Species (1995)

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Roger Donaldson
met Michael Madsen, Natasha Henstridge en Ben Kingsley

Een eicel wordt genetisch gemanipuleerd met buitenaards DNA. Heel vlug groeit er uit de eicel een verleidelijke, intelligente vrouw. Maar als blijkt dat het experiment uit de hand loopt, moet het worden stopgezet. Ze ontsnapt echter uit het laboratorium. Kost wat kost wil ze zo vlug mogelijk paren en zich voortplanten om de mensheid uit te roeien. Een team experts gaat dan op jacht om deze aartsgevaarlijke vrouw te vernietigen.

avatar van alexspyforever
Ik moet zeggen dat deze mij beter beviel dan ik aanvankelijk had verwacht. Of het concept op dat moment nieuw was, weet ik niet. Ook als het dat niet was, dan nog vind ik het wel leuk gevonden. Uiteraard deed het mij terugdenken aan sci-fi horrorfilms zoals Alien maar ook Species weet aardig zijn stempel te drukken met iets anders. Natasha Henstridge is geweldig als de femme fatale die eerst totaal wereldvreemd de zaken aanpakt met al heel snel weet wat ze wil. Een aantal heel goede effecten. Uiteindelijk is het einde wel wat voorspelbaar inclusief de hint dat het toch nog niet echt afgelopen was en de deur open blijft voor een of meerdere sequels. Aangename horror en Henstridge is een leuk figuur om naar te kijken met of zonder kleren.

een hele leuke film.heb me super vermaakt.al heb ik hem vaker al gezien,hij blijft geweldig vind ik.

avatar van IH88
“Something bad happened here...”

Ouderwetse alienfilm met een aantal ijzingwekkende scènes en veel smerigheid. Met de sexy Henstridge die op geweldige wijze gestalte geeft aan de alien Sil. Met acteurs als Kingsley, Madsen, Molina, Whitaker en Helgenberger die het zeker niet onaardig doen.

Het verhaal is eenvoudig en zit goed in elkaar, met vooral het laatste gedeelte dat razendspannend is. Jammer genoeg ziet alien Sil er ziet niet geweldig uit en de makers hadden hier wel wat meer mee mogen doen. Let ook op de kleine maar gedenkwaardige rol van een piepjonge Michelle Williams in het begin.

avatar van john mcclane 2
betere pulp werk.
Maar vooral een exuse om Natasha Henstridge meerdere keren uit de kleren zien gaan,'
Kreeg ooit van een maat alle delen op VHS.
Ongelofelijk dat zo'n middelmatig SF idee nog vervolgen kreeg.
Maar hoe dan ook : leuke pulp.

avatar van Kondoro0614
Ik mocht van mijn collega weer drie films lenen, en dit is de trilogie van Species (het vierde deel had heeft hij niet) en ik moet zeggen dat ik me nog redelijk vermaakt heb, natuurlijk is dit niet zo goed als de Alien film van Ridley Scott en de vervolgen daarop maar toch weet ‘Species’ zich hoog en goed te houden. Toch is de film achterlijk lelijk en dan vooral de CGI ziet er niet uit, het zou vast wel het begin stadium zijn geweest dat de CGI tot leven is gekomen maar vond dit niet echt héél tof. Ook qua horror is deze film erg milt en vond ik hem niet super speciaal.

In het algemeen vond ik de film niet speciaal en daar moet ik eerlijk over zijn. Het concept was erg leuk en de film begon erg leuk maar tegen het einde was de film nogal langdradig en vond ik het steeds minder worden. Qua bloot is de film prima, en ook vind ik Natasha Henstridge een prachtige vrouw die erg geschikt was voor de rol van Sil, nu gesproken over Sil vond ik de personage best soft en had het op veel punten wat harder van mij gemogen. De alien versie van Sil vond ik namelijk ook erg tam, en buiten de verschrikkelijke CGI vond ik hun aanval op het team nogal traag, zeker toen ze haar kind kreeg en hij mee vocht.

Qua cast vond ik Species wel erg leuk, Forest Whitaker aardig bekend gezicht speelde een leuk rolletje als een soort waarzegger die via visioenen kan uitmaken waar Sil uithangt. Toch vind ik de blik van Forest altijd heel apart, heeft hij iets met zijn oog? Een bepaalde ziekte of gewoon een afwijking daar ben ik altijd al benieuwd naar geweest. Voor de rest kent de film verder nog wel een vermakelijke cast waaronder Ben Kingsley ook een aardig bekend gezicht en Michael Madsen vond ik aardig acteren.

Het verhaal is behoorlijk simpel. We volgen een traject waarbij ze een meisje gekoppeld hebben aan een bepaalde alien cel. Wanneer ze het meisje wouden vermoorden ontsnapt ze en dankzij haar krachten weet ze makkelijk en snel te ontsnappen van de onderzoekers. Onderweg vermoord ze een conductrice en groeit snel uit tot volwassen vrouw. Haar doel in het leven is om te paren en zo een mannelijke versie van haar te creëren die vervolgens de wereld kan vernietigen door hun voortplanting. Het team zet alles op alles om haar te stoppen en nadat ze denken haar vermoord te hebben zien we nog zo’n prachtige shot dat de cellen door gegeven zijn aan een paar ratten.

Al om al, vermakelijk filmpje maar het word nergens echt spannend of bijzonder. Voor de horror genre ietwat vaak te soft en ook de moorden vond ik nog wel te pruimen maar de film verkloot het zelf erg snel. Geen topper maar een leuk tussendoortje.