wordt te langdradig uitgewerkt en boeide eigenlijk gewoon niet zo. Niet echt spannend, inclusief overdreven en slap slot. Meest interessante vond ik nog de geluidseffecten en de muziek.

yorgos.dalman
Meest interessante vond ik nog de geluidseffecten en de muziek.

Ja, geweldige score van debuterende Nieuw Zeelander Graeme Revell.

avatar van Filmkriebel
Kat-en-muisspelletje tussen Kidman en Zane, dat efficiënt uitgewerkt werd. De kracht van de film ligt in het beperkt aantal keuzes die de personages op een bepaald moment in de film kunnen maken, en daarom vind ik dit een redelijk sterke thriller. Ook enkele onwaarschijnlijkheden passeren de revue, maar de nagelbijtende suspense maakt alles goed. Het einde met de hairwash is haast een Hitchockiaanse scène

avatar van Geno
Ja dat is het juiste woord: 'Hitchockiaans'.... dank Filmkriebel. Dit is een film die je niet meer snel vergeet; sterker, dit vergeet je nooit meer. Gewoon omdat het een sober maar sterk en erg geloofwaardig verhaal is. En... buitengewoon goed 'verteld'. Alles deugt.

Met een minimum aan cast (wat een geweldige acteurs!) en materiaal (twee bootjes) zo iets overtuigends neerzetten is echt een prestatie. Ook na het herzien is er niets op de prestatie af te dingen.

Dead Calm kan zich langzaamaan in de categorie 'klassiekers' scharen.

3.5 *

prima film deze toen ook in bioscoop gezien en nu weer gezien.
dit blijft een spannende film ook na 25 jaar.

Deze thriller, gebaseerd op een psychologische spanningsroman, was op zichzelf onderhoudend maar ook voorspelbaar en zat vol met ongeloofwaardigheden en onwaarschijnlijkheden. De booswicht kwam, zoals te verwachten viel, meerdere keren terug en dat werkte voor mij alleen maar lachwekkend. Billy Zane (mooie jongen!) speelde dreigend en solide, Nicole Kidman was fantastisch en Sam Neill aan de stijve kant.

Tarkus schreef:
Dit is een van de eerste films die ik zag met Nicole Kidman.
Ik was dadelijk overtuigd van haar acteertalent, want van de 3 hoofdpersonages die hierin meespelen is zij het die de show steelt.
Toen ik deze film voor het eerst zag vond ik hem best wel spannend, maar nu is hij een beetje gedateerd en wat traag.
Heden ten dage zijn we ook wat meer suspense gewend en heeft de film niet zo'n effect meer als oorspronkelijk de bedoeling was.
Maar toch blijft dit een goede film en eentje die je zeker niet mag missen. Al is het dan misschien om de kleine naaktscène van Kidman.

Deze film voor de zoveelste keer, ik ben de tel kwijt, opnieuw gezien.
Het blijft een steengoede thriller, met een cast van 3 man en zoveel spanning, daar moet goed voor geacteerd worden en dat doet men ook.
Dit is een film die ik steeds weer opnieuw kan bekijken en er steeds opnieuw van kan genieten.

avatar van Insignificance
Een hond op zee. Dat kan niet goed gaan. Balen natuurlijk, dat met de sleutel. Leuke scène, alhoewel je het van mijlenver ziet aankomen. Staat misschien een beetje symbool voor de rest van de film. Volgens het boekje, zeker op de rode draad, spannend is het dan ook allang niet meer, maar Noyce verpakt het wel zodanig dat z'n thriller nergens helemaal indut.

Bijna een soort surrealistische horrorboot, daar waar John op verzeild raakt, terwijl op het andere jacht Hughie de aandacht op zich vestigt. Best een gestoord figuur, wispelturig als de pest met z'n maniakale trekjes en wanneer hij Rae tot de orde roept, gaat-ie lekker hardhandig tekeer. Apart rolletje van Zane, al zullen de meeste ogen wel gericht zijn op Kidman.

Met John benedendeks en Rae in de mast begint de soundtrack zich ineens flink te roeren en dat klinkt als een klok. Sterkste segment van de film dat bovendien het slotstuk van de nodige brandstof voorziet. Ook daar geen verrassing te bespeuren, maar het volstaat allemaal wel voor een hectisch zeereisje. De laatste voltreffer is ook nog eens daadwerkelijk raak.

Blijft een hele sterke film. Met een minieme cast, setting en zelfs minimale soundtrack slaagt Noyce er in om een constante spanning hoog te houden. Ik weet niet wat er met Zane na Titanic is gebeurt, maar hij is een uitstekende badguy en zorgt hier gedurende de gehele film voor een constante dreiging die moeilijk te evenaren is. De piepjonge Kidman zet eveneens een sterke rol neer, terwijl ook Neill laat zien niet per se een opvallend acteur te zijn qua uitstraling, maar wel heel solide in zijn performance.

Open water vind ik in combinatie met zaken als haaien of een storm al vrij angstaanjagend, nu in deze film ook psychopaten en zinkende boten voorkomen heb ik weer een reden om niet de zee op te gaan. Binnen zijn korte tijdsduur verspilt de film weinig tijd met lange dialogen en expositie, om ook nergens door te slaan in domme actie en hysterisch gekrijs. Het spelletje tussen Zane en Kidman intrigeert over de gehele linie, terwijl Neill's overlevingsstrijd eveneens zeer spannend is. Mooie scenes aan boord van het zinkende schip met de angstaanjagende soundtrack.

Weinig meer over te vertellen, behalve dat Dead Calm een voorbeeldig gemaakte thriller is.

avatar van pmeester
Vond dit ook zeker een hele beklemmende film. Uitzonderlijk knap dat je tot zoiets in staat bent met maar drie personen en een boot. Niet te vergeten de hond natuurlijk. Nicole nog zonder kunstmatige ingrepen met overtuigend acteerwerk en de twee mannen doen niet onder. Ga hen zeker nog eens zien hoewel de spanning dan aanzienlijk minder zal zijn omdat je al weet wat er gaat komen.

avatar van SmackItUp
Had best een goede film kunnen zijn. Waar het niet dat Billy Zane totaal niet beangstigend is. Doet de redelijke spanningsopbouw zo weer even teniet. Verhaaltje is verder flinterdun, maar dat geeft weinig als de film spannend zou zijn. Voor mij dus niet helaas.

Toch nog 2,5*, mede door het geweldige acteerwerk van Kidman.

een leuke film.vond hem ook spannend.een tijd niet gezien,binnenkort maar weer eens zien.

avatar van baspls
Dead Calm is een degelijke Thriller, maar ook niet echt veel meer. Het uitgangspunt is erg goed, Hitchcockiaanse claustrofobie midden op zee. De uitwerking is echter minder bijzonder en had echt beter gekund.

De jonge Nicole Kidman en Sam Neill speelden zeker niet slecht. Het was vooral de Amerikaanse Billy Zane die behoorlijk irritant was. Gewoon een hard object pakken en zijn hersens inslaan als hij even niet oplet, hoe moeilijk kan het zijn. Het verhaal was verder ook best wel voorspelbaar. Uitvoering helemaal volgens het boekje en op de flaregun hoofdexplosie na werd de film nergens echt storend.

De film is prima opgenomen en de muziek van Graeme Revell was zelfs behoorlijk goed en beklemmend.

Verwacht dus geen meesterwerk, maar voor het beetje suspense en de mooie Kidman is de film het bekijken wel waard.

avatar van IH88
“Don't you believe me?”

Laat drie klasse acteurs hun ding doen op een klein zeiljacht, en het resultaat is een ijzingwekkende thriller. Kidman en Neill zetten twee sympathieke personages neer, en Zane is maniakaal straalt constant dreiging uit. Vooral de transformatie van Kidman, van getraumatiseerde vrouw tot iemand die voor zichzelf opkomt en kracht uitstraalt, is indrukwekkend. De regie van Noyce is vlijmscherp en ontdaan van onnodige ballast, en de oceaan en een klein zeiljacht zorgen voor een spannende setting. Het einde kent wat clichés, maar gelukkig is Dead Calm voor de rest erg sterk.