• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.147 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.201 acteurs
  • 199.052 gebruikers
  • 9.373.958 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dead Calm (1989)

Thriller / Drama | 96 minuten
3,29 1.089 stemmen

Genre: Thriller / Drama

Speelduur: 96 minuten

Oorsprong: Australië

Geregisseerd door: Phillip Noyce

Met onder meer: Nicole Kidman, Sam Neill en Billy Zane

IMDb beoordeling: 6,8 (47.411)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 8 september 1989

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Dead Calm

"High seas. Deep terror. Try to stay calm."

John Ingram en zijn jongere vrouw Rae vertrekken met hun jacht op reis om in alle rust de dood van hun zoontje te verwerken. In het midden van de oceaan komt er plots een jonge man in een roeibootje op hen afgevaren, die beweert de enige overlevende te zijn van een acuut geval van voedselvergiftiging aan boord van een ander schip. Wanneer John het schip in kwestie gaat bekijken, wordt het hem al snel duidelijk dat de lijken aan boord van de gehavende Orpheus op een heel andere manier aan hun einde gekomen zijn. Een verontrustende ontdekking, zeker wanneer hij beseft dat hij gevangen zit op het zinkende schip en bovendien z'n eigen jacht ziet wegvaren met de vreemdeling aan het roer...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

John Ingram

Hughie Warriner

Russell Bellows

Specialist Doctor

'Orpheus' Cruise Girl

'Orpheus' Cruise Girl

'Orpheus' Cruise Girl

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5828 stemmen

vreemd dat nog niemand de vergelijking met Polanski's Knife in the Water heeft gemaakt. hetzelfde principe is hier iets anders uitgewerkt. verder wel een aardige film.


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

pfoe 5 sterren in de Veronica gids

EDIT : Sorry als dit een Chat-bericht is Kap.


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

idd, ik ga hem wel kijken vanavond, ben wel benieuwd na al deze reacties hier


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2069 stemmen

mikoz schreef:

pfoe 5 sterren in de Veronica gids

Als je iets niet serieus moet nemen wat sterren betreft, dan is het wel de Veronica-gids.


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

U-96 schreef:

(quote)

Als je iets niet serieus moet nemen wat sterren betreft, dan is het wel de Veronica-gids.

haha ja klopt.

maar ja ik vind het een aaridge film maar meer ook niet.

mooie beelden , een redelijk goed verhaal , redelijk goed geacteerd etc.

Maar verder niks bijzonders. 3.5


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

ben hem nu aan het kijken

Bijna afgelopen maar zit op 2,5*

Vind hem tot nu toe nergens spannend of echt boeiend.


avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6797 berichten
  • 2423 stemmen

Overschatte, voorspelbare en ongeloofwaardige film met een belachelijk verhaal. Het wordt daarnaast nooit echt spannend, ook omdat Zane niet kan overtuigen. Het is ook niet aan te duiden wat hij nou is, gewoon een gek? Beetje makkelijk

Ik snap werkelijk niet hoe die ruim 200 users op een 3,3 gemiddeld uitkomen

Wat is Kidman trouwens lelijk eigenlijk

Zonde van mijn tijd.

1,5 sterren

EDIT: het einde is nog belachelijker

1,0 ster


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

gelukkig afgelopen, een extra half uur had ik er niet meer bij kunnen hebben. Ik snap niet wat iedereen er zo spannend aan vind, maar ik vind het allemaal een beetje slap. Het acteuren vond ik ook niet super, special effects ( met name op het laatst) zagen er niet uit, dom einde. Dom verhaaltje, maar soms toch nog een beetje vermakelijk.

2*


avatar van Ziggy007

Ziggy007

  • 208 berichten
  • 1204 stemmen

Dik boven de 3* gemiddeld. Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat het genoeg zegt over de site én de users

Dit is natuurlijk een draak van een film.

Ten eerste:
waarom maakt ze hem niet direct af (met geweer) Dat had de film een dik uur kunnen inkorten, en was voor alle partijen beter geweest.

Ten tweede:
Nee ik ga er ook niet meer woorden aan vuil maken ook

Heel gauw vergeten dit. 1*


avatar van Petero

Petero

  • 91 berichten
  • 1401 stemmen

Dit noemt zich een thriller? Ik vond het maar hilarisch, vooral het einde .

Afgezien van het bar slechte acteerwerk was vooral het verhaal belachelijk, zo had ze die vent al 10x eerder afkunnen maken, maar nee, mevrouw moest eerst nog neuken (wtf :T).

En het is mij nog steeds niet duidelijk wat er op het andere schip is gebeurd.

1 sterretje en maar hopen dat de waardering hier snel omlaag gaat.


avatar van kos

kos

  • 46693 berichten
  • 8850 stemmen

.

Hebben ze een halve versie uitgezonden of zo?


avatar van Petero

Petero

  • 91 berichten
  • 1401 stemmen

kos schreef:
.

Hebben ze een halve versie uitgezonden of zo?


Je bedoelt vanwege mijn onduidelijkheid over dat andere schip?
Je zag alleen wat vage video beelden met een rare Engelsman en 2 dames. Mij is daar niks uit duidelijk geworden.


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

Na het einde gezien te hebben verlaagd naar 2.5

Het was allemaal iets te flauw.. en abslouut niet spannend.


avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6797 berichten
  • 2423 stemmen

Petero schreef:
¨ maar nee, mevrouw moest eerst nog neuken (wtf :T).




Petero schreef:
En het is mij nog steeds niet duidelijk wat er op het andere schip is gebeurd.


Mee eens, was allemaal erg onduidelijk


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2069 stemmen

mikoz schreef:

maar ja ik vind het een aaridge film maar meer ook niet.

mooie beelden , een redelijk goed verhaal , redelijk goed geacteerd etc.

Maar verder niks bijzonders. 3.5

Na het einde gezien te hebben verlaagd naar 2.5

Dit snap ik even niet?


avatar van ellie

ellie

  • 74 berichten
  • 55 stemmen

Redelijk geslaagde thriller


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Jammer dat ik hem vandaag gemist heb. Het blijft één van mijn favoriete films.
Sowieso knap om anderhalf uur op één locatie met 4 acteurs spannend te houden. Dat kunnen er maar weinige

Dat Kidman al eerder kans zou hebben gehad om Zane om zeep te helpen zegt mij helemaal niets. Alsof het makkelijk is om iemand te doden. Eén ieder die dat wel vindt zal ik in ieder geval met een wijde boog ontlopen.

En wat er gebeurd is op het andere schip... Tsja... je moet er wat fantasie voor hebben om de onduidelijke stukken in te vullen. Dat maakt het juist zo beklemmend, en het zegt mij voldoende over de mensen die dat niet kunnen. Jammer....


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Nou toen Kidman een harpoengeweer tegen de keel van Zane hield kon ze makkelijk de trekker overhalen. Maar ze moest hem zonodig laten leven en dan lekker in een rubberbootje weg laten drijven :S

Oh, en mocht dit niet kloppen wat ik nu zeg, dan was ik waarschijnlijk half in slaap gevallen


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

FillumGek schreef:
Nou toen Kidman een harpoengeweer tegen de keel van Zane hield kon ze makkelijk de trekker overhalen. Maar ze moest hem zonodig laten leven en dan lekker in een rubberbootje weg laten drijven :S

Wat mijns inziens elk gezond denkend mens zou doen.


avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

  • 6797 berichten
  • 2423 stemmen

Tsja, wat is erger: een snelle dood of een dood door verdrinking, uihongering of door door de haaien te worden opgegeten...


avatar van Petero

Petero

  • 91 berichten
  • 1401 stemmen

Stephan schreef:
Jammer dat ik hem vandaag gemist heb. Het blijft één van mijn favoriete films.
Sowieso knap om anderhalf uur op één locatie met 4 acteurs spannend te houden. Dat kunnen er maar weinige

Dat Kidman al eerder kans zou hebben gehad om Zane om zeep te helpen zegt mij helemaal niets. Alsof het makkelijk is om iemand te doden. Eén ieder die dat wel vindt zal ik in ieder geval met een wijde boog ontlopen.

En wat er gebeurd is op het andere schip... Tsja... je moet er wat fantasie voor hebben om de onduidelijke stukken in te vullen. Dat maakt het juist zo beklemmend, en het zegt mij voldoende over de mensen die dat niet kunnen. Jammer....


Ow, dus nu ben ik op eens een achterlijke eikel . Leuk man.

Ik vind het onzin wat jij zegt. Als je in zo'n levensbedreigende situatie zit waar het gaat om jouw leven of zijn leven, zal je echt wel kunnen moorden. Dat is het menseljik instinct. Overleven. Dit was dus zo'n situatie en dan denk je op een gegeven moment niet meer, dan doe je, om te overleven. Dat mevrouw eerst nog is gaat liggen neuken en hem daarna nog een paar keer laat 'lopen' kan ik echt niet begrijpen

En ik heb echt wel fantasie, maar om bij dat andere schip wat te bedenken moet je wel heel veel gissen. Het karakter van die kerel was ook nog is helemaal niet mysterieus en het was de film er niet voor om over die gebeurtenis mysterieus te doen. Nee, voor mysterieuse films kijk ik wel naar Donnie Darko, Lost Highway etc..

.


avatar van kijkert

kijkert

  • 3584 berichten
  • 0 stemmen

[quote]Ziggy007 schreef:
Dik boven de 3* gemiddeld. Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat het genoeg zegt over de site én de users

Dit is natuurlijk een draak van een film.

Ten eerste:
waarom maakt ze hem niet direct af (met geweer)

Niet iedereen heeft weinig moeite met moorden?


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

U-96 schreef:

(quote)

(quote)

Dit snap ik even niet?

Toen ik mn post plaatste was de film nog bezig , het was zeg maar een voorlopige post van we ik dacht dat het zo zou blijven.

Maar ik vond het einde zwaar tegenvallen


avatar van Anne_Girl

Anne_Girl

  • 206 berichten
  • 188 stemmen

Ik vond het een goede film. De spanning blijft er van begin tot eind in en 't is een indrukwekkend verhaal.
Alleen (zoals eerder gezegd) het einde wat betreft dat die man weer terug kwam was nogal overbodig geweest.
Ik vond het ook nergens op slaan dat ze hem op een rubberbootje smeet, ze had hem beter gelijk kunnen laten zinken, toch?
Maar ondanks dat zeker de moeite waard 4*


avatar van Livie

Livie

  • 48 berichten
  • 43 stemmen

Billy Zane geeft een prima acteerprestatie, maar verder is het een standaard filmpje, niet zoveel aan.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Petero schreef:

Ow, dus nu ben ik op eens een achterlijke eikel . Leuk man.

Dat zijn jouw woorden. Gezien je eerdere post leek het me dat die fantasie niet aanwezig was.

Ik vind het onzin wat jij zegt. Als je in zo'n levensbedreigende situatie zit waar het gaat om jouw leven of zijn leven, zal je echt wel kunnen moorden.

Daar ben ik het ook wel mee eens, maar ik vind het geloofwaardig dat zolang er nog alternatieven zijn, je die eerst toepast. Dat in de standaard Hollywoodfilm het doden van een mens zo makkelijk wordt neergezet zullen we maar niet voor werkelijkheid aannemen.

En ik heb echt wel fantasie, maar om bij dat andere schip wat te bedenken moet je wel heel veel gissen.

Dat valt toch wel mee? Zane wordt ingehuurd om filmopnames te maken voor een soort pornotrip. Wordt niet serieus genomen en wordt gekleineerd. Hij leidt blijkbaar ook nog aan een soort van claustrofobie a la the Shining, hence... zijn stoppen slaan door en moord iedereen uit op dat schip. Ik snap werkelijk niet wat hier onduidelijk aan is.
Het karakter van die kerel was ook nog is helemaal niet mysterieus en het was de film er niet voor om over die gebeurtenis mysterieus te doen. Nee, voor mysterieuse films kijk ik wel naar Donnie Darko, Lost Highway etc..
.

Dan snap ik niet wat hier staat...
En het is mij nog steeds niet duidelijk wat er op het andere schip is gebeurd.


avatar van niekburnnn

niekburnnn

  • 6 berichten
  • 158 stemmen

wat een slechte film ik ben het helemaal met petero eens. ik ben de film gaan kijken omdat hij een redelijk hoog gemiddelde had hier op moviemeter toen hij op tv kwam. en de genre sprak me wel aan. daarom zat ik de hele film te wachten tot het spannend werd, maar ik zat me alleen ongelovelijk te ergeren. en die drinkeling is of door de verkeerde persoon gespeeld of de personage is totaal niet spannend. geen ruk aan! afrader. 1.5*


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2069 stemmen

mikoz schreef:

Toen ik mn post plaatste was de film nog bezig , het was zeg maar een voorlopige post van we ik dacht dat het zo zou blijven.

Maar ik vond het einde zwaar tegenvallen

Erg merkwaardig om al een stukje bij een film te schrijven én een stem te geven, terwijl de film nog bezig is...


avatar van Petero

Petero

  • 91 berichten
  • 1401 stemmen

Dat zijn jouw woorden. Gezien je eerdere post leek het me dat die fantasie niet aanwezig was.


Dat maakte ik een beetje op uit jouw laatste zin, maar misschien liet ikmijn fanatasie te veel gaan .

Dat valt toch wel mee? Zane wordt ingehuurd om filmopnames te maken voor een soort pornotrip. Wordt niet serieus genomen en wordt gekleineerd. Hij leidt blijkbaar ook nog aan een soort van claustrofobie a la the Shining, hence... zijn stoppen slaan door en moord iedereen uit op dat schip. Ik snap werkelijk niet wat hier onduidelijk aan is.


Ik heb dit er écht niet uit kunnen halen. Ik heb gezien dat Sam Neill op de video van die zinkende boot wat erotisch getinte beelden heeft gezien van die Zane en dat Zane daar wat werd afgekat heb ik gezien. Niets gezien over dat hij zich vernederd, niet geaccepteerd, oid voelde. Misschien heb ik even niet opgelet of was ik net even wat halen ofzo.. Maar zo kort kan dat stukje dan toch niet geweest zijn? Nouja, ik heb de spanning en uitwerking van dat karakter toch echt gemist bij deze film..


avatar van Ziggy007

Ziggy007

  • 208 berichten
  • 1204 stemmen

@ Stephan

Het klopt dat niet iedereen direct in staat is om te moorden (zeker de dames niet), maar wat mij betreft was hier sprake van het tegenovergestelde.

Ik zal mij nader verklaren:

Je man wordt alleen achtergelaten op zee (lees: overlevingskans 0.0%) en zelf word je met een klap buiten westen geslagen. Dit zijn natuurlijk niet de meest gunstige omstandigheden voor een romantisch boottochtje

Vervolgens leven ze in betrekkelijk relaxte sfeer langs elkaar heen, er is niet echt sprake van vijandelijkheid (althans niet duidelijk zichtbaar). Vreemd, want je man is 'vermoord' en zelf ben je ook niet echt veilig van je leven. Dit zijn in principe prima ingrediënten om de dader om het leven te brengen, of in ieder geval een > felle < woordenwisselingen aan te gaan

Via de radarapparatuur komt ze er dan achter dat haar man nog leeft en ze zal wel even zorgen dat zij haar manlief komt redden. Hiervoor zal ze de boot moeten keren, en dit lijkt mij dan ook een UITSTEKEND MOMENT om je tegenstander uit te schakelen. Vermoorden hoeft inderdaad niet, ben ik met je eens, je zoekt een alternatief (zoals het vastbinden en opsluiten later in de film).

Even voor de duidelijkheid : ze wil haar man komen redden. Daarvoor moet je de boot om laten keren zonder dat je mede passagier het doorheeft of iig niets tegen kan doen.

Nu dit duidelijk is gaan we terug naar de film. Miss Kidman denkt de boot wel even te saboteren en pakt dan de sleutel van de motor oid (whatever), maar mijn punt is: ze gooit die sleutel uiteindelijk weg zodat de boot niet meer verder kan óf dat die kerel erachteraan gaat. Maar nou vraag ik mij af hè, hoe the hell kom je dan uiteindelijk bij je man die tegen de dood knokt terecht ? Daar zul je toch echt de boot zelf voor moeten gebruiken, dus saboteren heeft geen > enkele < zin! Als eerste moet je zorgen dat die klootzak die je leuke boottochtje heeft verpest weet te 'uit te schakelen' (dead or alive).

Nou het vervolg heeft Petero al besproken (neuken), maar ik wil daar nog wel aan toevoegen dat het verhaal op die andere boot misschien nog wel het enige 'goede' punt aan de film is. Daar laten ze het grotendeels aan de fantasie van de kijker over. Wat jij al aangaf als reactie op Petero klopt idd, maar de hoe en wat zijn achterwegen gelaten in de film > pluspunt

Acteerprestaties waren niet goed, maar ook niet extreem slecht. Eerder ongeloofwaardig, vooral die ene kerel dus. Die kwam totaal niet uit de verf als de doorgedraaide gek (vooral rond de seksscènes was hij ineens weer 'nuchter').

Kortom: ik vond het allemaal erg overdreven, soms ongeloofwaardig met als toppunt de seks- en slotscène.


Huge bericht trouwens