The Entity (1982)

Alternatieve titel: Het Onding

Horror

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Barbara Hershey, Ron Silver en David Labiosa

Carla Moran wordt op een nacht vreselijk geslagen en verkracht door een onzichtbare kracht. Aangeslagen door wat haar is overkomen zoekt ze hulp, maar familie en vrienden geloven haar niet en denken dat ze geestelijk problemen heeft. Ze zoekt hulp bij paranormale experts en die komen erachter dat er wel degelijk boosaardige bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn.

avatar van marlijnzzz
een echte aanrader dat wel, Maar ik zat nou niet bepaald te trillen op mijn stoel. Het was niet superspannend en het werd ook een beetje voorspelbaar. Het einde was best spannend maar de effecten vond ik dan wel weer superfake. Het verhaal was wel ontzettend sterk.

avatar van Bottleneck
Behoorlijk goede film met een prima opbouw. The Entity kent een paar erg sterke scenes die nog steeds goed overeind blijven. Knap gedaan wanneer Carla naakt op bed ligt en te zien is hoe ze verkracht wordt. De masturbatiescene mag er ook zijn trouwens, misschien zelfs redelijk gewaagd voor die tijd. En het is weer eens wat anders, zo'n geile entiteit

Op het moment dat er (te)veel parapsychologen bij betrokken zijn is de spanning jammer genoeg in één klap weg. Het gevoel dat haar niets meer kan overkomen zeg maar en die lui zien er te kneuterig uit. De climax valt me ook tegen helaas, nogal rommelig en teleurstellend terwijl ik er zo naar uitkeek. De score is me wel bevallen.

Al met al wel een van de betere paranormale films die ik (als disbeliever zijnde) heb gezien, vooral ook door de goed uitgewerkte psychologische en paranormale invalshoeken. Daarom ook stukken beter dan het gedrocht The Fourth Kind.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Scheve camera.

Dat de cast niet zo bijster sterk is boeit weinig, het gaat hier immers hoofdzakelijk om de spanning? Ondanks dat de camera vrijwel continu scheef hangt is de suspense echter ver te zoeken, op een klein handje schrikmomentjes na.

Silver tilt het niveau een beetje omhoog, maar zijn zijplotje in deze 'waargebeurde' bovennatuurlijke thriller, hangt er een beetje bij en begint uiteindelijk te irriteren. Dit in tegenstelling tot de leuke SFX.

Redelijk.

avatar van Nephilim
Goede griezelfilm!

Vooral het eerste uur was (voor mij) bijzonder beklemmend en het 2de uur is misschien (omdat de nadruk iets te veel op de wetenschappers ligt) iets minder maar wel een toffe climax.

Toffe special effects ook!

avatar van FillumGek
Aardige film die echter begon als een dolgedraaide kermis. Als kijker krijg je meteen te maken met de krachten van de klopgeest wat resulteerde in verschuivende meubelen en het rapen van Carla. Het wist nauwelijks indruk te maken en dat komt ook door de werkelijk vreselijke score die alle spanning teniet doet.

Gelukkig weet Hershey best leuk te acteren waardoor je enige sympathie met haar opbouwt. De geestscenes daarna worden ook wat heftiger dus je blijft wel kijken. De strijd tussen de psychologie en het paranormale is interessant. Leuk dat ik persoonlijk normaal nogal sceptisch tegenover bovennatuurlijke verschijnselen sta en je eigenlijk het standpunt van de psycholoog inneemt, terwijl ik nu zoiets had van: 'Wat ben je toch onwetend'. Helaas is me even ontgaan wie de geest is. Special effects waren een beetje lame, maar dankzij de spooky sfeer toch nog een goede voldoende.

avatar van nognooit
Sterke horror film.

Gezien de titel, poster en tijdsperiode had ik eigenlijk een cheesy 80's horror film verwacht, niets was minder waar.

In het begin stoorde ik me wat aan de overheersende soundtrack, maar op een gegeven moment kreeg die terecht diens meerwaarde. De film is ook zo realistisch mogelijk gehouden door beide perspectieven goed te belichten. De kant van de psycholoog en de kant van het slachtoffer.
Geloofwaardig opgezet.

De film kent tevens sterke cinematografie. Veel scheve shots, shots van boven af, onder af, het droeg allemaal bij aan de spanning.

Het einde stelt wat teleur en neigt met die ijsberg tegen cheesy aan, afgezien daarvan is dit een sterke film.
Aanrader voor liefhebbers van Poltergeist en The Fourth Kind. Deze film is vele malen beter dan die twee films.

avatar van marlijnzzz
Ok vergeet die reactie die ik hiervoor heb geplaatst, was ik dronken toen ik dat zei? Ik weet het niet meer maar ik vind hem walgelijk slecht. Hij is totaal niet eng, en vreselijk nep gedaan en gespeeld ook. Je moet het ook niet kijken omdat het zo bijzonder is. Nee het is een vreselijk slechte achterlijke film. ik weet niet wat mij bezielde toen ik die film ging kijken.

avatar van Goldenskull
Jammer.

Begin is heel slecht. Hysterische moeder die niet de 'juiste' emoties laat zien. Ze maakt haar kinderen bang, domme keuze. Een mysterieuze opbouw had de film goed gedaan, om vervolgens pas bij de scène in de badkamer uit te pakken. Dat laatste geldt ook voor de soundtrack, in welke beter pas later de dreunende geluiden (die me aan Tetsuo: The Bullet Man en Bullet Ballet deden denken overigens) toegevoegd waren.

Vanaf die badkamer scène wordt het iets boeiender, maar later zitten er ook weer wat mindere stukken in. Daar komt nog bij dat de cast sowieso niet erg indrukwekkend was (nog een reden om die moeke niet zo hysterisch te laten doen in het begin) en het script vol flauwe dialogen zat. Had veel meer ingezeten.

avatar van Seifer
Dit is overigens gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

mug13
Lang niet meer zo akelig eng als destijds.
Maar toch nog steeds een sterke "uitstraling"

avatar van boozebelly
Seifer schreef:
Dit is overigens gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Ja, net zoals 'Shrek'
Het is wel waar dat het verhaal ooit door iemand is verteld, maar dat wil nog niet zeggen dat het verhaal ook echt waar is.
Als de vele spookverhalen die zichzelf als op een waargebeurd verhaal beschouwen, ook daadwerkelijk waar zouden zijn, dan zijn er verhoudingsgewijs véél te weinig spoken.

avatar van Savatage
Goede film, echt waar. Ik ben dol op horrorfilmpjes in deze context, maar veel van die horrorfilmen uit de jaren 70-80 zijn echt crappy. Deze niet, hij was echt goed, qua verhaal, acteerwerk, ...

avatar van Mega-Video
Misschien niet de beste special effects en hier en daar discutabel wat natuurkunde betreft. Toch zijn er dingen ook op de set gebeurd die spookie waren. Je moet deze film echt zien in de tijdsgeest van de jaren tachtig. Toen was het een klapper en stond lange tijd in de verhuur top 10 van enge films. Maar wat zegt een videotheek nu nog iemand. Alles gaat voorbij....zelfs het bezoek van een geest.

avatar van the prowler
Schitterende bovennatuurlijke horrorthriller uit de vroege jaren 80. Eentje die wel in het rijtje van The changeling, Poltergeist en consoorten thuishoort. Traag opbouwende spanning zit niet in deze film. Al vanaf de eerste minuten hing er tijdens de film een zekere dreigende suspens die me de hele film niet meer losliet.

Ook de effecten hebben de tand des tijds goed doorstaan. Ze waren voor die tijd erg knap vond ik. In de film zitten er ook heel wat creepy momenten die op gepaste wijze worden begeleid door een sterk soundtrack. De film zwakt op geen enkel moment af en je wordt als kijker elke minuut nieuwsgieriger naar wat Carla eigenlijk bedreigd.

De acteerprestaties waren tot mijn verbazing toch redelijk sterk. Op die manier werd dit onrealistische verhaal op de een of andere manier toch redelijk geloofwaardig neergezet.

Enig minpunt was wel het open einde dat deze film kende. De film was gebaseerd op enkele waargebeurde feiten uit de tijd. Bij de release waren die feiten nog altijd bezig vandaar dat open einde waarschijnlijk. De filmmakers hadden hier misschien iets anders kunnen verzinnen om de film te laten eindigen.

Maar goed smaken verschillen maar voor mij, de tijdsgeest in acht genomen, is dit toch een dikke 4* waard.

19 april te zien in EYE film instituut

marlijnzzz schreef:

Klinkt niet alsof je het minimum aan punten hoeft te geven...

Meneer Bungel
Ze heeft nog een commentaar geplaatst...

Mijn hemel, dat maakt het nog bizarder

avatar van Filmkriebel
Een beetje respect voor de klassiekers aub .

avatar van mar007
lang geleden dat ik deze film heb gezien.
ik vond het een goeie film.
op ware gebeurtenissen gebasseerd,ja best heftig.
wil het na al die jaren nog wel eens zien.

Als het een vrouwelijke entity geweest zou zijn, zou het eigenlijk de droom zijn geweest van menig single man

avatar van mar007
Theunissen schreef:

ha ha

"The En-titty" zou inderdaad een prima titel zijn als men er een adult parodie van zou maken.

avatar van Curriculum
Enkele dagen geleden bekeken en ik kom tot de definitieve conclusie dat films die uit de jaren 70-80 dateren de beste zijn. Angstaanjagender dan de remakes en intelligenter. De vrouwen waren tevens aantrekkelijker, wat een prachtvrouw die Carla Moran. De entititeit heeft de juiste vrouw gekozen om voortdurend te misbruiken. Misinterpreteer dit niet.

Saai.

Een redelijk duf haunted house filmpje met een wat onnozele twist. De verkrachtingsscenes zagen er doorgaans erg slecht uit. Beetje halfbakken camerawerk dat alles probeert te verdoezelen en wanneer ze daarmee klaarwaren werden de rubberen namaaklichamen boven gehaald.

Vervelende vrouw ook die daarna wordt bijgestaan door vervelende dokters. Het welles/nietes spel blijft veel te lang aanslepen, de pseudowetenschappers maken het alleen maar slechter. Rest enkel nog de grote finale, maar in plaats van een echte entity krijgen we een afbrokkelend ijsblok. Pfffffrt. Verder ook een paar erg dubieuze lasereffectjes.

Nee, geen spanning, niet eng, niet indrukwekkend. Duurt daarmee ook veel te lang en eindigt zwaar ondermaats.

avatar van Edie
De special effects waren voor een film uit '81 zeer prima te noemen. De film had zo zijn spannende momenten, het had van mij allemaal veel minimaler mogen zijn, soms gaat het net teveel over de top. Ook het einde duurde me iets te lang, ondanks dit alles is het toch een behoorlijke griezelfilm geworden.

Redelijke film om een keer te zien. Vond het echter niet spannend en hij is een beetje langdradig. Voor de rest zat hij wel leuk in elkaar.

avatar van knusse stoel
En prima griezelfilm die echt goed is van begin tot het einde. De onderhuidse spanning is eigenlijk al vanaf het vroege begin tot het bijna einde voelbaar en dat vind ik nou het goede aan een griezelfilm. Het verhaal is ook aardig vertolkt en het mooie is dat het gebaseerd is op ware feiten. Geef mij maar meer van dit soort films en je zult mij niet meer horen.

Helaas moeten te veel kijkers het bloed van het tv-scherm af kunnen vegen voordat zij dit soort films goed vinden. Daar valt dus deze film dus buiten, deze moet het echt hebben van de 'verschijnselen' en onderhuidse spanning.
De film is totaal (buiten misschien de mode en de auto's) niet gedateerd. Ook de speciale effecten zijn goed te noemen!
De soundtrack die men gebruikt en de muziek is prachtig en goed op zijn plaats.
Is er dan niets negatief aan de film? Nou nee, eigenlijk niet, alleen had het slot iets anders gekund en is misschien te open. Gelukkig hebben ze er niet op voort geborduurd en nummer 2 tot ? gemaakt.

avatar van knusse stoel
marlijnzzz schreef:

Een beetje vreemd verhaal en maar een 1/2 *? voor een "ontzettend sterk verhaal" en "een echte aanrader"? Vreeeeemd!